vauva 2 päivää vanha ja rinnanpäät rikki:( voinko imetyksestä pitää päivän taukoa vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
loppuuko miadontulo?
sairaalassa sanottiin että imuote on oikea.. tänään vauvan kanssa tultu kotiin ja nyt rinnat niin rikki että ei pysty imettämään kun itku silmässä. nänni vierus ihan täys avohaavoja ihan kun ois puukolla vedelty ympäri ja nännin keskellä punaisia veripisteitä. kyseessä kolams lapsi ja ikinä en ole imetyksessä onnistunut vaan aina käynyt samalla tavalla. nyt vaan niin haluisin yrittää ja onnistua!

Ei lopu, älä luovuta! Lansinohia rinnanpäihin, saat sillä helpottamaan. Laita sitä ahkerasti, kunnes näyttää paremmalta. Kipeää tekee nyt varmasti, mutta tsemppiä kovasti.

pidä kipeästä rinnasta taukoa muutama imetyskerta ja syötät vain toisesta. Toki pakkohan sun on sitä tyhjentää vaikka pumppaamalla jos maito pakkautuu. Rasvailet ja annat ilmakylpyjä,niin helpottaa. Rintakumia voit myös kokeilla,joillain helpottaa,joillain pahentaa. Imuote kannattais kyllä viel tarkistaa mut alussa rinnanpäät ON kipeät monilla.

jos nyt yöllä en imetä ja huomenna ostan pumpun ja sillä yritän pitää maidontuloa yllä. kumit ei auta mitään kipu on jossain syvällä rinnassa myös. pistävää kipua. toisen lapsen kohdalla yritin väkisin imettää kun rinnat meni rikki ja tulos että lapsi joi maitoa jossa oli verta ja oksensi.

En suosittele imetystaukoa, koska haavat ei parane päivässä kumminkaan. Käy apteekista rintakumit ja niiden avulla kipu ei tunnu niin jumalattomalta. Voitele nännit joka imetyskerran jälkeen lansinoh voiteella, älä päästä niitä kuivumaan. Ota panadolia tai buranaa, kipu ei tunnu niin voimakkaana. Ajastaan alkaa nännit kestämään paremmin. Itse käytin rintakumia ja pikkuhiljaa aloin imettämään ilman, ensin kerran päivässä, sitten kaksi jne... Joskus annoin pullosta, kun oli ihan pikkuinen ja en jaksanut imettää kun tissiä särki, semmoisen lepotauon annoin nänniparoille mutta muuta en. Tsemppiä, kyllä se siitä! Ja, onnea vauvasta =)

onko teillä muillakin siis mennyt niin rikki että ihan sellasia viiltohaavoja nännin ympärillä? näyttää ihan siltä kun nänni tippuisi kohta kokonaan irti kun noita haavoja siinä ympärillä on. nyt yöllä en joka tapauksessa pysty imettämään koska äsken kun imetin oli kipu jo jotain aivan kamalaa. molemmat rinnat siis ovat tässä kunnossa.

Itselläni ei kyllä noin pahana mutta ystävälläni oli. Lopulta rinnan päät valuivat jotain mädän tapaista kai kun meni lääkäriin. Oli todennut, että nänneissä joku tulehdus ja sai antibiootit ja jotain rasvaa. Voisko sulla olla joku tämmönen, käy lääkärissä.

en tiedä mikä on mutta jokaisen minun kolmen lapsen kohdalla sama homma ollut! kakkosesta oli pahimmillaan kun vain yritin ja yritin imettää lopulta tuli vain verta ja maitoa kun vauva imi. nyt en halua sitä samaa enään kokea koska rinnat olivat silloin niin kipeät.

on syvällä suussa,alahuuli rullalla ja plaa plaa kaikki tämä ja moneen otteeseen katsottiin laitoksella että ote on oikea. imetys asentoja olen koittanut vaihtaa. jotenkin kuitenkin vauva imee enemmän nännin yläpuolelta ja siitä se pahiten rikki onkin ja repeytynyt

Voit ottaa buranaa ennen imetystä, tai vaikka heti, ei ainkaan tee niin kipeätä. Pumppaaminen on ihan hyvä vaihtoehto, jos imetys tekee nyt liian kipeätä. Kannattaa pitää ne rinnan päät kosteine koko ajan, niin ettei pääse tulemaan rupea päälle. Ilmapylpyjä myös suosittelen. Toivottavasti saat imuotteen kohdalleen, harmi kun nää joulun pyhät sotkee neuvolat ym, ja imetystukipuhelinkin on pari päivää tauolla. Älä silti päästä rintoja täyteen, kota saada ne tyhjiksi vaikka käsin lypsämällä, jos pumppaaminen tai kumin kanssa imetys tekee häijyä. Niin ja kannattaa lypsää usein.

Mulla on myös mennyt nännit ihan rakkuloille ja verille imetyksen alkutaipaleella molempien lasten kanssa. Kakkosen kans vältyin pahimmalta antamalla jo synnärillä tutin, jotta ei käyttäny mua tuttina ja nännit sai 'huilata' välillä.

Mulla sama tarina. 5 viikkoa kestin sit jouduin tulehduskierteeseen ja lopulta koko touhu alkoi pelottamaan. Mulla ei auttanut yhtään mikään. Suihkussa ei pystynyt käymään kun vesi sattui niin paljon, imetys oli aivan helvettiä, pelkäsin sitä että lapsi herää ja joudun taas imettämään. Lopulta särki ihan koko ajan. Nyt lopetuksesta 2kk ja nännit alkavat olla suht normaalit, edelleen ovat auki ja kuivat mutta eivät onneksi niin kipeät.

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voit ottaa buranaa ennen imetystä, tai vaikka heti, ei ainkaan tee niin kipeätä. Pumppaaminen on ihan hyvä vaihtoehto, jos imetys tekee nyt liian kipeätä. Kannattaa pitää ne rinnan päät kosteine koko ajan, niin ettei pääse tulemaan rupea päälle. Ilmapylpyjä myös suosittelen. Toivottavasti saat imuotteen kohdalleen, harmi kun nää joulun pyhät sotkee neuvolat ym, ja imetystukipuhelinkin on pari päivää tauolla. Älä silti päästä rintoja täyteen, kota saada ne tyhjiksi vaikka käsin lypsämällä, jos pumppaaminen tai kumin kanssa imetys tekee häijyä. Niin ja kannattaa lypsää usein.

Vielä jatkan, että kun teidän vauva on niin pieni, niin voit mennä vielä sairaalaan näyttämään niitä rintoja ja pyytää sieltä lisää apuja.

Jaksamista

Kahteen kuukauteen en esim. kietoutunut pyyhkeeseen esikoisen synnyttyä nännikivun vuoksi. lopulta imetin yli 2 vuotta. Oli se vaan niin upeeta kivun hellitettyä, että suosittelen jatkamaan sitkeästi. Ilmakylvyt on ihn ykkösjuttu, samoin tuo jo mainittu raskaus niin, ettei rupi pääse kuivumaan. Irvistele ja itke, pian helpottaa! Ja soita ihmeessä sairaalaan,tai mene suoraan käymään siellä.

Mulle tuli mieleen, kun puhuit niistä kivuista, että voisiko rikki menneiden nännien lisäksi olla rintatulehdus.

Mulla itselläni on auttanut myös sellainen kikka, että olen puristanut pisaran omaa maitoa imetyksen päätteeksi sitä rintaa suojaamaan.

Ja mulla pakkautui maitoa niin paljon rintoihin, etten olisi kyennyt taukoa imetyksestä pitämään.

Voisiko olla rintatulehdus kun puhuit syvällä olevasta kivusta? Voisithan käydä neuvolassa tai tk:ssa näyttämässä, jos ei ala lanoliinilla/bevitalla/Bepanthenilla rauhoittumaan.

Yhteistyössä