Mulla esikoinen oli perätilassa ihan koko loppuraskauden, niin kauan kuin neuvolakorttiin asento on merkittynä. Viikolla 37 yritettiin äitiyspolilla kevyesti (niin lääkäri sanoi) kääntää, mutta ei mitään toivoa. Epämukavalta tuo "kevytkin" kääntöyritys tuntui, ja luulen että samanlaisessa tilanteessa en ehkä enää siihen edes suostuisi. Jos vauva olisi ollut edes välillä toisinkin päin, niin sitten ehkä. Mua yritettiin ylipuhua alatiesynnytykseen, ja olin todella epävarma ihan molempien synnytystapojen suhteen. Pelvimetriassa todettiin, että normaalikokoinen vauva mahtuu myös perätilassa syntymään, mutta silti olin todella, todella huolissani. Helpotuksen toi vasta viikolla 38 tehty ultra, jonka perusteella lääkäri katsoi vauvan pään olevan suhteessa suuri vartaloon ja suositteli sektiota. Oli todella helpottavaa, että päätöksen teki lopulta joku muu kuin itse.
Sektio meni hyvin, verenpaineeni laski jossain vaiheessa liian alas, ja oli huono-olo, mutta se korjaantui adrenaliinilla. Toipuminenkaan ei ollut niin hidasta ja kivuliasta kuin olin pelännyt, hyvin siitä selvisi. Seuraava lapseni syntyi normaalisti raivotarjonnassa alateitse, ei ongelmia siinäkään. Nyt menossa 3. raskaus, viikkoja 29+0 ja melkein väitän että tämä tulokas viihtyy tällä hetkellä perätilassa. Vielä toki on aikaa kääntyä, mutta tosiaan tuntuu, ettei tämäkään pikkuinen muussa asennossa ole oikein ollutkaan...