Vauva 6kk - voiko yöllä oikeasti olla näin kauhea nälkä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mumamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mumamu

Vieras
Poika siis 6kk ja syö kiinteitä päivisin ihan hienosti noin 4 kertaa (kahdet puurot ja soseet) ja siihen vähintään 500-600ml korviketta lisäksi, imetän myös pari kertaa päivässä. Yöt on kuitenkin menneet ihan kummiksi, heräilee kyllä muutenkin mutta kaksi kertaa yössä niin, että rauhoittuu vasta saa kun saa ruokaa. On nukkumassa klo 21 ja ensimmäinen herätys on vaihdellen klo 23-02, jolloin vetäisee pullosta 200ml maitoa, toisen kerran tahtoo ruokaa klo 5 maissa, jolloin syö reilut 100ml myös.. Määrät on minusta jotenkin hurjia. Päivisinkin kyllä siis ruoka kelpaa enkä enempää saa hänelle syötettyä, vaikka varmaan noi yömaidot aina on päiväsyömisistä pois.. Haluaisin jotenkin noita öitä rauhoittaa ja tietenkin painottaa syömiset päiväsaikaan, mutta miten? Vai onko toisella oikeasti vaan kauhea nälkä koko ajan ja ruokaa on siis saatava myös öisin?

syötiin aluksi myös yöaikaan tosi tiuhaan pojan ollessa vielä 5kk. Mutta aloin sitten iltapalla antamaan tuhdimpaa puuroa+sosetta sekoitettuna niin pysyi tyytyväisenä aamuun asti. Meni siis nukkumaan n. klo 21 ja heräsi syömään aamulla kuudelta aamupalaa. nyt poika 7kk ja samalla mennään. Illalla pitää tankata tuhdimmin! (huomaa, että ei se määrä, mutta ruuan koostumus! Niin pitää vatsan täytenä pidempään) :) Joskus vielä on öitä jolloin annan lämpimää korviketta n. 100 milliä ja siihen sitten taas kivasti nukahtaa.

Juu, olen itsekin miettinyt, että onko iltatankkaamisella ratkaisevampaa se määrä vaiko laatu/koostumus.. Eli onko tärkeämpää antaa vauvalla maitoa vai reilusti puuroa. Mikä puuro mahtaa olla tarpeeksi tainnuttavaa? Kaura?

Osa on ehkä ihan nälkää, osa tottumista. Itse imetin öisin 1v8kk asti ja kun lopetin, niin sitten käytiin muutamana yönä syömässä leipää ;) Täysimetin 6kk ikään asti eli lapsi oli ehkä jotain 8-9kk vanha kun ruokaa meni päivisin ja iltaisin sen verran, että sillä olisi voinut yötkin pärjätä. Tuntui vain, että helpoimmalla pääsi kun lykkäsi tissin suuhun kun heräsi yöllä, näin päästiin koko parin vuoden ruljanssista itkuitta.

Mielestäni siis 6kk on vielä tosi pieni ja voi hyvinkin tarvita ruokaa eli maitoa myös öisin. Osa saattaa olla läheisyydenkin kaipuuta ja muuta vastaavaa. Toki silti sinuna kokeilin vaikka sitä kaurapuuroa illalla ja mitä karkeampi menee, sen parempi, kai.

Varmasti osasyynä on se tottumus ja olen toki valmis yöllä antamaan ruokaa, mutta omasta mielestäni maitokerta olisi ihan sopiva sinne enemmän aamuyön puolelle eli klo 2 jälkeen.. Nyt on outoa, että poika haluaa vetäistä ison maitomäärän vaikka iltasyömisistä on joskus vasta pari tuntia! En uskalla mitään tassuttelua tms. pidempään alkuyöstäkään kokeilla kun en voi tietää, onko toisella nälkä..

Meillä poika söi kahdesti yössä 5-8 kk ikäisenä: alkuyöstä n 100 ml korviketta ja aamuyöstä n. 150 ml perunaporkkanavelliä. Kiinteät aloitettiin jo 4kk, ja söi päivisin jo ihan normiannokset + iltapuuron.

8-10kk söi kerran yössä, aamuyöstä tuon velliannoksen. Sitten pikkuhiljaa 10kk iässä sain yöt venytettyä pidemmiksi ja pidemmiksi ja päästiin eroon viimeisestä syötöstä.

Vauvat ovat erilaisia, jotkut pärjäävät jo 6kk ikäisinä koko yön ilman ruokaa, toiset taas ei.

Kyllä nälkä voi olla juuri siinä 1-3h iltapalasta (sama ateriarytmi kuin päivällä) ja sitten tulee se unipätkä (ja mahdolliset tottumisheräämiset) ja aamulla aikaisin taas nälkä. Pienillä vauvoilla ainakin on aivan tavallista suuri iltatankkaus eli tississä ollaan kiinni vaikka klo 18-24. Koskee ehkä pienempiä vauvoja, mutta lue:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=100

Tuossa tosin sanotaan, että se eka unijakso olisi se pääjakso, meillä ei näin kuitenkaan ollut.

Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa.

Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.

No mutta hyvä kuulla, että nälkä tosiaan voi olla, jotenkin kaikkialta vaan kuulee sitä, että puolivuotiaat jo melkein nukkuisi koko yön putkeen ja olen ollut ihan kauhuissani meidän pojan syömisistä.. Hyvä huomio myös tuo, että se pitkä unipätkä voi tulla vasta sen ensimmäisen yösyömisen jälkeen - olen ollut siinä luulossa, että se pisin pätkä olisi aina se ensimmäinen.

Meillä poiak syö kaurapuuroa illalla kahdeksan aikaan (3 rkl hiutaleita + desi vettä) ja puoli 9 200 ml maitoa. SIllä pärjää 6-7:ään aamulla jolloin syö 100 ml maitoa ja jatkaa unia vielä pari tuntia. Eli meillä ainakin loppui yösyömiset heti 6 kk jälkeen kun aloin antaa enemmän puuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja ----------:
Meillä poiak syö kaurapuuroa illalla kahdeksan aikaan (3 rkl hiutaleita + desi vettä) ja puoli 9 200 ml maitoa. SIllä pärjää 6-7:ään aamulla jolloin syö 100 ml maitoa ja jatkaa unia vielä pari tuntia. Eli meillä ainakin loppui yösyömiset heti 6 kk jälkeen kun aloin antaa enemmän puuroa.

Meillä oikeastaan juuri näin samalla tavalla. Tyttö on nyt 8-kuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No mutta hyvä kuulla, että nälkä tosiaan voi olla, jotenkin kaikkialta vaan kuulee sitä, että puolivuotiaat jo melkein nukkuisi koko yön putkeen ja olen ollut ihan kauhuissani meidän pojan syömisistä.. Hyvä huomio myös tuo, että se pitkä unipätkä voi tulla vasta sen ensimmäisen yösyömisen jälkeen - olen ollut siinä luulossa, että se pisin pätkä olisi aina se ensimmäinen.

Minäkin olen törmännyt noihin käsityksiin, että puolivuotiaana ei ruokaa enää tarvitsisi ja muutenkin pitäisi alkaa jo nukkua täysiä öitä. Muttamutta, ei meillä yksikään lapsi ole siihen vielä puolen vuoden iässä kyennyt. Joten olen oppinut olemaan ottamatta asiasta sen isompaa stressiä. Yksilöitähän lapsetkin ovat. Meillä esikoinen lopetti yösyönnit 8 kuisena ja kakkonen vuoden iässä, mutta heräileminen jatkui kyllä vielä senkin jälkeen...

Unikouluja ei pidetä alle 6 kk:n ikäiselle, mutta normaalipainoisena syntynyt lapsi, jonka paino kehittynyt normaalisti, on sellainen, jolle voi unikoulua pitää 6 kk:n jälkeen. Meillä ainakin kummankin lapsen kohdalla imetys oli vain huono tapa.

Jos haluat vieroittaa yösyömisestä, voit tarjota vesipulloa, joka on hampaille terveellisempää. Jos tarjoat sitkeästi vesipulloa yöllä, niin hän saattaa huomata, että öisin saa vain vettä, jolloin kiinnostus maitoa kohtaan loppuu. Yleensä nimittäin jos ei syö yöllä, niin vastaavasti aamulla menee maitoa ja puuroa paljon enemmän.

Yhteistyössä