vauva 1kk syö yöllä tunnin välein.. onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
HEI!

Meillä oikea tissitakianen.Voiko olla, että 1 kk ikäinen tarvitsee koko ajan ruokaa.Täysimetyksellä mennään ja vauvan tahtiin olen imettänyt.Päivisin voi nukkua 3 tunnin pätkiä maksimissaan, mutta yöllä herää koko ajan. Tietty yritän aluksi kanniskella josko ei olisikaan nälkä, mutta tuntuu olevan koko ajan nälissään. Kertooko siitä ettei maito sittenkään riitä?Yksi ilta yritettiin antaa lypsettyä maitoa pullosta,mutta ei huolinut pulloa.

Ei mulla muuten mitään tiivistä imetystä vastaan ole, mutta tuntuu, että olen yliväsynyt, kun päivälläkään ei saa nukuttua. Esikoinen oli taas ihan toisenlainen vauva, kun hänet piti öisin suunnilleen herättää syömään, kun nukkui niin pitkiä unia.

Vinkkejä!Neuvoja!Please!

on ihan normaalia. jos kantaminen tuntuu raskaalta niin kokeile imettää kantoliinassa. mä imetin nuorempaa paljon vauvana kehtoasennossa liinassa, sai kädet vapaiksi, vauva nukahti helposti jne.

Ton ikäisellä on ihan normaalia :) Noin pieni ei vielä ymmärrä mitään vuorokausirytmistä, ei sillä ole sellasta. Nuku sitten päivällä niitä pidempiä jaksoja.

Puolen vuoden ikäisenä voi jo alkaa siirtää vauvan touhuilua sinne päiväsaikaan ja silloin pärjää jo vähemmillä maidoilla. Kaikki ei huolli pulloa, mutta jos haluat siihen totuttaa, kannattaa varmaan mahdollisimman pienenä harjoitella. Mene sinä itse toiseen huoneeseen ja anna isän rauhassa yrittää.

kiitos vaustauksista!
Ollaan tuttiakin kokeiltu, ei ota sitäkään.Minäkin olen sitä miettinyt josko kaipaa vaan lohtutissia, koska ei kuitenkaan kauaa syö.

Perhepeti sinäänsä hyvä, mutta meidän sänkyyn ei vaan kertakaikkisesti mahdu.Esikoinen tulee sinne kuitenkin jossain vaiheessa yötä.Isä pelkää likistävänsä vauvan jos hänkin siellä meidän kanssa nukkuisi.Muutenkin koen istuen imettämisen helpommaksi. VAuva nukkuu ihan meidän sänkyn vieressä.

Päivisin yritän nukkua, mutta 3v esikoinen ei anna siihen kuin kerran päivässä mahdollisuuden ja silloinkin yleensä vauva hereillä. Tietty viikonloppuna sitten voin, kun isäkin kotona

meilläkin on 1kk2vko:n ikäinen vauveli ja yritin häntä imettää jatkuvasti mutta tuntu että itse ei saanut nukuttua kun oli tosiaan tunnin-kahden välein rinnalla ja sitä kesti aina lähemmäs tunnin kun aina nukahti siihen kesken syönnin. sitten kun yritti viedä sänkyyn niin heräs ja oli taas rintaa vailla kun ei saanut masua täyteen. oma jaksaminen oli äärirajoilla jo. alusta asti olen sitten antanut lisämaitoa enkä imetä enää ollenkaan, valitettavasti. näin saan itsekkin paremmin nukuttua ja jaksan päivisin esikoisen kanssakin olla. odotusaikana ajatus oli että yritän vaikka mikä olis imettää mutta tasan ei käy onnen lahjat..tosin vieläkin syö tiheään mutta ei sentään tunnin välein:)

Meillä isä nukkui sohvalla ,kun vauva, minä ja esikko vallattiin sänky. Aikansa kutakin! Nyt ,kun vauva isompi niin kaikki samassa petissä nukutaan ,kun vauva syö yöllä ja esikko lähes 3v on aina ollut huono nukkuja.

On alussa ihan tavallista. Vauvakin taitaa olla vähän väsynyt, seuraa äidin tunne ja "voimatiloja". Kun vauva nukahtaa, sinunkin pitäisi nukkua ja rentoutua, että seuraavalla syötöllä maitoa heruisi helpommin ja vauva saisi kerralla helposti riittävän ison satsin. Pienet "kyllästyvät" imemiseen ja nukahtavat torkuille kesken syönnin ja näin syönnit tihentyvät. Noin kolmeviikkoisena tämä on yleisintä, kun äitikin kotiin päästyään väsähtää. Isällä tai muilla apuvoimilla iso ja tärkeä merkitys tässä vaiheessa. Kolmannen vauvan kohdalla tajusin imetysjutun, niin pitkään meni "kasvaessa". Pian vauva kasvaa ja varsinkin yöt helpottuvat. Pidä itsestäsi huolta, näin pidät vauvastakin! :hug:

Esikoinen söi ensimmäiset 5kk yöllä 1-1,5tunnin välein. Oli vaan pojalla niin kova nälkä, vaikka iltavellikin otettiin jo reilu parikuisena käyttöön. Tosin poika kasvoikin hurjaa vauhtia. JA sitten 5kk ikäisenä lopetti yösyötöt kokonaan (myös tissistä kieltäytyi). Eli ihan normaalia :)

Meidän toinen lapsi oli vauvana vähän samantapainen.Eikä mulle ikinä selvinnyt mikä oli :) vauvat vaan on niin erilaisia,joko mulla maito tuli liian nopeasti tai hän ei jaksanut sitä itse alkaa imemään.ja sitten syötiin vähän koko ajan loppujen lopuksi,kun ei ollut tyytyväinen ollenkaan... Oli semmoinen "tarkka tyttö"vauvana kaikinpuolin ja on kyllä edelleen!

Meidän poika söi vastasyntyneestä n. 3kk ikään asti tunnin-parin välein. Ja oli tosi rankkaa. Itse menin aina sohvalle imettämään ja imetin kainolo-otteella vauvaa, koska en voinut sylissä aluksi imettää, saati makuu-asennossa. Maitoa tuli paljon mutta luulin, että maitoni ei vie vauvan nälkää kun syö koko ajan. Aloin antamaan pullosta lisämaitoa vauvan ollessa 1kk. niinhän siinä sitten kävi, ettei lisämaito helpottanut yöheräämisiä ja vauva alkoi hylkimään rintaa, koska pullosta tuli paremmin maitoa. tuon virheen takia imetys loppui 7kk iässä, siihen saakka kestävien rintaraivareiden takia. tuosta opin, että jos joskus toisen lapsen saan, en anna sitä lisämaitoa, jos ei oo tarvis. Koska pieni vauva syö koko ajan sai sitten korviketta lisäksi tai ei. tai siis meidän vauva söi. harmittaa edelleen, että imetys meni pilalle sen takia kun olin niin tietämätön :(

kiitos kannustavista viesteistä.
Beata: sääli, että imetys loppui
Itse imetin esikoista 1v 3kk ja täysimetys puoli vuotta. haluaisin tätäkin vauvaa imettää samalla lailla ilman lisämaitoa

Alkuperäinen kirjoittaja muru:
meilläkin on 1kk2vko:n ikäinen vauveli ja yritin häntä imettää jatkuvasti mutta tuntu että itse ei saanut nukuttua kun oli tosiaan tunnin-kahden välein rinnalla ja sitä kesti aina lähemmäs tunnin kun aina nukahti siihen kesken syönnin. sitten kun yritti viedä sänkyyn niin heräs ja oli taas rintaa vailla kun ei saanut masua täyteen. oma jaksaminen oli äärirajoilla jo. alusta asti olen sitten antanut lisämaitoa enkä imetä enää ollenkaan, valitettavasti. näin saan itsekkin paremmin nukuttua ja jaksan päivisin esikoisen kanssakin olla. odotusaikana ajatus oli että yritän vaikka mikä olis imettää mutta tasan ei käy onnen lahjat..tosin vieläkin syö tiheään mutta ei sentään tunnin välein:)

mulla ihan sama juttu. paljonko annat pullosta kerrallaan? meillä vauva nukahtaa myös pullolle eikä siis syö hirveää määrää kerralla pullosta mutta syö välillä sitten tosi tiheästi siitäkin.

Normaalikokoinen vastasyntynyt ei tarvitse ruokaa tunnin kahden välein. Jos on nälkä noin pian syötön jälkeen, ei ole saanut tarpeeksi ruokaa edellisellä syöttökerralla. Tuleeko maitoa riittävästi? Jos ei, lisäruokaa purkista. Alussa vauva todennäköisesti ei sitä halua, mutta makuun voi totuttaa sekoittamalla äidinmaitoon. Lisäksi lisäruoka kannattaa antaa ensin, kun vauva on nälkäinen. Kelpaa silloin paremmin. Itsellä 10-20 % lisäys ravintoon korjasi tilanteen.

Mitä tulee sekaisin olevaan vuorokausirytmiin, se lienee usein ensimmäinen harjoitus lastenkasvatuksesta. Eli vanhempien tehtävä on kertoa uudelle tulokkaalle, että talossa nukutaan öisin. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että lapsen annetaan huutaa öisin, kunnes oppii, ettei kukaan vastaa yöllä huutoon. Toki sekin varmaan on tehokas tapa, mutta minusta aivan liian raaka. Esikoisen kanssa jouduimme kaikki keksimään itse, kun mistään ei löytynyt neuvoja, mutta kahden seuraavan kanssa oli sitten jo helppoa, kun konstit oli oppinut.

Tiedän kyllä, että lapset ovat kaikki erilaisia, niin meidänkin ovat. Kuitenkin perussääntö on, että terve lapsi, jonka tarpeet on tyydytetty, ei vaadi yöllä jatkuvaa huomiota.

Yhteistyössä