Vauva 2,5 kk ja nukkumaanmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juulia77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juulia77

Vieras
2-3 kk:n ikäisten vauvojen vanhemmat (tai hyvin noita aikoja muistavat), kertokaa miten saatte vauvanne iltaisin nukkumaan?!

Meillä 2,5 kk:n ikäinen vauva alkaa illalla itkeä väsymystä n. klo 20 aikaan, mutta ei nukahda millään - ei syliin eikä sänkyyn, itkee vaan ja huuto yltyy nopeasti hysteeriseksi. Rauhoittelemme sylissä (tai kantoliinassa tai vaikka auton turvakaukalossa), yritämme sitten laskea sänkyynsä, silittelemme päätä, laulamme tuutulaulua, laitamme tutin suuhun jos se putoaa jne. Mikään ei auta, vaan vauva alkaa itkeä heti kun hänet lasketaan sänkyyn, vaikka sylissä vaikuttaisi kuinka uneliaalta ja rauhalliselta. Tätä jatkuu hyvinkin 3 tuntia joka ilta, siitä siis suurin osa suoraa huutoa. Myös kapalointia on yritetty, tuloksetta.

Jos yritämme laittaa hänet nukkumaan ennen kuin väsymysitku alkaa, hän ei missään tapauksessa suostu jäämään sänkyyn vaan alkaa itkeä. Jos taas odotamme siihen että itku alkaa, hän ei edelleenkään suostu jäämään sänkyyn (ei "rauhoitettuna" eikä itkevänä).

Tilanteeseen ei myöskään vaikuta se, paljonko hän on nukkunut päiväunia ja milloin viimeksi herännyt. Olemme syntymästään asti toistaneet joka ilta samat rutiinit eli noin kahdeksalta sammutetaan valoja, tv:n ääntä pienemmälle / pois, vaihdetaan yöpuku päälle, imetetään. Ekat 1,5 kk vauva nukahti rinnalle sohvalla imetettäessä ja siitä nostimme hänet sänkyyn, tai hän nukahti syliin. Mutta viimeiseen kuukauteen tätä ei ole enää tapahtunut vaan illat ovat jatkuvaa jännitysnäytelmää meille vanhemmille - miten saamme hänet nukkumaan ja montako tuntia huutoa sitä edeltää.

Mistään vatsavaivoista ei vaikuta olevan kysymys, itku on samanlaista kuin päivällä - silloinkin hän alkaa itkeä väsymystään ennen kuin pääsee nukkumaan eikä suostu nukahtamaan muuta kuin vaunuihin. Eli osaamme mielestämme erottaa väsymysitkun. Mutta kun parvekevaunuihin ei voi yöksi nukuttaa...

Meillä ei ole mitään tarvetta pakottaa vauvaa nukkumaan klo 20 - minun puolesta hän saisi vaikka vapaasti valvoa klo 23 asti - mutta kun hysteerinen huuto alkaa kuitenkin jo n. klo 20.

Alkaa epätoivo iskeä - teemmekö jotain väärin, kauanko tätä voi kestää, tapahtuuko vauvassa muutosta asian suhteen vai pitääkö meidän vaan keksiä joku ratkaisu asiaan (mikä?)? Mies on vuorotyössä joten varsinkin ne illat kun olen yksin kotona ovat tosi raskaita. Eli vinkkejä kaivataan...! :(

kuulostaa siltä että vauva ei osaa nukahtaa. Noi iltarutiinit on hyvä juttu. Mä oon huomannu että ton viimesen syötön jälkeen ei saisi "virota" liikaa, eli mä aloin molempien lasten aikana järjestelmällisesti syöttää viimesen syötön makkarissa hämärissä ja siitä sit röyhtäytyksen jälkeen sänkyyn. No tietty se vei noin pienenä aikaa ennenkuin se "viimenen" syöttö osui kohdilleen, kyllä monen monituista kertaa tultiin sit kuitenki vielä alas, tyttö torkahti jonku 5 min ja sit taas tunninpäästä koitettiin uudelleen.

esikoinen meillä oli samanlainen kuin teillä, mut se alkas jo kaksviikkosesta. Sen kanssa mä aloin yksinkertasesti opettamaan sitä omaan sänkyyn koska se itki kuitenkin, oli sylissä tai ei niin arvelin ettei mene rikki jos hetken itkee sängyssä. Aloin tehdä tota "viimestä" syöttöä, sit sänkyyn. Ja huutohan sielä tuli sit niin taas rauhottelin sylissä (samassa huoneessa, ei missään nimessä uudestaan valoihin jne) ja sänkyyn, monesti aluksi annoin uudestaan rintaakin. mutta ennenku otin sängytä syliin piti itkun olla kunnon "huutoa" eikä kitinäitkua ja niinhän se oli että saatto parahdella pahastikin muutaman kerran ja sit tuli hiljasta. Meitsi ihan hämmentyneenä että hä, ja niin se alkas nukkua. Meillä ei auttanu myöskään mitkään hiplailut tai laulelut vaan se vaan häiritsi vauvaa ja piti hereillä kun joku oli vieressä. Nukahti paremmin kun en ollut näkyvillä. Toi kans kun ed. ketjussa joku sanoi että sänky ei saa olla liian avara, on hyvä pointti.

Meillä on juuri samanikäinen vauva ja aivan samanlainen ongelma! Kaipaisin itsekin kovasti ratkaisua. Tyttö ei siis koskaan nukahda ilman huutamista ja ilman intensiivistä nukuttamista (paitsi yösyöttöjen jälkeen). Mielestäni mikään ei nukkumaanmenorutiineissa ole muuttunut ja olemme koettaneet nukutusta myös hyvissä ajoin ennen kuin yliväsymys itkee.

Meidän esikoinen oli samanlainen ja nyt myös nuorempi on alkanut näyttää muutaman kuukauden iässä samoja merkkejä. Meillä oli myös tarkat iltarutiinit: yökkäri päälle, valojen himmennys yms, mutta ei niistä ollut apua.

Esikoisen oloa tulkitsin näin: ensin hän huusi nälkää, ei vaan saanut tarpeeksi maitoa. Sitten aloin muiden neuvojen perusteella syöttämään rintaa enemmän, pitämään illan imetysmaratoneja. Siitä tuli ilmiselvästi vatsavaivoja ja hirveä määrä puklua. Tämän jälkeen aloin antamaan illan rintasyötön päälle ~50 milliä vastiketta, jonka reilun 3k iässä vaihdoin velliksi. Tästä illat rauhoittuivat huomattavasti. Vastike ja velli on kuitenkin tuhdimpaa kuin rintamaito. Vellin antamisesta noin pienelle on monia mielipiteitä, mutta meillä se auttoi ja nyt aloitin kakkosen kohdalla 2,5kk saman homman ja heti helpotti. Esikoisen kohdalla tilanne oli jälkikäteen katsottuna ilmiselvästi nälkää ja vaikka rintamaito kuinka olisi parasta ravintoa meillä se ei vaan riittänyt. Sitä en vaan väsyneenä heti huomannut.

Meillä vauva nukahti puolivuotiaaksi asti tissille. Nukutin siis vauvelin meidän sänkyyn, josta nostimme hänet nukkuvana omaan sänkyyn. Annoimme hänen siis vaipua syvään uneen meidän sängyssä, ennenkuin nostimme omaan sänkyyn. Sitten jossain vaiheessa iltapuuron tultua kuvioihin hänet laitettiin nukkumaan suoraan omaan sänkyyn, kun ei viihtynyt tissillä enää niin kauaa. Olihan siinä vähän huutoa, mutta nopeasti tottui nukahtamaan omaan sänkyynsä. Suosittelen siis rinnalle nukuttamista; mikäs sen turvallisempaa ja lämpöisempää tapaa vauvalle nukahtaa! (ps. meidän neuvolantäti sanoi että on ihan OK nukuttaa yöunille rinnalle)

Ongelma teidän tapauksessa on siinä, että olet totuttanut vauvan nukahtamaan rinnalle. Nyt kun hän on isompi, hän herää siirrettäessä, joten hän haluaa pitää kiinni saavutetusta edusta eli hän haluaa yhä nukkua rinnalla. Muistan lukeneeni jostakin, että rinnalle nukuttamisen huono puoli on siinä, että kun vauva herää, hän säikähtää, että missä se rinta oikein on. Sen vuoksi alusta asti vastasyntynyttäkin pitäisi nukuttaa siten, että HEREILLÄ oleva väsynyt vauva laitetaan sänkyyn, johon hän nukahtaa ilman nukuttamista.

Koska AP:n vauva on jo "väärän" nukahtamistavan opetellut, niin poisopettaminen onkin hankalampaa. Ihan ensisijaisesti kannattaa kuitenkin varmistaa, että vauva todellakin on väsynyt jo silloin klo 20. Olisiko ehkä järkevämpää yrittää seurustella vauvan kanssa ja pitää häntä aktiivisena esim. klo 20-21, jotta hän tosiaan on väsynyt, kun sinne sänkyyn mennään?

Keskimmäinen lapseni kärsi keltaisuudesta ja nukahteli itsestään myös rinnalle. Hän ehti oppia rinnalle nukahtamisen ihanuuden. Opetin hänet pois siitä ihan sillä, että herätin hänet aina rinnalta pois ja pistin sänkyyn. Toki hän huusi kuin syötävä, mutta noudatin sitä systeemiä,että annoin huutaa kerta toisensa jälkeen aina vähän pidempään. Muistaakseni hän oppi alle viikossa nukahtamaan itse omaan sänkyyn ilman rintaa.

Jottei keskustelu lähtisi väärille urille, niin täsmennettäköön, että vauvamme ei siis nykyään enää nukahda rinnalle ollenkaan. Eli ei käsittääkseni ole siis oppinut mitään "huonoa tapaa".

Ja joo, vastasyntyneenä hän kyllä nukahti rinnalle, mutta eipä tullut mieleeni että olisi pitänyt nukahtanutta vastasyntynyttä ruveta herättämään...

Omillani tuli juuri 3kk ikäisenä parin viikon iltaitkuisuus juuri nukkumaanmenon aikoihin, käsittääkseni tuo on melko yleistä:)
Sain kirjoituksestasi kuvan, että vauvasi nukkuu vaunuissa hyvin, olisiko mahdollista nostaa vaunut/vaununkoppa yöksi sisälle ja kokeilla onnistuuko nukahtaminen niihin paremmin, meillä tuo kikka ainakin toimi:)

Kommentoin väliin tuosta rinnalle nukahtamisesta: Minä olen nukuttanut nyt 8-kuisen vauvan rinnalle aina ja edelleenkin jos sattuu nukahtamaan. Eli siirrän sänkyyn nukkuvana tai ainakin tosi unisena.

Ei ole tullut koskaan mitään ongelmia, on nukkunut parikuisesta yöt pääsääntöisesti hyvin. Siksi vähän ihmettelen ainaista varoittelua rinnalle nukuttamisesta. Nyt kun syö vähemmän rintaa saattaa joskus nukahtaa ilmankin jos on maha muuten täynnä. Eli ei näytä edes siltä että siitä olisi vaikea aikanaan oppia pois.

Minäkin ihmettelen tuota rinnalle nukuttamisen leimaamista "huonoksi tavaksi".
Jos vauva siihen nukahtaa, niin mikäs siinä. Meillä on aina menty siitä, missä aita on matalin. Nukutetaan tissille tai iltaisin/öisin usein vaunuihin heijaamalla. Päästään helpolla.

Meillä vauva pikkusta vajaa 3 kk ja kuulostaa tutulta tämän ketjun kirjoitukset! Meillä iltakuvio menee kanssa samoilla raiteilla, vauva nukahtaa vasta 12-01 aikaan. Itse jo siinä vaiheessa ollaan ihan töötissä. Ihmettelen vaan, että miten tuon kellon saisi käännettyä pari tuntia taaksepäin, nimittäin kun vauva sitten nukahtaa, saattaa herätä aamulla vasta 8-9 aikaan, kerran jopa 9.30. Juu tiedän, ettei saisi valittaa, kun näin pitkään nukkuu.

Iltaisin vauva nukahtaa ekan kerran rinnalle joskus 21 aikoihin, ja vaikka annan nukkua 20 minuuttia, niin että on varmasti sikeässä unessa kun vien sänkyyn, hän herää viimeistään puolen tunnin päästä. Olen yrittänyt myös sitä, etten anna nukahtaa rinnalle, mutta aina sama homma: kun vie sänkyyn, alkaa itku. Otan hänet pois, imetän ehkä puoli tuntia ja laitan takaisin nukahtaneena / melkein nukahtaneena ja taas sama homma. Ja tätä jatkuu siis puolilleöin, jonka jälkeen vauva nukahtaa ja nukkuu sikeästi aamuun asti. Olis kiva kuulla, jos joku on onnistunut vauvan sisäisen kellon kääntämään ja millä tavoin.

Päiväunille vauva nukahtaa vaunuihin tai sänkyynsä hetkessä ilman mitään kummempaa, senkun vain laittaa nukkuman. Välillä mietinkin, että saako illalla ruokaa riittävästi vai onko vaan läheisyyskaipuuta. Nimittäin päivällä syötöt sujuvat sutjakkaasti....

Kertokaa siskot, jos jollakin hyvä keino tuohon kellonkääntämiseen. Mihinkään nukutusrituaaleihin en aio alkaa.

Mä en ekoina kuukausina stressanut siitä että vauva meni vasta klo23 jälkeen nukkumaan, se oli rytmi silloin. Ja huutoa oli myös illat, yleensä pikkutorkut siinä klo20, minkä jälkeen valvottiin. Jotkut vauvat ei vaan halua mennä vielä klo20 yöunille. Mielestäni myöhäinen nukkumaan meno ekoina kuukausina on normaalia. En lukenut koko ketjua, mutta mainitsiko joku koliikin mahdollisuutta? Sehän voi puhjeta myös hieman myöhemmin. Meillä ei kaikki oireet viitannu koliikkiin, mutta sen pikkiin iltahuudot pistin - huutoa oli myös päivisin - ihan niinku vauva ei olisi tykännyt valveilla olosta. Nyt ne ajat sentään ohi...

pistänpä lusikkani soppaan, en tosin kaikkia vastauksia ehtinyt lukea mutta tosta nukkumaanmenosta. Mä en kanssa ymmärrä että miksi lasten/vauvojen pitäs mennä nukkuun klo 20? Meillä ainakin tuo nukkumaanmenoaika on vaihdellu vähän sen mukaan miten päikkäreitä nukuttu. Ja pikkuvauvana tosiaan kaikki lapseni on menny yöunille monesti vasta 23 jälkeen, aikasemmin ei yksinkertaisesti oo saanu niitä nukkuun. Joten suosittelisin olemaan stressaamatta tosta klo 20:stä.

Kiitos kaikista kommenteista, on myös helpottavaa kuulla että muilla on samoja ongelmia... Vauvamme on nyt viimeiset kolme iltaa nukahtanut meidän sänkyyn rinnalle, lopulta, eli nyt hänelle on sitten se "paha tapa" opetettu... mutta vanhemmat ovat helpottuneita että vauva nukahtaa edes jotenkin. Eli nyt emme jaksa murehtia, miten hänet sitten opetetaan siitä pois joskus.

Edelliselle kirjoittajalle vielä: kuten alkuperäisessä tekstissäni kirjoitin, minun puolesta vauvan EI tarvitse mennä nukkumaan klo 20, vaan saisi rauhassa valvoa vaikka sinne 23 asti. Mutta kun se hysteerinen huuto alkaa klo 20! Ja se ei rauhotu millään. Emme jaksaisi joka ilta kolmea-neljää tuntia kuunnella sitä, ja kanniskella vauvaa sylissä. Eli siksi nukuttamisyrityksemme ovat alkaneet kasin aikaan...

Meillä on 2 kk vauva, jonka nukahtaminen on viime viikkoina vaikeutunut entisestään. Aikaisemmin nukahti yleensä viimeistään 01, mutta nykyään voi mennä jopa aamuneljään. Päivisin vauva nukkuu hyvin sänkyynsä ja vaunuihinsa, mutta illalla ainoastaan syliin. Heti kun hänet siirtää sänkyynsä, alkaa huuto. Rinnalle vauva ei rauhoitu eikä nukahda myöskään viereen. Iltarutiineihin meillä on jo kuulunut pieni korvikeannos ja kapalointi, niiden ansiosta vauva sentään rauhoittuu eikä "riehu", mutta nukkumaan hän ei näillä keinoilla suostu.

Nyt olen alkanut noudattaa Anna Walgrenin kirjan mukaista päivärytmitystä, eli herätys on joka aamu seitsemältä, siitä jatketaan pari tuntia hereillä, pari nukkumista, pari hereillä jne. Toisaalta yleensä joudun aina aamulla väkisin herättämään vauvan ja päivän hereilläolojaksot ovat pelkkää huutoa, kun vauva haluaisi vain nukkua. Tämäkin tuntuu ikävältä, mutta muuta en keksi. Pidän kuitenkin vauvankin kannalta vaarallisempana vaihtoehtona sitä, että hän putoaa sylistä yöllä tms., kun itse nukahdan vauva sylissä lopen uupuneena. Silti pelkään, että tämä "rytmittäminen" tekee vauvalle jotain vahinkoa.

Olen kyllä todella väsynyt tilanteeseen. Välillä kadun koko vauvan tekemistä. Miten kauan sitä ihminen selviää parin tunnin yöunilla...

Nostelen ketjua meidän joulumammojen iloksi.. :)
Painiskellaan vissiin yks sun toinenkin näiden 2-3kk kiljukaulojen kanssa. Näyttääpi kuuluvan kehitysvaiheeseen, olis kiva kuulla mikä on tähän ketjuun kirjoittaneiden tilanne nyt.

Tuohon "miksi vauvan pitäisi mennä nukkumaan jo klo 20" vastaan omalta kohdaltani niin, että kun tyttöni on nykyään siihen kellonlyömään kokolailla valmista kauraa yöunille. Ensin yöunet alkoivat klo 23-24 ja siitä ovat sitten pikkuhiljaa aikaistuneet ilman että itse olen niihin vaikuttanut.

Huomasin että aikanaan alullepanemaani ketjua oli nostettu... Meidän vauva nyt 5 kk ja on nyt reilut 2 kk nukahtanut ongelmitta itse omaan sänkyyn, joka ilta, n. klo 20-21.

Miten tähän päästiin? Aikaa se vei melkein kuukauden, mutta näköjään kannatti... Me vain sitkeästi tehtiin joka ilta samat jutut eli n. klo 20, jolloin vauva alkaa olla väsynyt, vaihdetaan vaippa ja yöpuku, sitten mennään hämärään makkariin jossa imetän häntä (tai mies antaa pullosta jos en ole kotona) ja sitten nostamme hänet omaan sänkyyn ja tutti suuhun. Jäämme istumaan sängyn viereen kunnes hän nukahtaa, syystä että tutti saattaa pudota vähän väliä eikä hän osaa laittaa sitä takasin suuhun eikä myöskään osaa nukahtaa ilman.

Minusta tuntuu että avain homman toimivuuteen oli se, rutiinien lisäksi, että vauva oppi rauhoittumaan ja nukahtamaan tutin avulla. Mutta tähän opetteluun meni siis n. kuukausi, jolloin oli lähes joka ilta hirveää huutoa n. 1-2 h. Emme suinkaan huudattaneet vauvaa sängyssään vaan rauhoittelimme aina sylissä (huuto oli nimittäin ihan hysteeristä, ei mitään kitinää), mutta huuto alkoi aina välittömästi, kun hänet laski sängylle. Rinnalle emme halunneet nukuttaa, koska emme kuitenkaan pysty(neet) nukkumaan perhepedissä.

Vauva-lehdessä taannoin jollain oli sama ongelma, ja lastenlääkäri tms vastasi, että parin kuukauden ikäinen vauva oppii nopeasti ja helposti uusia tapoja, ja että se vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä ja vie noin 3-4 iltaa. No, meillä se tosiaan vei kuukauden...

En tiedä, teimmekö jotain "väärin", tai olisimmeko voineet toimia toisin. Mutta sitten kun vauvamme oppi nukahtamaan itse (tai siis tutin kanssa), ongelmia ei ole ollut ja nykyään hän nukahtaa n. 10 minuutissa.

Jaksamista kaikille saman ongelman kanssa tuskaileville!
Tällä hetkellä meillä onkin ihan muut ongelmat... :) Eli yöllä herätään 1,5 tunnin välein...

Meidän tyttö, joka nyt 3 kk, on nukutettu tähän asti kolmella eri konstilla, riippuen iästä.

Ihan pienenä imetyksen ja iltapullon jälkeen nukahti yleensä röyhtäytyksen jälkeen olkapäälle josta nukkuvana varovasti pinnikseen.

Seuraava vaihe oli imetysten ja iltapullon jälkeen takas rinnalle, josta nukkuvana pinnikseen. Joskus jos näytti etten saan niin nätisti kannettua kannettua sänkyynsä, nukutin perhepedissä rinnalle. Joskus jäi siihen koko yöksi, joskus nostin omaan sänkyynsä. Tässä vaiheessa myös mies kelpasi iltapullon antajaksi ja nukuttajaksi jos rinnalle nukahtamista ei tarvittu (eli oli tarpeeks väsy).

Nykyinen vaihe on imetyksen ja iltapullon jälkeen olkapäältä puolinukkuvana omaan sänkyynsä, jään viereen käsi vauvan lanteilla. Joko pidän vaan kättä siinä tai silittelen, taputtelen.. Jossain vaiheessa piti mun puhuakin, jos meinasi hätääntyä luullessaan että on yksin.

Ja kellonajoista pidetään kiinni. 19.00 iltapesut, vaipanvaihto ja yöpuku päälle, sitten rinnalla klo 21.00 asti jolloin pullo. Mutta tämäkin menee lapsentahtisesti. Tähän asti ollut kypsää kauraa nukahtamaan n. 22.00. Tällä viikolla aikaistunut tunnilla.

Tosta klo 20 nukahtamisesta. Meillä poika nyt 2,5 kk, Ihan alkuun yöunet oli ihan kaaoksessa, nukahti yöunille joskus klo 2 ja heräili muutenkin koko ajan. Pikkuhiljaa saatiin yöunet aikaistettua ja mun maito alkoi riittää. Aluksi jouduttiin antamaan korviketta, joka kai teki taas vatsavaivoja jne. Meillä myös toinen lapsi (1v 8 kk), joka herää aamuisin yleensä klo 6-7, nykyään n. klo 6, joten ois aika mahdotonta että vauva menis nukkumaan vasta puolenyön paikkeilla. Lisäksi mieheni lähtee töihin vähän yli klo 6, joten haluamme molemmat mennä nukkumaan klo 22. Ja lisäksi tietysti jaksamisen kannalta on tärkeää että illalla edes se klo 21-22 ois omaa aikaa.

Alkuun yöunille siis mentiin miten sattui, nykyään päivärytmi on kutakuinkin seuraavanlainen:

n. klo 6-7 herää
n. klo 9-11/12 päikkärit
siitä aina n. 2 h on hereillä ja sitten päikkäreille (nukkuu 0,5-1 h), taas pari tuntia hereillä ja vikat päikkärit klo 16-18 välillä taas 0,5-1 h. Nyt on yritetty että nukkuis vikat päikkärit esim klo 16-17, vähän riippuu miten pitkät edelliset päikkärit on ollu.
Klo 19 on iltapesu/kylpy, sitten yökkäri päälle ja tankkausta. Käytännössä noiden vikojen päikkäreiden jälkeen syö suht usein ja iltatoimien jälkeen on rinnalla n. 0,5 h, muuten syö vaan n. 10 min. Nyt on nukahtanut yöunille 19.30-20.00. Yleensä nukahtaa rinnalle, mutta tästä yritetään nyt päästä eroon. Ongelmana vain se että hankala tietää milloin on niin täynnä että nukahtaa itsekseen, kun ei nukahtanutta viitsisi herättääkkään. Yöllä syö yleensä 2 kertaa.

vähän meni asian vierestä, sori ap. mutta ois kiva tietää muiden n. 2,5 kk ikäisten päivärytmejä. Aika vähänhän tuo meidän poitsu nukkuu vuorokaudessa, keskimäärin ehkä 13-14 h, mutta samanlainen oli isosiskonsakin ;)

hei ei se kestä ap loputtomiin vaikka se nyt siltä tuntuu (että tätäkö tämä on) mä oon samaa mieltä (en muista kuka vastas) että virkoaa nyt tossa iltasyötön jälkeen liikaa eikä tiedä että pitäs nukkua kun yhtäkkiä kiikuketaan toiseen huoneeseen. Mä oon molemmat lapset opettanu muutoin samoilla tempuilla kuin sinä nukahtamaan mut toi viimenen iltasyöttö tehdään aina makkarissa. Mul on siä semmonen tuoli sitä varten oiken järkätty. ALuksihan etenki tällä toisella meni hetken ennenku päästiin siihen "vimppaan" syöttöön kun tuli palautuksen aina takas sängystä mut kun tätä vaan harjoteltiin niin kyllä se sit alko osumaan sekä äidin että vauvan viimenen syöttö kohdilleen.

Yhteistyössä