Vauva ja esikoisen päiväkoti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmi35

Jäsen
22.07.2007
134
0
16
Heips!

Kun nää työt ei näköjään enää :whistle: kiinnosta, niin tuli mieleen seuraavaa. Meillä oli eilen 5-vuotiaan tyttömme kasvatuskeskustelu päiväkodissa ja yritin kysyä hoitojärjestelyistä vauvan syntymän jälkeen. Kyselin miten muut äidit on päiväkodin kanssa asiat sumplineet. En oikein saanut mitään järkevää vastausta.

Ollaan alustavasti mietitty jos kun jään äitiyslomalle helmikuun lopulla, niin tyttö joko jäisi samantien mun kanssa kotiin tai sitten olisi esim. pari päivää viikossa päiväkodissa. Ainakin viimeistään kun vauva syntyy, oltaisiin kolmistaan kotona jonkin aikaa.

Ajateltiin, että tämän loma-ajan jälkeen tyttö olisi pari päivää viikossa tarhassa ainakin toukokuun loppuun. Koko kesän tyttö voisi olla sitten kotona ja aloittaa eskarin elokuussa.

Haluttaisiin kuitenkin säilyttää varmasti tytön tarha- ja eskaripaikka sillä, että tyttö kävisi kuitenkin säännöllisesti tarhassa ja pitäisi yllä sosiaalisia kontakteja myös eskarielämää varten.

Miltä tää teistä kuulostaa? Miten te muut olette tehneet?

Terkuin, Helmi ja "tyyppi" 17+6

Jäin itse äitiyslomalle syyskuun alussa ja sen jälkeen meillä on lapset olleet 6-vuotias eskarissa klo 8.30-12.30 ja 3-vuotias saman ajan päiväkodissa. Ja tämä oli ihan mun oma ehdotus ja olivat päiväkodissa oikein tyytyväisiä/iloisia ehdotuksesta. Sanoivat, että tarvittaessa lapset voivat myös olla kokopäiväisiä, jos esim vauva valvottaa.

Puolipäiväisiä lapsia on ainakin meidän päiväkodissa yllättävän paljon. Ja meillä lapset pitävät tästä järjestelystä.

Kiitti vastauksesta! Toivottavasti meidän päiväkodissa joustetaan tilanteen mukaan. Pitää laittaa päiväkodin johtajalle kyselyä sähköpostitse, sillä hän on aina silloin paikalla kun mä en ole ;). Pelkään just jos esikoinen on kotona ja vauva valvottaa öisin hirveesti, että mitä jos en jaksakaan. Tyttö kyllä aika hyvin antaa mun levätä jos sanon, että on pakko ja osaa leikkiä hetken yksinäänkin.

Sitten kun tyttö menee eskariin, niin ajateltiin just hakea se joka päivä ko 12.30.

Terveisin, Helmi

no meillä mennyt niin että esikko on koulussa kakkonen päiväkodissa 12 päiväsellä sopimuksella (kokopäiväsenä) näin saan asioita hoidettua nyt tammi kuussa la silloin 2 pienintä kotona ja vanhemmat hoidossa ja koulussa

mahdollisuus täällä ainakin on 12 ,15 päiväsenä ja koko kuun hoitoon

meillä on esikoinen 2 päivää viikossa tarhassa,7.30-15.päiväkodissa tähän suhtauduttiin ihan hyvin.mun mielestä on hyvä että pääsee sinne joskus purkaan energiaansa ja pitään yllä sosiaalisia kontakteja.on itelläkin sitten hyvin aikaa hoitaa asioita välillä..

meille syntyy tammikuussa kakkonen ja siihen mennessä esikoinen on ollut vuoden tarhassa.olen jo sopinut että hän jatkaa siellä 2 päivää viikossa toistaiseksi.olivat ymmärtäväisiä ja nyt saa vielä joku lapsi sit puolipäiväpaikan kun meillä hoitopäivät vähenee.

Meille syntyy neljäs tammi-helmikuussa ja silloin on sitten 2 koululaista, sekä tän hetkinen kuopus, joka jatkaa edelleen tarhassa kokopäiväisenä 9 päivää/kk.
Meillä siis pystyy tekemään vähäisenhoidon sopimuksen, joka on jotain 1-18 päivän väliltä ja puolipäiväsenä tai kokopäiväsenä, ihan mikä se oma tarve on.
Minä jäin n. kuukausi sitten sairaslomalle ja tiputettiin kuopuksen kanssa hoitopäivät 9/kk. Mutta aina kun sinne menee, niin on sitten kokopäiväisenä (6.30-15), niin mies hoitaa kuskaamiset.
Käytännössä nuo 9 päivää jakaantuu kokokuukaudelle niin, että on 3pv/vko ja yksi viikko/kk kokonaan vapaata (miehen iltavuoroviikko). Joskus tulee pidempiäkin taukoja, kun ei nuo kuukaudet ihan samanlaisia ole =)
Meistä tämä järjestely tuntuu hyvälle, saa poika ikäistään seuraa (täällä ei ole puistoissa koskaan esim. ketään, eikä naapureissa päivisin) ja itse saan nauttia tästä "iltatähdestä" rauhassa ja pääse paremmin asioita hoitelemaan yms.

Jahvetti 26+0

Meillä esikoinen jää tarhaan 2 pvä/vkossa, nyt marraskuun alussa... Mulla la joulukuussa ja joulukuun tyttö on kokonaan kotona. Tammikuusta toukokuuhun 2 pva/vkossa, kesä-elokuun hän on kotona mun ja vauvan kanssa ja syyskuun alussa taas 2 pvä/vkossa. Vuodenvaihteessa olisi sitten taas tarkoitus itselläkin palata töihin ja vauvelin pitäis aloittaa sitten päivähoito. Tämä järjestely siksi, että haluan pitää tytölläni paikan, koska hän todella tykkää olla kyseissä päiväkodissa ja hänellä on siellä kavereita ja siksi, että päivähoitopaikka pysyisi...

Yhteistyössä