Vauva ei huoli soseita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumpe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pumpe

Jäsen
01.02.2012
177
0
16
Meillä on nelikuukautinen vauveli, jolle oon nyt aloittanut soseiden maistelun. Kokeiltu on niin makeita kuin ei-makeita-soseita (peruna, bataatti jne), mutta mikään ei maistu, ei kaupan purkkisoseet tai itsetehdyt. Irvistelee ja sylkee pois ja lopulta kääntää pään pois ja napsauttaa suun tiukasti kiinni. :(

Onko muillakin ollut näin takkuista tämä kiinteiden syömisen aloitus, ja mitä keinoja ootte löytäneet avuksi?
Olen kamalan stressaantunut asiasta, vaikka tiedän, että vauvallekkin on tosi outoa ensi kerrat maistella muuta kun maitoa, mutta silti...

Neuvoja ja niksejä tännepäin! Ja kiitos jo etukäteen kaikille jotka viitsii auttaa. :heart:

Onko joku syy aloittaa nyt kiinteät? (voiko niiden aloitusta siirtää kunnes lapsi on halukas maistelemaan?)

Meillä on odotettu että lapsi on osoittanut itse kiinnostusta ruokaa kohtaan (6kk->) ja on saanut sormiruokia mikä on pääasiassa päätynyt kaikkialle muualle kuin suuhun. Siinä sivussa sitten saatu ensimmäiset lusikallisetkin suuhun.

Jos ei kolmen kuukauden päästä syö kunnolla, niin huolestu sitten. Nyt voisit ihan hyvin olla vielä antamatta soseita, mutta jos välttämättä haluat, niin tarjoa kerran pari päivässä, mutta älä välitä, jos ei syö. Rennosti vaan, älä pakota.

Ainakin imetetyistä sanotaan, että vasta 8kk vauva varsinaisesti tarvitsee kiinteistä tulevia ravintoaineita, siihen saakka se on ihan vain maistelua ja opettelua ilman varsinaista ravitsemuksellista merkitystä.

Imetätkö? Onko sinulla erityinen syy aloittaa soseet ennen 6kk ikää? Jos lapsi noinkin selvästi osoittaa, että ei ole valmis? Odottelisin itse vielä ja ottaisin lapsen mahdollisimman paljon mukaan syömistilanteisiin. Sieltä se luonnollinen ja synnynnäinen kiinnostus laittaa ruokaa suuhun sitten herää, kun on herätäkseen, yleensä siinä 4-6kk iässä. Meillä nappasi vauva 5kk iässä kiinni banaaniin, jota olin syömässä ja sai sitten maistaa. Hyvin maistui. Seuraavaksi annoin perunaa ja sekin maistui. Soseita ei ole edes mikään pakko syöttää, vaan voi odotella sinne 6kk ikään kun lapsi osaa jo itse mutustaa esim. keitettyö kukkakaalia, porkkanaa jne. On ihan luonnollista, että niin kauan kuin maito on vauvan pääasiallinen ravinto, kaikki muu syljetään. Minusta se lapsen oma kiinnostus on kaiken a ja o.

• Tykkää
Reactions: Pumpe
Eikös tuo kerro siitä, että vielä ei ole oikea aika kokeilla soseita? :)
Eli sinuna odottelisin rauhassa vaikka viikon tai kaksi, ja kokeilisin uudelleen. Nelikuisen ei ole vielä välttämätöntä aloitella soseita muutenkaan. Maltti on valttia!

Ja mulla sanottiin neuvolassa, että ei kannata hedelmäsoseilla aloittaa, vaan just noilla kasvissoseilla. Muuten voi käydä helposti niin, että vauva tottuu makeaan eikä huoli ollenkaan mitään ei-makeita soseita sen jälkeen.

Vauva kasvaa hyvin? Eli onko syytä aloittaa kiinteitä vielä? Jos kasvu on ok niin purkit piiloon vaan ja kuukauden, parin päästä uudestaan. Huomaat kyllä kun vauvaa alkaa ruoka kiinnostamaan, esim. d-tipat kun lusikalla antaa niin ei puklaa lusikkaa pois, seuraa sylissä ollessa mitä syöt ym. Maidon antaminen on sitäpaitsi niin helppoa että niin kauan kuin menee pelkäällä tissillä/pullolla niin antaa mennä vaan.:)

• Tykkää
Reactions: Pumpe
ISO kiitos kaikille vastanneille. :flower:

Ehkäpä relaan nyt ja kokeilen soseita sitten parin-kolmen viikon kulttua uudestaan, ja juu aion aloittaa just peruna-bataatti yms ns. ei-makeilla soseilla. :)

Kiitos äipät! :hug:

Ihan hyvin voi aloittaa myös makeilla soseilla. Tuskinpa kenenkään vauva on kieltäytynyt soseista sen takia että ei ole ensimmäisenä perunaa saanut. Syöminen on haastava juttu ja kannattaa tosiaan pitää vaikka viikon tauko jos ei onnistu. Toisia se ruoka kiinnostaa enemmän kuin toisia.

Kuten jo sanottiin, ota iisisti vaan. Ota tavoitteeksi tänään yks lusikallinen ja huomenna ehkä kaks jos maistuu. Kunhan et tuputa ettei vauvelia ala ahdistamaan ruokailutilanteet. Teillä on aikaa opetella! Ja mäkin alotin niillä ei-makeilla 4 kk iässä. Alkuun jos yökki tai kieltäyty niin lopetin heti ja kokeilin sit seuraavalla ruoalla uudestaan. Kyllä se siitä!

Yhteistyössä