Vaunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää..

Vieras
Olen nyt hieman yli puolen välin raskaana joten vaunujen hankinta alkaa olla ajankohtaista..
Millä viikoilla te olette vaunut ostaneet?
Valikoima vaan tuntuu niin laajalta..
Budjetti on aika pieni joten briot tms taitaa kyllä jäädä väliin.

Mutta siis asun kaupungissa ja kuljen julkisilla(bussilla).
Odotan lasta yksin, olen hieman alle 160cm pitkä. Eli haluaisin myös aika pieniet vaunut.
Kellään suositella mitään?
Lapsi on ultran mukaan luultavasti tyttö, joten kuosin ei ole pakko olla esim normaali musta :)
Lastentavara liikkeitä täälä on aika harvassa ja pitkän vaikean matkan päässä niin olisi hieman etukäteen mukava tietää kokemuksia sillä ehkä nettikauppa tulee kyseeseen.

No muuten en osaa sanoa, mutta teutonialla on hyvät säädöt työntöaisassa, monissa malleissa. Voisithan ostaa myös briot, mutta vaikka sitten käytettynä? Jos siis se on mieleisesi merkki.. Kuositkin joskus maksaa. Eli perusmustan tai - harmaan voi saada edullisemmin, kuin pinkit kukkakuvioiset :) Voi olla, että jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin neutraaleissa väreissä, mene ja tiedä...

kannattaa katsella nettikaupat, nyt on monessa tarjouksia, alle 300e saa jo hyvät vaunut. ja nettikaupoissa on se hyvä puoli että tuovat kotiin ja voi testata rauhassa kotona ja palauttaa jos eivät tunnu hyviltä :)

Carena yhdistelmävaunut 175 € punaiset, ostettiin vasta kun vauva oli syntynyt. Ei hän edes viihtynyt vaunuissa ennen kuin oli jotain kuukauden ikäinen, huusi vain aluksi (on kuulemma ihan yleistä). Hyvät on olleet ja matalatkin ovat. Heittoaisa ja säädettävä korkeus aisassa. Ei tartte olla kalliit että on hyvät. Ostettiin paikallisesta liikkeestä vajaa vuosi sitten. Jos saat lapsen yksin, kannataa varmaan hankkia valmiiksi koska sitten on hankalaa enää päästä mihinkään vähään aikaan.
Kantoliina on myös ovallinen laite, jotkut ei hommaa vaunuja ollenkaan vaan käyttää liinaa. Itse käytin molempia kun vauva oli pieni, nyt vain yhdistelmävaunujen ratasosaa sekä matkarattaita.
Onnea sinulle jatkossakin.

Itse sain vanhat yhdistelmävaunut 20 eurolla tutun tutulta ja onneksi en niihin sen enempää investoinut. Vauva ei suostunut olemaan niissä ollenkaan, huusi vain. Vasta kun oli sen ikäinen, että pystyi olemaan istuma-asennossa ja saatiin matkarattaat käyttöön, päästiin vaunuilemaan. Matkarattaat ostin uutena, mutta nekään eivät maksaneet kuin n. 100 euroa (Jovi Io) ja ovat olleet ihan ok. Ainoastaan heittoaisaa olen kaivannut.

Huutonetistä/kirpputoreilta kannattaa katsella, kaikkea ei todellakaan kannata uutena ostaa. Itse löysin esim. siistin pinnasängyn 14 eurolla huutonetistä.

Onnea odotukseen!

Käytettyjä on myynnissä pilvin pimein ja hintahaitari on valtava. Jos on taloudellisesti tiukkaa, ehdottomasti käytetyt koska yhdellä vauvalla eivät vielä pahemmin kuluneet.

Briot toimii Suomen oloissa hyvin, myös Emmaljungat. Turvallisia vaunuja molemmat. Mutta monet muutkin toimivat.

Itse ostaisin ajoissa, kun odotuksen loppuaika lähenee ei siinä ehdi vaunuja roudailla eikä jaksakaan. Ja kun vauva syntynyt, on aika keskittyä uuteen tilanteeseen ja on hyvä jos kaikki valmista.

Onnea odotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja Mietityttää..:
Odotan lasta yksin, olen hieman alle 160cm pitkä. Eli haluaisin myös aika pieniet vaunut.
.

Kaupunkilaisena ja julkisilla kulkevana suosittelen mahdollisimman kapeita ja hyvin kääntyviä vaunuja. Itselläni harkinnassa oli Teutonia fun koon ja kääntyvien etupyörien vuoksi, tosin pienet etupyörät ovat talven sohjossa epäkäytännölliset. Vaunuaika on loppujen lopuksi tosi lyhyt. Nyt jos olisin vaunuhankinnan edessä, ostaisin tod näk. suoraan rattaat, jotka saa makuuasentoon.

Ostettiin käytettynä Oran rattaat, ja on olleet todella hyvät. Onneksi ostettiin neutraalin väriset, koska meidän ultran 100% varma tyttö olikin poika! Meillä rattaita käytettiin todella paljon alusta asti. Lapsi oli näppärä nukuttaa niihin sisällä, ja työnnellä sitten huoneesta toiseen aina sinne, missä oli menoa ja meininkiä - nukkui paremmin kun kuuli ääniä ympärillään.

Joku taisikin täällä jo antaa muutaman vinkin, en ehdi lukea kaikkia, mutta tässä mun kokemuksia. Vaunujen käyttöaika on tosi lyhyt, panosta hyviin ratasominaisuuksiin (selkänojan säädöt, jalkatuen säädöt, valjaat). Kaupungissa ja ahtaissa tiloissa (esim. bussit) kääntyvät etupyörät ovat hyvät. Jos joutuu kulkemaan ulkona säällä kuin säällä, kunnolliset isot (ilmatäytteiset kumipyörät? mulla ei ole kokemusta muista) ovat ainakin loskassa ja lumessa tarpeen. Heittoaisa on myös näppärä (meillä ei ole, kesällä se olisi tarpeen). Hyvälle tavarakorille on myös usein käyttöä. Siinä jotakin ajatuksia. Voithan mennä jonnekin vaunuliikkeeseen kokeilemaan ja testailemaan ja sitten tiedät, mitä hakea käytettynä. :)

Meilläkin tärkeäksi koettu heittoaisa, koska meidän poika ei yli vuoden ikäisenäkään sietänyt, jos naamaan tuuli, joten hänen piti kulkea naama työntäjään päin. Ja minustakin ilmakumirenkaat ovat toimineet tosi hyvin. Matkarattaiden kääntyvät eturenkaat ovat ihan sudet ja sitten jos ne lukittaa ei sekään ole oikein toimiva. Meillä aika leveät vaunut ja tosiaan isot renkaat, mutta bussiin olemme aina päässeet ja mahtuneet.

Heittoaisasta sen verran, että minusta se taas on turha. Meillä Emmaljungan citycross, jossa ei ole heittoaisaa ja minusta ei ole yhtään ongelmallista kääntää koppa/ratasosa ympäri jos on tarvis. Sen tekee ihan yhtä nopsaan ja helposti kuin mitä heittoaisan heittää toiselle puolelle.... Viime kesänä kun vaunuja hommasimme, niin meille kovasti heittoaisaa markkinoitiin ja tuntui, että se on suurin piirtein pakko olla. Mutta sitten päädyimme ei-heittoaisalliseen ja mitään ongelmia ei asiasta ole ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja heittoaisa on turha:
Heittoaisasta sen verran, että minusta se taas on turha. Meillä Emmaljungan citycross, jossa ei ole heittoaisaa ja minusta ei ole yhtään ongelmallista kääntää koppa/ratasosa ympäri jos on tarvis. Sen tekee ihan yhtä nopsaan ja helposti kuin mitä heittoaisan heittää toiselle puolelle.... Viime kesänä kun vaunuja hommasimme, niin meille kovasti heittoaisaa markkinoitiin ja tuntui, että se on suurin piirtein pakko olla. Mutta sitten päädyimme ei-heittoaisalliseen ja mitään ongelmia ei asiasta ole ollut.

MInä ainakin yritin saada esille sen, että tärkeää on juuri lapsen kasvojen suunnan vaihto. Sama se millä sen tekee. Meillä yhdistelmät, joten en tiedä onko sellaisissa olemassa ratasosan kääntöä?

Onhan se ratasosa nopea kääntää ympäri, mutta ei sitä voi tehdä samalla kun lapsi istuu rattaissa. Nimen omaan sitä varten se heittoaisa mun mielestä kätevä onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja tsrst:
Onhan se ratasosa nopea kääntää ympäri, mutta ei sitä voi tehdä samalla kun lapsi istuu rattaissa. Nimen omaan sitä varten se heittoaisa mun mielestä kätevä onkin!

<no jaa, kyllä minä ainakin olen vaihtanut ratasosan ympäri monesti, lapsen (n.10kg) samalla istuessa siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja tsrst:

Samaa mieltä. Brion vaunuissa tämä ominaisuus ja ollaan todella tyytyväisiä.

Lähinnä se nopeuttaa asiaa eikä tarvitse lasta välillä ottaa pois rattaista. Tämä helpottaa varsinkin jos on yksin liikenteessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietityttää..:
Olen nyt hieman yli puolen välin raskaana joten vaunujen hankinta alkaa olla ajankohtaista.. Millä viikoilla te olette vaunut ostaneet?
Valikoima vaan tuntuu niin laajalta..
Budjetti on aika pieni joten briot tms taitaa kyllä jäädä väliin.

Lapsi on ultran mukaan luultavasti tyttö, joten kuosin ei ole pakko olla esim normaali musta :)
Lastentavara liikkeitä täälä on aika harvassa ja pitkän vaikean matkan päässä niin olisi hieman etukäteen mukava tietää kokemuksia sillä ehkä nettikauppa tulee kyseeseen.

Edellämainitut Briot ja Emmaljungat ovat tietty hyviä, mutta muitakin laadukkaita vaihtoehtoja on. Meillä on ollut Hartan Toplinet ja nyt Concord Fusionit.
Hartanit olivat laadukkat ja monipuoliset ja niissä oli heittoaisa, jota tuli kyllä käytettyä aika paljon, varsinkin, kun vaunut olivat rattaana. Koin kuitenkin Hartanit hiukan turhan raskaiksi rattaiksi ja ostin Concord Fusionit, joissa on kääntyvät etupyörät. Niiden kohdalla jouduin luopumaan käännettävästä kulkusuunnasta, mutta meidän tyttö halusi jo silloin ehdottomasti istua kasvot eteenpäin, joten hyvin on pärjätty. Todella paljon näppärämmät rattaat kaupunkioloissa, kun kääntyvät todella kevyesti, mutta lumessakin menevät. Niin ja minä myös olen alle 160 cm eli siltä osin nuo molemmat sopivat.
Vaunuaika on tosiaan aika lyhyt, joten ratasominaisuuksille kannatta laskea enemmän painoa. Tuolta muuten voi etsiä lastenvaunut ja rattaat ominaisuuksien mukaan ja vertailla niitä keskenään.
Jos haluaa uudet vaunut, niin ulkomailta esim Saksasta saa tilattua lastenvaunuja ja rattaita halvemmalla. Näin me olemme tehneet ja itse suosittelen tutustumaan siihenkin vaihtoehtoon, jos budjetti on tiukka. Nyt on myös monissa kotimaisissa liikkeissä alennusmyynnissä edellisvuoden malleja/värejä, jotka kannatta tsekata.

Yhteistyössä