Vauvalle ruokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyypperöinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyypperöinen

Vieras
Kertokaahan nyt kiltit, että miten teen vauvalle (10 kk+) ruokaa:D

Siis tähän asti onpi syönyt pääosin purkkiruokaa ja nyt ajattelin, että voisin tehdä jotain myös itse:p

Eli, jos tekisin vaikkapa kasvis-broilerimönjää, niin keittäisinkö vaan kasvikset kypsiksi ja mössäisin broilerin kanssa (+jotain mausteita)? Mitä broileria pitäisi ostaa? Voinko sen pannulla kypsentää? Paljon broileria laitan yhteen annokseen?

Niin, ja miten noita mössöjä pakastan? Säilyvätkö kauan pakkasessa? Otanko edellisenä päivänä vaikkapa jääkaappiin sulamaan ja sitten vaan lämmitän?

:) Kiitos, jos joku viitsii asiaa hieman valaista ekakertalaiselle!

Broilerin fileesuikaleita oon vaan keittäny sipulin kanssa. Sauvasekoittimella mössöksi ja pieniin minigrip-pusseihin. Sitten perunaa ja porkkanaa samanverta keitellyt ja mössännyt. Niitä sitten pakkasesta sulatellut ja yhdistänyt.

Itse ajattelin parin viikon päästä kun tyttö on 10 kk, alkaa antamaan muun perheen ruokaa vauvaversiona. Eli esim jauhelihakeitto: en paista jauhelihaa, vaan keitän. Mausteet mukaan, mutta ei suolaa, lopuksi mössään vähän. Vuoden ikäisenhä olisi jo tarkoitus syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe, eli pikkuhiljaa totuttelee. Samalla kun tekee perheelle ruuan, niin samoista aineksista keittelee vauvalle.

meillä kyllä tuo lapsukainen syö samaa ruokaa kuin mekin tietty vähempi mausteisena mutta muuten täysin samaa. ei noin isolle tarvitse enää omia ruokia ruveta tekemään

Minä tee vauvan ruokia isompia eriä pakkaseen. Jaan ruoat sopiviin kerta-annoksiin ja pakkasesta on sitten helppo napata ruoka vesihauteeseen sulamaan. Keitän ja soseutan myös esim. lihaa ja porkkanaa minigripi pusseihin käyttövalmiiksi ja nekin on helppo napata pakkasesta, jos tarvitsee johonkin vauvan ruokaan nopeasti lisuketta.

Minä keitän tai höyrytän kasviksia. Lihoja yleensä keitän, mutta välillä myös paistan. Minä olen käyttänyt maustamattomia lihoja ( ei siis valmiiksi marinoituja). Joskus käytän valmiita pakastevihannespusseja (otan pussista vauvalle sopivia juttuja kuten porkkanan tai paprikan paloja). Vauvan ruokiin lisään hieman maustetta (en suolaa) ja ainakin meidän vauva tykkää, että ruoka maistuukin jollekin.

Ei ole ollenkaan vaikeaa tai vaivalloista tuo vauvan ruokien teko, vaikka en todellakaan ole mikään keittiöihme. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitoskiitos:) Se piti vielä kysyä, että miksi ei saa vaikkapa jauhelihaa pannulla paistaa:/?

kai se on se kun paistamisessa tulee vähän niitä karsinogeeneejä, pienen elimistö ei vissiin pysty käsittelee niitä vielä niin hyvin. Toisaalta, jos vuoden ikäiselle saa paistaa, niin miksei sitten 10 kuiselle.En tosiaan ole tästä varma, nää on niitä kuuluisia suosituksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitoskiitos:) Se piti vielä kysyä, että miksi ei saa vaikkapa jauhelihaa pannulla paistaa:/?

kai se on se kun paistamisessa tulee vähän niitä karsinogeeneejä, pienen elimistö ei vissiin pysty käsittelee niitä vielä niin hyvin. Toisaalta, jos vuoden ikäiselle saa paistaa, niin miksei sitten 10 kuiselle.En tosiaan ole tästä varma, nää on niitä kuuluisia suosituksia :)

kyllä meillä on paistettu. eikä mitään oo tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja rvieras:
Minä tee vauvan ruokia isompia eriä pakkaseen. Jaan ruoat sopiviin kerta-annoksiin ja pakkasesta on sitten helppo napata ruoka vesihauteeseen sulamaan. Keitän ja soseutan myös esim. lihaa ja porkkanaa minigripi pusseihin käyttövalmiiksi ja nekin on helppo napata pakkasesta, jos tarvitsee johonkin vauvan ruokaan nopeasti lisuketta.

Minä keitän tai höyrytän kasviksia. Lihoja yleensä keitän, mutta välillä myös paistan. Minä olen käyttänyt maustamattomia lihoja ( ei siis valmiiksi marinoituja). Joskus käytän valmiita pakastevihannespusseja (otan pussista vauvalle sopivia juttuja kuten porkkanan tai paprikan paloja). Vauvan ruokiin lisään hieman maustetta (en suolaa) ja ainakin meidän vauva tykkää, että ruoka maistuukin jollekin.

Ei ole ollenkaan vaikeaa tai vaivalloista tuo vauvan ruokien teko, vaikka en todellakaan ole mikään keittiöihme. :D

Kiitos kattavasta "tietoiskusta" :) Enköhän mäkin sitten saa jotain syötävää aikaiseksi, ei ainakaan kuulosta hirmuisen haastavalta touhulta loppujen lopuksi=)

Yhteistyössä