Vauva vain valvoo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja so tired...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

so tired...

Vieras
Kyseessä kuusiviikkoinen vauva. Yöt on ihan mahdottomia. Päivällä vauva nukkuu oikein hyvin, neljän tunnin päikkäreitä. Mutta yöllä ei... Valvoo yleensä aamuyö kahdesta jopa seitsemään aamulla. Koko ajan haluaisi imeä vain rintaa, tutti ei kelpaa. Välillä torkahtaa, mutta kun yrittää nostaa omaan sänkyyn, niin heti herää. Vieressä en uskalla nukuttaa, sillä pelkään, että jää alle. Ei siis kauheasti itke, että olisi pahoja vatsakipuja tms. Niitäkin tosin joskus on. Mutta pääasiassa vauva siis vain haluaa valvoa.

Ollaan nukutettu päivällä ulkona, mutta sillä ei ole juurikaan vaikutusta yöuniin. Yöllä syöttäessä en juttele vauvalle, on vain pienet valot päällä, vaippaa en vaihda jne. Mutta ei auta nämäkään konstit siihen, etteikö vauva virkistyisi. Jos koetan imettäessä ja hänen nukahtaessa varovasti ottaa rinnan pois suusta, niin vauva saa sellaisen "sekokohtauksen", nyrkit ja jalat heiluu, pää heiluu ja suu hamuaa takaisin rintaan. Itse olen tosi poikki näiden jopa viisi tuntia kestävien imetysmaratoonien vuoksi. Siis auttakaa viisaammat, mitä vosin tehdä, jotta saisin vauvan nukumaan yönsä paremmin??

Vielä kysyisin sitä, että tiedättekö, vaikuttaako makean syöminen äidinmaitoon? Eli siis voiko vauva tulla sokerihumalaan, jos äiti syö joskus normaalia enemmän esim. karkkia? Eli voisiko se valvottaa vauvaa?

Oletko yrittänyt vaihtaa rinnan tilalle tuttia?

(Uskoisin, että rintamaidon sokerimäärä on vakio. Sitäpaitsi sokerihumala on vain myytti, sokeri ei ole "kiihdyttävä" aine, kuten esim. kofeiini.)

Entäpä jos antaisit lisämaitoa pullosta kunnon satsin, kun vähän aikaa valvoskellut ja jos mahdollista lähdet autoajelulle sitten? Mulla ninittäin vähän sama tilanne, vauva valvoo alkuillasta kolmeen, viime yönähermostuin ja lähdin sitten ajalulle. Meidän vaavi jo melkeen 3kk ja tänää yritin vähän väkisinkin pitää aamupäivän hereillä eli pitkittää noita hereilläoloaikoja päivisin, sillä muuten tämä äiti uupuu, kun vielä toinen muksu taapero. Kun meinaa nukahtaa, käyn peppupesulla ja muuta ja jutustelen yms.

Vauvallasi taitaa olla rytmi sekaisin eli nukkuu päivällä hyvin ja yöllä taas on virkeä. Vauvan rytmiä voi yrittää lähteä muuttamaan pikkuhiljaa sellaiseksi, että herättelet häntä viimeisiltä päiväunilta aikaisemmin, pidät häntä hereillä väkisin niin, että päivän pisin valveillaolo ajoittuu iltaan ennen nukkumaanmenoa. Kun siis vauva on päivällä hereillä, niin yöllä jaksaa nukkua.

Jos mahdollista, niin älä nukuta vauvaa syliin, rinnalle tai viereesi, vaan laita väsynyt lapsi omaan sänkyynsä, jotta hän oppii itsestään nukahtamisen taidon. Silloin jatkossakaan sinun ei tarvitse mitenkään hyssytellä tai heijata vauvaa uneen, koska hän oppii itse nukahtamaan ilman mitään erityisiä toimenpiteitä.

No, eihän tuon ikäisellä vielä rytmiä oikein voi olettaakaan olevan. Meillä oli muuten sama, mutta en imettänyt koko aikaa. Olin alusta asti sillä linjalla, että turhat lohtuimetykset on turhia, enkä joka itkuun imettänyt... Meillä valvottiin usein n. klo 03-08, ja sitten nukuttiin aamupäivällä hyvin. Alussa menikin niin, että ei noustu sängystä ennen puoltapäivää tai yhtä. Sitten siinä 2-3 kk iässä rytmi alkoi tasoittumaan kun vauva alkoi oppimaan yön ja päivän eron. Meillä ei auttanut kuin aika.

vauvan vieressä voi nukkua, jos vaan itse osaa eikä mene liian jumiin. Opin vähitellen, alussa olikin hankalaa. Mutta tissitakiaisen imetys helpottui kovasti. Itse olen imettänyt aina kun vauva on halunnut, vaikka tuntikausia putkeen. Vähenee se vähitellen, enää menee n. 5 min kerrallaan. Ennen helposti 3 tuntia, joskus vaikka 6...Ja tavallisesti tunti syömistä, 3 tunnin tauko / 3 t. syömistä, tunnin tauko.

Meillä vauva siis osasi alusta alkaen nukkua omassa sängyssä, mutta opeteltiin nukkumaan yhdessä, kun yösyömiset tihentyivät ja nukuttiin välillä vain parin tunnin pätkiä.

Ja toinen juttu: alussa meilläkin valvottiin myöhään, vähitellen nykyään 8 kk ikäisen kanssa 22 tai 23:een. Sitten nukutaankin usein 9 asti, aina vähintään 8:aan. Vähän kai erikoinen rytmi meillä, nytkin vauva on pikku päiväunilla... Mutta tämä sopii kaikille toistaiseksi. Yöunet siis n. 22.30 - 8.30 ja parit päiväunet lisäksi yhteensä 2 - 3 tuntia, toiset jo aamupäivällä toiset iltapäivällä ja usein pikkulenkillä torkut vielä 19 - 20. Muuten, jos ne jää väliin, valvotaan yhtä myöhään kuin muutenkin.

ihan yksinkertaisesti ongelma on se, etta vauva nukkuu liikaa paivaunia. toisin kuin jotkut taalla vaittavat, vauvalle pitaisi jo ihan alusta alkaen yrittaa opettaa oikeaa paivarytmia. neljan tunnin paivaunet on todella pitkat. monet vastasyntyneet hadin tuskin nukkuu yhteensa patkissa sen verran paivaunia. yrita lyhentaa / vahentaa noita paivanukkumisia ja saada vauva syomaan enemman paivasaikaan. sinansa toi tuntikausien imetysrumba on tuossa iassa viela aika normaalia, mutta sen pitaisi suurimmalta osalta ajoittua paivasaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maksimiina:
ihan yksinkertaisesti ongelma on se, etta vauva nukkuu liikaa paivaunia. toisin kuin jotkut taalla vaittavat, vauvalle pitaisi jo ihan alusta alkaen yrittaa opettaa oikeaa paivarytmia. neljan tunnin paivaunet on todella pitkat. monet vastasyntyneet hadin tuskin nukkuu yhteensa patkissa sen verran paivaunia. yrita lyhentaa / vahentaa noita paivanukkumisia ja saada vauva syomaan enemman paivasaikaan. sinansa toi tuntikausien imetysrumba on tuossa iassa viela aika normaalia, mutta sen pitaisi suurimmalta osalta ajoittua paivasaikaan.

Mikä on kenellekkin liikaa, meillä on lapset nukkuneet 3 tunnin päiväunet 3,5 ja 3 vuotiaaksi.
Suosittelen minäkin kokeilemaan tuota lisämaitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitix4:
Alkuperäinen kirjoittaja maksimiina:

Mikä on kenellekkin liikaa, meillä on lapset nukkuneet 3 tunnin päiväunet 3,5 ja 3 vuotiaaksi.
Suosittelen minäkin kokeilemaan tuota lisämaitoa.

tarkoitin lahinna sita jos nukkuu useita kertoja paivassa monen tunnin paivaunet, niin kuin ap:n kirjoituksesta ymmarsin. silloin vauvan vuorokauden unikiintiosta sijoittuu liian suuri osa paivasaikaan.

meillä esikoisella meni reilu 3 viikkoa ennen kuin tajusi yön ja päivän eron. Siihen asti valvoi yöllä kolmen, neljän tunnin pätkiä :( Ja vastaavasti nukkui päiväunia varmaan enemmän.
Syökö vauva tuttia yleensäkään? Sen opettaminen voisi auttaa. Ja mikäli tosiaan on rinnassa kiinni läpi yön eikä millään irrota, minäkin voisin ehkä kokeilla lisämaitoa..? Tai sitten on vain muuten rinnalla viihtyvää sorttia.

Meidän vauva ei siis suostu imemän tuttia milloinkaan. Nukkuu aamupäivällä/päivällä (alkaen n. klo 11-14) n. neljän tunnin päikkärit, valvoo sitten noin tunnin verran ja sen jälkeen taas n. neljän tunnin unet iltapäivällä/alkuillasta. Sen jälkeen valvotaan yönunille asti.

Viime yö oli tähänastisista rankin. Koetettiin käydä nukkumaan yhdentoista aikaan. Nukahti vasta kahdelta ja nukkui vain puoli tuntia. Sen jälkeen valvottiinkin kahdeksaan asti aamulla : ( Lähes koko tuon ajan oli tissillä, saattoi torkahtaa hetkeksi ja heräsi taas. Välillä vain makoili sängyssä (siis meidän, omassa sängyssä ei suostunut olemaan) ja katseli silmät virkeänä maailmaa. Ei siis itkeskellyt, että olisi ollut vatsavaivaa tms.

Mietin sitä, että eiköhän minulla tule sitten yöaikaan tarpeeksi maitoa?? Eli vauva ei saa imettyä itseensä kylläiseksi. Päiväsaikaan maitoa tulee kuitenkin runsaasti, niin, että vauva imiessä joutuu välillä "syleksimään" osan maidosta suusta pois. Jos tekisi tänään niin, että pumppaan maitoa pulloon ja jos ensi yönä on samanlainen meininki, niin koetan syöttää häntä pullosta. Toivottavasti vaan suostuisi syömään pullosta... Muuten tämä äiti on aika pimahtamispisteessä :(((

Lisämaitoa minäkin suosittelen. Todellakin. Meillä lisämaidon antaminen vähensi heti tuota yöaikaista tissillä roikkumista. Ja koko porukka isää myöten voi nyt paremmin kun yöt eivät ole niin katkonaisia. Tiedän, että nämä himoimettäjät (älkää nyt loukkaantuko) suosivat sitä, että vauvaa pidetään tissillä 24/7 mutta siinä vaiheessa kun se tekee kaikkien olon huonoksi, niin voi alkaa miettiä sitä oman järjen käyttöä. Ei se lisämaito sitä lasta pilaa. Eikä omaa äitiyttä.

so tired...:
JOs vauva nukkuuu kahdet neljän tunnin unet, niin taitaa olla vuorokausirytmi vähän hakusessa. Pikku hiljaa pitäisi ohjailla vauvaa siihen, että pisin unijakso on yöllä. Varsinkin noita alkuillan unia kannattaisi yrittää pehmeästi lyhentää.

Meillä oli uniongelmaa jos jonkinlaista, mutta onneksi vauvalla oli vuorokausirytmi aina kohdillaan.

Voiko tuon ikäistä vauvaa, siis kuusiviikkoista, vielä ohjata vuorokausirytmiin?? Ei kai vauvaa voi väkisinkään pitää hereillä? Eilinen ilta valvottiin oikeastaan koko ilta, eli sillä ei ainakaan ollut haluttua vaikutusta yöuniin. Ja päiväunet 4 h nukkui parvekkeella, eli raitista ilmaakin sai, kun siis monet sanoo sitä, että ulkoilma auttaisi kunnon yöuniin.

Voit ihan hyvin korjata kuusiviikkoisen päivärytmiä, mä tein sen jo kolmeviikkoiselle. "Väkisin" hereillä pitäminen tarkoittaa riittävästi menoa, valoa ja meininkiä, jolla saat edes hieman pidennettyä vauvan valveillaolojaksoja päivällä. Pyri pitämään puoli tuntia tavallista pidempään hereillä jokaisella valveillaolojaksolla päivän aikana.

Todellakin kuulostaa siltä, että vauvallasi on päivärytmi sekaiskn, kun yöhön eivät osu nuo 4 tunnin unet.

Niin, ja olihan se huvittavaa kun vauvalla silmät lurpsui kun meillä musa pauhas ja mä tarjosin kaikkea mahdollista hauskaa, mutta sillä tavalla heti eka yö oli parempi. Tarjoa myös ruokaa niin että korvista tursuaa. Päätä heti aamusta mikä on se päivä jolloin projekti alkaa.

ala anna nukkua 4 tuntia putkeen paikkareita, herata 2 tunnin jalkeen. paivaunet voisi olla yhteensa vaikka 1x2h + 2x1h, tuon ikainen ei yleensa jaksa paria tuntia enempaa valvoakaan putkeen. pida paivalla paivaunien aikana valot paalla, niin etta yon ja paivan ero on selva.

Vauvat ovat varsin yksilöllisiä. Mielestäni on merkillistä, että täällä sanotaan kategorisesti, että muutaman kuukauden ikäiselle vauvalle 4 tunnin päikkärit on pitkä aika. Meillä nukutaan päivällä 3-6 tuntia ja yöllä klo 21-08 kahdella pikaisella ruokailulla. Vauva on vähän päälle kaksi kuukautta vanha. Illalla, mikäli ei heti nukahda, melko reipas ja nopea taputtaminen pepulle jopa 10 min ajan on takuuvarma nukuttaja.

Yöunien pituuteen ei päiväunien pituus juurikaan vaikuta. Mikäli päikkärit ovat lyhyemmät kuin 3 tuntia, vauva nukahtaa jo illalla aikaisemmin. Lisäksi aamulla hän nukkuu suunnilleen tunnin. Taputtelu, hereilläoloajan aktiivinen juttelu, jumppailu, muskari yms. pitävät virkeinä ja keskittyneinä herilläolon ajan. Olen myös huomannut, että mikäli päivän ulkoilu on jäänyt lyhyeksi, myös yöunet lyhenevät.

WHO:n suositus on 6 kuukauden täysimetys ja saa olla mielestäni melko vahvat perusteet että tästä luopuisi. Imetys sujuu paremmin, jos juo illalla esim. alkoholittoman tai ykkösoluen, jolloin maidontulo kiihtyy. Myös muutoin juominen on tärkeää. Olen huomannut, että maitoa tulee aina paljon vähemmän ja imetysajat venyvät pidemmiksi, mikäli olen juonut liian vähän päivän aikana. Suosittelen kokeilemaan oman maidontulon kiihdyttämistä korvikkeiden sijaan.

Tsemppiä!

Nukkumisrytmistä ja unien pituudesta vielä... Nukkuminen on myös osittain perinnöllistä. Kannattaa ehkä kysellä omilta vanhemmilta myös, miten itse on nukkunut pienenä ja mitä kikkoja omilla vanhemmilla on ollut. Sekä mieheni että minä olemme jo kuukauden vanhoina siirtyneet 8 tunnin yöuniin ja yli 5 tunnin päikkäreihin. Emme siis olleet yllättyneitä, kun vauvamme siirtyi n. 4 viikon vanhana vastaavaan rytmiin. Varmasti myös huonosti nukkuminen on samalla tavalla osittain periytyvää. Vaikka tietenkin nukkumaan myös oppii ja voi opettaa.

Tuli vielä mieleen, että ei kai teillä ole kotona liian lämmin/vauvalla liian paksusti vaatetta tai peittoja? Meillä patterit olivat muutaman päivän tavallista kuumemmalla (myrskyjen kylmyyden ja vedon jäljiltä) ja vauvalla peitto kaksinkerroin. Silloin hän nukkui paljon levottomammin ja ähisi. Pepun taputtelun lisäksi vauvan kevyt heiluttaminen on meillä toiminut. (Niin, että käsi kyljen tai mahan päällä ja kevyesti keinuttaa/ravistaa)

Alkuperäinen kirjoittaja taputtelija:
WHO:n suositus on 6 kuukauden täysimetys ja saa olla mielestäni melko vahvat perusteet että tästä luopuisi.

No just, taas näitä. Mutta kun elämässä kaikki ei aina mene niiden suositusten mukaan. Ei edes vaikka olisi kuinka WHO:n suosituksia....

Alkuperäinen kirjoittaja taputtelija jatkaa:
Nukkumisrytmistä ja unien pituudesta vielä... Nukkuminen on myös osittain perinnöllistä. Kannattaa ehkä kysellä omilta vanhemmilta myös, miten itse on nukkunut pienenä ja mitä kikkoja omilla vanhemmilla on ollut. Sekä mieheni että minä olemme jo kuukauden vanhoina siirtyneet 8 tunnin yöuniin ja yli 5 tunnin päikkäreihin. Emme siis olleet yllättyneitä, kun vauvamme siirtyi n. 4 viikon vanhana vastaavaan rytmiin. Varmasti myös huonosti nukkuminen on samalla tavalla osittain periytyvää. Vaikka tietenkin nukkumaan myös oppii ja voi opettaa.

Tuli vielä mieleen, että ei kai teillä ole kotona liian lämmin/vauvalla liian paksusti vaatetta tai peittoja? Meillä patterit olivat muutaman päivän tavallista kuumemmalla (myrskyjen kylmyyden ja vedon jäljiltä) ja vauvalla peitto kaksinkerroin. Silloin hän nukkui paljon levottomammin ja ähisi. Pepun taputtelun lisäksi vauvan kevyt heiluttaminen on meillä toiminut. (Niin, että käsi kyljen tai mahan päällä ja kevyesti keinuttaa/ravistaa)

kylla on elama helppoa, jos vauva nukkuu noin hyvin. kateeksi kay, mutta onnittelut! vertailun vuoksi voin todeta etta omat lapseni ovat vauvoina nukkuneet vain 10-40 minsan paikkareita. eivat silti ole mitaan uniongelmaisia, yksinkertaisesti vain parjaavat vahemmalla unella.
tuosta 6kk taysimetyssuosituksesta viela: vauvat ovat yksilollisia myos ruokatarpeensa mukaan, eivat ainoastaan nukkumistavoiltaan.

Amen, samaa mieltä maksimiinan kanssa. Meidän "uniongelmainen" nukkuu myös yleensä n. 45 minuutin päikkäreitä 3 kertaa päivässä, yöunet noin 20-07 ja turhan monella syötöllä, mutta ei ylimääräisiä kukkumisia kuitenkaan yöaikaan. On niin yksilöllistä tämäkin.

Samoin nyt hieman alle 5 kuukautisesta asti on ollut pakko jo antaa kiinteitä, kun toinen on selvästi nälkäinen. Tähän asti on menty nollakäyrillä ja täysimetyksellä. Olen ylpeä, että olen pystynyt imettämään tähän asti, mutta tyttö selkeästi kaipaa jo enemmän ruokaa, joten en aio minkään suositusten mukaan pitää häntä nälässä..

Kaikki on niin suhteellista ja korvikekin on ihan hyvää ruokaa, jos muuta ei pysty tarjoamaan. Ystäväni lapsi on ihan kelpo tapaus, vaikka sairauden vuoksi häntä ei ole koskaan imetetty eli syyllistäminen tästäkin joutaisi jo romukoppaan!

Yhteistyössä