Vauva ei nukahda millään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ollut samanlaista vajaa 7kk vauvan kanssa noin pari kuukautta. Yöunillemeno on siirtynyt koko ajan -yritän kyllä nukuttaa viimeistään klo 21-22, mutta lopullisesti vauva nukahtaa säännöllisesti klo 24-01 aikoihin. Siis alkuillasta on väsynyt ja yleensä nukahtaakin noin puoleksi tunniksi, mutta sitten alkaa valvominen ja taistelu unta vastaan. Päivälläkin usein otetaan vain lyhyitä torkkuja -välillä onnistuu 2-3 h:n päiväunet.

Olen kokeillut taputteluhoidot, lauleskelut, kanniskelut, huudattamiset jne., mutta nukkumaanmenorytmi ei vain muutu. Valitettavasti en siis voi auttaa sinua, mutta sympatiseeraan tosi paljon! Toivottavasti itsekin saan apuja tästä ketjusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kira:
No, jos ei kuumetta tai kovia kipuja. Turha on antaa oman unen vuoksi!!

Kyllä mä ainakin itseänikin lääkitsen jos johonkin sattuu, miksi en lääkitsisi vauvaa? Ei 8kk vanha osaa kertoa että sattuuko nyt kovasti vai onko muuten epämiellyttävä olo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, jos ei kuumetta tai kovia kipuja. Turha on antaa oman unen vuoksi!!

Kyllä mä ainakin itseänikin lääkitsen jos johonkin sattuu, miksi en lääkitsisi vauvaa? Ei 8kk vanha osaa kertoa että sattuuko nyt kovasti vai onko muuten epämiellyttävä olo.

Osaa se, jos osaat katsoa oikein.. Turha on itseäkään ylilääkitä, tarpeeseen toki, mutta pienillä eri juttu ja lääkkeet vaarallisiakin

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
EI suppoja!!! tms

Miksei?

En minäkään lääkettä antaisi, ellen tietäisi että sen antamiseen olisi varmuudella joku syy. Silloin annan, jos tiedän että esim. hammas vaivaa tai on flunssainen. Jos mikään ei vaivaa, niin en anna lääkettä.

Eihän sitä muusta tiedäkään, vauvaako vaivaa jokin, kun usein juuri nukahtamisen vaikeudesta/ heräilystä. Esim. korvatulehdus voi olla hyvinkin oireeton, ja juurikin kulmahampaiden tulo voi oireilla käsittääkseni noin?

Alkuperäinen kirjoittaja h:
EI suppoja!!! tms

Miksei?

En minäkään lääkettä antaisi, ellen tietäisi että sen antamiseen olisi varmuudella joku syy. Silloin annan, jos tiedän että esim. hammas vaivaa tai on flunssainen. Jos mikään ei vaivaa, niin en anna lääkettä.

Eihän sitä muusta tiedäkään, vauvaako vaivaa jokin, kun usein juuri nukahtamisen vaikeudesta/ heräilystä. Esim. korvatulehdus voi olla hyvinkin oireeton, ja juurikin kulmahampaiden tulo voi oireilla käsittääkseni noin?

Niin siis lisään vielä, että vauva itkee aina heräillessään. Hyvinkin voisi siis olla supolle tarvetta silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja-Hou:
Eipä ei-- vuosia oli--- mutta naurattaa vaan se säikähdys ja HETI PALSTALLE--- uus avuttomuus, mitä mä nyt teen...?????????? auttakkee mammat!!!!

No mistäs sä haluaisit täällä puhuttavan ?Siitäkö kuin sulle kaikki oli alusta helppoayms.Eikö tää ole just oikea paikka etsiä vertaistukea ? Mitä se oikeesti sulle kuuluu jos me ollaan uusavuttomia , osataan sentäs jutella täällä palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ja-Hou:
Eipä ei-- vuosia oli--- mutta naurattaa vaan se säikähdys ja HETI PALSTALLE--- uus avuttomuus, mitä mä nyt teen...?????????? auttakkee mammat!!!!

No mistäs sä haluaisit täällä puhuttavan ?Siitäkö kuin sulle kaikki oli alusta helppoayms.Eikö tää ole just oikea paikka etsiä vertaistukea ? Mitä se oikeesti sulle kuuluu jos me ollaan uusavuttomia , osataan sentäs jutella täällä palstalla.

Juuri näin.Kiitos sinulle.<3

No jopas on asiattomia kommentteja täällä, huhhuh...

ap, kokeile vaan suppoa tai nestemäistä kipulääkettä, ei siitä yhtään mitään haittaakaan ole vaikkei se tehoaisikaan. Saatpahan selvyyden onko kipeä.
Voi myös olla että jos on oppinut jotain uutta (?) niin ei vaan malta nukkua. Itselläkin todella huono 7kk ikäinen nukkuja ja nyt kaiken lisäksi kuumeessa ja yskänuhassa. Joten minulta saat ainakin paljon sympatiaa!!!!
Ja anna olla noiden joidenkin ihme kommentit, olet väsynyt ja ne vaan satuttaa, älä välitä!!!

Voimia!!

Meillä tyttö ei suostunut nukahtamaan millään, kun oli korvatulehdus. Sekin kannattaa varmistaa, ja käyttää ihan korvalääkärillä.
Särkylääkettä kannattaa kokeilla, siitä tiedät valvooko kivun takia, jos nukkuu saatuaan lääkettä. Ei ne mitään myrkkyjä ole vauvojen lääkkeet, eikä se yks kerta mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Minkä ikäinen vauva? Meillä nyt 3,5 viikkoa vanha ollut tuollainen neljättä päivää...

Kunnon röyhtäytys ja kuiva vaippa ensin - pissasena ei tarvikaan opetella nukkumaan!

Jarauhallista laulua, vaikkapa peikkoäidin kehtolaulu, toimii aina:
http://www.youtube.com/watch?v=LoBU2N5k-bA

Alkuperäinen kirjoittaja laa:
No jopas on asiattomia kommentteja täällä, huhhuh...

ap, kokeile vaan suppoa tai nestemäistä kipulääkettä, ei siitä yhtään mitään haittaakaan ole vaikkei se tehoaisikaan. Saatpahan selvyyden onko kipeä.
Voi myös olla että jos on oppinut jotain uutta (?) niin ei vaan malta nukkua. Itselläkin todella huono 7kk ikäinen nukkuja ja nyt kaiken lisäksi kuumeessa ja yskänuhassa. Joten minulta saat ainakin paljon sympatiaa!!!!
Ja anna olla noiden joidenkin ihme kommentit, olet väsynyt ja ne vaan satuttaa, älä välitä!!!

Voimia!!

Kiitos sinulle tosi paljon, tätä juuri kaipasinkin! *halaus* Ihan ihmettelin, että kirjoitinko oikeasti jotain tyhmästi, ja kun tämä oikeasti on jo ongelma.

Pienempänä vauva nukahti aina hyvin, mutta heräili yhtenään itkemään, joskus jopa toistakymmentä kertaa yössä. Sitten kun se loppui, oli vähän aikaa suht inhimillistä, niin että nukahti helposti, ja heräili vain 2-3 krt yössä. Mutta nyt sitten muutama päivä sitten alkoi tämä, että ei meinaa nukahtaa tuntikausienkaan nukuttamisen jälkeen. Sängystä ei varmaan saisi pois ottaa, mutta kun on pakko, koska herättyään alkaa muuten huutaa ihan kiljuen täyttä kurkkua, eikä mikään silittely auta. Tai sitten yrittää kiivetä pois sängystä samalla sydäntä särkevästi itkien tms. Nytkin leikkii tuossa lattialla, ja odotellaan miehen kanssa, koska taas väsähtää.

Kävi klo 19.45 maissa unille, heräsi noin 15 min. päästä eikä enää nukahtanut, oli täysin pirteä. Noin 45 min. yritin nukuttaa silittelemällä, imettämällä, heijaamalla,laulamalla jne. , muttei ollut tippaakaan enää väsynyt, alkoi vaan leikkiä, ja mönkiä ympäri sänkyä tms. ja kun lähdin pois huoneesta, alkoi samantien itkeä täysiä.

Ja kaiken lisäksi tuo on nyt tänä iltana toistunut jo kaksi kertaa, ja eilen sama jatkui tosiaan yli 2 asti. Ja yölliset heräilyt päälle, ja heräsi aamulla tosi aikaisin.

Ja siis tämä sama juttu on nyt parin päivän aikana toistunut ihan joka kerta kun on uniaika, siis myös päikkärien aikaan. Nukahti molemmille päikkäreille normaalisti, mutta heräsi tosi pian, sitten ei saanut enää unta. Ja kohta taas väsähti ja nukahti vartiksi.

No, ilmeisesti minun vauvani on vaan hankala noissa uniasioissa.

Mutta please, älkää olko ilkeitä, jos saisin pyytää nätisti, minusta tässä ei ole siihen aihetta.

Anteeksi jos jonkun mielestä kirjoitan tyhmiä, mutta olen vaan niin väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö naapurin:
Meillä tyttö ei suostunut nukahtamaan millään, kun oli korvatulehdus. Sekin kannattaa varmistaa, ja käyttää ihan korvalääkärillä.
Särkylääkettä kannattaa kokeilla, siitä tiedät valvooko kivun takia, jos nukkuu saatuaan lääkettä. Ei ne mitään myrkkyjä ole vauvojen lääkkeet, eikä se yks kerta mitään haittaa.

Ok kyllä nyt heti kokeilen, kun nytkin tosiaan tuossa valveilla on, kun ei saa unta taaskaan.

ei, en ilkeile, mutta... vauvat vaan on. Muuttuvia. Hankalia. Tutkimattomia. Lienee esikoinen teillä? Mieti jos olisi vaikka jo kuudes... Joskus on itse vaan elettävä vauvanmyötäisesti ja joskus on aina...

Alkuperäinen kirjoittaja Jana:
ei, en ilkeile, mutta... vauvat vaan on. Muuttuvia. Hankalia. Tutkimattomia. Lienee esikoinen teillä? Mieti jos olisi vaikka jo kuudes... Joskus on itse vaan elettävä vauvanmyötäisesti ja joskus on aina...

Esikoinen on, ja täytyy kyllä myöntää etten kuvitellut sen olevan ihan näin hankalaa..mutten missään tapauksessa kadu lapsen hankintaa kuitenkaan, olen todella onnellinen lapsestani, joka ei ollut mikään itsestäänselvyys.

Kaipa sitä osaisi suhtautua jotenkin rennommin jos olisi useampia. Ja jos meille vielä toinen suodaan, ehkä sitä ottaakin rennommin, kaikkine valvomisineen.:-) Hattua kyllä nostan ehdottomasti useamman lapsen äideille, ja varsinkin sellaisille joiden lapset on huonounisia.

Meillä monesti kans ongelmia rauhoittumisen kanssa.. Jos möyryämistä on ilmassa niin otan pojan kainoloon ja pidän paikoillaan niin kauan että nukahtaa. Yrittää monesti kääntyä mahalleen/nousta istumaan ja jatkaa hillumista mutta luovuttaa yleensä aika nopeasti ja malttaa rauhoittua ja nukahtaa lopulta.

Meillä lapset ovat ja olleet aina hyviä nukkujia, mutta itse samassa tilanteessa antasin kyllä sen supon ja seurailisin, auttaako se mitään nukkumisen laatuun. Ekana tulee mieleen, että hampaita olis tulossa. Sopis ikään. Meillä muuten on auttanu tuohon hampaiden tuloon sellanen, että peukalolla painaa ikeniä keskeltä taaksepäin. Heti sillon se tuntuu varmaan ikävältä, mutta helpottaa varmasti ikenien jomotusta. En muista, ootko tässä maininnut, mutta ulkoilettehan päivittäin? Raitis ulkoilma väsyttää.

Mulla esikoinen helppo, mutta toinen sitten................ja siksi ei enempää,,, kunnioitan kaikkia suurperheitten äitejä!!

Itse olen ainakin nyt ehkä vähän sitä mieltä että ei enää toistakaan, koska on ollut niin hankalaa.Tai ainakin epäröin kovasti, varsinkin kun ikää on jo sen verran, ettei ole aikaa odottaa montaa vuotta, tulisi siis pieni ikäero.

Voisihan se toinen tietty helpompi olla, mutta entäs jos ei olekaan, ja lisäksi jos vielä tämä ensimmäinen olisi taaperonakin, toisen synnyttyä yhtä huono nukkumaan..

Eikun AINA on elettävä vauvanmyötäisesti - se ei todellakaan ole vanhemmilta liikaa vaadittu! Ihmeellistä pilleriuskovaisten hommaa, antaa lääkettä lapselle turhan takia!

Mut lue edes tämä, jos jokin vaiva ilmenee viikon kuluttua:

Lääkelaitoksen sivulta suposta:
"Parasetamoli voi aiheuttaa sentrilobulaarisen maksavaurion, jos kerralla otettu annos on huomattavan suuri (10-15 g).

Maksavaurioita on todettu myös, jos suositeltuja selvästi suurempia päiväannoksia(esim. 6 g/vrk) on käytetty pitkään.

Yli 300 mg/kg (>15-20 g) annokset ovat usein fataaleja, mutta esim. alkoholisteilla jo 6 g annos saattaa olla vaarallinen.

Yliannostuksen ensioireina ovat yleensä pahoinvointi, oksentelu, ruokahaluttomuus ja vatsakivut.

Maksavaurio kehittyy havaittavaksi 1-4 vuorokauden kuluttua lääkkeenotosta.

Plasman transaminaasi- ja usein myös bilirubiinitasot kohoavat, ja protrombiiniaika pitkittyy.

Maksavaurion lisäksi saattaa kehittyä aivo- ja munuaisvaurioita."

Yhteistyössä