vauva 4kk, allergiaa vai normaalia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunutäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunutäiti

Vieras
Moi!
Meidän 4 kk vauva nukkuu todella levottomasti öisin. Huonoina öinä herää kahden tunnin välein ähisemään (..ja piereskelemään). Ei siis ole nälkä, koska saa rauhoittumaan ilman imetystä. Hyvinä öinä nukkuu eka pätkän n. 3,5 tuntia ja sen jälkeen ehkä toiset 3 tuntia, jonka jälkeen max parin tunnin unet. Noin kuudelta viimeistään alkaa aamuähinät ja vauva herää, vaikka on väsynyt. Selvästi on paljon ilmaa vatsassa ja nyt mietinkin, että tämä ihan normia vielä näin "vanhalla" (heh) vai voisko olla jotain allergiaoireilua..?

Cuplatonit on käytössä ja ehkä niistä on vähän hyötyä. Röyhtäisyä ei saa yöllä tulemaan, joten ehkä jää ilmaa vatsaan paljon..
Tällaisen yölevottomuuden lisäksi vauva kakkaa limaista kakkaa lähes joka päivä. Ja vihreääkin usein. Onko limainen kakka aina allergiaoire?

Maidottomalla dieetillä olen itse ja se auttoi jokapäiväisiin itkuihin, mutta olisiko joku allergia vielä taustalla?
Onko jollain kokemuksia vastaavasta ja onko paljastunut allergiaksi? Vai onkohan vauva vain huono nukkuja noin ylipäänsä? :)
Kiitos etukäteen kommenteista!

Vauvojen kakka vaihtelee tosi paljon, meidän melkein 5kk:n kakka on usein aika vihertävää -tosiet sanovaty sen olevan tyypillistä imetyksessä olevilla, tiedä sitten- ja löysää/limaista vaikka mitään allergiaa ei ole. Siskonsa tuotos vaihteli paljon enemmän vaikka samaa maitoa saivat, eivätkä ruokailutottumukseni ole muuttuneet reilussa vuodessa kovinkaan paljon.

Me käytämme molemmilla relatippoja, en ole itse cuplatonia kokeillut mutta synnärikaverini koliikkimaisista oireista kärsinyt vauva ei kyllä niistä apua saanut. Toisilla auttaa ja toisilla ei, sama pätee varmaan relaan, mutta maitohappobakteerit eivät mielestäni voi olla ainakaan pahasta.

Oletko kokeillut hieroa vauvaa? Ruohonjuuri ainakin myy weledan baby bäuchlein öl-hierontaöljyä, jonka pitäisi auttaa masuvaivoihin. En itse ehtinyt kokeilemaan -ostin siis pullon mutta masuvaivat hävisivät joko iän tai vyöhyketerapian avulla- , ohjeen mukaan
masua hierottiin pyörivin liikkein. *Pahus, olisin laittanut hierontaohjeen, mutta nyt koko pakkausta ei näy missään*. Suunta oli ruoansulatuksen kierron mukainen ja se täytyy tarkistaa. Uskoisin että mikä tahansa puhdas öljy käy hierontaan, mulle fysioterapeuttikaverini suositteli oliiviöljyä parhaimpana jos vauva vaan ei ole allerginen -harvinaista mutta mahdollista. Ruokaöljykin käy ja on miellyttävämmän tuntuista kuin parafiiniöljy, joka on kauhean tuntuista käsissä, ainoa etu on se, ettei se aiheuta kelleen allergiaa.

Ilmanpoistoon oli joku lanteenliikuttelujuttukin, mutta sen neuvoo parhaiten varmaan neuvolantäti tai ihan joku jolla on esim. oman vauvan ilmavaivojen kautta kokemusta.

Syöttöasennon kannattaa olla mahdollisimman pysty, makuulla tulee eniten ilmaa.

Yhteistyössä