Vauva itkee väsymysitkua ja ei meinaa saada unenpäästä kiinni, missähän iässä voisi helpottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tyttö siis reilu 3 kk ja kovasti itkettää ennen päikkäreitä ja joskus ennen yöuniakin ja on selvästi kuitenkin väsynyt. Olen yrittänyt ennakoida ettei pääsisi niin väsyneeksi,mutta ei ole auttanut. Huutaa sylissä, vaunuissa, sängyssä jne... saattaa joskus huutaa siis todellakin huutaa ja itkeä niin ettei mitään muuta edes kuule tai näe tunnin putkeen jonka jälkeen sitten nukahtaa kun on niin poikki huutamisesta....

Selkeää rytmiä päikkäreiden suhteen ei vielä ole. Yöunille käy siinä klo 20-21 aikaan.

Eihän siinä auta muu kuin kokeilla kaikkia keinoja; vauvahierontaa, pientä jumppaliikettä jalkoja pumppaamalla, hytkyttelemistä,silittämistä, joskus voi olla jopa nälkäinen eikä siksi tule uni. Yleensä ainakin meillä on just nälkä tai vatsavaivat syynä unettomuuteen.

Meillä oli tommonen jakso vasta. Vauva nyt 3,5kk. Kesti viikon tai pari. NÄytti jo hetkeen siltä, että vauva siirtyy yksiin pidempiin päikkäreihin viime aikoina tavanomaisten 3 päikkäreinde sijaan. Teki tuota samaa kuin teillä, eli itkeskeli yliväsymystään muttei jotenki saanut unen päästä kii. Vatsan väänteet tuntui olevan kovat, ovat yhä ja sekin sitten ahisti kai. Lääkäri neuvoi antamaan vatsavaivaan luumumehua 2ml ja sillä rupes vatsassa juminut kakka kulkemaan, vauvalla kun oli pitkiä, jopa 6 päivän kakkalakkoja useita. Levolak ei auttanu ollenkaan, mutta luumumehu siis kyllä. Anyway. Tän lisäksi koetin rauhoitella silitellen nukahtamaan edes pieneksi 10 min pätkiksi ja parin päivän jälkeen uni alkoi taas luistaa. Oon lukenu, että on ihan tavanomaista että vauvoill aon univaikeuksia ennemmin tai myöhemmin. Esikon kohdalla ei tainnu olla tämmöstä mutta no, helpotti meillä siis viikon, parin koettelemusten jälkeen.

Mun tyttö alotti kans tuossa vähän ennen 3kk ikää tuon, ettei halua nukahtaa vaika kuinka väsyttäis. Huomasin, että kun pukee vaan rauhallisesti täyttä kurkkua huutavan vauvan ja vie vaunuilla pihalle, ni ainaki meidän tyttö nukahtaa jo n. 10 metrin päässä ovelta. Säässä ku säässä ollaan tuol pihalla sitte nukahtelemassa, välistä useamman kerran päivässä ;-)

Ok. Menee nyt vähän aiheen vierestä, mutta voiko luumusosetta antaa jo kohta tälle 3,5 kk tytölle? Kun jos se onkin kakka mikä itkettää... kiinteitä siis ei ole vielä aloitettu, vaan tuossa 4 kk iässä aloitellaan.

myös 3,5kk ikänen ja alkanu nyt huutaa ennen nukkumisia...raivostuttavaa ku ei mikää auta sit ennen ku nukahtaa..ja VOIT ANTAA LUUMUSOSETTA.itse jo antanu meiän ukolle sosetta ja silloin rauhoittuukin paremmin.meillä tosin ei masu vaivaa oo ollu.

Mitenkä sinä "poikienäiti" sitten toimit? Nukutatko kuitenkin sänkyyn? Nukahtaako lopulta itkemisen jälkeen sitten omaan sänkyynsä? Onko teillä sama homma päikkäreille ja yöunillekin mentäessä?
Mulla kyllä ainakin keinot on vähissä.

Minä siis annoin luumuomenamehua 2ml lääkärin ohjeen mukaan. Lääkäri käski antaa ihan vaan luumumehua, joka on luumuomenaa voimakkaampaa kun on pelkkää luumua. Omppuhan lailmentaa sitä hieman. Mutta tuokin siis riitti ajamaan asian. Lääkäri sanoi, että tuommosta luonnonmukaista ainetta kokeilis mielummin ennemmin kuin lääkettä. Ja siis mehun laitoin suuhun ihan vaan lääkeruutalla ja nätisti alas meni. No hätä. Mutta, korostan vielä tässä yhteydessä, että me asutaan ulkomailla ja täällä lääkärin ohjeet voi olla erilaisia. Joskin meillä on niin tasokkaat, huippukoulutetut lääkärit käytössä että hyvä jos Suomesta vastaavia löytyy niin, että sillä ihan hyvillä mielin lääkärin ohjetta seurasin. Mutta jos jollain vauvalla on vatsavaivoja, jumi kakkaa sun muuta niin tästä voi ainakin kysyä neuvolasta. Jso ei siis cuplatonit sun muutkaan oikein auta. Pidän myös lasta paljon mahallaan ja jummapumppaan jalkoja että ilmat tulee pois.

Kannattais varmaan laittaa vaunuihin, vauvat yleensä nukkuu paremmin ulkona päiväunet. Samoin kannattaa ennen nukkumaanmenoa katsoa, että vauvalla on todella maha täynnä, siis niin täynnä ettei enempää vaan mahdu.. Kunnon röyhtäytys ja vaatteet päälle ja vaunuihin. Keinuttelua tai reipas kävelylenkki niin varmaan nukahtaa :)

Miksi kiinteät jo 4 kk iässä, jos saan kysyä?

Yhteistyössä