Vauva nukkumaan vierestä sivuvaunuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Nyt kaivattaisiin vinkkejä pian 2 kk ikäisen vauvan nukkumiseen. Tähän asti vauva on nukkunut yöt vieressäni, mutta nyt olemme laittaneet hänelle pinnasängyn sivuvaunuksi oman sänkymme viereen, ja tarkoitus tietysti olisi, että vauva nukkuisi siinä. Imetän vauvan vieressäni, ja usein sekä vauva että minä nukahdamme siihen. Kun herään esim. noin tunnin päästä ja siirrän vauvan pinnikseen, havahtuu hän sen verran, että alkaa ilmeisesti "etsiä" minua pinnasängystään: vauva äheltää itseään kohti pinnasängyn seinää kohti ja siinä touhussa lopulta herää itkemään. Imiessään ja vieressä nukkuessaan vauva on aivan kiinni minussa, joten varmasti se pinnis tuntuu autiolta ja viileältä, kun siirrän hänet lämpimästä kainalostani pois.

Olisiko teillä vinkkejä, miten saisin vauvan jatkamaan uniaan pinniksessä? Jos vauva nukkuu koko yön vieressäni, minä en saa oikein kunnolla nukuttua. Vauva tosin viihtyisi kainalossa läpi yön, mutta kyllähän äidinkin pitäisi saada nukuttua edes vähän...

Me laitettiin pinnikseen vauvan ympärille tyynyjä, peittoja tms, Ja joskus kapaloitiin yöksi. On turvallinen olo vauvalla nukkua. Muita niksejä en osaa antaa... Meillä meni muutama yö kunnes ei enään minua ja tissiä hamunnut pinnasängyssä. Kapalointi toimi aina tosi hyvin.

ja lisäystä tuohon, että yölläkin kapalointi helppo tehdä ilman että lapsi herää tai virkistyy. Laittaa jo ennen iltatissiä valmiiksi esim lakanan pinnasänkyyn odottamaan auki ja vauva on helppo siihen vain nostaa päälle, kapaloida. Pienellä peitolla vielä ympäröidä vauvalle oma "soppi". Jos siis isä nukkuu jo tms. :)

Meillä laitetaan vauva jo äidin viereen syömään tullessaan "rullalle" omaan peittoonsa, siis vähän kuin kapaloon. Siinä rullassa vauva on helppo siirtää omaan sänkyyn heräämättä kun lämpötila ei muutu yhtään ja sänkykin tuntuu yhtä pehmeältä yms. Ja tärkeintä meidän pojan suhteen on se, että häneen ei saa enää koskettaa kun hän on nukahtanut. Peittorullassa nukkuessaan hän ei huomaa, että häntä siirretään/kosketaan.

Myös meillä laitetaan vauva jo illalla unipussiin ja lisäksi pinnis täytetään tyynyillä ja peittorullalla. Nyt kun kädet on alkaneet kovasti viuhtomaan, niin laitan myös uniratin vauvalle halattavaksi. En tiedä johtuiko järkestelyistä vai vauvan kasvusta vai tuurista vai mistä, mutta kuin itsestään vauva alkoi nukkua tunti tunnilta pidempään, nyt jo 6-7 tuntia ennen syöttämistä.

Oletteko siis ottaneet koko laidan pois pinniksestä vai vain laskenut sitä? Kannattaa ottaa koko laita pois, jos pinnis sen kestää tulematta heppoiseksi. Vaikka pinnis ei kestä sun painoa, niin silloin saat paremmin asennon, jossa lapsi on suurinpiirtein pinniksessä ja sinä suurinpiirtein omalla sängylläsi, eikä mitään nosteluja tarvita. Lapselle tosiaan ympärille huopa ym, niin että siirrät lapsen huovan kanssa jos tarpeen ettei lapsi herää kylmyyteen.

Yhteistyössä