vaunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahis (ei kirjautunut)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahis (ei kirjautunut)

Vieras
Hei!

Olisin kiinnostunut vaunukokemuksistanne. Eli... Minulla on perussairaus, joka tarkoittaa sitä, että vaunujen tulisi olla kevyet työntää (myös hiekkateillä) ja kääntyä helposti. Lisäksi vauvan pitäisi olla niissä aika korkealla, jotta voin häntä nostella. Muuntuvuus olisi myös hyväksi eli yhdistelmät ja hintakaan ei saisi päätä huimata - kipuraja menee jossakin 600-700 eurossa.

Olen itse katsellut Brio Sing ja Go -vaunuja. Tosiasiassa Stocket kiinnostais eniten, mutta ne maksaa ihan hirmuisesti. Noissa Singeissä näyttää olevan kuitenkin aika pieni tuo ratasosa (mahtuuko siihen enää parivuotias?) ja lapsi ei varmaan pysty itse niihin kiipeämään ennen kuin on kasvanut niistä ulos... Eli kokemuksia? Kommentteja?

Kiitos jo etukäteen. Vaunut tuntuvat muuttuvan niin tiuhaan, että toissavuoden keskusteluista ei ole enää mitään hyötyä.

Meillä oli kuopuksella orat, ne perusvaunut. Ne oli tosi hyvät työntää, ja tuo vähän reilu 2v mahtuu edelleen MAKAAMAAN siihen ratasosaan. Ja ne ei kyllä kamalan kalliitkaan ollu.

Mulla itellä ei ole kokemusta kuin yhdestä vaunumallista ja se on Emmaljungan Edge Duo :) Näitä vaunuja voin käsi sydämmellä suositella kaikille. On tilavat, koppa-osa todella tilava, ratasosa myös. Lapsi mahtuu 2-3-vuotiaaksi asti ratasosaan, koosta riippuen voi mennä varmasti myös 4-vuotiaskin :) Kevyet työntää, kääntyviä etupyöriä noissa ei ole, mutta silti todella näppärät ja ketterät maastossa kuin maastossakin.
Työntö-aisaa saa säädellä oman pituuden mukaan. Heitto-aisa, helposti saa vaihdettua suuntaa vaikka kesken lenkin. Kestävät kankaat ja runko, takuu hyvä. Tilaahan nuo vie, mutta eikai mitkään vaunut aivan minitilaan väännykkään. Hinta on toinen huono puoli, uusina yli 800e, mutta jälleenmyyntiarvo pysyy hyvänä. Eli jos ei halua uusia ostaa niin kannattaa vaikka Huutiksestakin kattella käytettyjä :)

Kiitos! Olittepa nopeita.

Mutta mites, minkä korkuiset nuo teidän vaunut on? Eli siis tarkoitan sitä korkeutta, miltä vauva täytyy nostaa ylös. Vyötärö tai alempi? Monet vaunut näyttää olevan kovin matalia nykyään?

Ainiin, jäi siihen korkeuteen vastaamatta... :) Eli siis joo, ovat todella korkeat, pitkäjalkaisenkin on helppo nostella vauvaa vaunuihin ja pois :) Monet vaunut ovat todella, todella matalia ja vaikka itsekkin olen suht lyhyt niin selkä tulisi kipeäksi, jos noi mun vaunut ei olis noin korkeat :) Vyötärön korkeudella ovat, minä 163cm pitkä :)

Jos haluat kevyet, niin yhdetkään hyökkäysvaunut ei ole kevyet! Kaikki erittäin raskaita, varsinkin kun kyydissä on se kaksi tai kolme vuotias.

Eli kaikki emmaljungat, orat, teutonian, brion, hartanin hyökkäysvaunut sulkekaa pois.

Meillä mutsy transporter vaunut. Täältä löydät paljon videoita kyseisistä kärryistä.
http://www.youtube.com/results?search_query=mutsy+transporter&oq=mutsy+tra&aq=0&aqi=g10&aql=&gs_nf=1&gs_l=youtube-psuggest.1.0.0l10.3032.5740.0.7145.9.9.0.1.1.0.130.494.7j1.8.0.

Ovat siis olleet aivan huiput! Ja erittäin laadukkaat. Paljon laadukkaammat, kuin yhdetkään emmaljungat ja teutoniat. Näin siis muutaman myyjä sanoi. Ja olen kyllä todennut saman. Meillä siis kaksi vuotta olleet nämä käytössä ja moni ystävä sai samaa aikaa lapsen. He valitsivat tutumpia vaunumerkkejä, kuten juuri emmaljungaa. Kaikilla emmaljungan omistajilla on vaunut kerennyt mennä jo moneen kertaan rikki. Monet ovat vikojen ja liian ison koon ja painavuuden takia vaihtanut pienempään vaunuihin. Me emme ole edes kertaan harkinnut vaihvan pienepään vaunuun. Kääntyvät etupyörät mahdollistavat tosi ketterän liikkuvuuen. Lisäksi runko on erittäin laadukas, verrattuna juurikin vaikka niihin "emmaljungan ristirunkoihin" Lisäksi nämä menivät paljon paljon paremmin eteenpäin lumessa ja loskassa verrattuna ystävieni hyökkäysvaunuihin. Syynä tähän oli se, että minun kärryjä on paljon kevyempi työntää painon takia. Minä lykkin, ystäväni työnsi. Siinä on oikeasti aika suuri ero. Pienemmillä pyörillä pääsee yhtä hyvin eteenpäin, ku isoilla pyörillä. Kääntyvät etupyörät helpottaa paljon liikkumista, etenki kaupassa. Ja sitä helpottaa, että ei tarvi joka käännöksessä nostella vaunujen etupäätä ilmaa. Eli luultavasti sinullekkin ap on kääntyvät etupyörät parempi ratkaisu. Nii ja me ollaan menty meidän kärryillä maastossa kuin maastossa ja säässä kuin säässä.

Siis se mitä haen tässä nyt takaa, eli kevyet cityrattaat ovat siis paljon paremmat, kun hyökkäysvaunut. Hyökkäysvaunut ovat erittäin kankeet, kömpelöt, painavat, vievät liikaa tilaa. Cityrattailla pääset keveyden puolesta paremmin eteenpäin, tarvii käyttää työntämiseen vähemmän voimaa, ovat näppärämmät kaupassa, kääntyvät etupyörät, mutta saa lukittua.... Niin paljon enemmän plussaa.

Suosittelen, että menet liikkeeseen kiertelemää. Älä usko yhden myyjän puheita. Jos moni myyjä sanoo samaa, niin usko sitten vasta. Eihän Volvo liikkeessä aleta kehumaan naapurikaupan mersua taivaisiin. Sama pätee lastentarviliikkeissä. Me kiertelimme pk-seudun lastentarvikeliikkeissä. Parasta palvelua saimme lastenturvasta ja sieltä myös olemme kaikki tavarat hankkineet. Huonointa palvelua saimme lastentarvikkeesta siitä lastenturvan vierestä. Sielä meille puhuttiin puppua. Yritettiin myydä pakolla heidän tuotteita. En voi suositella sitä liikettä kellekkään. Mutta mene kauppaan ja kokeile kärryjä eri kärryjä.

Minäkin suosittelen, että unohdat kaikki hyökkäysvaunut ja katsot niitä keveitä rattaita. Ja me olemme myös todelleet, että keveillä rattailla, joissa pienemmät kääntyvät etupyörät, pääsee paljon paremmin eteenpäin, kuin raskailla hyökkäysvaunuilla. Meillä siis teutonia prestige ja fun. Ja on toi funit kyllä paljon paremmat. Yhtä hyvin menee maastossa, kun prestiget, lumessa menee ketterämmin eteenpäin, kääntyvillä etupyörillä käännöksiin ei tarvi käyttää voimaa, ketterämmät kaupoissa... Me yllätyimme kyllä niin paljon, että nämä funit olisivat paremmat vaunut. Nykyään ne ovat vakiintanut paikkansa kakkosvainuista ykkösvaunuiksi.

Suosittelen minäkin, että menet mahdollisimman moneen kauppaan kokeilemaan kärryjä. Lastaa vaikka tavaraa vaunuihin, että saat vähän osviittaa, että kuinka raskasta vaunuja on työntää, jos lapsi olisi kyydissä.

Lisään vielä, että molemmat teutoniat ovat meillä ollut laadultaan moitteettomat. Prestiget ovat olleet meillä kolme vuotta ja funit vuoden. Mikään ei ole vielä kummastakaan mennyt rikki.

Minä suosittelisin teilel bugaboota, mutta ovat aika matalat. Muuten olisivat teille juuri passelit. Mutta ystävällä vähän samanlaisia juttuja, kuin sinulla. Hänellä siis dp-vamma, joka näkyy liikkumisessa. He päätyivät emmaljungien hyökkäysvaunuihin myyjän suosituksesta. Sitten kun vaunut tuli tosikäyttöön, niin huomasivat, että nämä vaunut ovat liian raskaat ja kömpelöt ystävälleni. No vaunut menivät myyntiin ja tilalle tuli britaxin b-dual vaunut. Ja sanoi, että ovat olleet ihan huiput! Enää ei kolota niveliin yms.ja autoon nostaminenkin helppoa.

[QUOTE="lena";26092641]Minä suosittelisin teilel bugaboota, mutta ovat aika matalat. Muuten olisivat teille juuri passelit. Mutta ystävällä vähän samanlaisia juttuja, kuin sinulla. Hänellä siis dp-vamma, joka näkyy liikkumisessa. He päätyivät emmaljungien hyökkäysvaunuihin myyjän suosituksesta. Sitten kun vaunut tuli tosikäyttöön, niin huomasivat, että nämä vaunut ovat liian raskaat ja kömpelöt ystävälleni. No vaunut menivät myyntiin ja tilalle tuli britaxin b-dual vaunut. Ja sanoi, että ovat olleet ihan huiput! Enää ei kolota niveliin yms.ja autoon nostaminenkin helppoa.[/QUOTE]

Siis britaxeissa plussaa oli etenki juuri korkeus, kääntyvät etupyörät, joilla pääsee säässä kuin säässä eteenpäin, säädettävä työntöaisa, jonka takia kuulemma heidän viisi vuotias pystyy hyvin kärryjä työntämään, sekä heidän 180cm mies pystyy työntämään potkimatta rattaisiin. Ja kuulemma huippu on se, että britaxin turvakaukalon saa runkoon kiinni.

Mä en nyt jaksanu kahlata vastauksia läpi. Mutta saako vaunut olla kolmipyöräset?
Meillä on käytössä keslainien vision fi malli, kääntyvä lukittava etupyörä. Todella näppärät ja miltei yhtä kevyet kun matkikset.
Kulkee hiekka teillä ja lenkkipoluillakin kuin unelmat. Talvella rämmin niiden kanssa myös metsäpoluilla.
Kääntyy helposti pienissäkin tiloissa ja on kevyet nostaa.
Näiden kanssa ei oo tarvinut edes miettiä matkisten ostoa
Ja noihin saa adaptoreilla kaukalon kiinni.

Noilla kevyillä cityrattailla ei maaseudulla tee yhtään mitään. Nuo Mutsyt on sen näköiset rengasosaltaan,että hermot menisi kun kuraisella taikka sohjoisella hiekkatiellä niitä yrittäisi työntää. Mutta voin uskoa,että ne kaupunkikäytössä ovat hyvät. Paha vaan kun itse ei vaunujaan kaupungin teillä työntele. Asian vierestä.

Minulla on Emmaljunga Duo Edget ja ovat olleet todella hyvät. Ja kestävät. Ovat olleet käytössä puolitoista vuotta ja kaikki toimii ja kaikki on ehjää. (toisin kuin joku tuolla väitti,että menevät rikki... eiköhän kaikissa vaunuissa ole myös ne maanantaipäivän versiot) Eivätkä ole raskaat työnnellä näillä hiekkaisilla tienpätkillä.

Ne perus runkoset, eli ne jotka on juurikin emmaljungan kaikissa malleissa, brio happy... niin eivät ole teknisesti laadukkaita. Tämä taisi tullakkin tuolla aikaisemmin. Joten jos haluat hyökkäysvaunut, niin älä katso sellaisia, joissa on tuo "perus" runko. Eli katso vaikka i'coo peak 4 air, mutsy urban rider... Koska näissä ei ole se normi runko, eli laadukkaampi runko, niin ovat paljon kevyempiä työntää, vaikka paino saattaisikin olla sama, kun jossain perusrunko rattaassa.

Meillä juurikin i'coo peak 4 air. Toisena rattaina meillä OLI emmaljungan scooter. Myimme pois, koska meni yhtä isoon kasaan, kun i'coomme, olivat paljon raskaammat työntää, kun meidän hyökkäysvaunut, kuomu ja jarru meni puolessa vuodessa rikki... I'coo peak 4 air vain rulettaa. On muuten sopivan korkunenkin! Ei ole kaikkein matalin. Niin ja myyjä sanoi, että vain tämä malli on i'coolta huippu laadukas. Muut ovat samaa kauraa, ku muutkin.

[QUOTE="tutta";26092718]Noilla kevyillä cityrattailla ei maaseudulla tee yhtään mitään. Nuo Mutsyt on sen näköiset rengasosaltaan,että hermot menisi kun kuraisella taikka sohjoisella hiekkatiellä niitä yrittäisi työntää. Mutta voin uskoa,että ne kaupunkikäytössä ovat hyvät. Paha vaan kun itse ei vaunujaan kaupungin teillä työntele. Asian vierestä.

Minulla on Emmaljunga Duo Edget ja ovat olleet todella hyvät. Ja kestävät. Ovat olleet käytössä puolitoista vuotta ja kaikki toimii ja kaikki on ehjää. (toisin kuin joku tuolla väitti,että menevät rikki... eiköhän kaikissa vaunuissa ole myös ne maanantaipäivän versiot) Eivätkä ole raskaat työnnellä näillä hiekkaisilla tienpätkillä.[/QUOTE]

Mä oon samaa mieltä :) Myös monella mun tutulla on juuri noi Emmaljungat eikä kenelläkään pahaa sanottavaa. Kyllähän vaunutkin käytössä kuluu ja varmasti jotkut ihan rikki asti menee, eikai sitä voi estää oli sitten mistä vaunuista tahansa kyse. Mulla on sama, täällä maaseudulla ei pahemmin millään shoppailuvaunuilla pärjää. Loskaa, paskaa ja kuraa on joka puolella ja ainakin mulle oli tärkeää, että vaunuilla pääsee maastossa kuin maastossakin liikkeelle. Onhan ne isot, mutta kokoonsa nähden todella näppärät :) Ja just sellaset korkeat, ettei tosiaan pidemmälläkään ihmisellä tule selkä kipeäksi kun vauvaa vaunuihin nostelee.

Ja mua ainakin itse miellyttää ulkonäöltä enemmän Emmaljungat kuin mitkään kolmipyöräiset cityvaunut :) Makunsa toki kullakin. Suosittelen, että jos vaan on mahdollista niin menet jonnekkin lastentarvikeliikkeeseen ihan kokeilemaan miltä tuntuu mitkäkin vaunut työntää :)

[QUOTE="tutta";26092718]Noilla kevyillä cityrattailla ei maaseudulla tee yhtään mitään. Nuo Mutsyt on sen näköiset rengasosaltaan,että hermot menisi kun kuraisella taikka sohjoisella hiekkatiellä niitä yrittäisi työntää. Mutta voin uskoa,että ne kaupunkikäytössä ovat hyvät. Paha vaan kun itse ei vaunujaan kaupungin teillä työntele. Asian vierestä.

Minulla on Emmaljunga Duo Edget ja ovat olleet todella hyvät. Ja kestävät. Ovat olleet käytössä puolitoista vuotta ja kaikki toimii ja kaikki on ehjää. (toisin kuin joku tuolla väitti,että menevät rikki... eiköhän kaikissa vaunuissa ole myös ne maanantaipäivän versiot) Eivätkä ole raskaat työnnellä näillä hiekkaisilla tienpätkillä.[/QUOTE]

Me asumme maalla ja hyvin ollaan mutsyllä päästy etenepäin. Eli älä pölpötä, kun et tiedä. Niin se on, että ne ostaa emmaljungaa, jotka ei tiedä paremmasta. Kehuvat sitä, kun ei tiedä, että loistavempiakin on. Ei ole vielä tullut päivääkään eteen, kun meidän mutsyt ei olisi pelittäneet. Asumme siis todellakin landella. Lähin asfalttitiekin on 6km päässä. Mutta käymme kaupungissa tosi usein ja sielä nämä mutsyt ovat olleet pelastus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin;26092758:
Jestas,että on rumat vaunut nuo i'coo peak 4 air vaunut! Missä muuten asutte te,joilla on tuollaiset vaunut? Kaupungissa vai maaseudulla?

Kun vaunut ostimme, niin asuimme sellaisessa pienemmässä kylässä. Siis ei ole mitään maaseutua, mutta ei kaupunkia. Paljon luontoa yms. Kun muutimme kaupunkiin, niin ostimme ne scooterit. Nyt tosiaan enää niitä meillä ei ole. Emme siis asu Helsingissä, mutta kuitenkin kaupungissa.

Minun mielestä meidän i'coot on hienot. Itse en taas tykkää lainkaan perus hyökkäysvaunuista. Ovat mielestäni hirvittävän rumat ja persoonattomat. Itse en kuuna päivänä ostaisi sellaisia vaunuja.

Noh, me asutaan kaupungissa. Toivoisin voivani käyttää edelleen (kuten nykyäänkin) julkisia liikennevälineitä vaikka kunnostani raskauden jälkeen ei vielä ole tietoa... Eli siinä mielessä keveys todella on valttia.

Meilläpäin on vaihtolämpöisiä talonmiehiä/huoltomiehiä, joten täällä ei voi auraukseen luottaa. Ovat reppanat talviunílla, joten liikuteltavuus esim. auraamattomilla kaduilla askarruttaa. Mutta toisaalta: mulle tärkeintä olis, että a) saisin lapsen vaunuihin ja niistä pois turvallisesti, b) jaksaisin vaunuja työnnellä ja käydä niiden kanssa esim. kaupassa c) eivät maksaisi kuin pieni auto ja d) niitä voisi toivottavasti käyttää vähintään sen pari vuotta.

Katselin noita tarjoamianne vaihtoehtoja ja mielenkiintoisilta näyttivät. Hinnan puolesta erityisesti noi Britaxit, mutta muutkin toki. Täytyy käydä liikkeessä ihmettelemässä. Erityisesti muiden huonoselkäisten ja jalkaisten kokemukset kiinnostavat kuitenkin - minä kun en tiedä (eikä varmasti myyjäkään) mikä tulee osottautumaan tärkeäksi.

Ulkonäkö on sivuseikka. Toki plussaa on, jos sattuvat silmää miellyttämään.

Kunnon kissatappelut täällä!

Miksi suosittelette ap:lle sellaisia vaunuja, jotka ei täytä hänen kriteereitä? "vaunujen tulisi olla kevyet työntää (myös hiekkateillä) ja kääntyä helposti. Lisäksi vauvan pitäisi olla niissä aika korkealla, jotta voin häntä nostella. Muuntuvuus olisi myös hyväksi" Näin ap. kirjoitti.

Minä en itse ainakaan voi omia rattaita suositella. Ovat kevyemmät, kun monien suosittelemat edget ja ketterämmät yms, mutta ne ovat hyökkäysvaunut. Harvat hyökkäysvaunut täyttävät ap:n kriteereitä ja ei varsinkaan nuo edget. Ne ovat kaikkia muita, kun keveät ja kääntyvät hiekkatiellä hyvin. Hohhoijakkaa! Älkää suositelko vaunujanne, jos ne ei täytä kriteereitä! Niin ja onhan niitä nelipyöräisiäkin cityvaunuja. Oletkin jo ap.varmaan huomannut, että nuo edgien suosittelijat eivät todellisuudessa tiedä vaunuista mitään. Oikein paistaa läpi teksitstä.

Tosiaan, kun itse en voi omia vaunuja suositella, niin kerron myyjän mielipiteen sing ja go mallista. Meillä siis samaa merkkiä ja ollaan oltu merkin laatuun tosi tyytyväisiä. Go on kuulemma erittäin laadukas ja monipuolinen kärry. Viimeistelty todella hyvin. Sing on tarkoituksella tehty halvimmella osilla, säästetty muotoilussa yms, että saataisiin vähän halvemmat rattaat. Rattaat niille, jotka eivät viiti laittaa rahaa rattaisiin, tai sitä rahaa ei ole. Eli singit on tarkoituksella vähän heikko laatuisemmat rattaat ja go on sitten tarkoituksella laadukkaat rattaat.

Tuli aloitustasi lukiessa heti mieleen Brio Go vaunut. Meillä oli ne ja kaikki kriteerisi täyttyvät! Jäi oikein niitä vaunuja ikävä kun poika kasvoi. Ja nehän on tosi kevyet!

[QUOTE="vieras";26092933]Eli singit on tarkoituksella vähän heikko laatuisemmat rattaat ja go on sitten tarkoituksella laadukkaat rattaat.[/QUOTE]

Totta, tämän huomaa mm. jousityksessa! Go-vaunuissa on todella hyvät jouset. Sing:t kulkee aika laillä täristen esim. hiekkateillä. Meidän piti ottaa nuo halvemmat, mutta mieli muuttui kun liikkeessä kokeili. Ja Go:t ostettiin:)

Graco Quattro Sport. noi oli meillä, niissä oli mukana kantokoppa. lykin niitä auraamattomilla teillä, kuomu on superhyvä ja iso.
En van muista millään että oliko minkä korkuinen istumaosa..
kiinni saapi gracon istuimen.

Just noi brion singit ja got on mun mielestä kans hyvät! Vauva/lapsi on siinä korkealla ja ainakin mun 2v. hoitolapsi mahtuu sing-vaunuihin vielä, vaikkei enää niissä viitsi enää lasta nukuttaa. Toisaalta 2-vuotias ei enää kunnon vaunuja tarvi vaan jotkut kevyemmät rattaat on sit paremmat. Ne on myös tukevat työntää myös lumessa ja istuinosaa helppo säätää! suosittelen!

Yhteistyössä