vauva 2 päivää vanha ja rinnanpäät rikki:( voinko imetyksestä pitää päivän taukoa vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin näin tähtiä, kun imu oli todella voimakas. Rintakumi oikein asennettua helpotti tuon lansinohin kanssa. Toisaalta sekin varmasti auttoi, että kääntelin lasta imettäessä. Esim. jos olet tottunut normaali vauva sylissä pää toisessa ja jalat toisessa kainalossa imetykseen, niin koitappas syöttää vaikka istualteen niin että vauvan kroppa on saman puolen kainalossa kuin mistä rinnasta syötät, tms. Jos ymmärsit mitä tarkoitan. silloin vaihtuisi kohta joka kärsii.
Siis mistä se veri tuli kakkosen kanssa? ja mitä silloin kokeilit?
Viilentäviä kaalinlehtiä (rikottuja) tai esim. kylmällä vedellä kostutettuja lappuja (joskus jopa siteitä) pidin välillä kans tissien päällä.

Tuntuuko kipu sulla selkeesti vain syötön alussa, vai koko imetyksen ajan?

Älä pidä taukoa, on normaalia että rinnat tarvitsevat aikaa siihen että "parkkiintuvat" tuolle voimakkaalle imulle. Rasvaa rasvaa ja rasvaa.. Kosteus on kaiken a ja o. Tauko vaan lopettaisi maidon nousemisen. Pumppukaan ei ole kaikille ratkaisu.
Annathan myös ilmakylpyjä rinnoillesi? Ihan liivitkin tai niiden saumat, voivat hajottaa rinnanpään silloin kun maito nousee rintoihin.
Ja se nouseminenkin voi sattua, sehän voi myös olla tuo kuvailemasi tunne.

Kaali auttaa! Ikivanha hoitokeino. Jos ei ole resursseja ostaa kaalivoidetta (20-30?/purkki, yksityiseltä valmistajalta) niin ihan vaan kaalinlehdet voi tuoda helpotusta. Etsi netistä tietoa. :)

Minä pässi kokeilin sitä sitruunaa. Voi taivas että sattui. Toisaalta rinnat parani tajuttoman nopeasti.

Älä pidä taukoa vaikka se sattuu ihan tajuttomasti. Koita rintakumit, lansinoh, kaalit, syöttöasennon vaihdot (vauva imee "ylösalaisin" sängyllä kyljellään. Toimii myös silloin kun maito pakkaantuu rinnan päälle. Imu on kovin leuan puolella).

Tsemppiä! :hug:

Kahteen kuukauteen en esim. kietoutunut pyyhkeeseen esikoisen synnyttyä nännikivun vuoksi. lopulta imetin yli 2 vuotta. Oli se vaan niin upeeta kivun hellitettyä, että suosittelen jatkamaan sitkeästi. Ilmakylvyt on ihn ykkösjuttu, samoin tuo jo mainittu raskaus niin, ettei rupi pääse kuivumaan. Irvistele ja itke, pian helpottaa! Ja soita ihmeessä sairaalaan,tai mene suoraan käymään siellä.

Oho, tuplaviesti.
Mitä nyt kuuluu?
Mulla oli rikkinaisten rinnanpäiden lisäksi ns. Raynaudin syndrooma, mikä varsinkin kakkosen (talvivauva) kanssa kipuili. Siihen auttoi rintojen pitäminen lämpimänä ja B6- vitamiini (söin NeuroMaxia).
Pahimman kivun aikaan ilmakylvyt onnistuivat myös Aventin maidonkerääjien kanssa, mutta niiden ilmastoitulen eli reiällisten: rinnanpää on ilmassa, suojassa vaatteilta ja pysyy vielä kosteana rasvasta. Rasvasin muuten reilulla kököllä Lansinohia myös liivinsuojan keskikohdan, jottei se varmasti jäisi nänniin kiinni. Tässä kertakäyttöinen suojakin toimii, mutta kestot ovat jatkossa ihoystävällisemmät.

Alkuperäinen kirjoittaja kipuilija:
Oho, tuplaviesti.
Mitä nyt kuuluu?
Mulla oli rikkinaisten rinnanpäiden lisäksi ns. Raynaudin syndrooma, mikä varsinkin kakkosen (talvivauva) kanssa kipuili. Siihen auttoi rintojen pitäminen lämpimänä ja B6- vitamiini (söin NeuroMaxia).
Pahimman kivun aikaan ilmakylvyt onnistuivat myös Aventin maidonkerääjien kanssa, mutta niiden ilmastoitulen eli reiällisten: rinnanpää on ilmassa, suojassa vaatteilta ja pysyy vielä kosteana rasvasta. Rasvasin muuten reilulla kököllä Lansinohia myös liivinsuojan keskikohdan, jottei se varmasti jäisi nänniin kiinni. Tässä kertakäyttöinen suojakin toimii, mutta kestot ovat jatkossa ihoystävällisemmät.

Mikäs toi tollanen syndrooma on ? Mulla on ollu aina ihan tajuttoman kipeät rinnanpäät, siis , että tähtiä näkyy imettäessä kaks - kolma ekaa viikkoa ja vielä sen jälkeenkin oli sellasta kipua aina kun maito herui, siis jossain syvällä. Nää kivut kesti jotain neljä kuukautta ennenkuin hävisivät kokonaan. Samat neuvot mulla ton lansisnohin kanssa. Ja mä pidin kyllä jotai 12 tunnin taukoja sillon kun ne tissit oli ihan kipeimmillään.

Alkuperäinen kirjoittaja arkangeli:
Alkuperäinen kirjoittaja kipuilija:
Oho, tuplaviesti.
Mitä nyt kuuluu?

Mikäs toi tollanen syndrooma on ? Mulla on ollu aina ihan tajuttoman kipeät rinnanpäät, siis , että tähtiä näkyy imettäessä kaks - kolma ekaa viikkoa ja vielä sen jälkeenkin oli sellasta kipua aina kun maito herui, siis jossain syvällä. Nää kivut kesti jotain neljä kuukautta ennenkuin hävisivät kokonaan. Samat neuvot mulla ton lansisnohin kanssa. Ja mä pidin kyllä jotai 12 tunnin taukoja sillon kun ne tissit oli ihan kipeimmillään.

Tuota, tuo mitä sinä kuvailit on kyllä ihan normaalia maidonnousua, ja rintojen totuttelua. Se viiltelevä/poltteleva fiilis on ihan sitä herumista. Loppuu sitten jossain vaiheessa kun rinnat tottuvat ja heruu muutenkin ;)

minulla meni jo synnärillä tissinpäät rikki ja kyllä siellä kätilöt oli sitä mieltä että pidetään taukoa, sillä ei ole hyvä että vauva imee verta.
joten taukoa pidettiin ja pullosta sai sen ajan.
rintakumeista kukaan ei puhunut mitään.

Itse käytin rintakumia ja voidetta sekä olin täysin ilman liivejä pehmeän&hengittävän paidan kanssa sen aikaa, että sain rinnanpäät taas kuntoon -tosin noin paha tilanne mulla ei ollut! Ehkä kannattaisi pumpata maito päivän-kaksi? Synnärille voi soittaa ja ainakin itse sain vielä 10pv synnytyksen jälkeenkin sairaalan imetystukihenkilöltä neuvoja ja sähköpostiosoitteen yhteydenottotarpeita varten. Välillä annoin sairaalan suosituksesta pieniä määriä korviketta, että imetykseen tuli taukoja (ja lapsi sai ravintoa -jatkuvasta imetyksestä huolimatta jouduttiin 10pv:n ikäisenä takaisin osastolle, kun lapsi kellastui kuivumisen takia).

Itellä imetys alkoi sujumaan vasta joskus 6vkon vanhana (siihen asti jatkuvaa syöttämistä, rikkoontuneita rinnanpäitä ja kipuja + onneksi vain yksi rintatulehdus) -nyt vauva puolivuotias ja olen tosi onnellinen, että jaksoin tuon kivualiaan ja väsyttävän alkuvaiheen.

Raynaudin syndrooma on samaa kuin valkosormisuus: nänninpää jää vaaleaksi ja sitä vihloo, polttaa, säkenöi. Myös imetyksen jälkeen. Liittyy huonoon ääreisverenkiertoon.

Raynaudin syndrooma on samaa kuin valkosormisuus: nänninpää jää vaaleaksi ja sitä vihloo, polttaa, säkenöi. Myös imetyksen jälkeen. Liittyy huonoon ääreisverenkiertoon.

Mulla vähän samanlainen juttu. Vauva oli 10 päivän ikäinen kun iski ensimmäinen rintatulehdus, niitä oli 2kk aikana monia ja rinnanpää eritti jotain märkää lopulta. Lopulta (noin viidennellä) lääkärikäynnillä sain antibioottivoiteen rinnanpäähän ja ongelmat loppuivat. Välillä itkin ja imetin mutta en luovuttanut. Pumpulle ei irronnut maitoa joten pakko oli yrittää. Imetystä kestikin sitten hiukan vajaan vuoden. :)

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
loppuuko miadontulo?
sairaalassa sanottiin että imuote on oikea.. tänään vauvan kanssa tultu kotiin ja nyt rinnat niin rikki että ei pysty imettämään kun itku silmässä. nänni vierus ihan täys avohaavoja ihan kun ois puukolla vedelty ympäri ja nännin keskellä punaisia veripisteitä. kyseessä kolams lapsi ja ikinä en ole imetyksessä onnistunut vaan aina käynyt samalla tavalla. nyt vaan niin haluisin yrittää ja onnistua!

Hei! Rinnanpäillä on myös nimi. Nännit.

Yhteistyössä