vauva 3kk ja vellit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt äippä

Vieras
Käytiin meidän 3kk ikäisen pojan kanssa äsken neuvolassa. Kyselin vellien aloittamisesta iltaisin, kun tankkaa illalla ihan hurjia määriä maitoa joten se ei selkeästi enää riitä. Th sanoi että vellit aloitetaan vasta 6kk ikäisenä?! Miten mä olen aina ollut siinä uskossa että esim. porkkana ja maissivellit olisi juuri sopivia tämän ikäiselle aloittaa maisteltavaksi? Siskon poikakin aloitti 2,5kk neuvolan kehotuksesta maissivellin kun maito ei riittänyt. Th oli äitiysneuvolan puolelta sijaisena, voiko olla että hän on nyt erehtynyt tästä velli-asiasta?

meillä alotettiin riisija- maissivellillä 2kk iässä kun maito ei riittänyt enään ravinnoksi vaan tarvi kokoajan enemmän ja toi riisivelli on paksumpää kuin maissivelli.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin tuntuu oudolta et kiinteistä pitäis aloittaa suoraan ja velliä sit vasta joskus myöhemmin.

eihän sitä velliä tarvi antaa ollenkaan! itse en ainakaan ajatellu. vaan kiinteät ja sitte puurotki tu jo kuvioihin.

Jotenkin tuntuu oudolta et kiinteistä pitäis aloittaa suoraan ja velliä sit vasta joskus myöhemmin.

Tai velliä ei lainkaan. Miksi sitä yleensä pitäisi antaa? Keitä suoraan vaikka maissipuuroa ja anna sitä. Täyttävämpääkin kuin velli.

3kk on myös tiheän imun kausi, jolloin vauva tilaa lisää ruokaa. Tähän aika moni lopettaa imetyksen, ikävä kyllä. Ei vellejä, jos pakko jotain antaa niin mieluummin sitten kiinteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
3kk on myös tiheän imun kausi, jolloin vauva tilaa lisää ruokaa. Tähän aika moni lopettaa imetyksen, ikävä kyllä. Ei vellejä, jos pakko jotain antaa niin mieluummin sitten kiinteitä.

meilläkin täällä ihan kohta 3kk ja sitä kautta odottelen..:) kylläkin muutaman viikon sisään ajattelin alkaa pottua maisteleen.

Meillä alotettiin pojille vellit 2kk iässä, enkä mä neuvolasta mitään kyselly..itse kokeilin ensin pienen määrän iltamaidon joukkoon ja kun mitään vatsaoireita ei tullut, niin sitten sitä alettiin juoda purkillinen iltaan ja yötkin nukuttiin heti sen jälkeen kokonaan..:)

Niin ja kasvis- ja hedelmäsoseita alettiin syömään 3kk iässä..:D

Alkuperäinen kirjoittaja Jdath:
Meillä alotettiin pojille vellit 2kk iässä, enkä mä neuvolasta mitään kyselly..itse kokeilin ensin pienen määrän iltamaidon joukkoon ja kun mitään vatsaoireita ei tullut, niin sitten sitä alettiin juoda purkillinen iltaan ja yötkin nukuttiin heti sen jälkeen kokonaan..:)

Ja tää oikeen naurattaa sua? Toimia vastoin ohjeita ja suosituksia? Vauvojen kuuluu herätäkin yöllä syömään, se on normaalia :)

Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Velli on turhaa kaikille muille kuin refluksilapsille. Mistä päättelet, ettei maito riittäisi? Vauvan KUULUU tankata illalla. Imetätkö vai juoko korviketta?

Meillä mennään pääasiassa imetyksellä, mutta korviketta on saanut lisäksi alusta asti maidon riittämättömyyden vuoksi. Illalla sitä maitoa menee ihan älyttömiä määriä, 3-4 desiäkin saattaa syödä imetyksen päälle! Th sanoi että voi hyvin aloittaa maistelemaan muutakin kuin maitoa, koska sitä menee niin paljon.

En mä imetystä aio tietenkään lopettaa. Pitää tänään kaupasta tutkia tarjontaa, ja jotain hedelmäsosetta kokeeksi ostaa :)

Velli on turhaa kaikille muille kuin refluksilapsille. Mistä päättelet, ettei maito riittäisi? Vauvan KUULUU tankata illalla. Imetätkö vai juoko korviketta?

Meillä mennään pääasiassa imetyksellä, mutta korviketta on saanut lisäksi alusta asti maidon riittämättömyyden vuoksi. Illalla sitä maitoa menee ihan älyttömiä määriä, 3-4 desiäkin saattaa syödä imetyksen päälle! Th sanoi että voi hyvin aloittaa maistelemaan muutakin kuin maitoa, koska sitä menee niin paljon.

En mä imetystä aio tietenkään lopettaa. Pitää tänään kaupasta tutkia tarjontaa, ja jotain hedelmäsosetta kokeeksi ostaa :)

Se on hei, hei imetykselle sitten :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja tää oikeen naurattaa sua? Toimia vastoin ohjeita ja suosituksia? Vauvojen kuuluu herätäkin yöllä syömään, se on normaalia :)

Vastoin ohjeita ja suosituksia?? Jos neuvolasta sanotaan että on ok, niin mitä ohjeita vastaan se on? Ja eiköhän jokainen tiedä oman lapsensa parhaan.

Ei niissä soseissa yms. ole energiaa sen enempää kuin maidossakaan, itse asiassa äidinmaito on tosi energiapommi. Kyllähän sitä maitoa iltaisin tuossa iässä menee, olipa sitten pullo- tai tissivauva.

Se on hei, hei imetykselle sitten :D

Jos sinä olet näin toiminut niin se on sun asias se. Minä en aio imetystä lopettaa, vaan iltaisin lisäksi antaa muutakin kuin maitoa kun se ei selvästikkään riitä.

Jos sinä olet näin toiminut niin se on sun asias se. Minä en aio imetystä lopettaa, vaan iltaisin lisäksi antaa muutakin kuin maitoa kun se ei selvästikkään riitä.

No se kyllä vähentää sinun omaa maidontuotantoasi, vaikka et nyt niin ajattelisikaan. Mikään pakko ei ole imettää, ei tietenkään, mutta JOS niin haluat tehdä, lueskele vaikka imetystukilistan sivuja. Tuossa jotain:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=133

Ja siis korostan, etten ole imetysfanaatikko. Tee kuten tahdot =)

Se terkka ajatteli varmaan näitä viljavellejä vai oliko nimenomaan puhe peruna/porkkanasta. Viljathan tulee vasta 5 kk jälkeen

Ihan yleisesti velleistä kysyin, en muista mainitsinko että maissivelliä yms. olin ajatellut.

Vastoin ohjeita ja suosituksia?? Jos neuvolasta sanotaan että on ok, niin mitä ohjeita vastaan se on? Ja eiköhän jokainen tiedä oman lapsensa parhaan.

Neuvola antaa myös niitä omia suosituksiaan, mutta yksi täti siellä ei voi omalla mielipiteellään 'kaataa' valtakunnallisia/maailmanlaajuisia suosituksia. Viime kädessä päätökset tekee kuitenkin vauvan vanhempi. Usein kuulee, että neuvolasta on KÄSKETTY tehdä sitä ja tätä. Ei neuvola voi KÄSKEÄ vanhempaa tekemään omaa lastaan koskevia päätöksiä.

Mutta kuten sanottu, jokainen tyylillään. Mä tunnustan, että olen niin laiska, että meillä on menty imetyksellä 4* lähes 6 kk:n ikään asti :D

mä kävin jälkitarkastuksessa ja mulle naislääkäri sanoi että nyt on tullut uusia tutkimuksia että maissivelli ehkäisis jotain allergioita ja sanoi että vaikka vauva on 2kk niin maissivelliä voi antaa ihan hyvin,että itse tietää ja tuntee oman lapsen että tarviiko hän lisäruokaa ja juuri kuulemma tolla maissivellillä on hyvä aloittaa.ja rupesin tosiaan reilu 2kk antamaan maissivelliä iltaisin ja aamuisin,sitten reilu 3kk siirryttiin maissisoseeseen ja puuroon..

Te ketkä vellillä olette aloittaneet: Kumpi olisi parempi, maissivelli vai peruna-porkkanavelli? Ja minkälaisia määriä olette alkuun maidon lisään totutteluvaiheessa sekoittaneet?

Te ketkä vellillä olette aloittaneet: Kumpi olisi parempi, maissivelli vai peruna-porkkanavelli? Ja minkälaisia määriä olette alkuun maidon lisään totutteluvaiheessa sekoittaneet?

mun mielestä maissi,lempeempi vatsalle,peruna saattaa olla aika tujua tavaraa joillekkin.mä annoin ihan vaan 20ml ensin ja katoin miten suhtautuu.sitten lisäsin määrää,en siis lantrannu maitoon velliä ollenkaan.

Ei se mua mitään sen enempää naurata...mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen vanhempi tietää lapsensa parhaan..ja lisäksi kun on kaksi samaikäistä vauvaa, jotka vielä tuolloin heräilivät aivan eriaikaan, niin kyllä kuule koen, että se on parempi, että kaikki nukkuvat yönsä hyvin jolloin itse olen vauvojen kanssa päivät kaikissa sieluni voimissa ja näin ollen olen nauttinut jokapäivästä täysin rinnoin, kun ei väsytä!!!!!!!

Ja mikäli sua yhtään helpottaa, niin neuvolassa kun kerroin vellin aloituksesta niin neuvolan neiti sanoi, että ei siitä mitään haittaa ole, jos ei vatsavaivoa tule!!!!!

Ja vaikka mun kaksoset ovat saanett 2 kuisesta velliä, niin ovat oikein terveitä ja hyväntuulisia lapsia ja heillä on kaikki hienosti!!!:D

Yhteistyössä