Vauva 8kk ei huoli enää rintaa...! imetyksen asiantuntijat hox

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyljätty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyljätty

Vieras
Vauva siis 8kk ja kahden viimeisen viikon aikana on alkanut hylkiä rintaa aina vain enemmän. Puree ja kääntää päätä pois. Imetys sujuu vain kun vauva on unelias.
Maitoa kyllä tulisi jos vauvalle maistuisi.
Täysimetystä kesti 6kk jolloin aloitettiin kiinteät.

Kuinka monta päivää katselen tätä ennen kuin annan korviketta? Kaksi päivää on mennyt niin että tissi on kelvannut 3 kertaa. Eikö tuon ikäinen kuitenkin tarvisi sen 5dl maitoa päivässä?
Ei kyllä kuulosta lainkaan houkuttelevalta tuo korvikkeen kanssa läträäminen mutta pakko kai se on... :(

Mkset pumppaa? Mulle ainakin riitti pumppaus 3 kertaa päivässä ja hyvin tuli maitoa pari desiä kerralla. Jos maito ei kuitenkaan oo loppumassa en todellakaan antais mitään korvikkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja hyljätty;23511771:
Minulla ei ole herunut pumpulle koskaan, vaikka maitoa tulee ihan reilusti. Esikoisen aikaan oli sama juttu

Kyllä sieltä pumpulla alkaa tulemaan jos yhtäkkiä on kauan imettämättä! Mä imetin siis eka monta kertaa päivässä, mut pumpulla en pystynyt kun 3 kertaa päivässä niin sain kunnolla tulemaan. Kannattaa myös kokeilla erilaisia pumppuja, mulla aventin käsikäyttöinen toimi hyvin.

mulla on just toi aventin käsikäyttönen. Heruu jos vauva on ensin heruttanut, ilman ei onnistu.
Tietysti jos käsin lypsäisin, paremmin heruu niin, vaikka hidastahan se on.

Esikoinen söi tissiä yli vuoden vanhaksi, tuntuu erittäin vieraalta tälläinen kieltäytyminen.

harvoin tuossa vaiheessa enää pumpulle alkaa herumaan. 3 imetystä kuulostaa ihan riittävältä jos imee kunnolla eli ei vaan käväise tissillä. Lisää tuttelia lisäksi esim puuroihin ja anna välipalalla vauvajogurttia.

Olisko sulla kuukautiset alkamassa ja ehkä maidon maku muuttunut ja vauva kiukuttelee sen vuoksi? Älä nyt ihmeessä korviketta anna koska maitoa kuitenkin riittää. Kyllä se vauva juo sen minkä tarvitsee. Onko yöimetykset (jos siis imetät vielä yöllä) lisääntyneet? Oletko vaihtanut saippua- tai deodoranttimerkkiä? Onko ruokavaliosi muuttunut? Pienet ja oudotkin asiat voi vaikuttaa vauvan imemisintoon. Pääasia että et hermoile ja tarjoat tissiä kuten ennenkin. Vauvoille tulee usein vastaavanlaisia rinnanhylkimiskausia mutta yleensä ne menevät ohi.

Jos on hampaita tulossa, korvat kipeenä tms? Jos puree mä nostan kyllä pois rinnalta. Meillä nuo puremiskaudet liittyy aina hampaiden tuloon. Joko sulla on menkat alkanut. Niiden alkamiseen meillä liittyi kans tuollanen kiukkukausi. Muuttuukohan maidon maku tai jotain..

Ei ole menkat alkaneet, ei mitään sellaisia oireita ja kierukkakin löytyy joten menkathan ei välttämättä tulekaan. hampaita kyllä tekee.
Mikään ei ole muuttunut.

Jos minä nyt sitten vielä koitan tarjota rintaa vaaan mahdollisimman usein. Vauva vain tuntuu hermostuvan jo siitä että näkee paljaan rinnan.

neuvolassa sanottiin että tuo 5dl on ehdoton, joka vastaa n. 5 imetyskertaa.. kuulemma.
Jos saisin tuon 3 hyvää imetyskertaa pidettyä niin olisin tyytyväinen ja huoleton

Neuvolastakin saat aina vaan terveydenhoitajan henkilökohtaisen mielipiteen. Vaihtelevat aina neuvolan mukaan..

Ei ole mitään hätää. Varmasti helpottaa kunhan hampaat puhkeaa. Ei kannata korvikkeelle ruveta, pilaat vaan imetyksen.

[QUOTE="hmm";23512054]Mitä jos sille vauvalle riittää imetys? Siis ihan uteliaisuuttani kyselen tällaista vaihtoehtoa, en ilkeesti.[/QUOTE]

nii-in... eihän sitä väkisinkään voi imettää jos vauva kertakaikkiaan päättää lopettaa. harmittaa vain alkaa säätämään korvikkeiden kanssa. olisi vielä pari kuukautta syönyt rintaa niin sitten saisi aloittaa piimän ja muut hapanmaitotuotteet

Meillä neiti päätti 7 ja ½ kuukauden ikäsenä lopettaa tissitouhut... Multakin maitoa tuli ihan hirveät määrät. Ei lasta voi pakottaa, jos ei maistu niin ei muuta kun pullosta jos ei nokkamukista vielä onnistu. (meillä siirryttiin suoraan nokkikseen) Muksut on erilaisia ja olet kyllä imetyksessäsi onnistunut vaikka nyt siitä luopuisitkin!!! =D Kannatan lapsentahtista imetystä, jolloin imetys myös loppuu silloin kun rintaa rupeaa muksu vieroksumaan.

Meillä oli ihan samanlaista juuri tuossa iässä. Helpotti vähän, mutta vajaa 1v asti imetin vain 3-4kertaa päivässä. Imetin aina ennen kiinteää ruokaa, kun vauva oli varmasti nälkäinen. Meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä, että kyllä se riittää. Itse olin kuitenkin epäilevällä kannalla, ja tein puurot korvikkeeseen ja syötin välipalaksi vauvajogurttia. Vähän ennen 10kk aloin pikkuhiljaa antamaan hapanmaitotuotteita (neuvolasta sain ohjeen, että 9-kuiselle voisi jo alkaa antamaan niitä).

Olipa helpotus, kun 1-vuotiaana imetystaistelun "sai" lopettaa!

Kyllä 3 hyvällä imetyksellä voi vauvasi saada sen 5dl maitoa. Jos perheessä ei ole allergioita, voit myös harkita hapanmaitotuotteiden kokeilemista, meillä suosikkia on bulgarian jogurtti.

Tärkeintä on, että vauva saa ruokaa ja että koko perhe voi hyvin. Korviketta en suosittele, mutta ei se mikään paholaisen keksintö ole. Oman tunnun mukaan, tiedät kyllä jos vauva ei saa riittävästi. Perusterveellä vauvalla mitään katastrofaalista ei pääse tapahtumaan hirmu lyhyessä ajassa (kunhan nestettä saa), niin että ota rauhallisesti ja toimi oman intuition mukaan.

Oletko syönyt jotain, vaikka valkosipulia tai curria, tai tankoparsaa tms. jonka makua vauva soisi vierastaa? Meillä kuvailemasi käytös on aina viitannut hampaiden tuloon. Välillä tuntui että aloitettiin alusta koko homma, kun taas joutui pieni mies harjoittelemaan uudella kalustolla. Silloin myös puri, ja imi mitä ihmeellisimmissä asennoissa ilmeisesti yrittäen vältää tai kohdistaa painetta suussaan kipeään kohtaan. Siinä meillä on auttanut vaan aika ja särkylääkkeet, välillä imetysasennon vaihtaminen.

Vettä voi hyvin tarjota janoon ensialkuun. Kalsium ja muut vajeet kestää hetken kehittyä, eikä parissa viikossa ole mitään hätää joten stressi pois! Maitolaiturilla saisit asiantuntevampaa opastusta, ja siellä jo olevistakin ketjuista voi hakea vinkkejä kirjautumatta.

Toivottavasti menee ohi pian, tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja hyljätty;23511896:
Ei ole menkat alkaneet, ei mitään sellaisia oireita ja kierukkakin löytyy joten menkathan ei välttämättä tulekaan. hampaita kyllä tekee.
Mikään ei ole muuttunut.

Jos minä nyt sitten vielä koitan tarjota rintaa vaaan mahdollisimman usein. Vauva vain tuntuu hermostuvan jo siitä että näkee paljaan rinnan.

neuvolassa sanottiin että tuo 5dl on ehdoton, joka vastaa n. 5 imetyskertaa.. kuulemma.
Jos saisin tuon 3 hyvää imetyskertaa pidettyä niin olisin tyytyväinen ja huoleton

Kun lähdin ekan lapsosen kanssa sairaalasta niin siellä punnittiin vauva ennen ja jälkeen syötän jolloin painoa oli 40g lisää. Eli yhdellä syötöllä vastasyntynyt sai 40ml maitoa. Kyllä 8kk ikäiselle sitä maitoa tulee paljon enemmän kuin desi/syöttö. Älä tarjoa rintaa usein, jos vauva vaan hermostuu kun ei ole nälkä/jano. Tarjoa silloin tällöin ja heti pois rinnalta jos raivari alkaa. Minun molemmat vauvat ovat saaneet 3kk iässä rintaraivareita ja ne meni päivässä-parissa ohi, kun tajusin lopettaa jatkuvan tissin tyrkyttämisen ja hermoilun kun tissi ei kelpaa. Syötin vauvat pari pv vain silloin kun nukkuivat ja raivarit meni itsestään ohi. :)