Vauva nukkuu huonosti samassa huoneessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meritähti harmaana

Vieras
Hei,

Onko muilla ollut sellaista että vauva nukkuu hyvin vai ollessaan yksin?

Meillä pian 4kk poika joku nukkuu hyvin 20-23 mutta kun me mennään makkariin tuossa 23 aikaan niin häiriintyy ja yö on yhtä kitinää siihen saakka kunnes me noustaan noin 6.30 - sit poika nukkuu taas kuin tukki.

Sillä ei tunnu olevan merkitystä onko poika pinniksessä vai meidän välissä, yöt on ihan plörinää... ootteko siirtäneet noin pientä omaan huoneeseen? En haluaisi sitä tehdä, voisko tää olla vaihe vain?

Miten muut olette ratkaisseet vastaavan tilanteen, että vauvan uni häiriintyy läsnäolostanne?

Meillä oli samanlainen vaihe, mutta syy ei ollutkaan meidän, vaan pojalla oli refluksivaivaa : / Helpottui kiinteiden aloittamisella ja kun pinniksen päätä nostettiin ylemmäs. Tosin poika nukkui alkuyön vain hyvin, ei tuota aamua kuten teillä. Mutta siis, oletko varma että itkuisuus johtuu teistä? Minäkin alkuun luulin niin.

Meillä ihan sama! Muutettiin tyttö omaan huoneeseen 7kk iässä, kun muuten heräs aina viim. viideltä... Alko olemaan jo kaikkien jaksaminen kortilla. Siirron jälkeen alko nukkumaan 7-8 asti. Nyt tyttö on 1.5v ja edelleen kylässä ollessa nukkuu huonosti, kun (tietysti) nukutaan lapsen kanssa samassa huoneessa. Voihan se olla joku vaihekkin ja menee itekseen ohi.

[QUOTE="kaisa";26102572]Meillä oli samanlainen vaihe, mutta syy ei ollutkaan meidän, vaan pojalla oli refluksivaivaa : / Helpottui kiinteiden aloittamisella ja kun pinniksen päätä nostettiin ylemmäs. Tosin poika nukkui alkuyön vain hyvin, ei tuota aamua kuten teillä. Mutta siis, oletko varma että itkuisuus johtuu teistä? Minäkin alkuun luulin niin.[/QUOTE]

No en mä keksi mistä muusta se voisi johtua...

Meillä on kiinteitä syöty nyt pari viikkoa juurikin siksi että luultiin siitä tulevan helpotusta. On myös kokeiltu sitä että poika saa tuolloin 23 aikaan herätessään pullosta maitoa tissin sijaan, kun ajattelin että ehkä unenpöpperössä ei syö tissiä tarpeeksi ja siksi nukkuu huonosti. Mutta näistä ei ole ollut apua - vaikka söisi hyvin niin ei silti nuku kuin tunnin kaksi eikä sitäkään aikaa ole hiljaa vaan kitisee unissaan.

Refluksi on mulle vieras - oon käsittänyt että siihen liittyisi ruuan tulemista ylös siis puklaamista? Meidän poika puklailee hyvin vähän.
En tiedä auttaisko sängyn asennon korjaaminen, kun poika kuitenkin aamut ja illat ja päikyt nukkuu ihan tyytyväisenä vaakatasossa?

Vatsavaivat voisi olla syynä. Ei välttämättä johdu teistä. Vauvahan voi väsyneenä nukkua ekat tunnit parhaiten ja sitten voi tulla levottomammaksi. Meillä oli näin ja siksi menin aina vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan, kun sain siten itsekin nautittua niistä parhaista unitunneista.

Tytöllämme oli vatsavaivoja ja nostimme hänen nukkuma-alustaansa pääpuolesta koholle. En tiedä auttoiko, mutta kaikkea kannattaa kokeilla.

Meidän tytöllä huonoon nukkumiseen ja vatsavaivoihin paljastui lopulta syyksi paha maitoallergia. Eli koska imetin, aloitin täysin maidottoman dieetin ja sillä tytön vatsavaivat loppuivat. Ja ihan sivuhuomatuksena, myös tytön 'ns. atooppinen ihottumakin' katosi sen sileän tien kun maito jäi pois ruokavaliosta (ärsyttävää kun kaikki lääkäritkin vaan hokivat, että joillakin lapsilla nyt on kuiva iho, tuossa sulle hydrokortisonia, se auttaa.. mur! onneksi uskoin itseäni, että ihottumalle on jokin syy enkä alkanut läträämään rasvoilla).

Jospa niiden kiinteiden aloittamisen myötä lapsella on vatsavaivoja? Me yritettiin aloitella 4,5 kuukauden iässä kiinteät, mutta tytölle tuli vatsavaivoja vaan lisää, joten unohdettiin ne ja sitten aloitettiin 6,5 kuukauden iässä. Sopi hyvin lapselle. Siinä vaiheessa maitoallergiakin oli tiedossa, joten osasimme välttää maitoa. Korvikkeessakin on lehmänmaitoa, joten meillä ei senkään antamisesta ollut tietty apua -päinvastoin, pahensi tilannetta.

No mun mielestä vauva kannattaa nukuttaa sillä tavalla millä tavalla koko perhe saa parhaiten nukuttua. Jos vauva nukkuu hyvin omassa huoneessa ja myös sinä saat nukuttua kun vauva on toisessa huoneessa (eli et siis minun tapaan valvo sängyssä ja kuulostele onko vauva unessa ja hyppää vauvan huoneessa koko ajan katsomatssa mitä kuuluu :D )niin eihän siinä mitään väärää ole.

Voiko vatsavaivat vaivata vain öisin? Meillä kun poika on päivisin hyvin tyytyväinen ja ns. äärimmäisen helppo vauva, vain yöt on hankalia.

Ainakin ensimmäiset kaksi kuukautta meni yötkin hyvin (mulla on ajantaju vähän hämärtynyt enkä oikein muista milloin nämä ongelmat alkoivat).

Kiinteiden aloituksesta en usko ongelmien johtuvan koska tämä alkoi ennen sitä ja kiinteitä me kokeiltiin ratkaisuksi, mikä nyt ei sitten ainakaan vielä ole tuottanut tulosta kun niitä pari viikkoa on syöty.

Joku kertoi menneensä nukkumaan samaan aikaan vauvan kanssa - multa tämä ei kyllä onnistu. Mä en yksinkertaisesti osaa mennä nukkumaan kahdeksalta illalla...

Meillä kummankin pojan tapauksessa äiti sekä vauvat ovat nukkuneet paremmin kun on siirrytty omiin huoneisiin. Esikoisen kohdalla onnistui vasta muuton yhteydessä lähes vuoden vanhana, mutta kuopus siirtyi vähän vaille 5kk vanhana veljensä kanssa samaan huoneeseen ja voi että miten hyvin meillä nukutaan.

En uskoisi näitä refluksi-höösääjiä jollei sulla ole todellista syytä epäille terveydellistä vaivaa. Todennäköisintä on kuitenkin, että äiti ja vauva pitävät toisiaan hereillä levottomalla unella.

Refluksia tarjotaan nykyään vastaukseksi ihan kaikkeen. Niin kuin narsismiakin. Vähän maalaisjärkeä.

Tietty ekat yöt kun vauva on eri huoneessa on äidille raskasta, kun kuulostelee jne. Mutta siihen tottuu, ja kohta nukutkin itsekin tosi hyvin, kunnes taas koittaa jotkut kehityslevottomuudet tai hampaat. Kunhan ei ala vekslaamaan vauvan sänkyä huoneesta toiseen vaan pysyy päätöksessään.

Mä taidan tehdä mulle ja miehelle siskonpedin olkkarin lattialle ensi yöksi. Saa testattua auttaako eri huoneessa nukkuminen, ilman että tarvii alkaa järjestellä huoneita uudelleen. Ja bonuksena voidaan leikkiä olevamme retkellä :D Jos se ei auta, niin katsotaan sitten uudelleen...

Olen tuo #12 vielä.

Tee ihmeessä se peti olkkariin. Niin me toimittiin kun asuttiin esikoisen aikaan kaksiossa. Tuli nopeasti selväksi, että lapsi ei todellakaan tahtonut meitä samaan huoneeseen nukkumaan. Selviää homma aika äkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26103975:
Olen tuo #12 vielä.

Tee ihmeessä se peti olkkariin. Niin me toimittiin kun asuttiin esikoisen aikaan kaksiossa. Tuli nopeasti selväksi, että lapsi ei todellakaan tahtonut meitä samaan huoneeseen nukkumaan. Selviää homma aika äkkiä.

No juu aattelin että tää ois helpoin tapa selvittää ollaanko me se ongelma vai jokin muu... :)

meillä kyllä huomas ton saman, poikaa häiritsi aika paljon että nukuttiin samassa huoneessa, kun muutettiin tähän uuteen kotiin noin 2kk sitten että poika sai oman huoneen niin alkujännityksen jälkeen alkoi nukkumaan paremmin. välillä huomaa että uni katkeaa vieläkin herkästi jos esim. päivän aikana on tullut syötyä huonommin. ikää siis nyt 1v5kk :)

Yhteistyössä