Vauvalla pissatulehdus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
miten teillä on hoidettu?

Meil 6kk ikäisellä nousi lauantaina kuume, panadolilla/buranalla laskee 37 pintaan, mut kun lääkityksen teholakkaa nousee ad.39.5. Lapsi syö kohtuudella, juo huonosti. (tänään en ole saanu syömään kuin ½ purkkia kasvissosetta ½purkkia hedelmäsosetta ja n.½dl nestettä). Yöllä nukkuissa joi paremminki.

Käytiin tk:ssa lääkäri katsoi korviin muttei nähny sinne ku olivat niin vaikussa (meil oli korvatulehdus kuukausi sitten, huomenna ois ollu kontrolli), ei putsannu eikä katsonu tympanometrillä.

No otettiin CRP se oli 12. Pissänäytteessä leuk ++++ ja prot +, ja pissatulehdus ajatuksella saatiin ditrim duplo kuuri ja kotiin.

Soitin perään tk:n ku sain informaatiota muualta, et pitää tehdä lähete takaisin virtaus tutkimukseen kun ensimäinen vti ja kontrrollinäyte ensi viikolla.

Nyt mietin et soitanko lasten päivystykseen et menikö tämä ihan oikein? Lapsi on virkeä silloin kun kuume laskee, mut on kärtyinen eikä viihdy yksin.

Meillä on tk:ssa semmonen tyyli, et jos on pienen pissanäyte plussalla yhtään, niin se lähetetään automaattisesti viljelyyn. Sit syödään kuuri, ja kuurin loppumisen jälkeen kontrollinäyte + varataan aika munuaisultraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aa:
Tää kyssäri mun mielestä sun pitäis kysyä sieltä terveyskeskuksesta eikä täältä palstalta....

se homma oli siellä täs on resepti.. pikaista paranemista. Lääkäri kysyi kolmelta eri lääkäriltä ensinäkin et minkä ab-kuurin aloittaa. Et siks kysyn muiden kokemuksia

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tuo jatkotutkimus tehdään käsittääkseni helpommin pojille? Virtsatulehdus kun on enempi tyttöjen vaiva. Voin olla kyllä väärässäkin...

Meillä tutkitaan kaikilta, jotka sairastaa ekan vti:n alle 2v:na

näyte meni viljelyyn.. ja soitin perään tk:n et sanovat lääkärille viestiä tuosta virtaustutkimuksesta. Kuin kiireinen se on, siis onko aika odotettavissa viikon, kahden, kuukauden sisään

Ehdottomasti pyydät lähetteen tutkimuksiin! Oikeastaan mua ihmetyttää, että teidät laitettiin kotiin ollenkaan, mulla joutui lapsi vielä viisikuisena sairaalahoitoon samasta syystä. Kun kuume nousee, se käsittääkseni usein tarkoittaa, että tulehdus on jo munuaisissa ja silloin on jo munuaisvaurion vaara!

Miten teillä otettiin virtsanäyte? Vain pussilla vai myös rakkopunktiolla? Pussinäyte on epävarma ja sillä tulee herkästi bakteereja virtsaan vaikka virtsatulehdusta ei edes olisi. Eli lapsella saattaisi olla joku muu vialla kuin virtsatietulehdus.

Onko virtsasta myös tutkittu mikä bakteeri siellä on? Sekin pitäisi ehdottomasti selvittää, jotta antibiootti on oikea. Meillä lapsella oli yksi tulehdus, jonka bakteeri oli resistentti yhdelle antibiootille.

Soita lasten päivystykseen, minun käsittääkseni noin ei pitäisi hoitaa vauvan vti:tä.

Tuo jatkotutkimus tehdään käsittääkseni helpommin pojille? Virtsatulehdus kun on enempi tyttöjen vaiva. Voin olla kyllä väärässäkin...

Meillä tytöllä oli pienenä pissatulehdus, samoin tein jatkotutkimuksiin. oli takaisinvirtausta, lievänä tosin, ei saanut estolääkitystä. Silloin ainakin lastenlääkäri sanoi että aina laitetaan tuonne tutkimuksiin kun noin pienellä tulehdus.

mä taas oon ymmärtäny et se ois suositus aina kun kyse pienen ensimäisestä tulehduksesta. oli sit tyttö tai poika...

mun käsityksen mukaan alle vuoden ikäinen hoidetaan aina yliopistollisessa.

Toisaalta, mulla ollut 2 lapsella munuaisaltaan tulehdus, johtuen refluksista kylläkin ja toisella enemmänkin häikkää, mut kun on tulehdus rakossa, niin pitäis tehdä ainakin lisätutkimuksia, miktio?

Kun meillä ollut vauvalla 3 kk pissatulehdus, oltais saatu "minäpuhuhoonosoomi" antibiootti, niin vaadin lhetteen sairaalaan, ja ei meinannut mua uskoo kun sanoin et noi pieni hoidetaan aina sairaalassa. Saatiin lähete johon kirjoitti "äidin mukaan hoidetaan iv-tipalla".

Tarkistin sit sairaalasta et olinko ihan väärässä, en ollut, ja samantein sairaalaan mentäessä mentiin osastolle ja kanyyli päähän ab. suoneen.

Mutta meillä oli tosiaan munuiaistulehdus, mut jos rakkotulehdusta ei hoideta, tulehdus nousee ylöspäin. Kannattais ainakin soittaa ja kysyä mielipidettä, kuinka tää nyt oikeesti menee.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans:
Ehdottomasti pyydät lähetteen tutkimuksiin! Oikeastaan mua ihmetyttää, että teidät laitettiin kotiin ollenkaan, mulla joutui lapsi vielä viisikuisena sairaalahoitoon samasta syystä. Kun kuume nousee, se käsittääkseni usein tarkoittaa, että tulehdus on jo munuaisissa ja silloin on jo munuaisvaurion vaara!

Miten teillä otettiin virtsanäyte? Vain pussilla vai myös rakkopunktiolla? Pussinäyte on epävarma ja sillä tulee herkästi bakteereja virtsaan vaikka virtsatulehdusta ei edes olisi. Eli lapsella saattaisi olla joku muu vialla kuin virtsatietulehdus.

Onko virtsasta myös tutkittu mikä bakteeri siellä on? Sekin pitäisi ehdottomasti selvittää, jotta antibiootti on oikea. Meillä lapsella oli yksi tulehdus, jonka bakteeri oli resistentti yhdelle antibiootille.

Soita lasten päivystykseen, minun käsittääkseni noin ei pitäisi hoitaa vauvan vti:tä.

otettiin sillä "vaipalla", ja laitettiin viljelyyn. Mä itse epäilen kyl vahvasti et tytöllä ois korvatulehdus, mut tuo ditrim dublo hoitaa kyl senki jos se siel on.

Just annoin vauvalle ensimäisen antibiotin. Näkeekö sen jo illalla et alaako vaikuttaan, ku mietin et jos ei ala nestettä uppoamaan enempi et menemme lastenpäivystykseen, kun klo on 16.

En ole siis lääkäri tai muuten asiantuntija kuin siltä osalta, mitä olen oman lapseni kanssa oppinut. Mutta Ditrim Duossa näyttää olevan kaksi vaikuttavaa ainetta, joista toinen trimetopriimi. Mitä asiasta olen lukenut, sille resistenttejä bakteerikantoja on jonkin verran (meidän lapsella oli juuri sille resistentti). Ei yleistä, mutta kuitenkin. Muuten se on tietääkseni hyvä ja yleinen lääke vti:hin.

Jos oikein ymmärrän lääke ei ole kuitenkaan erityisen monikirjoinen, eli huonolla säkällä lääke ei tehoa.

Yhäkään en siis ole asiantuntija, mutta Ditrim Duplon käyttöaiheeksi ei mainita välikorvan tulehdusta Pharmaca Fennican mukaan. Eli se ei ymmärtämäni mukaan olisi hyvä lääke mahdolliseen korvatulehdukseen.

Yhäkin, soita sinne lastenpolille heti. Munuaisiin mennyt tulehdus ei ole leikin asia. Se voi aiheuttaa munuaisvaurioita melko nopeastikin. Meillekin on sanottu, että jos on epäselvää kuumetta, lapselta pitää selvittää vti:n mahdollisuus heti, jotta lääkitys saadaan äkkiä. Ja yleensä tuon ikäiset käsittääkseni hoidetaan antibioottitipalla mm. siksi, että se saadaan vaikuttamaan nopeasti. Riski vakavista vaurioista munuaisiin kun on olemassa vaikka yleensä nämä saadaankin hoidettua ilman, että vaurioita ehtii syntymään.

Tulethan kertomaan kuinka kävi, minua huolettaa puolestanne oman kokemukseni perusteella.

TAYS:n lastenpäivystyksessä ei tehty yhtään mitään vielä yhden näytteen perusteella. Aina vaadittiin toinen näyte asian varmistamiseksi. (Tai rakkopunktiona varmaan yksikin olisi riittänyt.)

Jos en väärin muista, meillä lapsella tipan kautta menevällä antibiootillakin meni hieman pidempään kuin jokunen tunti, että ero kunnossa alkoi näkymään. Muistaakseni kunnolla vasta seuraavana päivänä. (Tippa laitettiin illalla.)

Mulla on myös se käsitys, että noin pieni saa aina suonensisäisen antibiootin virtsatietulehdukseen. Soita ihmeessä lasten päivystykseen ja tule kertomaan mitä sieltä sanottiin

Hyvä, että soitit. Muistathan tehdä jonkinlaisen valituksen terveyskeskuksen lääkäristä, jotta sama ei toistu jollakin toisellakin, joka ei tajua epäillä saamiaan ohjeita. (Minä en aikanaan olisi epäillyt, meidän "onneksemme" lapsi ehti mennä niin huonoon kuntoon, että lähete lastenpolille tuli, muuten voi olla, että meidätkin lääkäri olisi lähettänyt kotiin kuukauden ikäisen kanssa.)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
soiton päivystykseen, ei tämä ihan oikein menny, pitäisi ottaa kaksi peräkkäistä näytettä ja yleensä näin pienelle tiputus aloitetaan suonen sisäisesti

no joudutko lähtemään uudelleen tk:hon vai ottavatko suoraan lastenpolille?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans:
Hyvä, että soitit. Muistathan tehdä jonkinlaisen valituksen terveyskeskuksen lääkäristä, jotta sama ei toistu jollakin toisellakin, joka ei tajua epäillä saamiaan ohjeita. (Minä en aikanaan olisi epäillyt, meidän "onneksemme" lapsi ehti mennä niin huonoon kuntoon, että lähete lastenpolille tuli, muuten voi olla, että meidätkin lääkäri olisi lähettänyt kotiin kuukauden ikäisen kanssa.)

pitää antaa palautetta.. en ainakaan vielä lähe takas tk:n ku meiltä on sinne 30km matkaa ja sain lapsen äsken ennen ku nukahti syömään tuon ½purkkia hedelmäsosetta. Yritän taas saada juomaan, ku nukkuu.
Jos juotava ei ala upota ja menee voipuneeksi ni menemme illalla päivystykseen. Laps kuitenki suhkot virkeä. Et sen puoleen ei hätää

Yhteistyössä