"Vauva vieroittautuu" miksi syytätte vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
3kk, 5kk, 8kk, 9kk, 1v. jne. Ikien kohdalla tulee monesti "vauva vieroittautui", miksi tulkitsette vauvan käytöksen sellaiseksi että haluaa eroon rinnasta?

Ne on ohimeneviä vaiheita, voi olla että hankalimmat kaipaa pulloa ja muuta ruokaa tueksi tuohon hetkeen, mutta viimeistään parissa viikossa se rinta on taas yhtä tärkeä kuin ennenkin.
Jos olette itse toivoneet vieroittumista niin miksette vain puhu "vieroitin rinnasta" vaan vieritätte syyn vauvan niskoille?

Meillä vauva kyllä vieroitti itsensä tissistä, koska ei vaan enää suostunut sitä syömään. Otti tissin suuhun mutta ei sitten halunnut sitä kuitenkaan. Useampana päivänä tarjosin tissiä, mutta en kait alkanut viikko tolkulla sitä tissiä sille sitten tuputtamaan. Ihan naurettava ajatuskin. Sen takia varmaan ei tissimaito enää niin maistunut kun olin raskaana uudestaan.

No eikö se ole vaan hyvä, että vauva heittäytyy hankalaksi tissillä kun ikään on 1v? En ole koskaan ymmärtänyt taaperoimetystä, musta oli hienoa kun lapsi vierotti itse itsensä 9,5kk iässä eikä minun tarvinnut huolehtia vieroituksesta. :)

Vauva alkoi vieroksua. Ehkä se olisi parempi sanoa niin. Samapa tuo. Usein lähempänä 1v.tta lapsi kuitenkin alkaa kiinnostua niin paljon muustakin, että voi sanoa hänen vieroittautuvan rinnasta.

Keskimmäinen lapsi vieroittautui 1v3kk iässä, ainakin itse sanon noin. 1v jälkeen alkoi saada tavallista maitoa enkä enää erikseen tarjonnut tissiä vaan lapsi sai sitä kun itse pyysi, tuossa vaiheessa lakkasi pyytämästä. Varmaan olisin saanut imetyksen jatkumaan pidempään mutten nähnyt sille enää ideaa taaperon kanssa, mielestäni kaikki sujui noin kivuttomasti ja helposti.

Pikkusiskoaan 1v5kk imetän yhä koska hän sitä haluaa. Viimeistään 2v iässä varmaan vieroitan hänet jos hän ei sitä ennen itse "vieroittaudu". Väkisin en enää 1,5v rupea tissille houkuttelemaan.

Annatte tuolla valheellisella toteamuksella luulon tuleville äideille että näin käy ja yli vuoden jatkuva imetys on jotain ylifriikkiä kun vauvan muka kuuluu omasta aloitteesta vieroittautua niin varhain että korvike on jo normi lapsen ruokavaliossa.

Vähän sama juttu kun ihmiset puhuu "maito hiipuu tai loppuu" kun vauva täyttää 3kk, onhan se hyvä tulkita vauvaa ja omaa kehoaan miten lystää jos ei vaivaudu tutustumaan vauvanajan hoivakirjoihin sen jälkeen kun on saatu lapsi ulos mahasta.

[QUOTE="vieras";26173497]Annatte tuolla valheellisella toteamuksella luulon tuleville äideille että näin käy ja yli vuoden jatkuva imetys on jotain ylifriikkiä kun vauvan muka kuuluu omasta aloitteesta vieroittautua niin varhain että korvike on jo normi lapsen ruokavaliossa.[/QUOTE]

Onhan se yli 1 v jo vähän yliholhoamista se imettäminen. Vauva voi juoda jo kupista lehmänmaitoa. Tuskin se imetys ketään haittaakaan, mutta kyllä vauvan mielenkiinto on jo pitkälti muissa asioissa.

Ei 1 v tarvitse korviketta, ihan tavallinen maito on ok.

[QUOTE="vieras";26173594]Onhan se yli 1 v jo vähän yliholhoamista se imettäminen. Vauva voi juoda jo kupista lehmänmaitoa. Tuskin se imetys ketään haittaakaan, mutta kyllä vauvan mielenkiinto on jo pitkälti muissa asioissa.

Ei 1 v tarvitse korviketta, ihan tavallinen maito on ok.[/QUOTE]

Luepa aloitus tarkemmin. Listassa oli monta ajankohtaa ennen vuoden ikää ja alle vuotiaalle harvemmin pelkkä lehmänmaito on hyvästä. Jolloin korvike tulee kuvioihin kun rinta jää.

Ajan takaa sitä, että äidit voisivat tehdä enemmän raskauden jälkeisen tiedonhankinnan eteen. Kyllä sitä luetaan oppaita kuinka synnytetään ja mitä kivunlievityksiä on, sekä nannia vaiko tuttelia, mutta liian moni uskoo tietämättöminä vanhanaikaiset imetysohjeet eivätkä osaa tulkita vauvansa viestejä oikein.

[QUOTE="vieras";26173497]Annatte tuolla valheellisella toteamuksella luulon tuleville äideille että näin käy ja yli vuoden jatkuva imetys on jotain ylifriikkiä kun vauvan muka kuuluu omasta aloitteesta vieroittautua niin varhain että korvike on jo normi lapsen ruokavaliossa.

Vähän sama juttu kun ihmiset puhuu "maito hiipuu tai loppuu" kun vauva täyttää 3kk, onhan se hyvä tulkita vauvaa ja omaa kehoaan miten lystää jos ei vaivaudu tutustumaan vauvanajan hoivakirjoihin sen jälkeen kun on saatu lapsi ulos mahasta.[/QUOTE]

Minä en ole "opiskellut" yhtään äitiyttä varten, mulla se tulee luonnostaan :)

Yhteistyössä