Vauva nukkuu todella huonosti yöt. Äiti väsyy. Apuja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837946:
Kyllä ei kiinnosta väsyneenä ruveta huudattaa lasta yhtään sen enempää kuin jo huutaa.. Tottakai tiedän että unikoulu auttaa mutta mä en taida kyetä moiseen. Ainakin just nyt tuntuu siltä kun väsyttää ihan jumalattomasti. Enkä kyllä tiedä osaanko oikeeta systeemiä.

No en minäkään siinä väsymyksessä olis unikouluun kyennyt, iskät on sitä varten. :) Eli pistät miehen pitämään, yöimetyksestä vieroitus äidin tekemänä on vauvalle kidutusta kun maito tuoksuu.

Ja kumman valitset, muutaman yön huudot ja sen jälkeen kunnon yöunet kaikille, vai tuollaista teidän tyyliä seuraavat kuukaudet, ties kuinka pitkään? Ne on niitä valintoja ne.

* ..sun on PAKKO nukkua päivisin... se on vaan uskottava.. kyllä se mieskin mielummin niitä pyykkejä pesee kun katselee sua aivan väsyneenä...? <3 Se ettet nyt saa päivällä unta tarkoittaa ennemmin ehkä sitä että olet jo ylistressaantunut? Aloita edes tuolla mitä "kantojääräkin" suositteli, lue edes kirjaa, rauhoitut, niin sitten lopulta unikin tulee. Niin mieheskin nukkuis aamupäivisin jos olis hoitamassa lasta...?
* Mies tosissaan sohvalle nukkumaan että saatte tilaa?
* Tai voisiko mies nukuttaa öisin enempi? Meillä vauva herää minun hajuun ja alkaa maiskuttamaan tissin perään vaikkei sitten syökään, vrt. miehen syliin nukahtaa ilman lohtumaitoa.
* iltaisin lapsi nukkumaan vasta sitten kun on väsynyt? Voisiko ajatella jotain tuhdimpaa iltaruokaa?
* ja viiminen heitto - kärrylenkki illalla? jossette kuitenkaan nuku, niin ei menetäkään mitään kokeilla..? =)

[QUOTE="hmm";27837967]Minä ehkä vaihtaisin tytön rytmiä vielä. Aamulla ylös vaikka klo 8.00 sit päiväunille klo 10 ja toiset unet sitten klo 16 eteenpän ja sitten yöunille klo 19-20 ja kokeilisin sinun unipussia, jos se helpottaisi tytön pyöriskelyä, eikä pääse niin nytkyttelemäänkään.. meillä ainakin autto vilkkaan pojan kanssa, kun pistin unipussiin niin siinä ei ollutkaan niin helppo enää temuta :D[/QUOTE]

Niin,kyllä mä tiedän että pitää aikasemmin nousta mutta kun on nukku ihan helvetin huonosti niin ei paljo jaksas vielä 9-9:30 nousta. Todella väsyttävää ja stressaavaa.. Pitänee pussi jostain hommata. Tätini antoi fleece-pussin mut liian kuuma kuumalle vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837953:
Meillä on jenkkisänky eli korkea. Miestä pelottaa että vauva tippuu kun on alkanut mönkiä pitkin sänkyä unissaan. Senpä takia mies haluais että vauva pysyy omassa sängyssään..

Meilläkin on jenkkisänky, sen takia pinnasänky on kiinni meidän sängyssä ja vauva on aina joko sen ja mun tai sitten mun ja miehen välissä. Jos mies haluaa vauvan omaan sänkyyn niin hän varmaan sitten pahoittelee vauvan. Uudet taidot on jänniä, hyvinkin mahdollista että se meno siitä kohta taas rauhoittuu, mutta itse olen sitä mieltä että kun on tarpeeksi väsynyt niin siinä kohtaa tehdään niin että kaikki saavat parhaan mahdollisen unen. Otatte jalat pois sängystä tai sen paksun patjan pois välistä yms.

Mies patjalle lattialle/sohvalle nukkumaan, jotta voit ottaa vauvan viereen. Näin et herää joka inahdukseen. Sitten kun on vähän kerätty voimia ja nukuttu pahimmat univelat pois, mietitte unikoulua.

enhän mä voi heittäytyä sänkyyn kun vauva nukkuu ulkona..? Vai voinko? Ja siis mies on niin tajuttomana sängyssä ettei se ole edes kovin montaa kertaa heränny kun mä temmellän vauvan kanssa. Ei sie tiedä mitään valvomista olleenkaan kun päivällä sille kerron yöstä.. Jotenkin tuntuu että kun mieskin tekee niin ruumiillista työtä niin on ihan naatti kun tulee kotiin,ettei siinä paljon viiti sitä kuluttaa loppuun ja pyytää valvomaan vauvan kanssa yöllä.. Mutta nämä on niitä valintoja. Mutta nukkumaan en pysty päivällä..:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasäiti;27837989:
Kaikkein ensimmäisenä menet itse nyt nukkuun päikkäreitä kun vauvakin nukkuu.
Tai lopeta valitus.

Valitus? Js neuvoja,vinkkejä kysyy..Ja kerron vastaavasti johonkin kommenttiin miten meillä jokin asia menee..Noh,kai tää sit on valitusta.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837946:
Kyllä ei kiinnosta väsyneenä ruveta huudattaa lasta yhtään sen enempää kuin jo huutaa.. Tottakai tiedän että unikoulu auttaa mutta mä en taida kyetä moiseen. Ainakin just nyt tuntuu siltä kun väsyttää ihan jumalattomasti. Enkä kyllä tiedä osaanko oikeeta systeemiä.

Ei minuakaan kiinostaisi väsyneenä huudattaa lasta, mutta nyt en ymmärrä miten tuo unikoulu liittyy lapsen huudattamiseen.

Meillä aloitettiin juuri unikoulu 1v1kk tytölle kun syö vieläkin öisin vähintään sen kaksi kertaa. Ei vaan enää jaksa. Tarkoituksena on siis totuttaa tyllerö siihen, ettei öisin tule palveluja. Emme kuitenkaan huudata lasta vaan aina jos rupeaa itkemään, niin sitten rauhoitellaan ja otetaan mahdollisesti viereen. Pikkuhiljaa sitten oppii, ettei öisin kannata känista ja toivottavasti tajuaa myös nukahtaa itsekseen jos sattuu yöllä heräämään.

Tässä muutama koottu vinkki, joita on varmaan jo ehdotettukin.

1) Vaikka viikonloppuna mies heräämään lapsen kanssa yöllä. Muulloin tarvittaessa nukkuu vaikka sohvalla jonkun aikaa, että jaksaa viikot.

2) Todellakin nukut itse vauvan päikkärien aikaan! Jos olet todella väsynyt, nukahdat. Ja kotityöt odottaa kyllä.

3) Vauvan nukkumaanmenoaika myöhäisemmäksi! Ei pienten lasten tarvitse nukkua vielä klo 8 illalla. Etenkään, jos nukkuu kahdet päikkärit. Tää oli mullekin aikanaan yllättävä asia. Mutta esim. oma lapsi, joka oli kotihoidossa 3-vuotiaaksi asti, kävi iltaunille vasta 22 aikoihin. Ensin niin, että päivällä nukkui päikkärit ja myöhemmin ilman päikkäreitä. Meidän rytmiin sopi paremmin, että aamusta nukuttiin vähän pidempään. Olennaista on, että vuorokaudessa tulee riittävästi unta.

Vauva on jo sen verran iso, että unirytmi muuttuu, ja sitä rytmiä voi ja kannattaa ohjailla ihmismäiseksi niin, että yöllä nukutaan ja vähitellen päivällä päikkäreitä vähemmäksi. Periaatteessa jo puolivuotias pärjää yön ilman heräämisiä! En tarkoita vielä mitään 10 tunnin unia, mutta sulle esim. 6 tunnin unet putkeen tekisi varmasti terää.

Ymmärrän tuskasi, kahden huonosti nukkuneen vauvan äitinä.

Mutta tuossa ei ole mitään logiikkaa, ettet väsyneenä jaksa unikoulua, mutta jaksat kuitenkin jatkaa tuota rumbaa. Ymmärrätkö? Pakkohan sun on jotain tehdä.

Soita unipuhelimeen ensikotiin, esim. 09-7261466, päivystys ma 18–21 ja to 13–16.

En jaksa alkaa spekuloida noilla nukkuma-ajoilla, koska lapset nyt reagoivat vähän eri tavalla eri keinoihin ja rytmi tuossa iässä vielä muuttuu. Pari nyrkkisääntöä tai ainakin meidän hyväksi koettua ohjetta: yöruokailu pois viimeistään 8-kuisena. Iltarutiinit säännöllisiksi jo aika varhain: ruoka, pesu, laulu ja sänkyyn tms. Pikkuhiljaa lempeää unikoulua esimerkiksi pistäytymismenetelmällä: käytte alkuun minuutin välein sanomassa lapselle hyvää yötä ja vaikka silittämässä selkää ja sitten pois. Pidennätte välejä pikkuhiljaa.

Meillä lipsui jossain kohtaa unirutiinit taas siihen, että istuimme lasten luona, kunnes nukahtivat. Kuopus heräili myös yöllä huutelemaa äitiä (1v.6kk), kun en havahtuessaan ollutkaa vierellä. Pidimme siis uuden unikoulun ja ekana iltana huusi kuin tapettava 2 tuntia (kävimme paikalla 1–4 minuutin välein), toisena iltana noin 15 minuuttia ja sen jälkeen on jäänyt hyvillä mielin sänkyyn odottamaan unta, kun ollaan sanottu hyvät yöt ja poistuttu paikalta.

Summa summarum: unikoulu voi toimia todella nopeasti, parissa-kolmessa yössä.

Voimia.

En ehtinyt muiden vastauksia lukea, mutta itse kyllä siirtäisin nukumaanmenoa illalla myöhäisemmäksi. Meillä lapsia yhtä lukuunottamatta ei ole voinut laittaa nukkumaan klo 20, koska silloin eivät yksinkertaisesti ole alkaneet yöunille, vaan tulkinneet ne päiväuniksi.

Yöuniin tämäkään ei välttämättä tuon katkottomuutta, mutta ainakin yöunille meno vähän aikaistuu.

Mä taas jättäisin iltapäiväunet pois ja pistäisin yöunille seiskan-kasin aikaan. Aamulla pikku nokoset ja aamupäivästä toiset. Yösyötöt pois kun ton ikänen ei niitä enää tarvitse niin johan väsymys alkaa helpottaa. Ja nukkumisjärjestelmissä mennään sen vauvan ehdoilla, ei aikuisen miehen joka saa unet sohvallakin. Kannattaa kyllä laittaa se pinnis omaan sänkyyn kiinni ilman laitaa.
Turhalta näitä neuvoja tuntuu kyllä antaa kun ap on joko niin kovapäinen tai väsynyt ettei ota apua vastaan.
Ai niin, omasta kokemuksesta ton ikäisen kanssa voisin sanoa että vaati min. 4 tuntia hereilläoloa iltaisin että kävi yöunille. Eikä herännyt kertaakaan.

Meillä samanlainen vauva ja tuohon ongelmaan auttaa vaan aika. Meillä kaikki neljä lasta ovat nukkuneet jonkin aikaa todella huonosti, kun ovat alkaneet liikkua. mun käsittääkseni kyse on siitä, että vauva käsittelee unen aikana uusia oppimiaan asioita eli kun ovat oppineet liikkumaan ovat yöt olleet meillä vauhdikkaita.
Esim. eilen meillä vauva oppi kunnolla heiluttamaan ja kädet vispas melkolailla vielä unissaankin.

Meillä on aikalailla sama tilanne, kun teillä "väsynnyt äiti". Ainoastaan meillä ei nukuta päivälläkään. Poika on nyt 7,5kk ja nukkuu hyvällä tuurilla 2*30minuuttia päikkäreitä. Joskus harvoin saattaa nukkua pidempää. Ja kaikkia ollaan yritetty, jotta nukkuisi päivällä paremmin. Ei siinä paljoa nukuta päiväunia itsekkään (eipä silti, että pystyiskään, kun esikoinen ei enää nuku päivisin). Meillä myös yöt ovat levottomia ja tissiä halutaan monta kertaa yössä. En edes viitsi laskea enää montako kertaa poika syö yöaikana. Itse uskon, että tämä on ohi menevä kausi, koska meillä poika ihan selvästi vain haluaa varmistaa että äiti on vieressä. Mutta meillä on päätetty, että isäntä aloittaa ensi viikolla yötissistä vieroituksen. Se ihan oikeisti käy parhaiten mieheltä eikä maidolta tuoksuvan äidin toimesta. Toiseksi meillä on myös jenkkisänky ja hyvin mahdutaan nukkumaan ja ei ole vielä koskaan kumpikaan lapsi tipahtanut sängystä. Meillä on pinnasänky jenkkisängyssä kiini ja toinen puoli jenkkisänkyä hilattu seinää vasten. Koska meillä esikoinenkin tulee usein yöllä viereen nukkumaan, on tämä ratkaistu siten, että isäntä siirtyy retkisänkyyn nukkumaan (joka on myös makuuhuoneessa). Vaikka täällä moni kehottaa lopettamaan yötissin antamisen, niin ei yötissin lopettaminen takaa sitä, että vauva nukkuu koko yön heräämättä. Tämän sain ainakin itse kokea esikoisen aikana. Esikoinen nukkui koko yön heräämättä vasta 1v3kk iässä, vaikka yötissittelyt oli lopettettu 9kk iässä.

Meillä sama ongelma, että illalla kun laitaa puol9-9 nukkumaan, niin yleensä nukahtaa aika nopeasti tissille, mutta tunnin/puolen tunnin päästä herää, ja aloittaa hirveän riuhumisen. Ei siis itke, vaan peuhaa ja riuhuu, ja on muka niin pirteä Yleensä siinä menee kaksi tuntiakin että saan nukkumaan uudestaan, eli yleensä nukahtaa lopulta noin 12-1!
Tätä on kestänyt jo monta viikkoa, ja hermot on todella kireällä iltaisin tuon nukuttamisen kanssa. Välillä pakko lopettaa nukuttaminen kokonaan kun hermot kiristyy liikaa.

Olen itse yrittänyt laittaa myöhempään nukkumaan, eli samaan aikaan kunitsekkin menee, mutta vauvaa on vaikea valvottaa kymmeneen asti kun muuttuu liian väsyneeksi, ja sitten vaan huutaa.

Ja vauva on 8 kuukautta.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837953:
Meillä on jenkkisänky eli korkea. Miestä pelottaa että vauva tippuu kun on alkanut mönkiä pitkin sänkyä unissaan. Senpä takia mies haluais että vauva pysyy omassa sängyssään..

Mun ratkaisu oli omaan jaksamiseen vauvalle jatkettava sänky oman sängyn ja seinän väliin. On siinä ihan lähellä, mutta itsellä on tilaa nukkua kunnolla omassa sängyssä. Meillä tosin vauva nukkui mun vieressä 1-vuotiaaksi (mies nukkuu eri huoneessa). En osannut enää nukkua kun lapsi rupesi liikkumaan unissaan enemmän. Pinnasänkyyn en sitten enää viitsinyt 1-vuotiaana laittaa, joten otimme isosiskolta hänelle jatkettavan sängyn. Imetin silloin vielä öisin ja mahduin itse kömpimään vauvan viereen imettämään ja sitten kun hän nukahti, mun ei tarvinnut lasta siirtää (ja herättää mahdollisesti), kun itse menin takaisin omaan sänkyyni.

Tuo lapsen sänky on siis kiinni omassa sängyssäni ja hieman alempana kuin minun sänkyni, joten oma sänkyni toimii laitana eikä lapsi pääse mun puolelle vahingossa. Helppo on myös rauhoitella ihan tassuttelemallakin kun pystyy olemaan itse aika hyvässä asennossa, koska ei tarvitse pinnojen välistä kurkkia. Meilläkin oli pahimmillaan tuota heräilyä 30 minuutin välein. Tsemppiä kovasti, ja miettikää tuota sänkyjuttua!

Meillä oli ihan sama meno puolivuotiaana ja ratkaisu oli yösyötön lopetus. Heti ekana yönä nukkui paremmin kuin aikoihin ja sen jälkeen täysiä öitä. Kunnes taas alkoi seuraava vaihe... Hampaat, seisomaan nousu, puhuminen, kauhukohtaukset... Mutta hetkeksi auttoi :D

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837609:
Vauva on pian 7kk. Hän ryömii jo ja nousee jo konttausasentoon ja nytkyttää. Yöt muuttuneet näiden juttujen jälkeen levottomiksi. Mä olen väsynyt ja päätä särkee ja niskat jumissa. Tyttö syö vielä öisin tissiä kerran-kaksi.
Mitä voin tehdä? Tyttö nukkui eilenkin päiväuniaan 11-13 ja 15-17. Kun sitten tuli yöunien aika,tyttö oli todella kiukkuinen ja vein sänkyyn 20:15. Nukkui 21 asti,mutta heräsipä sitten valvoen 22:30 asti. Tätä on tapahtunu nyt ehkä kaksi viikkoa että nukkumaanmeno aikaan otetaan 30 min. tirsat ja kukutaan sitten puoleenyöhön. Ja kun sitten itse jossain kohtaa kaatuu sänkyyn yö on syvältä. Tyttö heräilee sen 1-2h välein känisemään ja otan viereen. Eikä ole koskaan syöny tuttiakaan. Tyttö ehkä syö tissiä tai sitten ei. Jossain vaiheessa mun on siirrettävä takaisin omaan sänkyynsä että saisin itse oikaistua itseni sänkyyn ja ehkä unesta kiinni.. Kunnes tyttö taas änisee ja sama alkaa alusta. Kun mies herää 6 töihin,saatan vasta sitten päästä kunnolla nukkumaan kun on tilaa ottaa vauva viereen ja pyörähtää itse miehen paikalle sänkyyn. Ja nukun sitten n. 6-9:30 asti. Tyttökin herää vasta tuolloin. Ja ekat päiväunet on jo 11.. Mitä tässä voi tehdä ettei järki lähde?! En osa nukkua päivällä kun on pyykäystä ja viimein sitä omaakin aikaa tehdä jotain,kuten nyt kirjoittaa tätä..

Laita vauva myöhemmin nukkumaan ja kunnon iltapuurot ja maidot ennen nukkumaanmenoa.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äippä;27837770:
Niin,kyllähän mummi ja ukki ottas hänen koska vaan mutta kun typy tissiä vielä toisinaan tarvii ja siis nukahtaakin tissille,joka on jääny nyt mainitsematta,niin voi olla aika nihkee yö porukoillakin :) Ja siis kun tämä neiti ei osaa syödä tuttipullosta,enkä tietenkään ala sitä enää tarjoomaankaan..
Tyttö söi pullosta mun maitoa elämänsä ekat 1,5vkoa kunnes oppi imuotteen tissistä. Sen jälkeen ei enää pullo kelvannu eikä osannu sitä imeä..Enkä mä sitä tajunnu tarjotakaan kun ei ollu tarve mennä minnekään jne. niin ei tullu mieleenkään.

Kai ne isovanhemmat yhden yön pärjää nukkumattakin kun saavat muut yöt nukkua? Eikö kannattaisi kokeilla ainakin? Varsinkin kun vauva vähän vielä kasvaa...
Itse en olisi selvinnyt millään ilman mummon ajoittaista yöhoitoa todella huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Vauvan ollessa 2-3kk teimme niin, että nukuin itse piharakennuksessa yhden syöttövälin ohi (jolloin unta 5-6h putkeen) ja sitten mummo herätti aamuyöllä taas syöttämään... Tai välillä myös mies teki tämän ja nukuin korvatulpat korvissa, jolloin en herännyt vauvan pieniin ähinöihin.
Itse en myöskään pystynyt yliväsymyksestä johtuen nukkumaan päivällä vaikka kuinka yritin. Mutta lepäsin kaikki ne ajat kun vauva sattui päivällä nukkumaan ja palkkasimme siivoojan pahimmaksi ajaksi.
Tsemppiä!

Tsemppiä! Ymmärrän sinua tosi hyvin! Yli vuoden tyttö valvotti ja vieläkin 1v10kk herää yöllä ja tulee sitten loppuyöksi viekkuun. Yö imetykset jätin vasta vuoden vanhana ja sitten rauhoittui kuitenkin vähän mutta pian alkoi kulmahampaat vaivata ja niitä tehtiinkin kuukausi tolkulla eli ei pelkkä maidon lopetus auttanut siinä :( Olin itse ihan poikki tuolloin vuoden kohdalla ja tosiaan aiemmin minulla ei ollut mitään halua pitää unikoulua ja väsyneenä sitä vaan ei jaksa huudattaa sitä lasta. Kun kuitenkin huutoa on luvassa, kun maito palvelu loppuu. Tai kokeilimme itseasiassa unikoulua aiemminkin mutta vasta vuoden vanhana tyttö oli siihen oikeasti valmis. Silloin alle vuodenikäisenä siitä ei vaan tullut mitään eli kaikilla se ei vaan onnistu eikä omat voimat aina riitä. Minulle ainakin oli helpompaa vaan ottaa lapsi tissille, kun alkaa huudattaa lasta. Monet sanovat että huutaa vain muutaman illan ja sitten rauhoittuu mutta ei se aina mene näin. Ymmärrän siksi ap:n väsymyksen.

Mutta siis meillä tyttö nukkui vuoden vanhaksi kahdet päikkärit ja toiset jäi, kun oli siihen itse valmis. Ei tullut mieleenikään kieltää vauvalta päiväunia jotka selkeästi tarvitsi. Mielummin aamulla aiemmin herättiin ja laitoin ekoille unille jo 9-10 maissa ja seuraaville klo 13 maissa. Pikku hiljaa hivutin aikaisemmaksi rytmiä... Sitten nuo aamu unet jäikin pois ja siirryttiin yhtiin uniin.

Yhteistyössä