vauva 8,5kk ja YÖN ONGELMAT ://

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vauvani on 8,5kk ikäinen, hänelle on tullut selkeä ongelma öistä. Kun hän herää yöllä syömään, ja hän saa syötyä, niin hän monesti saattaa jäädä valvomaan noin puoleksi tunniksi, joskus jopa tunti unta vastaan taistelua. Hän välillä vaipuu uneen ja taas herää ja ryömii, yrittää lähteä konttaamaan jne..... Mistä tämä johtuu???? Kenelläkään en ole kuullut olevan tällaista, ja olen huolissani, mikä vauvaa vaivaa.... Sen olen kuullut, että saattavat puoli unessa tehdä jotain oppimiaan juttuja,mutta se, että vauva jää valvomaan keskellä yötä,niin en tiedä enää onko tää normaalia.... Mikä neuvoksi?
Ja illalla nukahtaminen on vaikeaa, syliin nukahtaa, ja saattaa huutaen nukahtaa,kun ei tahdo rauhottua.... Auttakaa naista mäessä ://

Ai siis ihan oikeesti, voiko tää olla normaalia? Kyl mää aattelin, et joku kait täs on vikana... Yöllä itkin kun vauva nukahti, että mikähän tuolla vauvelilla on.... Onko joku vika kun siis yöllä herää syömään ja sit ei nukahdakaan, vaan ihan niinku täydessä terässä veivaa pitkin pinnasänkyä niinku ei mitää hajua ois että on YÖ.... oisko siis vinkkejä?

tuo kuuluu ikään, älä huoli. Milloin olet ajatellut lopettaa yösyötön? yli 6 kk alettin tarjota öisin vain tuttia ja oppi sen melko nopsaan. Aluksi annettiin vielä aamumaidot pinniksessä, jos heräsi viideltä ja siihen yleensä vielä simahti pariksi tunniksi.

turhaan oot huolissas, meillä kohta 9kk pojalla käy välillä ihan samanlailla, toissayönä valvotti 3-5 yöllä ja halus kontata, seisoa ja leikkiä. tollasia kausia tulee, se on ihan normaalia.

[QUOTE="vieras";24700468]Ai siis ihan oikeesti, voiko tää olla normaalia? Kyl mää aattelin, et joku kait täs on vikana... Yöllä itkin kun vauva nukahti, että mikähän tuolla vauvelilla on.... Onko joku vika kun siis yöllä herää syömään ja sit ei nukahdakaan, vaan ihan niinku täydessä terässä veivaa pitkin pinnasänkyä niinku ei mitää hajua ois että on YÖ.... oisko siis vinkkejä?[/QUOTE]

Kyllä se on ihan oikeesti ihan normaalia. Kaikki vauvat ei reagoi tuolleen mutta moni reagoi. ONko vauvasi hiljattain oppinu ryömimään, konttaamaan, istumaan ja/tai nousemaan pystyyn? Tuossa iässä vauva on yleensä kiihkeässä kehitysvaiheessa liikkumisen suhteen ja esim em. asiat on sellaisia että niiden oppiminen sotkee vauvan unirytmin, vauva ei malta nukkua yöllä kun pitäis harjoitella uutta taitoa silloinkin. Lisäksi tuon ikäiset saa usein hampaita jotka voi myös aiheuttaa yölevottomuutta ja myös eroahdistus saattaa jo pukata päälle jolloin vauva haluaa yölläkin tarkistella että äiti on läsnä. Tietenkin on pieni mahdollisuus että vauvalla on jotain vaivaa, esim allergiavaivaa taikka korvakipua, mutta jos hän on päivisin hyväntuulinen niin luulisin tuon johtuvan vain siitä että on sellaisessa iässä jossa tuo on yleistä.

[QUOTE="höh";24700515]Ei tuon ikäinen tarvitse enää yöllä ruokaa, jos päivällä syö normaalisti! Lopeta yösyötöt, niin ongelma hoituu.[/QUOTE]

Kyllä jotkut tarvii!!! 1vuotiaaksi asti tarvii jotkut vauvat yöllä ruokaa, niin lukee jopa neuvolan ohjevihossa. se on yksilöllistä, ei kaikkia vauvoja voi laittaa samaan kastiin.

vauva on oppinut jo kauan sitten ryömimään, mutta nyt alkanut harjoitella konttaamista.. ennen ryömimään oppimista oli samanlainen yö-kausi, mutta paljon lyhempi. Niin olen vain mielessäni miettinyt, että voiko tämä valvominen taas johtua siitä että kohta vauva aikoo oppia jotain uutta.. Vaikka siis vielä ei ole liikkumisen kanssa oppinut uutta. Mutta eikös se yleensä ennemminkin mee toisinpäin,että sen jälkeen voi tulla levottomia öitä,kun ion oppinut jotain... En ollut tiennyt, että yölevottomuus voi tarkoittaa sitä, että vauva VALVOO oikeasti yöllä ihan terävänä...huhh,mutta kiva kuulla kommenteista,että kaikki voi olla OK kaikesta huolimatta...

Ihan normaalia tuo on, kun vauva on juuri oppinut/oppimassa uusia taitoja. Ei hätää. Vaikka yösyötöt lopettaisit, niin vauva saattaa silti herätä keskellä yötä ja alkaa harjoitella pinnasängyssä nousemista jne.
Meillä on kans ollut noita heräilyjä 7-8kk ikäisellä, kun toinen on oppinut ryömimään, istumaan, kontaamaan, seisomaan jne. ja samoihin aikoihin on vielä tullut välillä hampaita...

[QUOTE="höh";24700515]Ei tuon ikäinen tarvitse enää yöllä ruokaa, jos päivällä syö normaalisti! Lopeta yösyötöt, niin ongelma hoituu.[/QUOTE]

Meillä 1v8kk:kin käy yöllä tissillä. :D

AP: Ihan on normaalia, relax. Anna nukkua kainalossa ja nuku tirpan kanssa päiväunet, niin et aja itseäsi loppuun. :)

[QUOTE="vieras";24700532]vauva on oppinut jo kauan sitten ryömimään, mutta nyt alkanut harjoitella konttaamista.. ennen ryömimään oppimista oli samanlainen yö-kausi, mutta paljon lyhempi. Niin olen vain mielessäni miettinyt, että voiko tämä valvominen taas johtua siitä että kohta vauva aikoo oppia jotain uutta.. Vaikka siis vielä ei ole liikkumisen kanssa oppinut uutta. Mutta eikös se yleensä ennemminkin mee toisinpäin,että sen jälkeen voi tulla levottomia öitä,kun ion oppinut jotain... En ollut tiennyt, että yölevottomuus voi tarkoittaa sitä, että vauva VALVOO oikeasti yöllä ihan terävänä...huhh,mutta kiva kuulla kommenteista,että kaikki voi olla OK kaikesta huolimatta...[/QUOTE]

Se on yksilöllistä. Mulla on 3 lasta, kaks isointa ei koskaan reagoinu yölevottomuudella mihinkään. jopa korvatulehduksen ja vesirokon aikana nukkuivat ihan normisti koko yön ja samaten vaikka oppivat uusia taitoja. Kuopus sen sijaan reagoi kaikkeen menettämällä yöunensa. Tapahtui mitä tahansa uutta niin se heti valvoo. ja tosiaan voi myös toisinaan valvoa jopa tunnin ennenku nukahtaa taas. Mun kaveripiirissä usealla on sellaisia vauvoja ollut eikä niillä vauvoilla oo mitään vikaa, ovat vain herkkiä vauvoja joilla menee yöunet kun tulee jotain uutta elämään. jos vauvasi on alkanu juuri harjoitella konttaamista niin se varmaankin nyt yrittää harjoitella sitä myös yöllä. Kyllä se ohi menee aikanaan, mutta sitä en tiiä miten äkkiä. Meillä tuota yöhilluntaa on kestäny jo melkein puoli vuotta...

Höpsistä pöpsistä. Ensinnäkin yösyöttöjen tarve riippuu lapsesta. Toiseekseen meillä vauva halusi herätä, ryömiä ja kontata sängyssä 15-30 min ja tämän jälkeen nukahti uudestaan (ilman syöttöä siis). Ei välttämättä ole mitään tekemistä syömisen kanssa noilla heräilyillä. Ja normaalia on!

[QUOTE="höh";24700857]Ja varmaan jatkaa käymistä, kunnes joku älyää opettaa sille, että yöllä nukutaan ja jos satutaan heräämään, ei mennä jääkaapille...[/QUOTE]

Niin...? Ei oo aikomusta opettaa. Sittenhän se nähdään. :) Kaiveleeko kovastikin? :D

Kyllä tuo ihan itsestään on oppinut minun nukkuvan 00-05 välisenä aikana ja nukkuu siis silloin itsekin. Silloin viiden aikaan ottaa vähän potkua unilleen ja jaksaa vetää unta kuulaan vielä seitsemään. :)

Ai-niin, itse olen aina ollut yösyöppö näin aikuisiällä, vaikka en vauvana sitä ollut. Outoa. Tulee niin nälkä, etten enää pysty nukkua ilman vähintään banaania.

Niin...? Ei oo aikomusta opettaa. Sittenhän se nähdään. :) Kaiveleeko kovastikin? :D

Kyllä tuo ihan itsestään on oppinut minun nukkuvan 00-05 välisenä aikana ja nukkuu siis silloin itsekin. Silloin viiden aikaan ottaa vähän potkua unilleen ja jaksaa vetää unta kuulaan vielä seitsemään. :)

Ai-niin, itse olen aina ollut yösyöppö näin aikuisiällä, vaikka en vauvana sitä ollut. Outoa. Tulee niin nälkä, etten enää pysty nukkua ilman vähintään banaania.

Ei kaivele, minua ei tuntemattomien asiat jää kaivelemaan, minä kun nukun yöni niinkuin lapsi (tai meidän lapsi) :D Jos jaksaa yöllä syöttää, niin eihän se multa ole pois. Hyvin monesti vain aikuiset ei uskalla panna lapselle vastaan ja syöttelee vuoden ikäisiä yöt pitkät. :D :D :D

[QUOTE="höh";24702158]Ei kaivele, minua ei tuntemattomien asiat jää kaivelemaan, minä kun nukun yöni niinkuin lapsi (tai meidän lapsi) :D Jos jaksaa yöllä syöttää, niin eihän se multa ole pois. Hyvin monesti vain aikuiset ei uskalla panna lapselle vastaan ja syöttelee vuoden ikäisiä yöt pitkät. :D :D :D[/QUOTE]

Jaksaa syöttää? Outo käsite. :| Eihän se minulta mitään vaadi, kyllä lapsi osaa ihan itse syödä.

[QUOTE="höh";24702177]Eli sulla on niin kuin "open bar" -tilanne siellä koko yön? Vai meneekö lapsi siis jääkaapille ja tekee itselleen voikkarin? :D :D en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että puolen vuoden jälkeen annetaan tissiä heti kun vauva yöllä herää.[/QUOTE]

No, onneksi kaikkea ei sun tarvikaan ymmärtää :hug:

[QUOTE="höh";24702177]Eli sulla on niin kuin "open bar" -tilanne siellä koko yön? Vai meneekö lapsi siis jääkaapille ja tekee itselleen voikkarin? :D :D en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että puolen vuoden jälkeen annetaan tissiä heti kun vauva yöllä herää.[/QUOTE]

Sinä et taida imetyksestä tietää paljoa muutakaan...? Muksu nukkuu kainalossani ja ottaa tissistä huikkaa, kun haluaa. Omien sairasteluista aiheutuneiden valvomisten myötä vain huomasin, että nukkuukin ihan kivan pätkän jo putkeen. Ihan ilman mitään unikouluja.

Siis "annetaan" tissiä? Lautasella? Johan vastasyntynytkin osaa könytä rintaa kohti.

Sinä et taida imetyksestä tietää paljoa muutakaan...? Muksu nukkuu kainalossani ja ottaa tissistä huikkaa, kun haluaa. Omien sairasteluista aiheutuneiden valvomisten myötä vain huomasin, että nukkuukin ihan kivan pätkän jo putkeen. Ihan ilman mitään unikouluja.

Siis "annetaan" tissiä? Lautasella? Johan vastasyntynytkin osaa könytä rintaa kohti.

Imetin lastani 9,5kk eli kyllä mulla jotain kokemusta aiheesta on. Puolen vuoden ikään söi myös öisin, yleensä kolmen-neljän tunnin välein, tosin viime hetket ennen puolen vuoden ikää yleensä kerran yössä. Kun alkoi syödä kiinteitä viis täyttä ateriaa päivässä, niin lopetin yösyötöt. Ihan tassuttelu-unikoululla samalla opetettiin nukahtamaan ilman tissiä. En edelleenkään ymmärrä, mitä järkeä on antaa vauvan huikkailla koko yön joka yö. Vauva ei sitä tarvitse fysiologisista syistä, taitaa olla vaan äiti-ihmisten tarvetta pitää kehittyvä lapsi edelleen vauvana niin pitkään kuin mahdollista.

Yhteistyössä