VAUVA EI NUKU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA

Vieras
Olisiko jotain ohjeita tai vertaiskokemuksia siitä, että puolivuotias sankari ei nuku!

Päiväunille mennään hirveällä huudolla, vauva tuntuu oikein hermotuvan, kun silmät meinaavat painua kiinni.
Ennen yönsä niin hyvin nukkunut heräilee parin tunnin välein syömään, tai siihen, että tutti putoaa. Ja huutaa. Ennen ei mitään ääntä päästänytkään.

Tuntuu, että ei vain malta mennä nukkumaan.
Olemme jo siirtyneet asteittain kiinteisiin, että ravinto sinällään riittää. Hampaita on tulossa, nekin voivat vaikuttaa. Olemme kokeilleen vähentää ja lisätä päiväunien määrää, ei mitään vaikutusta.
Muutoin vauva on hyväntuulinen. Mutta me vanhemmat alamme olemaan aika väsyneitä, kun ennen niin helpoti nukkuva vauva onkin nyt yhtäkkiä aika hankala.

PLÄÄH! Jos saan jotain ajatuksia tai apuja, olen kiitollinen!

hampaita, uusia taitoja, uutta ruokaa, juuri reissattu...? Ota niistä sitten selvää...

Meillä poika4kk on aina mennyt nukkumaan hirveällä huudolla. Ei kyllä heräile öisin kun 1-2x (*KOPKOP*) mutta oikein kirkumalla hakee unta... on se kauheaa kuunnella vierestä kun kaiken pitäisi olla hyvin mutta karjuminen on jokailtaista silti.

Vertaistukea et nyt hirveästi saanut, mutta... jokatapauksessa jaksamista sinne :)

Kyllä vain, kokemusta löytyy. Meillä on myös aikaisemmin hyvin yönsä nukkunut lapsukainen, joka on nyt puolivuotias. Nyt tuntuu olevan vaikeuksia nukkua koko yötä ja päivällä ei haluaisi nukahtaa.

Itse ymmärsin tämän johtuvan siitä, että lapsi oppii puolen vuoden tietämillä ympäristöstään niin paljon uutta, ettei vaan yksinkertaisesti malta mennä nukkumaan. Uskon että tämä on ohimenevä vaihe ja kohta taas nukutaan kunnolla.
:)

Voi kiitosta teille jo vastauksistanne! Hyvä tietää, että siellä on muitakin. ;)
No jos tuo johtuu siitä virikkeiden lisääntymisestä, niin kannattaako sitten pitää hereillä vai ""pakkonukuttaa""??!!

Poika simahti juuri, nyt vien pyykit narulle!

Mä oon vaan yrittänyt pitää illat mahdollisimman rauhallisena. Sitten olen antanut iltavellin ja sen jälkeen seuraillut vireystilaa. Olen huomannut että liian pirteänä lasta on turha yrittää nukuttaa. Ainakin meillä poika on kypsä nukkumaan, kun alkaa vähän kätistä tai muuten alkaa olla uninen.

Ei tämä tosiaan aina niin yksinkertaista ole. Vaikka välillä tekisi mitä tahansa, niin uni ei aina meinaa tulla heti silmään. Yleensä poika nukkuu paremmin yöllä, jos on nukkunut hyvin päivälläkin. Meillä poika nukkuu helposti ulkona vaunuihin, joten olen nukuttanut päivällä sinne. Sänkyyn ei aina haluaisi nukahtaa. Välillä tulee kyllä vastaan niitäkin päiviä, että ilman huutoa ja parkua ei tule uni, ei sitten millään. Ekojen hampaiden tulon aikaan oli myös levoton öisin.

Mutta tsemppiä sinne, kyllä me näiden lasten kanssa selvitään. :)

Samaa tilannetta myös meidän puolivuotiaalla.

Olen yrittänyt pitää 'tiukasti' kiinni päivärytmistä ja ruoka-ajoista päiväunineen. Välillä poika on äärettömän väsynyt, mutta ei haluaisi nukkua, jolloin pakkonukutan hänet hyssyttelemällä ja pitämällä tuttia suussa sekä tassuhoidolla. Välillä simahtaa unille vain vaunuissa toisinaan asettuu vain omaan sänkyynsä. Mutta sitten yhtäkkiä nukahtaa kuin vanhoina hyvinä aikoina kitisemättä ja vastustelematta!? (Tutkimattomia ovat pienten poikien unet.)

Mitenkähän tuo lienee... kaverin muksulla (10kk) on vastaavia ongelmia nukkumisten kanssa ja heillä aloitettiin päivärytmistä kiinnipitäminen joskus alle puolivuotiaana. Joskus muksu on ollut mielestäni selvästi valmis päikkäreille, mut äiti noudattaa päivärytmiä, syöttelee vielä soseet ja vie unille vasta myöhemmin kun kellon mukaan on päikkäriaika. Arvatkaa nukkuuko enää sitten huutamatta?

Meidän muksu (8kk) ei noudata edelleenkään muuta kuin omaa rytmiään, joka muuttuu joskus, mut yleensä on muutaman tunnin heitolla suunnilleen sama. Päikkäreille vien kun alkaa näyttää väsyneeltä. Joskus olen vienyt unille liian aikaisin ja silloin muksu ei rauhoitu pitkään aikaan ja saattaa protestoida huutamalla. Silloin tullaan takaisin leikkimään hetkeksi ja yritetään myöhemmin uudelleen. Toisaalta jos unille ei vie tarpeeksi ajoissa, saattaa huutoa kuulua silloinkin. Yleensä päikkäreille meno onnistuu kuitenkin tosi hyvin ja muksu nukahtaa hetkessä ihan itse.

Ruoka-ajat heittelee unien ajankohdasta ja pituudesta (1-3h) riippuen muutamalla tunnilla. Joskus saattaa jäädä joku ateria syömättäkin kun päivästä loppuu tunnit kesken, mut haitanneeko mitään, kunhan masu on täysi ja mieli hyvä.

Päikkäreitä muksumme nukkuu 2 tai 3 kertaa ihan riippuen jaksamisesta. Aamu meillä koittaa 9-10.30 aikaan ja nukkumaan muksumme käy väsymyksestä riippuen 22-23 aikoihin. Öisin hän herää kerran tissille tai nukkuu aamuun saakka. Meillä ei siis paljoa huutoa nukkumisen takia kuulla.

Ainut huono puoli (jos sellasia pitää etsiä) tässä vauvan mukaisessa päivärytmissä on, että en välttämättä pysty kertomaan paria päivää ennen, et onko muksumme hereillä vaiko unessa sovitun menon aikaan. Menemättä ei ole silti tarvinnut jättää kertaakaan... tosin kuin alussa mainitsemani kaveri, joka ei voi lähteä tiettyihin aikoihin, kun on ruoka-aika tai unet (siis huutoa).

Mun mielestä vauva ei ole mikään kone (kuten en ole itsekkään), jolla on napista painamalla nälkä tai unet samalla kellon lyömällä joka päivä. Äidin ja vauvan hermojen kannalta mukavimmin päivä sujuu, kun äiti osaa lukea vauvansa tarpeita ja näkee milloin nälättää ja milloin nukuttaa.

...on vähän samalaisia kokemuksia kuin ""äitylillä"". Ennen olin tosi fanaattinen rytmien, aikataulujen jne suhteen, pelkäsin sunnilleen että maailmaa kaatuu jos aikataulu ei pidä. No, nyt meillä on illalla nukkumaanmenoaika ja aamuherätys vakiot, mutta muuten vauva syö kun on nälkäinen, nukkuu kun on väsynyt jne. Ei tarvii kuluttaa tuntkausia siihen että vatkaa vaunuja tai kanniskelee huutavaa lasta joka ei halua nukkua, ja ruuan kanssa ei tule nirsoilua kun syödään vain silloin kun on nälkä. Kauppareissuja tai muita menoja tää aikatauluttomuus ei haittaa. Vauva nukahtaa matkalla vaunuihin tai autoistuimeen jos on väsynyt tai on hereillä jos ei väsytä, ja eväät on mukana sitlä varalta että tulee nälkä.

Varmaan jotkut vauvat tarvitsee ympärilleen säännöllisempiä rytmejä, mutta meillä tämä on toiminut hyvin :-)

Kuulun varmaan itse johonkin tuohon välimaastoon, että tavallaan koitan hiukan kellon avulla päätellä, että mikä vauvan sen hetken tarve on, mutta orjallisesti en noudata.

Viikko siis tuota nukkumisvastustelua takana, oltiin vähän kipeinäkin siinä. Eilen pojan olemus jotenkin muuttui, nukkui jo vähän enemmän ja helpommin. Että kaipa siihen vaikuttaa moni asia...

Jotenkin kanssa aina haaveilin vauvanrytmisestä elämästä, mutta sitten toisaalta tuntuu, että vanhempana siihen täytyy pikku hiljaa rakentaa sopivia rajoja ja ohjeita, jolloin lapsen elämään tulee jotain säännöllisyyttä.

Mutta toivottavasti tämä tästä helpottuu.. ja kohta yöt menisivät täysin nukkuessa!