Vauva ja 4-5-vuotias lapsi. Esikoinen hoidossa, äiti ja lapsi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nonni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nonni"

Vieras
Eli mitenkä olette järkänneet, onko esikoinen ollut kanssanne kotona, jos ikää hänellä 4-5 vuotta? Vai onko ollut osapäivähoidossa päiväkodissa?

Meillä tilanne että esikko nyt 3v4kk ja toista vasta kuumeillaan. Mutta olen jo tätä kerennyt miettiä, että mitenkä jatkossa tekisi jos toinen lapsi saataisiin. Meillä esikoinen on nyt kokopäivähoidossa perhepäivähoitajalla. Olisiko siinä virikettä tarpeeksi että jos vauva tulisi, niin esikoinen jatkaisi pph:lla esim. 2-3 päivää viikossa?

Asumme pienessä kunnassa jossa hirveästi kerhoja tai muita ei ole. Kerran viikossa ainoastaan seurakunnan kerho, pari tuntia kestoltaan.

Tietysti kovin aikaista tätä miettiä, jos vaikka toista ei tulekaan, mutta saahan tuota aina pohtia.

Olisiko 4-5-vuotiaalle kuitenkin se virikepaikka syytä olla päiväkodissa. Toisaalta se taas aivan uusi paikka lapsellemme, joka vielä luonteeltaan ujohko on.

Meillä jää vajaa 5-vuotias vähäksi aikaa vauvalomalle isän ja äidin kanssa, kun vauva syntyy, mutta sen jälkeen menee hoitoon. Lapsi viihtyy siellä enkä halua mullistaa sitäkin elämän osa-aluetta vauvan myötä.

[QUOTE="vieras";22508411]Meillä jää vajaa 5-vuotias vähäksi aikaa vauvalomalle isän ja äidin kanssa, kun vauva syntyy, mutta sen jälkeen menee hoitoon. Lapsi viihtyy siellä enkä halua mullistaa sitäkin elämän osa-aluetta vauvan myötä.[/QUOTE]

Onko teillä hoitopaikka pk vai pph?

Jatkaako kokopäiväisenä vai pari päivää viikossa?

Meillä on 4,5v ollut jo kesän kotona kun olen työttömänä ollut, ja kotihoidossa on vauvan syntymän jälkeenkin. Päiväkerhossa käy 2xviikossa ja perhekerhoissa käydään myös. Pelkkää virikehoitopaikkaa en halunnut pitää, koska päiväkoti on tupaten täynnä ja meininki siellä sen mukaista.

Laittaisin itse joko päiväkotiin 2-3 pvä/vko tai sitten se kerho 1 pvä/vko ja lisäksi vaikka lähikaupungista joku lastentanssi/liikunta tms harrastusryhmä kerran viikossa. Lisäksi kannattaa tutkia pyhäkoulut.

Meillä 4-vuotias ollut kotona. Käy kerhossa 2 kertaa viikossa. Käydää perhekerhossa lisäks kerran viikos. Meidän pihapiirissä on kolme samanikäistä tyttöä ja lisäksi käydään viikottain ystävän luona jolla on samanikäinen tyttö. Ja vielä serkkunsa asuu lähellä ja hänen kanssaan näkee paljon. On siis tuota virikettä ihan kotoakin käsin. Lisäksi mä itse nautin saada olla hänen kanssaan kotona ja keksitään yhdessäkin tekemistä. En viihtyis yhtään niin hyvin pelkästään pienen vauvan kanssa.

Mä en halua arvostella ja minun puolestani jokainen tekee niin kuin itselleen parhaaksi näkee. Mutta kyllähän lapsen on eri asia lähteä päiväkotiin joka aamu, jos vanhemmat lähtevät töihin. En itse laittais joka aamu päiväkotiin. Varmaan tykkää joskus olla kotonakin vauvaa hoitamassa. Voisi siis yhdistää nuo ja viedä vaikka muutama päivä viikossa.

Joo kieltämättä se joka päivä hoitoon ei tunnu reilulta eikä tietysti itsestäkään kivalta. Ehkä se esim. 2 päivää viikossa voisi olla kiva lapsen kannalta ajateltuna. Saisi sitten myös tutustua hänkin kunnolla uuteen perheenjäseneen kun saisi kotosalla olla.

Meillä isompi oli 2 pv viikossa siihen saakka kun jäin hoitovapaalle, sillon koko porukka pph vaihtui että oli hyvä sauma jäädä meidänkin pois. Tyttö ikävöi hoitoon, käytiin kyläilemässä mutta pian se unohtui, varsinkin kun oli eri porukka hoidossa. Käy kerhossa 2 kertaa viikossa, muskarissa ja sitten meidän yhteiset avoin ja mll päälle, ihan on riittävästi tekemistä.

Meillä oli lapset pph:lla ennen vauvan syntymää ja irtisanoin paikat kun jäin saikun kautta äitiyslomalle.4,5-vuotias on kotona mun kanssani,käy kerhossa 2 krt/viikko ja sen lisäksi perhekerhoillaan yhdessä,viihtyy ihan kivasti mun kanssani,esikoinen on eskarissa 3-4 tuntia aamupäivällä.

Paikkaa ei toki kannata irtisano ennenkuin on esim. synnytyksen aikaiset hoidot varmistuneet sekä otettava huomioon että voi tulla muutenkin ongelmia jolloin tarvii hoitoapua.

Meillä 5v on hoidossa ti-to klo 9-15 perjantaisin on uimakoulu.. ulkona leikkii samanikästen kanssa ja välillä nähdään perhetuttuja... isän viikolla on pk:ssa ma-pe klo 7.30-16.30

Yhteistyössä