Vauva ja bileet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viivi

Vieras
Olen suuren ongelman edessä... Meillä on 2,5 kuukautinen vauva ja parin viikon päästä on miehelläni kolmekymppissynttäribileet, joihin on tulossa parikymmentä vierasta. Vieraat on jo kutsuttu, nyt vain on ongelmana, mitä tehdä vauvan kanssa.
Isovanhemmat haluaisivat ottaa vauvan yöksi luokseen, jos vain tuttipullosta juominen onnistuu. Isovanhemmat ovat olleet paljon vauvojen kanssa tekemisissä ja olemme vauvan kanssa kyläilleet mummolassa usein, eli on ihan tuttu paikka. Mieheni on tämän vaihtoehdon kannalla, mutta minä en taida siihen pystyä. Ajatus ahdistaa jo nyt, että olisin koko yön pikkuisesta erossa, enkä varmasti osaisi nauttia vapaaillasta. Silloin myös joutuisi pumppaamaan maidot rinnoista, mikä ei hirveästi lisää intoani viedä lasta yöksi hoitoon.
Toinen vaihtoehto on, että vien vauvan illaksi hoitoon mummolaan, en juo illan aikana mitään, ja menen yöllä vauvan luokse mummolaan nukkumaan. Tai sitten jos vauvan nukkumisesta ei tule mitään, voisin lähteä vauvan kanssa kotiin, kunhan vieraat ovat lähteneet.
Kolmas vaihtoehto on, että olemme vauvan kanssa kotona. Ainoa ongelma on remuavat vieraat. Itse en joisi tässä tapauksessa mitään, enkä tietenkään antaisi kenenkään kännissä olevan pidellä vauvaa. Vauva nukkuu yläkerrassa ja bileet ovat alakerrassa eli pääsisimme sinne tarpeentullen rauhoittumaan. Ääniä tosin sinnekin alhaalta jonkin verran kuuluu.
Tästä asiasta on tullut mulle ihan hirvittävä ongelman, eikä mieheni ymmärrä tätä ollenkaan. Harmittaa, että mies on mennyt ihmiset jo kutsumaan, en kehtaa alkaa juhlia perumaankaan. Kertokaapa, mitä mieltä olette. Mitä olisi järkevintä tehdä???

Vie vauva illansuussa hoitoon mummolaan ja joko teet niin että menet itse sinne yöksi tai sitten haet vauvan/isovanhemmat tuo vauvan kotiin heti aamulla.Parempi niin että vauva ei ole kotona sillon kun on tarkoitus ottaa vähän enemmän,se on kuitenkin vieraillekin mukavampaa.Meillä pieni oli ekan kerran mummolla yötä n.2kk vanhana ja ihan hyvin meni,tosin meidän vauvalla li tapana herätä vain 1-2krt yössä ja oli alunpitäenkin pulloruokinnassa..

En osaa sanoa, mikä vaihtoehto noista olisi paras, mutta sympatiaa ja ymmärrystä löytyy. Itsekin nimittäin tulee paisuteltua pientenkin asioiden järjestelystä suuria ongelmia, eikä mies (tai moni muukaan) tajua, että mitä se vauhkoaa. Viikkotolkulla esim. pohdin yhtä mökkiviikonloppua, että mitn mitäkin järjestäisi :)

Jos itse pitäisi valita, ottaisin ehkä sen keskimmäisen vaihtoehdon, eli vauva illaksi hoitoon ja itse myöhemmin perässä, siis jos mummola on kovin lähellä.

Hmmm...
Meillä ei ollut "pakollista" juhlaa noin pienenä,mutta jos olis ollut ja enkä raaski jättää yöksi hoitoon,niin a) veisin hotoon ja olisin juhlissa hetken ja menisin mummolaan itse yöksi vauvan kanssa b) olisin vauvan kanssa mummolassa. En varmaankaan olisi vauvan kanssa kotona juhlien aikana.
musta voisit harkita tuota a. vaihtoehtoa,kun et varmaankaan ole juomassa mitään,niin kulkeminenkin sujuis.
ja jos ei pitkä matka mummolaan voit vaikka viedä hoitoonja imetys siellä ja tulla juhliin ja ehkä käydä välillä imettämässä ja tarkistamassa tilanne,mielen rauhan vuoksi ja sitten päättää miten jatkat iltaasi. taksaisin juhliin ja ehkä jäät juhliin ja vauva jää yöksi hoitoon tai sitten menet juhlien jälkeen tai lopuilla itse yöksi mummolaan.
toivottavasti saat jotain selvää tästä sepustuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Olen suuren ongelman edessä... Meillä on 2,5 kuukautinen vauva ja parin viikon päästä on miehelläni kolmekymppissynttäribileet, joihin on tulossa parikymmentä vierasta. Vieraat on jo kutsuttu, nyt vain on ongelmana, mitä tehdä vauvan kanssa.
Isovanhemmat haluaisivat ottaa vauvan yöksi luokseen, jos vain tuttipullosta juominen onnistuu. Isovanhemmat ovat olleet paljon vauvojen kanssa tekemisissä ja olemme vauvan kanssa kyläilleet mummolassa usein, eli on ihan tuttu paikka. Mieheni on tämän vaihtoehdon kannalla, mutta minä en taida siihen pystyä. Ajatus ahdistaa jo nyt, että olisin koko yön pikkuisesta erossa, enkä varmasti osaisi nauttia vapaaillasta. Silloin myös joutuisi pumppaamaan maidot rinnoista, mikä ei hirveästi lisää intoani viedä lasta yöksi hoitoon.
Toinen vaihtoehto on, että vien vauvan illaksi hoitoon mummolaan, en juo illan aikana mitään, ja menen yöllä vauvan luokse mummolaan nukkumaan. Tai sitten jos vauvan nukkumisesta ei tule mitään, voisin lähteä vauvan kanssa kotiin, kunhan vieraat ovat lähteneet.
Kolmas vaihtoehto on, että olemme vauvan kanssa kotona. Ainoa ongelma on remuavat vieraat. Itse en joisi tässä tapauksessa mitään, enkä tietenkään antaisi kenenkään kännissä olevan pidellä vauvaa. Vauva nukkuu yläkerrassa ja bileet ovat alakerrassa eli pääsisimme sinne tarpeentullen rauhoittumaan. Ääniä tosin sinnekin alhaalta jonkin verran kuuluu.
Tästä asiasta on tullut mulle ihan hirvittävä ongelman, eikä mieheni ymmärrä tätä ollenkaan. Harmittaa, että mies on mennyt ihmiset jo kutsumaan, en kehtaa alkaa juhlia perumaankaan. Kertokaapa, mitä mieltä olette. Mitä olisi järkevintä tehdä???

ovatko ystävännekin kolmekymppisiä? eiköhän olisi jo aika aikuistua ja oppia juhlimaan sivistyneesti. kännissä "remuaminen" kuuluu teini-ikään ja opiskelijaelämään. syntymäpäivän sivistynyt juhlistaminen hyvän ruuan ja viinin kanssa, kännäämättä, onnistuu aivan hyvin vauvan nukkuessa kotona yläkerrassa.

Jokainen juhlii miten juhlii...turha sitä "m" on tänne tulla moralisoimaan!Hyvähän se on että vauvalla on luotettava hoitopaikka,jonne viedä jos joskus jotain juhlia tai muuta menoa on.Liian tiheään tahtiin ei pientä vauvaa saa yökyliin yksin viedä.
Itse tekisin sinun tapauksessa niin,että menisin itse mummolaan tai sitten kylmästi lykkäisin juhlia vähän tuonnemmaksi.Kerkiäähän sitä myöhemminkin riekkua... :)

Alkuperäinen kirjoittaja No huh:
On sulla ongelma...
Eiköhän ois aikaa juhlia sittenkin kun vauva vähän kasvanut!!

Samaa mieltä. Mielestäni noin pienen vauvan aikana ei kotona järjestetä mitään juhlia tai sitten ilman muuta vauva hoitoon luotettavalle hoitajalle.

Meillä on kyllä ollut joskus bileitä vauvan ollessa pieni (jopa sen ikäinen kuin ap:n vauva), mutta vauva on nukkunut eri huoneessa ja äiti on ollut selvin päin (yhden lasillisen saattanut juoda). Jos vauvalle on tullut joku hätä tai ei ole saanut nukuttua, olen mennyt vauvan viereen loppuyöksi. Kaverimme ovat tosin yleensä humalassakin hyvin käyttäytyviä, ja varmaan vielä paremmin käyttäytyviä juuri siksi, että tietävät talossa olevan vauvan. Mutta kukin tavallaan. Ymmärrän huolesi, itse olin juuri samanlainen murehtija.

No onhan ihme tiukkapipoja liikenteessä. Kyllä kolmekymppisiä pitää saada juhlia, juhlitaanhan niitä varpajaisiakin yms. Kunhan nyt ei "juhlita" kaiken aikaa... Vauvan tulo muuttaa elämän, mutta ei oman käsitykseni mukaan kuitenkaan lopeta sitä. Mun mielestä ap on miettinyt asioita todella vastuuntuntoisesti. Jos isovanhemmat asuu lähettyvillä, niin ilman muuta bebe sinne ja itse perässä kun siltä tuntuu. Näin puhelinaikakaudella tilannetta voi varmasti tiedustella silloin kun siltä tuntuu, puolin ja toisin...

Mielestänä tuo mummola vaihtoehto kuullostaa hyvältä ja menet sinne sitten itse illalla perässä. Jos matkat eivät kerran ole liian pitkät....
No huh,huh ja mmm: Minusta kuullostaa siltä ettei ap ole itse voinut tilannetta päättää vaan on mies kutsunut vieraat suurempia kysymättä, joten mielestäni moralisointinne on aika lailla turhaa....

Ja jokainen saa juhlia ihan miten haluaa AIKUISETKIN!!!!! parempi musta on se että juhlii aikuisena kuin että alaikäisenä ja vieläpä teini-iässä !!! taitaa m,mmm ja ni hu,huh riekkuneet alaikäisenä ja nyt kunto pettää eikä jaksa ;)

Voi herrajumala mitä jeesustelua ja niin monesta suusta! Piti oikein useampaan otteeseen lukea tuo kirjoitus. Minustakin alkuperäinen kysymys on asiallinen, vastuuntuntoisen ihmisen ja äidin kirjoitus. Ei kai kysymys ole siitä, että pääsekö äiti ryyppäämään ja jättämään lapsensa hunningolle?! Missä vaiheessa äiti lakkaa olemasta ihminen? Olen todella ahdistunut tällaisesta tuomitsevaisuudesta, saati siitä että ihmiset eivät osaa poimia tekstistä olennaista, sen todellista sisältöä. Olette nyt siis sitten sitä mieltä, että alkoholi/bileet ja lapsi on hyvä yhdistelmä.. Kannustavaa, ettenpä sanoisi, kirjoitella tällaisille palstoille, jos ihmiset ajattelevat näin mustavalkoisesti.

Alkuperäiselle sanoisin, että tee ihan niin kuin sydän sanoo. Älä juo viinaa ja varmista että lapsellasi on koko ajan turvallinen aikuinen valvomassa. Myöskään pitkiä aikoja en ihan noin pientä pitäisi ilman emon hellää huomaa, jota ei mikään maailmassa korvaa:).

Juu näin on, että mikäli minusta olisi kiinni, ei meillä bileitä olisi. Miehen kanssa on ollut aika vaikeaa vauvan syntymän jälkeen, enkä haluaisi olla taas ilonpilaaja. Luulin mieheni sopeutuvan vauvan tuloon paremmin, mutta niin sitä löytyy toisesta yllättäen uusia puolia. Mieheni ei ole kuitenkaan mikään kova bilettämään, haluaisi nyt vaan juhlistaa siirtymistä uudelle vuosikymmenelle ja nähdä kavereita, joita ei ole nähnyt siis vuosiin. Kai hän enemmänkin haluaa elämän taas hieman normalisoituvan, en usko, että ryyppääminen tässä on tärkeintä.
Olemme kaikki tosiaan kolmekymppisiä. Minä ja mieheni osaamme varmasti olla juhlissa sivistyneesti, mutta kaikista miehen kavereista en tiedä, enhän oikeastaan edes tunne heitä.
Mummola on meillä vain noin 15 minuutin ajomatkan päässä, joten pääsen sinne hädän tullen varsin nopeasti. Paras kai olisi, että veisin vauvan mummolaan vieraiden meille saapuessa, imettäisin ja menisin takaisin vauvan luokse parin tunnin päästä. Tähän mennessä en ole ollut vauvassa vielä erossa kauppareissua pidempään, joten tuo pari tuntia olisi jo iso harppaus.
Kaikki kommentit ovat edelleenkin tervetulleita, enkä loukkaannu negatiivisistakaan. Ei minustakaan bileiden järjestäminen tässä vaiheessa ole mikään hyvä juttu.

Hmmmm mitähän minä tekisin ko. tilanteessa...mietinpä aikaa kun meidän tyttö oli tuon ikäinen. MEILLÄ minä olisin ollut vauvan kanssa kotona ja käskenyt juhlijoita remuamaan hiljempaa (ja ehdottanut, että he siinä 11 maissa lähtisivät baariin jatkamaan).
Muuten tuo muidenkin suosittelema vaihtoehto, että illaksi mummolaan ja itse perässä kuulostaa hyvältä, meillä se vain ei olisi toiminut siinä vaiheessa.

Eihän se oma juhliminen sitten onnistu samalla lailla kun muilla, mutta siitähän ei ollutkaan kyse. Itse sitten ehtii juhlia myöhemminkin (niin minä ainakin ajattelin omista kolmekymppisistäni)...

Viivi, kuulostat ihan selväjärkiseltä ja vastuuntuntoiselta aikuiselta ja osaat ajatella kyllä mikä on vauvallesi parasta! Kuulostaa ihan hyvältä suunniltelmalta tuo minkä äskeisessä viestissä mainitsit, ei muuta kun vaan vapaalle hetkeksi, ei se vauva rikkoonnu jos yhden yön ei ole koko yötä äidin huomassa! Ja kun kerran isovanhemma tovat tottuneita vauvanhoitajia niin mikäs sen parempaa! Kerran se vaan kirpaisee. Eihän se ole kuin yksi kerta, voihan seuraavaan kertaan mennä vaikka vuosia... (niinkuin meillä....)

Meillä tilanne ei ole noin mahtava.... Ei ole luotettavia isovanhempia vartin matkan päässä, eikä ole kavereitakaan kelle luottaisin vauvani. Kaksi kertaa ollut hoidossa siskollani ja kerran anopillani, kauppareissujen takia ja ikää on jo melkein 9kk... Meille tekisi kahdenkeskinen vapaa vain hyvää hetkeksi, mutta nyt tyttö on aika lailla vaikea hoitaa kun osaa jo tunnistaa selvästi kuka häntä hoitaa ja voi tulla vierastusoireita, eikä siinä sitten muu auta kun äidin syli ja äkkiä! Noin pieni vauva ei varmasti vielä oikeasti osaa tunnistaa hoitajaansa, tottakai äidin ja isän mutta luottaa myös isovanhempiinsa eikä todellakaan osaa vierastaa, siksi helpompi hoitoinen yön ajankin. Meillä jos vieras olis hoitamassa ja yöllä heräisi, parkuisi varmaan itsensä tukehduksiin tää meidän vauva.... Luota vaan itseesi ja isovanhempiin, kyllä se hyvin menee!

Helpoimmalla pääset, jos pidät vauvan kotona yläkerrassa ja kutsut mummon kylään vauvalle seuraksi. Voit sitten vaihdellen imettää ja bilettää.

Meillä on ollut vauva-aikana vieraita (pari kerrallaan) ja olenpa juonut pari siideriäkin vauvan nukahdettua. Noin iso juhla on kyllä työläs järjestää, joten apuvoimat ovat tarpeen.

Tiedoksi muuten nuorisolle, että vielä näin neljänkympin lähestyessäkin on elämää. Vai pitäisikö jo keskittyä tuonpuoleiseen...?

Minä olin itse (olen yh) ekan kerran juhlimassa (kaverin 30-v. synttäreitä) vauvan ollessa just tuon 2,5 kk. Vauva oli isänsä kanssa mun luona ja mä menin kaverin luokse yöski. Ei muuta ongelmaa paitsi et omat rinnat kivisti ja olo olo tukala, vaikka join vain 3 siideriä. Tää vähän eri juttu, mut pointtina se et parempi varmaan vauvan olla eri paikassa yötä. Uskon että hyvin se menee... Jos isovanhemmat ovat olleet paljon tekemisissä lapsen kanssa, he ovat tuttuja ja turvallisia hoitajia.

Nauti illastasi ja rentoudu porukan mukana jos siltä tuntuu. Voit hyvin nauttia pari juomaa jos maistuu, ja sitten vaikka mennä taksilla mummolaan (tai ukki/mummo hakea sinut) jos kova ikävä iskee! Vauvalla on varmasti hyvä olla mummolassa, ja sulla rentoutunut olo kun ei tarvitse hyssytellä ja pyytää koko ajan porukkaa olemaan hiljempaa...

Kolmikymppiset on hyviä bile kavereita! Yleensä sillon pidetään hauskaa eikä märistä teinien tyyliin että toi jätti mut tai että mä en kestä ja plaa plaa.. Kaikista parhaat bileet ollu kolmikymppisten kanssa. Ne osaa jo juhliakkin!

Hei,
Lukematta kaikkia kommentteja itse valitsisin a:n tai b:n, varsinkin kun tuttuja hoitajia ovat jo ennestään. Olisihan se mukava sinunkin päästä vähän rentoutumaan, vaikka sitten ilman alkoholia - tai parin siiderin voimin (se pumppaaminen on niiiiin kivaa ;) Meidän pieni oli kovin hyväuninen pienenä, mutta olisin kenties kuitenkin vienyt mummolaan, kun juhlissa nyt yleensä ääntä lähtee ja toisaalta itsekin saa silloin paremmin rentouduttua ja rupateltua kavereiden kanssa. Tai sitten katso tilanteen mukaan - varaudu vaikka siihen, että saatat lähteä myöhemmällä mummolaan, jos sieltä kutsu käy (jos heillä jotain ongelmaa), mutta jos ei mitään kuulu, niin nauti illasta ja mene yöllä tai aamulla mummolaan. Mutta nauti kuitenkin rauhassa edes muutama tovi kavereiden seurasta, se tekee hyvää! :)

ap:hän mainitsi, että häntä nyt jo ahdistaa ajatus olla erossa vauvastaan yötä, joten mielestäni sen mukaan kannattaa mennä, mitä itse tuntee.
Itse en olisi pystynyt jättämään tuon ikäistä hoitoon, enkä kyllä vieläkään ole yöhoitoon jättänyt vaikka on jo 2v. Mutta tämä on paljon myös lapsesta kiinni. Meillä on herkkä ja itkuinen taapero, ollut sellainen koko ikänsä, ja alkaa ihan hysteerisenä huutamaan iltaisin jos en ole paikalla (ollut sellainen jo puolen vuoden vanhasta), joten eipä sellaista niin helposta "raaski" hoitoon viedäkään.
Toista olisi, jos lapsi olis yksi aurinko, ja nukahtais kenen kanssa vaan yöunillekin.
Ja miehesi ei ehkä ihan ymmärrä äidin ja vauvan suhdetta, jos kerta ei nyt ymmärrä sinun pointtiasi tässäkään. Kyllä meillä ainakin lykättiin kaikki juhlat siksi aikaa kun vauva oli ihan pieni. MIes ei edes varpajaisia pitänyt, kun vauvan kanssa halus niin olla. Tais meijän poitsu olla 10kk kun isäntä ekan kerran bilettämään lähti.

Jätä vaihtoehdot avoimeksi. Eli vie vauva hoitoon vähän ennen kuin vieraat tulee ja imetä silloin. Sitten "juhlimaan" kotiin. Voithan ottaa onnittelumaljan jos haluat. Voit sitten myöhemmin soittaa mummolaan miten menee tai käydä siellä. Ja tehdä ratkaisun sitten sen pohjalta miltä tilanne ja omat fiilikset silloin vaikuttaa.

Jäätkö jo silloin mahdollisesti mummolaan yöksi, vai menetkö vielä "juhliin" ja jätät vauvan yökylään. Vai palaatko kenties vielä hetkeksi juhliin ja myöhemmin menet mummolaan yöksi.

Käykää ennen juhlia viikolla mummolassa ja koettakaa juoko vauva pullosta maitoa. Koeta vaikka pumpata maitoa viikolla pakkaseen.

Kyllä asiat järjestyy. Älä mahdollisesti murehdi turhia. Voithan aina mennä juhlista mummolaan, mikäli siltä tuntuu. Jos siis otat vain "onnittelumaljan" verran kuohuvaa. Siten voit viettää osaltaan miehesi kanssa hänen 30-juhlia sekä "olla" vauvan kanssa.

Vauva hoitoon kun kerran turvallinen hoitopaikka on. Juhlit ja menet perässä tai sitten et - fiiliksen ja vauvan tilanteen mukaan. Ja muutamankin juoman voit mielestäni ottaa, silloin tietenkin kannattaa miettiä imetyksen lykkäämistä...

Se, että silloin tällöin juhlii ei kenestäkään huonoa äitiä tee. Munkin mielestä ihmeen tiukkapipoja täällä neuvomassa...