Vauva ei halua JUODA, mitä ihmettä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenna"

Vieras
Mulla siis vauva 7kk ja hirveä taistelu ollu juomisesta nyt. Pitemmän aikaa menny niin että saanu max 6dl/vrk juomaan yhtään mitään. Mut nyt ei sitäkään, tänään saanu TAISTELTUA sille tasan 3dl yhteensä maitoa ja velliä. Vettä ei juo ollenkaan.
Soseita syö 3-4 pientä purkkiä päivässä et eipä niistäkään liikoja nesteitä tule. Ja on kokeiltu nokkamukistakin mut ei auta, sylkee ulos.
Mistä mä nyt sit tiedän onko vauva kuivunut? Pissannut on muutamat pienet pissat tänään. Tää on mun kolmas lapsi mut ikinä ei oo ollu näin neuvoton olo :( Osaisko joku auttaa?

[QUOTE="hipp";23988097]sen verran mua lääkäri opasti ripuloivan puolivuotiaan kanssa aikoinaan että jos jalkapohjat on nihkeät ei syytä huoleen kuivumisen kanssa:)[/QUOTE]

kiitos tiedosta, meinasin heti mennä kokeilemaan mut en uskaltanu koskea ku nukkuu taas niin levottomasti, mut huomenna sitten.
Ennen niin hyväuninen ja rauhallinen vauva alkanu heräileen ja saanu hirveitä huutokohtauksia, en tiedä oisko hammas tulossa vai liittyyks ikään vaan..

Onko tää joku kolmansien muksujen kokeilu, kun meidän kolmonen teki saman tempun kun oli n. 9 kuinen, lopetti juomisen kokonaan, oli ihan totaalikieltäytyjä, kiva kun oli vielä heinäkuu.
No ekana päivänä en sen suuremmin mietiskellyt, ajattelin vaan, että juhlien hulinassa ei malttanut juoda vaikka kuinka tarjosin juotavaa, toisena päivänä ei enää kelvannut edes tippa juotavaa, illalla sitten laitettiin ruiskulla pakosta poskeen n. 500ml maitoa. Kaikki aamupuurot oli lähinnä velliä kun laitettiin paljon maitoa sekaan, syötettiin paljon esim hedelmä/marjasoseita joita niitä myöskin laimennettiin nesteellä.

Ja voin kertoa, että kaikkea kokeiltiin, varmaan tusinan verran erilaisia pulloja ja mukeja, pillejä ja ties mitä, ainoastaan sillä ruiskulla ja ruoan seassa huijaamalla nesteitä meni.
Tätä kesti 8.7-14.9 sitten kuin puoli vahingossa otti puolitutulta nokkamukista hömpsyt, siitä sitten alkoi juominen taas normalisoitumaan parissa viikossa.

Ihan vaan noinkin pieni päätti, että minähän en sitten muuten juo, ainakaan äidiltä, paitsi loppuajasta ruiskusta, koska avasi itse suutaan sillein jännästi, että ruisku meni poskeen.

Lääkärissäkin käytin, kun soitin terveysneuvontaan ja kysyin onko vinkkejä, mitä voisi vielä kokeilla, sieltä annettiin mun ymmärtää, että olen edesvasttuton äiti kun en vie lasta lääkäriin, vaikka lapsi siis muuten ihan normaali, pirteä ja iloinen ja kaikki muuu sujui moitteettomasti, paitsi tuo juominen.
Lääkäri totesi, että pikkuihminen kokeilee vähän aikuisia, täysin terve muksu, jatkakaa vaan sitkeästi ruiskulla juottamista.

Meidän poika lopetti juomisen 4-5kuisena. Siis kulaustakaan mitään nestemäistä ei suostunut ottamaan. Alkoi juoda yli 3 vuotiaana uudestan. Pärjäsi soseiden nesteillä.
Tällöin päätin etten ikuna valita jos lapsi ei syö, kunhan juo. Oli alkuun tosi rankkaa, kun koko ajan mietti nesteytystä ja lopulta ravitsemusterapeutti ja lääkäri syyllistivät ettei oo tarpeeksi yritetty.

[QUOTE="Donnanen";23988448]Meidän poika lopetti juomisen 4-5kuisena. Siis kulaustakaan mitään nestemäistä ei suostunut ottamaan. Alkoi juoda yli 3 vuotiaana uudestan. Pärjäsi soseiden nesteillä.
Tällöin päätin etten ikuna valita jos lapsi ei syö, kunhan juo. Oli alkuun tosi rankkaa, kun koko ajan mietti nesteytystä ja lopulta ravitsemusterapeutti ja lääkäri syyllistivät ettei oo tarpeeksi yritetty.[/QUOTE]

Voi, kuulostaa tosi rankalta, toivottavasti meillä ei kestä noin kauaa :/

Tuli mieleen et uskaltaiskohan kokeilla antaa MEHUA? Vai meneekö se sit siihen (jos sattuukin tykkäämään siitä) ettei suostu muuta juomaan..

Mä annoin ja sitä poika alkoi juoda. Nyt melkein 5 vuotiaana juo jo mehun lisäksi maitoa ja vähän vettäkin. Hammashoitajalta satikutia, mutta sanoin vaan et jos mehu on ainoa mitä juo niin annan juoda. Meiän pojalla on downin syndrooma, että luultavasti se on osasyyllinen tähän juomattomuuteen.

[QUOTE="Donnanen";23988543]Mä annoin ja sitä poika alkoi juoda. Nyt melkein 5 vuotiaana juo jo mehun lisäksi maitoa ja vähän vettäkin. Hammashoitajalta satikutia, mutta sanoin vaan et jos mehu on ainoa mitä juo niin annan juoda. Meiän pojalla on downin syndrooma, että luultavasti se on osasyyllinen tähän juomattomuuteen.[/QUOTE]

Niin, hampaathan siitä kärsii, mut kai se on parempi antaa mehua jos edes sitä jois. Mehua ja ruiskuja sit vaan ostamaan huomenna ja toivoa et alkais taas juomaan (ilman että pitää raivota tunti pelkästään siitä et TARJOO jotain juotavaa :/ )

Keskimmäiseni oli juomatta melko pitkänkin ajan. Ajoittui aikaan, jolloin kieltäytyi imetyksestä, ollessaan noin 10kk. Jonkin aikaa sain lypsettyä ja syötettyä teelusikalla maitoa. Pullosta,rinnasta tai mukista ei huolinut. Ei vaikka miten päin yritin. Eikä vettäkään paitsi lusikasta. Ja vastiketta ei ottanut mistään, kunnes sekoitin sitä soseiden joukkoon, ja lusikoin lapsen suuhun. Kovin "löysinä # tarjoilin kiinteät.
Vasta 1, 5kk kuluttua lapsi suostui kunnolla juomaan. Lähdimme lomamatkalle lämpimään ja siellä ilmeisesti tuli niin kova jano, että pullo kelpasi. Ensin mehua, sitten maistui vesi ja vastikekin.

Meillä on kanssa lapset vauvana tuota juomattomuutta yrittäneet... Tein niin että vähensin rajusti kiinteiden määrää ja tarjosin aina ensin tuttipullo/rinta aterian ja sitten vasta kiinteää ruokaa (jos sitä vielä mahtui). Jossain vaiheessa lapsi ei syönyt enää kiinteitä ollenkaan, mutta silloin oli jo juomis lakkoilu unohtunut niin kiinteiden määrää voi taas kasvattaa.

Yhteistyössä