Vauvalla atopiaa, allergiaa vai jotain muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän puolivuotiaalle on alkanut tulemaan kuivia länttejä selkään. Ovat erikokoisia, suurimmat n. euron kolikon kokoisia. Kiinteitä ollaan maisteltu kohta 2kk, pääasiallinen ruoka on kuitenkin rintamaito. Mitäköhän tälle kuuluisi tehdä, miten tuollaisella pienellä selvitetään että onko atopiaa, allergiaa vai jotain muuta? Pitääkö kiinteiden syönti lopettaa kokonaan ja mites mun syömiset? Onko kellään ollut vastaavaa?

Meillä on ollut. Nuo pyöreät läntit on usein lehmänmaitoallergian merkkejä. Itse olin useamman kuukauden dieetillä. Ei maitoa, viljoja varsinkaan vehnää eikä kananmunaa. Kannattaa käydä näyttämässä allergialääkärille. Ei siis lastenlääkärille, eivät välttämättä osaa tunnistaa allergian aiheuttajaa. Allergialääkärin avulla pääsee vähimmällä, koska tunnistavat usein oireista todennäköisen aiheuttajan, joten ei tarvitse vältellä kaikkea kauaa. Kiinteät kannattaa tehdä itse ja mahdollisimman yksinkertaista, ettei tulee montaa allergian aiheuttajaehdokasta.

Jos on kuivia eikä juuri punoita niin atooppista veikkaisin. Meillä kahdella lapsella ollut sitä vauvana. Alkanut parin kk iässä, parempi iho sitten isompana mutta kuivahipiäisiä tulevat varmaan aina olemaan. Meillä ei ainakaan terkkari mitään allergioita epäillyt kun läntit ovat tosiaan vain kuivia eivätkä punoita juuri paitsi silloin kun on just tultu kylvystä tai rasvailtu. Kuuriluontoisesti 1%kortisonia ja muuten perusvoidetta meille neuvottiin. Tietysti noita kannattaa neuvolassa näyttää niin saatte varmuutta..

Mä en edes olisi allergiatestejä toivonut, esikoisen kohdalla ne käytiin läpi ja turha homma oli. Prickit ja verikokeet ja muut on kuitenkin vauvalle aika kurjia. Tietysti mennään jos tosi tarve on mutta muuten ei.. Kun ei ne testitkään aina varmoja ole. Varovasti niitä kiinteitä 1 ruoka-aine kerrallaan niin huomaat jos joku aiheuttaa tota. Mutta allergiassa mun kokemukseni mukaan ne läntit on yleensä punoittavia "kiukkuisen" näköisiä, pelkkä kuivuus viittaisi vain atooppiseen.

Meille sanottiin että läiskäekseema (kolikkoihottuma) on yleensä vaan atooppista ihottumaa, jota toki jotkut ruoka-aineet pahentaa (tomaatti, suklaa) mutta ei varsinaista allergiaa. Jos kesällä helpottaa, niin ei ole ruoka-allergiaa. Meillä rasvattiin, Sibicortilla, erilaisia rasvoja kokeiltiin, kun oikein pahana verillä oli niin kylvetettiin metyleenisinessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ne läntit kyllä juurikaan punota. Mietin sitäkin, että voisko ne tulla esim pesuaineesta? Kun niitä on vaan selässä ja vauva aina selälleen nukkuu.

Hiki pahentaa. Kun peset pyllyä, niin huuhtaise aina myös selkää, ja varsinkin jos olet rasvannut niin entinen rasva pois ennenkuin uutta laitat.

Atopialta vaikuttais. Meillä kahdella lapsella vauvana ollu talviaikaan varsinkin. Hydrokortisonia kuuri, niin on yleensä auttanut. Nytkin on tuolla 5 kk ikäisellä edessä kaulan alla joitain kuivia plänttejä. Niitä oli jaloissa ja käsissäkin joitain, lääkäri sanoi että atopialta vaikuttaa. Käski laittaa tuota edellä mainitsemaani rasvaa. On auttanut. Kiinteiden maistelu kans menossa tai isompia määriä syö jo vaikka pari viikkoa menny. Yleensä alkanut niiden yhteydessä, mutta en epäile itse ruoka-aineallergiaa.

Meillä noita länttejä löytyy myös, lievää atopiaa kuulemma, mutta mua vaan jotenkin epäilyttää toi diagnoosi..

Kuivat kohdat nimittäin vain laajenevat ja lisääntyvät vaikka rasvaan päivittäin, nilkassa oli jopa pieni haavauma, kun en ilmeisesti ollut tajunnut ajoissa rasvata sieltä tai jotain. Kuivat kohdat myös punoittavat melko ärhäkästi aika ajoin. Silloin yleensä myös posket..

Tästä olen yrittänyt muutaman kerran sanoa, mutta atooppiseksi sanovat joka kerta.. Mitä siinä sitten tekee kun kohta on koko pienen ihmisen iho täynnä kuivaa... Mun silonen vauva katoo, en tiiä miten paljon saattaa jopa kutista toi ihottuma.. Eikä sitä saa loppumaan..

Atopian taustalla on usein allergia. Tosin nuo vaivat helpottavat onneksi monilla nopeasti. Allergialääkärin mukaan, jos hydrokortisoni helpottaa on syytä epäillä allergiaa.

Jos kyseessä on vain kuivia länttejä, joihin tarvitsee vain hyvin harvoin kortisonia, eipä niistä tarvitse kummemmin välittää. Jos on kyse allergiasta, kuiva iho muuttuu ihottumaiseksi kunnolla ja oireet pahenevat kunnolla.

Kannattaa miettiä jos alkaa isommasta ihottumasta olla kyse, että milloin alkoi, missä vaiheessa rupesi pahenemaan. Sillä keinoin saa mahdollisesti kiinni aiheuttajan.

Esikoiselle ilmestyi aikanaan kuivat läntit jalkoihin 3 kk ikäisenä, siitä pikkuhiljaa pahenivat ja mahaoireitakin tuli, loppujen lopuksi paljastui laaja-alaiset allergiat, jotka alkoivat helpottaa vasta lähemmäs 3-vuotiaana. Meillä saatiin onneksi pahikset kiinni heti, kun olin tarkkana uusien ruoka-aineiden kanssa, tilanne ei päässyt räjähtämään täysin käsiin missään vaiheessa.

En jaksa laajemmin nyt ruveta kirjoittelemaan, vaan suosittelen tutustumaan Histamiiniin ja/tai Yahoon allergialistaan, sieltä saa mukavasti neuvoja miten edetä, jos ihottuma alkaa tosissaan vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ne läntit kyllä juurikaan punota. Mietin sitäkin, että voisko ne tulla esim pesuaineesta? Kun niitä on vaan selässä ja vauva aina selälleen nukkuu.

Kokeile, että jätät huuhteluaineen kokonaan pois ja pesuainekin näitä herkälle iholle tarkoitettuja. Iholle ilmaa eli välillä ilman paitaa sisällä nyt kun alkaa jo olemaan talvikelit mennyttä. Liikaa ei kannata pestä mutta ei toisaalta saa hikinenkään olla tai vanhat rasvat siihen jäädä. Noissa löytää tasapainon yleensä vain kokeilemalla, mikä sitten kullekin sopii. Meillä eka lapsi vaati tosi jämäkän rasvauksen ja siksi jouduttiin pesemäänkin paljon. Kun ei vanhan rasvan päälle uutta, tietenkään. Toisen iho taas voi hyvin kun vähennettiin rasvauksia ja pesuja reippaasti. Ruoka-aineallergioita ei siis kummallakaan, ekalla eläinpölystä jotain reaktiota.

Ja sitten vaan ihon seurailua; en usko että noilla tosiaan allergiapolille lähetettä saa. Yksityiselle tietysti pääsee jos haluaa mutta kannattaa muistaa että ne ekana tehtävät prick- ym. testit ei tosiaan aina paljasta totuutta; siellä voi näkyä jotain mikä ei noita ole aiheuttanut ja toisin päin. Lopullinen ihon ärsyttäjä voi olla just joku pesuaineallergia tai vastaava. Ja meillä kun on toi atooppinen iho periytyvä ominaisuus näköjään, niin voin lisätä että ilman mitään allergioitakaan sellainen iho voi ärsyyntyä/kuivua tosi pienestä. Toivottavasti apuja löytyy. :)