Vauva syntyy toukokuussa, esikoinen kouluun elokuussa, näistä järjestelyistä kysyttävää jo :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pallo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pallo"

Vieras
Jos joku pohtisi mun kanssa :D

Eli meidän 6v tyttö aloittaa koulun ensi syksynä jolloinka minä olen äitiyslomalle. Toisen lapsen olisi määrä syntyä toukokuussa. Eskarilainen jää tietysti pois hoidosta kun eskari loppuu toukokuussa ja on kanssani kotona kesä, heinä ja elokuun alun. Onkohan kouluun meno taas iso kynnys kun on kotosalla useamman kuukauden? Täytyy yrittää jaksaa järjestää tytölle kavereita kylään kesä-heinäkuussa, niin näkee tulevia luokkakavereita ennen koulua.

Mitenkä järjestän tytön kouluun menon kun on vauva. Siis asumme aivan koulun vieressä... mutta ekoina päivinä tietysti yritän saatella vauva kainaloissa tytön kouluun. Sen jälkeen selviytynee itse, kun koulu näkyy meidän kotiovelle.

Olisiko teillä jotain vinkkejä antaa jo etukäteen minulle? Kiitos! :)

Onnea vaan tulevasta perheenlisäyksestä, tuohan menee paremmin kuin hyvin, kun olet sopivasti kotona pikkukoululaisen kanssa.
Ei varmasti ole mitään kynnystä lähteä kouluun, ei meillä ainakaan lapsilla ole ollut vaikka kaikki ovat olleet kotona edeltävän kesän. Ja vauvan kanssa on helppoa saatella koululaista, laittaa vaan vaunuihin tai kantoliinan, itse saattelin toukokuussa syntyneen vauvan kanssa 2.vanhinta kouluun koko ekan ja toka ja vielä kolmannenkin vuoden (kyseessä erityislapsi), matkaa 2-3km, hyvin meni

Tää oli ehkä avuttomuuden pohjat tälle päivälle.
Eli miten saatat ekaluokkalaisen kouluun 3kk ikäisen vauvan kanssa? Olisiko rattaat mitään? Ja koulu on ihan vieressä?
Ja joo, onhan se hirveeta 6 vuotiaalle olla kokonaista 3 kuukautta kotona, todennäköisesti leikkien kavereiden kanssa.

• Tykkää
Reactions: Hansu81
Miksi se kouluun mkeno olisi kynnys? Kavereita vaan työlle kylään kesänaikana mutta ei niitä tarvi jokapvä. rauhallinen yhdessäolo perheen kesken on tärkeää. meillä lapset ovat olleet kesät kotona aina ennen eka luokkaa ja innokkaana ovat sitten kouluun menneet.

meillä oli sama tilanne pari vuotta sitten vauva syntyi toukokuussa ja isompi meni sit ekaluokalle. eka viikko saateltiin vaunuilla poika kouluun.

Eihän se eskarilaiselle ole sen isompi kynnys mennä pitkän loman jälkeen kouluun kuin koululaisellekaan. En näe mitään pahaa pitkässä kesälomassa, päin vastoin sellaisia pitäisi pystyä antamaan jokaiselle lapselle

Ja siitä saattelusta, laitat vauvan rattaisiin ja saata isomman kouluun. Eihän siinä muuta.

Oikeasti suu auki luin tuota..
Meillä kuus lasta ja kouluun 2 km. Ja jokainen on hoidettu kotona, eli ei kukaan ole ollut koskaan päiväkodissa.
En kyllä nyt tajunnu mikä on ongelma, mutta kait jokaisella omat murheensa.

Meillä oli nykyinen ekaluokkalinen vain puolipäiväeskarissa ja mielellään oli kotona loman. Ja vauvan kanssa superhelppoa saattaa kouluun ja hakea, taaperon kanssa on jo paljon hankalampi, kun on päiväunet just 12-14.

Siis pitkä kesälomahan on kiva koulunaloittajalle, kerkeää tutustua hyvin vauvaan.

Ekoina aamuina nyt luonnollisesti syötät ja puet vauvan, laitat tämän rattaisiin (jos et halua kainalossa/liinassa/repussa viedä). Katsot että ekaluokkalainen pukee ja ottaa tavaransa mukaan ja saatatte hänet koululle.

Mun mielestä ei tarvitse saattaa kuin ekana päivänä, ellei lapsi jostain syystä itse halua.Olisi eri asia, jos koulumatka olisi pitkä ja vaarallinen. Parasta on, että olet iltapäivisin kotona, kun ekaluokkalainen pääsee usein jok klo 12.

Kesä menee varmaan koulun alkua innokkaana odotellessa.

No en käsittänyt minäkään oikein mitä ihmeen järjestelemistä ja pohtimista tuossa kuviossa on, ja melkein vuosi vielä aikaa. No kai jokaisesta asiasta saa ongelman jos niin haluaa... Mutta siis tuohan on ihanteellinen tilanne! Vauva ei ole enää mikään vastasyntynyt koulun alettua. Koulumatka on lyhyt joten ekaluokkalainen voi melko pian alkaa kulkemaan koulumatkat omatoimisesti. Ekoina päivinä voi käydä saattelemassa vauvan kanssa ja vaikka hakemassakin. Kesälomalla nautitaan lomasta ja tutustutaan vauvaan.

huomaa,että aloittaja vierastaa lapsiperhearkea ja hänellä ei ole siitä kokemusta,vaikka lapsi onkin...huoh huoh. todennäköisesti se esikoisesi on mennyt myös hyvin pienenä päivähoitoon.

Kesälle voisit katsoa jotain viikon mittaista liikkaria/tenniskerhoa tms. missä pääsee eskari/koulukaveriensa kanssa leikkimään. Ja sitten tietenkin leikkipuisto/uimaranta yms. Ja kouluunmennessä vauva kantoliinaan ja vaunuihin ja esikoista viemaan/hakemaan.

Yhteistyössä