vauva ja opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n25
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n25

Vieras
Hei kaikille!

Olisin kysynyt kokemuksia pienen lapsen ja opiskelun yhdistämisestä. Onko/oliko rankkaa yhdistää opiskelu ja vauvan hoito ja onnistuitko etenemään opinnoissasi? Piditkö kenties välivuoden, vai jatkoitko opiskelua melko pian?

Olen vasta haaveilija ja ajattelin tulla täältä kysäisemään kokemuksia, koska hakusanoilla aiheesta ei kovin hyvin juttua löytynyt.

Meillä alkaa yritys seuraavasta kierrosta. Opiskelua jäljellä 1,5 vuotta. Emme halua enää lykätä asiaa, koska taloudellinen tilanne hyvä (aviomies vakityössä) ja olemme haaveilleet pienokaisesta jo yli vuoden päivät. Tiedän kyllä, että voi kestää kauankin, ennenkuin vauva ilmoittaisi tulostaan (jos koskaan), mutta haluaisin saada vähän osviittaa asiaan, jos vaikka tärppäisikin kohtuullisen nopeasti (sekin vaihtoehto on otettava huomioon).

Olisin kiitollinen vastauksista!

Oma kokemukseni:

Opiskelu onnistuu raskaana ja viimeisillään. Viikko ennen la istuin vielä luennoilla.
Hoitoavulla ja vauvan kanssa opiskelu ihan ok, joskin hankalaa.
Taaperon kanssa, ilman hoitoapua, lähes mahdotonta. Olen nyt tässä vaiheessa. Lapsi kaipaa huomiota tauotta. Ei pysy paikoillaan, tahtoo leikkiä, olla sylissä liikkua jne... Joten kirjallisiin töihin vetäytyminen tai tenttiin lukeminen onnistuu vain kun taapero on unessa. Puoli vuotta on vielä jäljellä... enkä muuta odota kuin että tämä vaihe menisi ohi ja saisi keskittyä kunnolla yhteen asiaan!

Kannattaa selailla näitä palstoja taaksepäin, koska aiheesta keskustellaan säännöllisesti!

Minä olen siinä tilanteessa tällä hetkellä että yritän yhdistää gradun tekoa sekä kodin- ja vauvanhoitoa. Raskaana ollessa opiskelin johonkin raskausviikko 36:een asti, sitten vetäydyin mammalomalle ja jatkoin tytön ollessa n. puolivuotias, kun syyslukukausi alkoi. Oli sopiva aika, ehkä aiemminkin olisin voinut jatkaa... =)

Nyt syksyllä olen saanut joitain opintoja suoritettua, eniten kai siksi että mies on hoitanut tyttöä kotona päivän viikossa, jolloin oon itse saanut aikaseksi paljon (mies on työssäkäyvä opiskelija). Lisäksi saan satunnaista hoitoapua omilta vanhemmilta. Joskus oon jaksanut tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta harvemmin. Vauva nukkuu vielä parit päiväunet (yleensä n. 1½h/kpl) jolloin saatan tehdä jotain pientä. Enempäänkin pystyisin jos en surffailisi niin paljoa... ;)

Mutta kuten edellinen vastaaja totesi, niin vanhemman lapsen kanssa opiskelu on yhä vaikeampaa - tytön (nyt 9,5 kk) ollessa hereillä tuskin saa pyykkejä narulle sen vahtimiselta, puhumattakaan mistään opiskelusta... Henkireikäni on tuo mainittu mamman opintopäivä.

Kyllä opiskelijanakin voi hankkia lapsia, vaikka tietysti välillä tuntuu ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Lasta ""tehdessä"" ja raskauden aikanakin on elettävä normaalia elämää - ties vaikka saatkin opinnot valmiiksi ennen vauvan syntymää!

Olen suorittanut toista tutkintoa töiden ohella. Ajatuksena oli opiskella vauvalomalla. Toisin on käynyt, kevätlukukaudeksi ilmoittauduin poissaolevaksi. Vauva muutaman kuukauden ja vie kyllä kaiken ajan. Kaiken lisäksi riittämättömyyden tunne.

Raskausaikana ei mitään ongelmaa, ihan viime metreille asti pystyin opiskelemaan kunnolla. nyt olin syyslukukauden poissaolevana ja keväällä teen muutamaa kurssia.

Ilman hoitoapua mahdotonta. poika 8 kk ja on jo paljon hereillä ja vaatii seuraa. kun nukkuu niin silloin on helppo tehdä esseitä yms. mutta graduhaastattelujen litteroinnista ei tuu mitään -illalla en enää jaksa ja päivisin päiväunien aikana ei saa paljon aikaan kun nukkuu vain tunnin (kahdesti tosin, mutta silti...)

välivuoden olisin varmaan pitänyt jos taloudellinen tilanne sallisi ja ei olisi tuota tutkintorakenteen tuomaa valmistumistakarajaa!

opintojen loppuvaiheeseen tällä kokemuksella uskaltaisin edelleen tehdä vauvan (mulla kanssa jäljellä gradu ja pari kurssia) mutta en opiskelujen alkuun, koska tahti hidastuu hirveästi!

Mutta ei olisi onnistunut itseltäni, ei sitten millään!

Raskausaikana itsestäni tuli ihan tohelo, hyvä kun töistä selvisi ja laskujen maksaminen oli jo miltei liikaa. Järki hävisi sen siliän tien.

Vauvan kanssa hyvä pystyin suihkussa käymään ja lehteä lukemaan, kun olimme kahdestaan. Ja nyt taaperon kanssa TÄYSIN mahdotonta!

Mutta paljon riippuu omasta voinnistasi, vauvastasi jne. Jotkut vauvatkin nukkuvat todella paljon. Jotkut pystyvät raskauden aikana toimimaan täysin normaalisti.

Mutta sanoisin ettei ainakaan voi verrata opiskelutahtiin, ennen vauvaa! Kun parissa tunnissa vielä ei paljon tentteihin lueta tai gradua kirjoitella. Ja kun koko ajan on valmiudessa, koska täytyy lopettaa ja mennä vauvan luo.

Lisäksi vielä se, että nukut koko ajan parin tunnin pätkissä jne.

Sanoisin melkein, että ainut tapa opiskella on vasta kun lapsi on hoidossa.

Lapsi syntyi syksyllä 2004 ja olin silloin opiskellut vasta vuoden yliopistossa. Opiskelut siis pahasti vaiheessa, mutta päätettiin, että lapsi saa tulla -ikää minulla oli tuolloin 23v. Raskausaika ei haitannut opiskeluja millään tavalla. Viime lukuvuoden olin kokonaan äitiyslomalla ja nyt syksyllä jatkoin opiskeluja (siis vuoden tauon jälkeen).

Ihan hyvin on sujunut! En kuvitellutkaan opiskelevani välivuoden aikana (tai jätin kyllä takaportin auki ja olin kirjoilla läsnäolevana) vaan nautin vauva-ajasta. Vuoden ikäisenä lapsi siis aloitti päiväkodissa ja minä palasin kirjojen pariin.

Meillä homma toimii niin, että en edes yritä lukea kotona lapsen ollessa hereillä. Illalla kahdeksan jälkeen pystyn lukemaan, kun lapsi nukkuu. Ja ainakin minulla ""lukujärjestyksessä"" on hyppytunteja ja jopa päiviä ettei luentoja ole ollenkaan. Silloin sitten luen kotona tai kirjastossa -lapsi on hoidossa. Samaa tahtia olen opinnoissa edennyt, kuin ennen lasta! Välillä on tietty raskasta. Minä päätin, että ne ajat kun olen kotona lapsen kanssa, pyhitän lapselle, ja luen kun lapsi nukkuu.

Tarhapäivät ovat pysyneet suht lyhyinä, koska yleensä lapsi haetaan jo kolmen aikaan pois. Lisäksi miehellä on arkipäivinäkin vapaapäiviä, joten lapsen ei tarvitse olla hoidossa maanantaista perjantaihin joka viikko.

Ainakin yliopisto-opinnot ovat niin joustavia, että opiskelu lapsen kanssa onnistuu mielestäni todella hyvin! Että eikun yrittämään, jos siltä tuntuu! Ainakin minulla lapsi jopa on lisännyt opiskelumotivaatiota -olisi se kiva meinaan päästä joskus tienaamaan oikein töihinkin... :)

Oonko todella ainoo äiti joka käy ammattikoulua? Muut puhuu vaan yliopistoista ja graduista.. No, ehdin käydä vuoden.. Viime uutena vuotena päätettiin että antaa lapsen tulla jos on tullakseen (edellisen kanssa mulla meni melkein vuosi, mutta eri kumppani silloin) ja heti ensimmäisellä yrityksellä tärppäs.. Vähän turhankin nopeeta.. No kuitenkin.. Nyt vauva on reilu 3kk ja mua hirvittää kouluun palaaminen! En muista enää mistään mitään ja sitä rataa.. Tarkoitus olisi siis jatkaa syksyllä.. Lisäksi mulla on siis kaks vanhempaa lasta joten jo kotitöissä on pyörittämistä tarpeeksi.. Suosittelen opiskelua vain raskaana ollessa, ei enää sitten kun lapset on jo tehty.. En silti kadu, nyt mulla on kolme ihanaa mussukkaa joita ei voita mikään hieno titteli tai huipputyöpaikka! =)

Kiitosta kaikille vastanneille!!

Itsellä tosiaan se vaihe opiskeluissa menossa, että ensi syksyn loppuun mennessä lähes kaikki muut opinnot olisi tehtynä, keväällä -07 pari kurssia ja gradun tekoa. Ajattelin, että varmaan pystyisin tuosta rupeamasta selviämään, jos kävisi niin onnellisesti, että se kauan kaivattu lapsi ilmiottaisikin tulostaan. Kaikki on tietysti hirmu yksilöllistä ja ei ikinä pysty ennustamaan miten asiat tulee sujumaan, mutta olemme tätä asiaa pyöritelleet ja pohtineet niin useaan otteeseen, että päätimme ottaa haasteen vastaan.
Mieheni työ on onneksi sen verran joustavaa (tekee etätyötä kotoa käsin), että saan häneltä varmasti tukea lapsen hoitoon silloin kun tarvis.

Oli kuitenkin mukavaa lukea teidän kokemuksianne, koska saa sitten edes vähäsen osviittaa mahdollisesta tulevasta ""rupeamasta"".

Kiitos vielä kerran ja nyt sitten vaan yrittelemään sitä omaa pienokaista. Toivottavasti meille se onni joskus tulevaisuudessa suodaan!

Mukavaa talven jatkoa kaikille ja vielä ihanampaa kevään odotusta :)!

Minun tilanne on seuraava...
Odotan toista lasta, esikoinen 2v4kk ja luen yliopiston pääsykokeisiin.
Suoritin aika lailla opintoja avoimessa esikoisen synnyttyä ja hyvin sujui.
Nyt on aateltu että kun vauva syntyy niin esikoinen menee osapäivähoitoon ja ois sit pari pv viikossa päiväkodissa ja minä yritän vielä lukea pääsykokeisiin. Jos saan opiskelupaikan niin ajattelin aloittaa opinnot hissukseen jo syksyllä ilman että muksut menis vielä hoitoon vaan apuvoimien kanssa jos jonkin kurssin sais aikaseks ja sitten vuoden vaihteessa muksut hoitoon ja kunnon opiskelutahti päälle.

Näin siis suunniteltu, mut katotaan nyt jos sattuukin olemaan tuleva pienokainen ihan mahdoton ja aikaa vievä että jaksaako sitä sitten mitään.

Yhteistyössä