Vauva 8kk- nukuttaminen ja yöt, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e-m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e-m

Vieras
Tyttö siis ihan pian 8kk ja kahden viikon ajan yöt ja varsinki nukuttaminen on yhtä hulinaa! Nukuttaminen ottaa 30min-2h, ja kun viimein ollaan unessa, niin heräillään tunnin välein pyörimään ja itkeskelemään.

Aikaisemmin tyttö nukahti omaan sänkyynsä vähän aikaa pyörittyään, mutta ei enää. Nyt kelpaa vain syli ja tarpominen ympäri huonetta. On välillä raskasta yrittää rauhotella neitiä, kun saattaa tempoa vastaan kaksikin tuntia ennenku nukahtaa |O Sänkyyn jos lasken, niin välittömästi alkaa kaamea hysteerinen huuto, joten se ei tule kyseeseen.
Voinko tehdä mitään mikä helpottaisi nukkumaan menoa??
Meillä on selvä päiväjärjestys, ja syliä saa päivän mittaan paljon. Olen sitä nyt tietoisesti lisännytkin, mutta ei auta. Tyttö on tosi aktiivinen touhuaja, nyt jo ottaa askelia tuen kanssa. Siitäkin voi johtua ettei malta rauhoittua nukkumaan.

Nykyään tyttö nukkuu meidän sängyssä, koska syö pari kertaa, ja muutenkin vähän rauhoittaa unia. Mutta sitten viime yönä, joka kerta kun heräs niin vaati tissiä enneku nukahti uudestaan!! En tiedä, että pitäiskö päästää sille linjalle, koska tiedän ettei ole nälästä kyse. Mutta jos on eroahdistusta? niin en halua vierottaa yösyömisistä vielä.

Taitaa tämänkin olla yksi tärkeä vaihe vain, se on "jaksettavissa" kyllä! Mietin vain että voisinko tehdä jotain paremmin/erilain...!?

Meillä auttoi uniin paljon yösyöttöjen lopettaminen. Vaavi reilu 7kk. Nyt kun poika on huomannut ettei tarvi äitiä (ja tissiä) joka heräilyn yhteydessä on heräilyt loppuneet melkein kokonaan. Tuttia ehkä joutuu vielä välillä antamaan, mutta melkein joka kerta vaipuu uneen itsekseen. Samoin päiväunille meno muuttui samalla niin että poika nukahtaa hetkessä. Ja nukkuisi mielellään tooosi pitkät unet. Lapset ovat kyllä niin yksilöitä, että vaikea sanoa tepsisikö teillä. Ja tietysti jos et vielä halua yösyöttöjä lopettaa, niin kannattaa yrittää jotain muuta. =) Ai, niin se piti vielä sanoa, että meillä poika ihastui suunnattomasti sellaiseen tikru pehmoleluun, joka soi. Laitan sen aina unille mennessä soimaan, niin tietää että on uniaika.

Jaksamista!

Meidän tyttö ei missään vaiheessa ollut yhtään tissitakiainen, hälle tissi oli syömistä varten, eikä sitä muuten kaivannut. Mutta viisikuisena hänelle tuli öisin yhtäkkiä hirveä halu ottaa pari huikkaa puolen tunnin välein ja muutenkin alkoi ihan älytön meno. Tuntui, että tyttö jotenkin tajusi, että olen tosiaan siinä lähellä ja että minulle voisi näyttää yölläkin muutaman opitun tempun... kuukauden levottomien öiden jälkeen kokeilimme laittaa tytön omaan huoneeseen ja yöheräilyt loppui HETI. Kuten myös yösyötöt. Tietenkään ei tarvitse lopettaa yösyöttöjä jos ei ole itse valmis, mutta ehkä kannattaisi tunnustella, olisiko vauva valmis. Hänen ehdoillaanhan asioiden kuuluisi mennä ja monesti äiti ikävöi imetystä enemmän kuin lapsi. Meillä kävi niin, että yösyöttöjen loputtua vauvaa ei enää kiinnostanut tissi päivisinkään ja koko imetys loppui kuukaudessa. Itseä harmittaa ja on haikea olo, mutta kun lapsi selvästi itsensä vierotti, niin en halunnut väkisin jatkaa. Mutta tsemppiä joka tapauksessa, mitä teetkin, kyllä tuokin vaihe menee ohi!

Meillä myös tyttö reilut 8 kk ja on nukkunut yönsä tosi levottomasti useamman kuukauden.
Lopetin kuitenkin yösyötöt puolen vuoden iässä kun huomasin että nälästä ei heräilyt johtunut, tyttö söi kuitenkin illalla niin ison satsin puuroa. Meillä yösyötöt lopetettiin kerrasta. Yöllä herätessä annoin vain tuttia ja silittelin selkää hetken, yleensä nukahti heti mutta jossain vaiheessa sekään ei riittänyt vaan olimme sitte muutamana yönä hereillä parikin tuntia ennen kuin tyttö nukahti uudelleen. Meillä myös heräiltiin monta kertaa yössä, maksimissaan tyttö nukkui vain 2 tuntia putkeen. Olin jo itse aivan poikki ja otimme siksi lapsen viereen nukkumaan. Kun tyttö ei enää illalla suostunut nukahtamaan omaan sänkyyn, ajattelin etten voi häntä enää jatkossa viereeni ottaa vaan siirsin tytön sängyn ihan omamme viereen näin minun oli helpompi yöllä antaa tytölle tuttia, silitellä ja laittaa hänet takaisin nukkumaan kun hän unissaan nousi sängyssä seisomaa. Eli meilläkin levottomat yöt on nähtävästi ainakin osin johtunut siitä että tyttö on lähtenyt aikaisin liikkeelle. Meillä nukuttiin täysiä öitä siihen asti kunnes tyttö 3kk:n iässä oppi kääntymään, siitä eteenpäin se olikin yhtä kääntyilemistä, sitten 5kk:n iässä tuli konttailut ja pari kuukautta myöhemmin ylös nouseminen. Päivärytmi meillä on ollut säännöllinen ja yölläkin on vain hämärä valaistus enkä ole lapselle öisin puhunut mitään. Ulkoilulla, päiväunilla ym ei ole ollut vaikutusta, kaikkea ollaan yritetty.
Nyt viikon ajan tyttö on nukkunut jo aika hyvin, tuttia en ole antanut kun iltaisin pari kertaa kun tyttö on unissaan noussut sängyssä seisomaan mutta yöllä nukkuu sikeästi, saattaa tosin välillä nousta unissaan istumaan jne. :)
Koko ajan olen vaan yrittänyt ajatella että kyllä sekin aikaa tulee että sekä tyttö että minä nukumme yömme hyvin ja uskon että niin tulee käymään myös teille!
:)

Me lopetettiin kerralla tassuttelemalla. Meilläkin poika olis viihtynyt rinnalla vaihtelevasti 3-10 kertaa yössä ja tätä oli jatkunut kolmikuisesta saakka, joten pakko oli tehdä muutos. Käsittääkseni vauva omaksuu uuden tavan helpoiten, jos lopettaa kerralla. Muuten saattaa heräillä useasti kokeilemaan joko se äiti nyt antaisi sitä tissiä ;) . Oon ite pitänu klo kuutta aamulla rajana.

Ensimmäisen yön isä hoiti pientä, etten ollut maidontuoksuisena lähellä, sen jälkeen hoidin itse. Poika oli herännyt usein (noin 5-45min välein) koko yön, mutta isä oli saanut rauhoitettua pojan hyvin. Eli meillä toimittiin niin, että kun vauva alkoi itkemään kuulosteltiin jos loppuisi itsestään. Jos ei loppunut niin käsi esim. selän päälle. Jos ei edelleen rauhoittunut niin silityksiä. Ja viimeisenä keinona syliin, mutta rauhoittumisen jälkeen heti takaisin sänkyyn. Ja jos itku alkoi uudestaan niin saman kaavan mukaan. Meillä tätä ei tarvinut toteuttaa kuin kaksi yötä ja sen jälkeen tosiaan riitti että sen tutin välillä laittaa suuhun. Tietysti toisilla lapsilla saattaa kestää pidempään omaksua uusi tapa. Kun on vaan johdonmukainen ja vakaa päätös niin kyllä se siitä lähtee sujumaan! =)

*muoks* niin se unohtui sanoa, että meillä nukuttiin omassa sängyssä jo valmiiksi. En tiedä olisiko helpompi toteuttaa samalla myös tuo omaan sänkyyn opettaminen. Voisi ehkä aloittaa sillä että esim. leikkii vauvan kanssa niin että hän on omassa sängyssä, että kokee myös oman sängyn turvalliseksi paikaksi. Ja on tärkeää että vauva nukahtaa sinne omaan sänkyyn (vaikkapa tassuttelemalla), niin ei sitten säikähdä kun herää.

Toivottavasti oli apua! (hiukan sekavaa kirjoitusta...) Kysy vain lisää jos tarvit vielä apua.

meillä poika kohta 9kk ja aivan mahdoton tissin perään..söisi yöllä vaikka tunnin välein mutta oli pakko kanssa tehdä päätös koko yö imetyksen lopettamisesta.poika vain sen verran itsepäinen tapaus ettei huoli tuttiakaan joten huutoa todella riittää..meilläkin otettiin isä ensi yön hellijäksi..tassuttelua ja silitystä mutta voin sanoa ettei mikään auttanut..alkuyön kitisi ja kiukutteli ja 2-5 huusi kaarella ja siihen raivoon ei auttanut mikään.tämän yön jälkeen poika on nukkunut hyvin n.vkon ja on nyt taas alkanut kokeilemaan rajojaan uudestaan..mutta kovana pysytään:o)..teilläkin tuo lapsi tuntuu aika voimakastahtoiselta joten päämäärätietoisuuta tarvitaan..vaikeina hetkinä itseäni ainakin auttoi se että tiedän ettei voi olla nälkä ja ajattelen niitä valvottuja 9kuukautta..kun kukaan ei nuku..ja tuon ikäisen lapsen itkut jo tunnistaa ja meillä se oli kyllä raivoamista,hätää ei ollut lähimaillakaan..ja kun yöhuudon jälkeen kehdosta kurkki iloinen poju niin helpotti_ei se ainakaan enää ole vihainen =) .jaksamisat teille ja makoisia yö unia!

Ihan yleisesti haluaisin komentoida, että yöheräilyjen taustalla saattaa olla myös sairaus. Jos lapsi nukkuu normisti suht hyvin ja yöt muuttuvat äkkiä levottomiksi, voi syynä olla esim. korvatulehdus tai virtsatieinfektio. Tästä ei todellakaan aina ole kyse, mutta monesti (myös meillä) on mennyt sairaus alkuun jonkun muun piikkiin ja lopulta, kun on menty lääkärille "varmistamaan" ettei nyt sitten ole mitään, on saattanut löytyä esim. korvatulehdus.

Yhteistyössä