vauva nukkuisi vaan sylissä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurley
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurley

Vieras
Vauva on nyt 6kk.. olen nukuttanut tissillä ja siirtänyt omaan sänkyyn. Nyt yhtäkkiä viimeisen viikon vauva saa kauhean raivarin kun koitan siirtää omaan sänkyyn. Itkee kunnes otan syliin ja nukahtaa lähes välittömästi käsivarsille.. kun taas koitan siirtää, huutaa hulluna. Mitä ihmettä?? Sama juttu jos koitan siirtää mun viereen sänkyyn.. eli vaan syli kelpais.

Hampaita tekee nyt, voisko liittyä siihen? Yöt on tosi rikkinäisiä, varmaan 20 herätystä.

Vauva pitäis nukuttaa siihen missä on tarkoitus nukkua. Imetä sängyllä kyljelläsi ja anna nukahtaa siihen viereesi ja nukkua siinä, niin minä teen, helppoa ja mukavaa. Varmaan moni muu antaa muita vinkkejä ja valittaa ettei vauvaa saa nukuttaa rinnalle jne. Varmaan saat unikouluohjeitakin, mutta kuuntele itseäsi...

Köppänä sen jo sanoikin: unitutkijat tuntuvat olevan yhtä mieltä siinä, että vauva tulisi nukuttaa sinne missä hänen on tarkoitus nukkua. Muuten kun lapsi havahtuu kevyen unen aikana, hän pelästyy, kun ympäristö on muuttunut ja herää kokonaan. Toiset lapset tietysti vain pieraisevat ja kääntävät kylkeä ja toiset sitten ahdistuvat vähän enemmän.

Hampaiden tulemisella voi hyvinkin olla osansa tässä. Oletko antanut särkylääkettä? 6 kk ikäiselle saa antaa parasetamolia ilman lääkärin määräystä. Toinen jippo on antaa kylmää suuhun, esimerkiksi jäähdytettävä purulelu tai kylmällä vedellä kastellun rievun kulma. Jos särkee niin ettei itse imemisestä tule mitään, pese kätesi saippulla ja käytä huuhtelemiseen viileää/kylmää vettä, hiero sormin varovasti kohtaa johon hammas on tulossa.

Meidän silloin 4 kk sai ensimmäistä hammastaan ja oli aivan puhki, mutta itki vain, tuolla vikalla tempulla hän nukahti syliin. Tosin heräsi noin 30 min kuluttua, mutta nukkuipahan ainakin hetken aikaa. Särkylääkkeen voimalla nukkui hyvin yöllä. Nukkumattomuudesta tulee helposti kierre, jonka purkamiseen menee aikaa. Jos hampaat ovat kovin kipeät, antaisin säkylääkettä parin päivän ajan aina ennen unia. Jos hampaita tulee putkeen ja ne särkevät aina, neuvottele neuvolan kanssa lääkkeen pidempiaikaisesta käytöstä.

Vauva on nyt 6kk.. olen nukuttanut tissillä ja siirtänyt omaan sänkyyn. Nyt yhtäkkiä viimeisen viikon vauva saa kauhean raivarin kun koitan siirtää omaan sänkyyn. Itkee kunnes otan syliin ja nukahtaa lähes välittömästi käsivarsille.. kun taas koitan siirtää, huutaa hulluna. Mitä ihmettä?? Sama juttu jos koitan siirtää mun viereen sänkyyn.. eli vaan syli kelpais.

Hampaita tekee nyt, voisko liittyä siihen? Yöt on tosi rikkinäisiä, varmaan 20 herätystä.

Voi olla myös eroahdistusta. Minä olen koko ajan nukuttanut nyt 7kk vauvamme viereen. Hiljattain meillä oli viikko, jolloin en voinut vierestä poistua kuin hetkeksi, niin vauva heräsi itkemään. Päivisinkin oli minun perään ja isä ei kelvannut. Yöt oli myös rikkinäisiä, vauva heräsi hamuamaan tissin suuhun lukuisia kertoja. Nyt taas "normaali" tilanne ja hän nukkuu levollisemmin.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat

Yhteistyössä