Vauvahaaveet kaatuu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murtunut

Vieras
Olemmen olleet yhdessä useamman vuoden ja olen vauvakuumeillut jo yli vuoden. Olen jo kymmenen vuoden ajan tiennyt, että haluan lapsia. Olen löytänyt rinnalleni miehen, jota rakastan ja jonka kanssa haluaisin saada lapsia. Yli vuosi sitten, kun aloin vauvahaaveista puhua, sivuutti mies aiheen täysin tyyliin "sitten joskus" ja "en ole vielä valmis." Talvella tympäännyin noihin puheisiin ja vaadin saada tietää enemmän. Annoin miehelle miettimisaikaa ja lopulta hän kertoi, että voisi olla valmis yrittämään lasta alkukesästä. Tunsin suurta helpotusta ja olin tyytyväinen hänen ratkaisuunsa. Ajattelin, että jaksan vielä odottaa muutaman kuukauden.

Mutta eilen kaikki taas muuttui. Mies alkoi puhua, että häntä ahdistaa se, mitä lupaili minulle. Että ei hän ehkä sittenkään ole vielä valmis. Hänellä ei ole vieläkään sellaista tunnetta, että hän oikeasti haluaisi lapsen. Maailmani romuttui täysin. Viime yö ja tämä päivä on mennyt itkunsekaisissa tunteissa. Olo on kauhea. Vaikka mies sanoikin, että onhan siihen kesään vielä aikaa, niin silti minua ahdistaa. Voiko miehen mieli enää parissa kuukaudessa muuttua?

Tahtoisin keskustella tästä asiasta kunnolla, mutta en tiedä, kuinka sen tekisin ilman riitelyä ja painostamista. Olen päättänyt jo aikaisemmin, että jos mies ei kesällä ole valmis jättämään ehkäisyä pois, niin minä olen valmis lähtemään tästä suhteesta. Rakastan häntä suuresti, mutta halu tulla äidiksi on silti niin suuri, että olen valmis uhraamaan tämän rakkauden.

Miten voisin selvittää asiat mieheni kanssa, joka ei ole halukas edes keskustelemaan asiasta? Vai vaadinko minä nyt liikoja? Mies on jo lähes 40-vuotias, joten hänen biologinen kellonsa tikittää jo. Ja jos mies ei vielä tuossa iässä tiedä, haluaako lapsia, niin eikö silloin ole aika selvää, että hän ei niitä tule koskaan haluamaan?

Onko muilla kokemuksia tällaisesta ja miten teillä on tilanteet ratkenneet?

Jo ei ukko tohon ikään mennessä tiedä mitä elämältään haluaa niin herää todellakin kysymys että tietääkö koskaan...

Se TÄRKEIN kysymys tässä kohtaa onkin se mitä SINÄ haluat! Sillä niinhän sinun täytyy elämässäsi tehdä, niin kuin sinä haluat. Jos toinen osapuoli ei ole samaa mieltä ja halua samoja asioita niin...

Minä varmaan olisin nostanu kytkintä jo...

No tuota noin. Painostaa ei tosiaankaan kannata. Tilannehan on nyt sellainen, että sinä haluat lapsia ja miehesi ei tällä hetkellä halua lapsia. Minua oudoksuttaa, miksi monet miehet ilmaisevat asian sanomalla "ei vielä" tai "sitten joskus". Miksi ei voi yksinkertaisesti sanoa, että tällä hetkellä ei ainakaan halua vielä lasta (se asia on varmaa), ja että ei tiedä haluaako joskus myöhemmin. Jos siis ei tosiaankaan tiedä! Tosin ihmettelen myös sitä, miksi sen päätöksen tekeminen on (miehille?) niin vaikeaa. Jos ei henkilökohtaisesti välitä lastenhoidosta eikä koe tarvitsevansa omia lapsiaan elämäänsä, niin eikö silloin olisi melko helppo päättää, että ei aio koskaan hankkia lapsia. Toisaalta, jos lapsista pitää ja niitä aidosti haluaa, niin silloin luulisi olevan helppo päättää niiden puolesta. Jos ei osaa päättää, niin ei ainakaan pitäisi pitää puolisoa siinä uskossa, että ihan kohta pian osaakin päättää tai varsinkaan, että ihan kohta pian antaa myöntävän vastauksen. Miehesi voisi rehellisesti sanoa, että ei tosiaankaan tiedä, tuleeko koskaan myöntymään lastenhankintaan. Sinä saat sitten sen perusteella tehdä päätökset/valinnat.

Saako kysyä paljonko sinulla on ikää, että onko vielä luonto tulossa vastaan? Miehellähän se biologinen kello ei ikinä rupea tikittämään. Ihan hyvin se tuosta lisääntyy vielä monta kymmentä vuotta. Kyllä se miehen mieli varmasti jossain vaiheessa muuttuu. Älä vaan rupea painostamaan. Olen monta kertaa lukenut, ettei painostus johda kuin suruun. Kai kuitenkin haluat, että mieskin ihan sydämestään niitä lapsia haluaa? Mun mielestä mies ei nykyaikana ole vanha vaikka onkin jo 40-vuotias. Ihmiset hankkii lapsia koko aika vanhempana ja vanhempana ja kun miehillä se mahdollisuus on myöhemminkin, niin en ihmettele jos he tilaisuuden käyttävät. Ainoa "ongelma" tietenkin sitten se jos sinullakin rupee ikä tulemaan vastaan.

Ystäväni hukkasi 12v elämästään tällaisen miehen kanssa, joka ei tiennyt haluaako lapsia vai ei. "Ehkä sitten joskus" . tämä ukko oli reilu 30 seurustelun alkaessa.

Elämä meni, ukko vaihtoi nuorempaan ja ystäväni on siis sinkku joka suree ettei ehkä lapsia saakkaan.

Itselläni on iän puolesta vielä hyvin aikaa. Olen miestäni 10 vuotta nuorempi..

Keskustelimme asioista ja sovimme, että pysymme alkuperäisessä suunnitelmassa. Miehen oma (vaikea) lapsuus ilmeisesti vaikuttaa miehen päätöksiin aika paljon. Mutta toiveikkaana odottelen kesää. Ja jos mies sitten kuitenkin päättää, ettei olekaan valmis, niin ei kai minulla tosiaan ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä.

Ja sen verran pitää vielä mainita, että itse olen aina ollut sitä mieltä, että lapset tulee tehdä nuorena. Itsellä vielä jokunen vuosi ennen kuin 3-kymppiä tulee täyteen. Sen jälkeen olen jo mielestäni vanha. Ja älkää tästä loukkaantuko, tämä on vain minun mielipide on minun suunnitelma itselleni. :) Jokainen tekee niin kuin lystää. Mutta vaikka miehillä ei biologinen kello tikittäisikään, niin minun mielestäni jossain menee kuitenkin raja.

Ja sen verran pitää vielä mainita, että itse olen aina ollut sitä mieltä, että lapset tulee tehdä nuorena. Itsellä vielä jokunen vuosi ennen kuin 3-kymppiä tulee täyteen. Sen jälkeen olen jo mielestäni vanha. Ja älkää tästä loukkaantuko, tämä on vain minun mielipide on minun suunnitelma itselleni. :) Jokainen tekee niin kuin lystää. Mutta vaikka miehillä ei biologinen kello tikittäisikään, niin minun mielestäni jossain menee kuitenkin raja.

Otathan senkin sitten huomioon että valitettavasti niitä lapsia ei sitten pakosta tule juuri "tilattuun aikaan" eli en halua pelotella mutta itse naiivina näin kuvitellen jouduin oppimaan kantapään kautta :( Eli se että mies ilmoittaa olevansa valmis lapseen niin ei vielä takaa mitään vaan pahimmassa teillä raskaus ei ala heti niin ota myös se huomioon siinä kuinka kauan miestäsi odotat... Yhtäkkiä voit olla 30 ja lasta ei kuulu vaikka niin suunnitelit. Tämä siis vaan ihan realismia koska itse ajattelin juuri niin tyhmästi 28-vuotiaana että tunnustelin itseäni että olenko valmis lapseen ja sitten kun päädyin että olen niin hups, eihän sitä kuulunutkaan ja nyt olemme hedelmöityshoidoissa... :(

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä kuin JHY!

Ystäväni samassa tilanteessa kuin sinä. Hän ei vaan tajua, että ei se lapsi todellakaan välttämättä heti tule kun yritys alkaa. Ethän syö pillereitä? Monella kestää kierron luomuksi meno ja normalisoituminen jopa 6kk -12kk. Koska olet viimeksi ollut gynellä? Onahn sinulla säännöllinen kierto, eikä ainakaan yli 40 päivää?

Minä suosittelen, että varaat itsellesi gynen jolla ultra (varmista siis ajanvarauksesta että huoneessa ultra). Varaat ajan noin kp 10-14. Eli juuri enne oletettua ovulaatiota. Silloin gyne näkee ovuloitko, miltä munasolut näyttävät, ovatko munasarjat ja kohtu ok, eli kaikki valmiina lapsentekoon. Liian moni sinun ikäisesi yrittää ensin raskautua vuoden (kuten minä itsekin) ja vasta sitten hakeutuu tutkimuksiin.

Itsellä plussa vasta kun jonossa lapsettomuushoitoihin, kovaa yritystä takana 2 vuotta. Meillä auttoi siis pelkkä Clomifen-kuuri, jota lääkäri määräsi kokeiltavaksi kun jonotimme hoitoihin. Jos olisin heti yrityksen alussa käynyt tsekkauttamassa tavarani, voi olla että monelta itkulta olisi vältytty.

Murtuneelle: kuulostaa kovin tutulle. Samanalaisessa tilanteessa olen ollut mieheni kanssa aikanaa. Tosin me olemme saman ikäisiä ja itselläni alkoi biologinen kello tikittää. Suhteen alussa en niin kovin puhunut lapsista, mutta kun sitten aloin ottaa asiaa puheeksi, niin viisi vuotta melkein meni ennen kuin mieheni sanoi "olevansa valmis". Noihin edeltäviin vuosiin mahtui kyllä monet itkut ja keskustelut, myös parisuhdeterapiaan turvauduimme. Kun sitten olin raskaana, niin eipä mies ollutkaan valmis! Reagoi vauvauutiseen vetäytymällä ihan kuoreensa eikä ollut lainkaan iloinen tai onnellinen uutisesta. Niin meni koko raskausaika, tunsin olevani ihan yksin asian kanssa - ja myös mahani kanssa. Kaikki muuttui siitä hetkestä, kun mies näki syntyneen vauvan, siitä hetkestä vasta mies on pitänyt lapsen hankintaa oikeana päätöksenä. Nyt kolmevuotias poikamme on miehelleni kaikki kaikessa ja mieheni on hyvä isä.

Itse haluaisin sisaruksen pojallemme. Olen yrittänyt asiasta keskustella, mutta taas vastaaotto on sama kuin yrittäessämme keskustella ensimmäisen lapsen hankinnasta! Mikään perustelu siitä, kuinka tärkeitä sisarukset lapsellemme olisivat tms. ei uppoa. Toinen lapsi vain kuulemma tekisi kaikesta elämässämme paljon hankalampaa, meillä kun on kuulemma kaikki niin hyvin nyt. Toki onkin, mutta en voi ymmärtää eikö voisi olla kahdenkin lapsen kanssa. Itselleni jäi kuitekin aika ikävät muistot ensimmäisen odotuksen ajoilta ja siitä, kuinka yksin silloin tunsin olevani ja kuinka vähän mies tuntui olevan odotuksessa mukana. En siis halua vastaavaa uudelleen kokea.

En tiedä mitä tehdä, odotan kai vain ihmettä sen suhteen, että mies muuttaa mielipidettään. Itse olen jo lähempänä neljääkymmentä kuin kolmeakymmentä, joten ihme saisi kyllä tapahtua melko pian...

Monesti olen miettinyt, että jos olisi riittävän ajoissa tiennyt millaiseen tilanteeseen tämän lapsiasian kanssa joudumme, en olisi tähän suhteeseen jäänyt. Mutta tässä sitä nyt ollaan enkä nyt enää tästä halua lähteä, kaikkihan on kuitenkin muuten hyvin.

Tsemppiä Murtuneelle asian kanssa, toivon teidän pääsevän johonkin ratkaisuun asiassa. Yhteiseen ratkaisuun niin, että molemmat olette ratkaisun takana. Neuvoja en osaa oikein antaa, mutta painostaminen ei ainakaan kannata, sen olen oppinut. Toisaalta, jos ei painosta, niin en tiedä tuleeko sitä ratkaisua ikinä...

-illi

Saako kysyä paljonko sinulla on ikää, että onko vielä luonto tulossa vastaan? Miehellähän se biologinen kello ei ikinä rupea tikittämään. Ihan hyvin se tuosta lisääntyy vielä monta kymmentä vuotta. Kyllä se miehen mieli varmasti jossain vaiheessa muuttuu. Älä vaan rupea painostamaan. Olen monta kertaa lukenut, ettei painostus johda kuin suruun. Kai kuitenkin haluat, että mieskin ihan sydämestään niitä lapsia haluaa? Mun mielestä mies ei nykyaikana ole vanha vaikka onkin jo 40-vuotias. Ihmiset hankkii lapsia koko aika vanhempana ja vanhempana ja kun miehillä se mahdollisuus on myöhemminkin, niin en ihmettele jos he tilaisuuden käyttävät. Ainoa "ongelma" tietenkin sitten se jos sinullakin rupee ikä tulemaan vastaan.

Kylla miehillakin biologinen kello tikittaa. Lapsettomuus hoidoissa olevista 25% syy naisella, 25% miehilla 50% ei syyta loydy. Ian seka huonojen elintapojen myota miesten siittioiden laatu heikkenee (Asiaa terveydestä - Huoltamo.com Information on age-related infertility in men at MedicineNet.com) ! Ala rupea painostamaan, mutta jos todella haluat lasta, nykyinen suhde ei valttamatta ole sinulle paras mahdollinen. Olen aiempien kirjoittajien kanssa samaa mielta, etta kylla nelikymppisena pitaisi jo pikkuhiljaa tietaa haluaako lasta vai ei. Ja taasen jos nelikymppisena lasta rupeaa tekemaan, niin on kuusikymppinen, kun lapsi kaksikymppinen, joten ei esim valttamatta tule koskaan nakemaan lapsenlapsiaan-varsinkaan mies. Tsemppia!

Viimeksi muokattu:
Samassa tilanteessa olen ollut ja tavallaan olen kai vieläkin. Miehen mielipiteet lapsista ovat vaihdelleet täysin laidasta laitaan. Viisi vuotta, viisi pitkää vuotta on asiasta tapeltu. On itketty, painostettu, annettu miehen miettiä rauhassa, erottu, iloittu miehen pienistä "myönnytyksistä", petytty taas enemmän.. Mies on taas antanut toivoa. Sellaisen pienen oljenkorren, johon voin takertua. Ja minä palasin.. Korsi ei kestä painoani kauaa, tiedän kaiken taas alkavan alusta. En enää edes jaksa iloita, nyt vain odotan, koska putoan.

Asiaan ei ole ratkaisua. Mies saattaa muuttaa mielensä, ihan yhtä hyvin, kuin ei muutakkaan. Ainut neuvo, minkä annan on: ÄLÄ JÄÄ ODOTTAMAAN LIIAN PITKÄKSI AIKAA! Odota kesän yli puhumatta asiasta.. Anna miehelle aikaa miettiä. Älä missään nimessä painosta. Jos hän vielä kesän jälkeenkin sanoo, ettei tiedä, lähde. Älä jää suhteeseen, joka tulee katkeroittamaan sinua päivä päivältä enemmän. Älä jää vain, koska haluat uskoa "ehkä joskus". Älä jää, koska kuulet tarinoita, joissa on "onnellinen loppu". Kukaan ei tiedä, miten teidän tarinanne kuuluisi loppua. Kuitenkin se tuska, jota SAATAT joutua kokemaan, ne pettymykset, riidat, syyttelyt.. Kaikki mikä tuhoaa suhdettanne, tuhoaa sinua päivä päivältä enemmän. Se ei ole sen arvoista. Mitä pidemmäksi aikaa jäät, sitä vaikeampi sinun on lähteä. Minä olen ollut lähdössä/lähtenyt jo niin monesti, etten osaa laskea. Nyt antaisin mitä vain, jotta olisin lähtenyt jo heti alussa. Takerruin liikaa "turhiin lupauksiin". Lupauksiin, jotka eivät koskaan toteutuneet, eivätkä luultavasti tule toteutumaankaan. Älä ole yhtä tyhmä, kuin minä.

Tämä on vain yksi mahdollinen lopputulos. Vaikka toista kuinka paljon rakastaisikin, se ei aina riitä. Joskus ihmisen olisi parempi ilman toista.

Elämä meni entistä kehnommaksi. Olen niin toivonut, että rakas mummini ehtisi nähdä vielä jälkikasvuani, mutta nyt hän on joutunut sairaalaan ja on todella huonossa kunnossa. Kuukausi sitten annettiin elinaikaa noin 2 vuotta, nyt eivät uskalla luvata mtn.
Voihan itku. Kai ne haaveet kaatuu ainakin tuon asian suhteen. :´(

Mies on nyt antanut jatkuvasti ymmärtää, että yrittäminen alkaa kesällä. Saa nähdä.. Jotenkin en uskalla luottaa. Pelkään, että petyn vielä todella pahasti.

Yhteistyössä