Vauva lentokoneeseen kantokopassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tosi kiire!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tosi kiire!

Vieras
Moi,

onko kellään kokemusta/tietoa/arvausta: voiko 10kk vauvan viedä koneeseen pehmeässä kantokopassa? Siis sellaisessa vaunujen kantokopassa, onko se nyt sitten citykoppa. Ajattelin, että laittaisin kopan jalkatilaan, jos matkan aikana nukkuisi. Matkatoimistosta arvelivat ettei saa, mutta eivät olleet varmoja, kehottivat yrittäämään. En viitsisi turhaan koppaa kentälle raahata. Lentoyhtiöllä tuuttaa varattua. Huomenna aamulla lähtö....

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Jos sen saa mahtumaan istuimen alle. Lentoyhtiöiden sivuilla on ne kokorajoitukset. Voit pitää sitä koppaa ns. käsimatkatavaranasi, jos sen saa tarvittaessa tungettua istuimen alle.

Juuri näin! Nousussa ja laskussa vauva pitää tietty ottaa vöihin.

Ok, kiitos! Tutkailin asiaa ja tota koppaa saa itse asiassa hiukan taiteltua, eli ovelasti voisin kyllä yrittää viedä sen käsimatkatavarana. Koottuna ei kyllä mahdu istuimen alle, pitäisi olla siellä meidän jalkatilassa.

Ei saatu baby baskettia, oli kaikki jo varattu. Asia jäi näin myöhäiseen, kun ajattelin että no problem, kyllä toi vauva sylissäkin menee. Eilen kaveri sitten pelotteli, että heillä lento vauva sylissä oli ollut yhtä hel...tiä...

Oli sulla turvakaukalo tai pehmeäkoppa niin slti joudut pitämään vauvaa sylissä jos kone on täynnä. Me lennettiin vajaalla koneella ja vauva sai olla nousut ja laskut turvakaukalossa mikä oli kiinnitetty viereiselle istuimelle. Muuten olisi saatu sellaiset tuplavyöt ja turvakaukalo laitettu lentoemojen tiloihin lennon ajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Oli sulla turvakaukalo tai pehmeäkoppa niin slti joudut pitämään vauvaa sylissä jos kone on täynnä. Me lennettiin vajaalla koneella ja vauva sai olla nousut ja laskut turvakaukalossa mikä oli kiinnitetty viereiselle istuimelle. Muuten olisi saatu sellaiset tuplavyöt ja turvakaukalo laitettu lentoemojen tiloihin lennon ajaksi.

Niin siis ei tota koppaa saa millään ilveellä penkille, paitsi tietysti jos olisi esim. kaksi vierekkäistä paikkaa tyhjänä. Ajatuksena oli, että olisi siellä jalkatilassa. Eli siinä mielessä ei vaikuttaisi vaikka kone olisi täynnä.

Hyvin se lento menee! Ole itse rauhallinen, ja näytä vauvalle esimerkkiä. Me lensimme 4 kk vauvan kanssa yli 3 h suuntaansa, ja vauva nukkui melkein koko ajan molempiin suuntiin.
Eri asia on sitten jos vauvalla on korvatulehdus. Korva- ja hammastulehdushan sattuu lentokoneessa aikuisellakin tosi kovasti, paineenvaihtelun vuoksi.

Ei kai siihen jalkatilaan kyllä koppaa saa mahtumaan? Tai sitten joutuu laittamaan omat polvet suuhun.

Riippuu vauvasta, meillä meni tosi hienosti 1,5v:n kanssakin. Jos eivät omatoimisesti tarjoa niin pyydä koneessa pikkutyyny tai pari lapselle, niillä tukee kivasti lapsen päätä jos hän vaikka nukahtaa syliin.

Kuun alussa kun lennettiin viimeksi, tosin vaan pari tuntia, laitoin vauvalle 5kk puuduttavia korvatippoja koska hän itki aiemmassa laskeutumisessa kovasti eli kävi korviin. Toisella ei koskaan ollut moisia ongelmia, nukkui yleensä nousut ja laskut. Tippoja saa muuten yliopiston apteekista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Niin siis ei tota koppaa saa millään ilveellä penkille, paitsi tietysti jos olisi esim. kaksi vierekkäistä paikkaa tyhjänä. Ajatuksena oli, että olisi siellä jalkatilassa. Eli siinä mielessä ei vaikuttaisi vaikka kone olisi täynnä.

Mä en oikein nyt tajunnut.... Miten lattialla? Siis säilytyksessä penkin alla koko lennon? :ashamed:

Koita kuitenkin soittaa lentoyhtiöön, eri yhtiöillä voi olla erilaiset ohjeet.
Musta pääsääntö kuitenkin on että käsimatkatavaran tulee mahtua istuimen alle.
Ymmärrän ongelmasi mutta koen epäreiluna jos vauvaperheiden kohdalla tehdään poikkeuksia.
Ja jos ette saaneet baby-basketia, kone saattaa olla aika täynnä. Mihin oikeesti ajattelit sen kopan laittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Hyvin se lento menee! Ole itse rauhallinen, ja näytä vauvalle esimerkkiä. Me lensimme 4 kk vauvan kanssa yli 3 h suuntaansa, ja vauva nukkui melkein koko ajan molempiin suuntiin.
Eri asia on sitten jos vauvalla on korvatulehdus. Korva- ja hammastulehdushan sattuu lentokoneessa aikuisellakin tosi kovasti, paineenvaihtelun vuoksi.

Kyllä 10-kuisen kanssa on erilaista kuin 4-kuisen, sanon ma! Me peruttiin jo yks reissu kun ei viittitty lähtee kokeilemaan meiän 9kk ryömiväisen kanssa 7 tunnin lentoa suuntansa. 4-kuisena olisi varmasti onnistunut. Me kyllä varataan uusi reissu, jonnekin vähän lähemmäksi.

Ap, tsempit sulle. Hyvin se menee...kunhan ei lähde liian optimisitella asenteella liikenteeseen.

Mä en oikein nyt tajunnut.... Miten lattialla? Siis säilytyksessä penkin alla koko lennon? :ashamed:

Ehkä tää on tosiaan ihan mahdoton ajatus :) Mutta siis kuvittelin mielessäni, että pehmeä kantokoppa, 72 cm pitkä ja 35 leveä, menisi siihen meidän penkkien eteen lattialle, siis sinne meidän jalkojen alle, eli edessä olevan istuimen ja meidän istuimiemme väliin.. Ja mulla jalat sopivasti ylhäällä, esikoisella ei edes ylety lattialle. Ja sinne siis vauva nukkumaan jos ja toivottavasti kun jossain vaiheessa matkaa nukahtaa.

Ehkä tää on tosiaan ihan mahdoton ajatus :) Mutta siis kuvittelin mielessäni, että pehmeä kantokoppa, 72 cm pitkä ja 35 leveä, menisi siihen meidän penkkien eteen lattialle, siis sinne meidän jalkojen alle, eli edessä olevan istuimen ja meidän istuimiemme väliin.. Ja mulla jalat sopivasti ylhäällä, esikoisella ei edes ylety lattialle. Ja sinne siis vauva nukkumaan jos ja toivottavasti kun jossain vaiheessa matkaa nukahtaa.

Ei taida oikein onnistua :(
Tila on todella ahdas ja kuka sitä nyt lattialla haluaa matkustaa. Eikä se taida olla edes kamalan turvallista jos ilmakuopan sattuessa jotain lentää sinne lattialle.

Mun lentolaukku on 58 cm x 38 cm ja se ei mahdu edessä olevan penkin alle. Kannattaa muistaa myös se, että jos edessä oleva laittaa selkänojansa makuuasentoon, niin vaikka se vauvankoppa lattialle mahtuisikin, niin et pysty esimerkiksi lasta nostamaan sieltä kopasta pois, koska lyöt kumartuessasi kasvosi edessä olevan penkin selkänojaan.

Tule jälkeenpäin kertomaan miten kävi koska musta toi ei kuulosta järkevältä. Esim kun itse matkustin kerran takarivissä, kaikki tavarat täytyi laittaa niihin bokseihin koska pelastustiet meni siinä lattialla. Et kai sä oikeesti kuvittele että lattia on turvallinen paikka vauvalle, varsinkaan nousuissa?

Pääsin lentoyhtiölle läpi, mutta en tullut paljon viisaammaksi, eivät nimittäin ota kantaa kuin vasta huomenna check inissä. Voi onnistua tai sitten ei, kuulemma. No, ehkä unohdan tämän kuningasidea ihan suosiolla.

Ja kiitos tsempityksistä! Tämä ikä on tosiaan hiukan hankala, meillä opittiin konttaamaan viime viikolla ja sitä pitää luonnollisesti tehdä nyt koko ajan, myös esim. nukkuessa... Eli odotukset matkan suhteen ei ole turhan kovat, jos meitä ei nyt ihan koneesta poisteta ja suht' ehjinnahoin selvitään määränpäähän asti, niin se on sitten positiivinen yllätys ja kaikki kotiinpäin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä:
Tule jälkeenpäin kertomaan miten kävi koska musta toi ei kuulosta järkevältä. Esim kun itse matkustin kerran takarivissä, kaikki tavarat täytyi laittaa niihin bokseihin koska pelastustiet meni siinä lattialla. Et kai sä oikeesti kuvittele että lattia on turvallinen paikka vauvalle, varsinkaan nousuissa?

Niin siis EI NOUSUISSA eikä LASKUISSA vaan siinä matkan aikana, jos nukahtaa, jos tämä nyt jäi epäselväksi vielä.

Nyt harmailen, mutta itse sinun tilanteessasi peruisin koko matkan. Jos oikeasti pelkäät, että teidät voidaan poistaa koneesta, niin onko hyvä idea lähteä ollenkaan?????!!!??? Ei kuullosta hyvältä teidän eikä muiden matkustajien kannalta. Tämä minun mielipide.

Öööh, ilmeisesti mun kommunikointi on tänään jotenkin epäselvää. En siis kirjaimellisesti pelkää, että meidät poistetaa koneesta. Voi hyvää päivää... Kiitos kaikille vastanneille, asia selkis :)

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana pakko kommentoida:
Nyt harmailen, mutta itse sinun tilanteessasi peruisin koko matkan. Jos oikeasti pelkäät, että teidät voidaan poistaa koneesta, niin onko hyvä idea lähteä ollenkaan?????!!!??? Ei kuullosta hyvältä teidän eikä muiden matkustajien kannalta. Tämä minun mielipide.

Repesin, oliko tämä Porvoosta?

Hyvää matkaa ap:lle

Alkuperäinen kirjoittaja Vielä kerran ap:
Öööh, ilmeisesti mun kommunikointi on tänään jotenkin epäselvää. En siis kirjaimellisesti pelkää, että meidät poistetaa koneesta. Voi hyvää päivää... Kiitos kaikille vastanneille, asia selkis :)
Eikä vauvan takia poistetakaan :) Pahinta, mitä voi tapahtua, on se, että vauva huutaa kuin palosireeni koko lennon ajan, kun pidetään "väkisin" sylissä. Mutta sittenpä huutaa, ei sille voi mitään. Mukavaa lomaa!

Mä en kyllä usko että se koppa sinne lattialle mahtuis. Missä ihmeessä pitäisitte jalkoja sitten?
Eiks olis ihan kätevä nukuttaa vauva sylissä, niin ei olis reissussa mitään ylimäärästä koppaa raahattavana. Muutenkin lasten kanssa on jo matkalaukkujen kanto hankalampaa, kuin yksin matkatessa :)

Ne jalkatilat on yllättävän ahtaat ja siis nousuissa ja laskuissa jalkatilojen on oltava tyhjänä, jotta pelastumisreitit ovat vapaana. Siksi kopan olisi mahduttava penkin alle ainakin nousujen ja laskujen ajaksi. Joissakin tapauksissa lentoemännät voivat varmaan ottaa tällaisen tavaran omiin tilohinsa nousuissa ja laskkuissa, mutta se on aina varmaan vähän lentoyhtiöstä, lentoemännästä ja tuurista kiinni. :)
Hyvää matkaa! Kyllä te niistä lennoista selviätte, vaikka lapsi ei sitten sattuisikaan olemaan kovin yhteistyöhalukkaalla päällä. :)

Yhteistyössä