vauva nukuttamisesta..asennosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii

Vieras
Siis kyljelläänhän vauvat nukutetaan? siis vastasyntyneet. Niin ne osastolla sano ja niin olen joka lapsen kohdalla tehnyt. Nyt ihan huvin vuoksi aloin lukea äippäpakkauksen imetys kirjasta ja siellä lukee että vauva tulee nukuttaa selällään???????? Onkohan tullu paino virhe.

Meidän pikkuinen ei ole suostunut nukkumaan kyljellään 1,5 kk:n iän jälkeen.
Oli ihan sama miten asettelin tyynyt jätkän molemmille puolille, jotta olisi pysynyt kyljellään, hän jotenkin pääsi selälleen kuitenkin.

Nykyään (ikää 3kk) jätän hänet suosiolla selälleen nukkumaan, olen huomannut, että esim yskiessään tai pulauttaessaan (puoli)unissaan kääntää kyllä pään sivutain vaikka makaakin selällään.
...ja itseasiasssa luin siitä jonkun tutkimuksen, että kätkytkuoleman vaara on pienin selällään nukuttaessa.

Meidän vauva 5kk, super-pulauttelija pienen ikänsä, on nukkunut aina selällään. Vauva puklaili myös unissaan, mutta ei mitään vakavaa sattunut, ei edes yskinyt puklia.Vauvalla on sänkyyn kiinnitettävä "sivuvaunu" pinnis. Vasta n.4kk iässä alkoi kääntää nukahtuessaan pään sivulle.

Ihan pieni pitäis kyljellään, ei sen pää edes pysy suorassa jos yrittää selällään nukuttaa, kasvot kattoonpäin. SItten kun alkaa pikkuisen liikehtiä, kannattanee laittaa selälleen, pää silti pysyy vinossa.

Jaahas, meidän poika on koko ajan nukkunut mahallaan.. Tiedän kyllä, että kätkytkuoleman riski on ehkä suurempi näin, mutta kun ei poika muuten nuku. Eli kohta jo 6 kk niin nukkunut! Olen sitä mieltä, että se sattuu, mikä on sattuakseen, ei siinä asennoilla välttämättä ole niin väliä.. Ja tämä vain minun mielipide!

Niin vastasyntyneenä vauvat makuutetaan kyljellään. Mutta ainakin meillä on kaikki alkaneet nukkua selällään siinä 1-2 kk iässä.
Siis heti kun itse ovat alkaneet liikuttamaan enemmän raajojaan niin pian ovat päätyneet nukkumaan selällään.

No meidän neiti ei kyllä missään vaiheessa pysyny kyljellään ellei todella kiilannut tiukasti. Noin kuukauden iässä alkoi lisäksi liikkua unissaan niin että hinasi itseään ympäri sänkyä ja kenui kyljeltä toiselle joten lopetimme kiilaamisen. kääntyi itse kyljelleen ku tunsi pulautuksen tulevan

Esikoista nukutin sekä selällään että kyljellään. Kakkonen ei pysynyt kyljellään joten nukkui selällään. Kohta tulee kolmas ja nukutan joko selällään tai kyljellään, jos pysyy.

Nämäkin suositukset muuttuvat tutkimuksien mukaan.... yhessä vaiheessa selällään nukuttaminen oli kiellossa juuri kätkytkuolemien takia! Meillä kaikki 3 lasta ovat nukkuneet mahallaan, tulee pierut hyvin ulos!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Sälli nukkuu selälään.Pään kääntää jommalle kummalle sivulle itse.

Niin täälläkin, syntymästään asti näin. Oon kyllä joskus tukenu sivulta, että pysyis kyljellään, muttei oikein pysy. Vasta nyt alkanut nukkumaan itse kyljellään kun osaa kääntyillä ja liikkua enemmän.

meillä molemmat lapset nukkunu mahallaan, poikaa suositeltiin oikeen nukuttaa mahallaan ku kärsi ilmavaivoista kovasti, ja tyttö ei muuten vaan nuku jos on selälleen..mahalleen ku laittaa ni nukhataa melkeen heti. (niin ja oon heti alkanu nukuttaa mahallaan ku ovat osanneet kääntää pään sivulle

Yhteistyössä