vauvalle vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Craviz 15+4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Craviz 15+4

Vieras
Moi, ja hyvää pääsiäistä kaikille!!

Mites teillä, paljonko olette hankkimassa / hankkineet esikoisellenne vaatteita yms..
Mietiskelen tässä vain että kuinka paljon se oikein niitä bodeja, potkuhousuja yms tarvitseekaan?
Viitsisi ihan hullunakaan niitä tuonne kaappeihin keräillä vaikka aina vaan ihanampia tulee vastaan =)
Kasvaahan se nopeasti..

Itse tähän mennessä (malttamattomana) olen ostanut
vain yhden 50 cm potkarit ja paidan sekä siihen settiin kuuluvat ihanat tossut, sitten 64cm sellaisen setin kanssa jossa paita ja housut..sekä 50-56cm uniasun...
Tarkoitus on tässä lähipäivänä mennä hankkimaan lisää..
Mutta paljon niitä uskallan kantaa kotiin...ettei jäisi käyttämättä paljoa..

Sillä vain meinaan että 80% mahdollisuudella en ota itselleni sitä äitiyspakkausta...

mä sekosin hulluilla päivillä ja ostin niitä bogin ja name it:n lyhyt ja pitkähihaisia bodyjä 5 kpl (koot 62-68cm) ja lisäksi 60cm benettonin potkarit ja trikoopaidan. Maksoi 3.90-5.90eur/kpl.

Harmittaa vaan kun kaikki vaatteet on joko tytöille tai pojille. Aina niissä on joku auto tai kukka ja värit sen mukaiset. Nuo bodyt oli kaikki valkoisia ja kuvina nalleja :)

En nyt haluaisi olla mikään värirasisti vauvan vaatteiden kanssa ja kaikki aina sanoo ettei sillä sitten vauvan synnyttyä ole yhtään väliä että minkävärinen vaate vauvalla on, mutta kyllä mä ainakin haluan tiettyä väriä tunnustaa. En itsekään laittaisi päälleni miesten vaatteita :o)

Pienelle vauvalle kannattaa perusvaatteiksi hankkia bodeja ja puolipotkuhousuja (niitä terällisiä ilman henkseleitä). 50 cm ei välttämättä tarvitse ollenkaan, ne menevät korkeintaan viikon tai kaksi jos vauva ""normikokoinen"". 56-62-senttisiä bodeja ja housuja 3-5 kpl / koko (riippuu kuinka usein pyykkäät). Uniasut ovat käteviä ja niitä voi pitää päivisinkin. Alkuun ei kannata kamalia määriä ostella, käytäntö sen sitten näyttää, mitkä vaatteet ovat sopivia ja käytännöllisimpiä. Esim. paidat ovat aika turha ostos pikkuvauvalle koska ne nousevat aina kainaloihin, eivät pysy ollenkaan alhaalla. Samoin terättömät housut eivät arkikäytössä ole kovin hyvät, kun sukat eivät pysy jalassa kuitenkaan. Ja ainahan niitä vaatteita saa sitten lisää ostettua jos vauva onkin sitä sorttia että pesuun menee 4-5 vaatekertaa päivässä.

Kyllä meillä pyykättiin ahkerasti vaikka vauvalla oli oli bodeja ainakin 6 kpl ja niihin potkareita/puolipotkareita alkaen 56 cm. Yhdet 50 cm potkarit oli kanssa. Sen lisäksi käytettiin yöasuna hihallisia potkareita. Tykkäsin aina laittaa aamulla vielä puhtaat päälle. Sukat oli musta hyvin laittaa potkareiden päälle, jotta pienet varpaat pysyy lämpimänä. Tietty sitten vaatetus sen mukana onko kesä- vai talvivauva. Että tartteeko neuletakkia tms. bodyn päälle.
Mutta siis kyllä niitä vaatteita suht reippaasti saa olla. Sitten meillä oli vielä sellaset juhla- ja kyläilyvaatteet erikseen....
Nyt jännätään tuleeko kakkosesta tyttö vai poika eli pärjätäänkö esikoisen vaatteilla vai pitääkö lähteä sinistä ostamaan.

Minun neuvoni, osta kaksi settiä 56-62cm+ parit yöasut.

ostelin odotusaikana pari settiä (body+potkarit/sukkahousut) 56 sekä 62cm, yöasuja oli muutamat myös samaisia kokoja, olivat kaikki kovassa käytössä. No laitokselta kun oltii kotiin lähdössä ja aloin pukea vauvaa 56cm vaatteisiin niin raukka oli makarooni siellä kankaiden keskellä... ihan ""pahaa"" teki pukiessa kun en osannut kuvitella että vauva voi olla niin pieni. Onneksi saatiin kassikaupalla niin 50cm kuin 62cm. lisäksi käytiin vielä kotiin mennessä ostamassa ""oikean"" värisiä ja kokoisia. 50cm kävi meille 3-4vk, mutta meillä oli tosi pieni vauva!49,5cm/2500g. Jos olisi pulleampi ollut tai pari senttiä pidempi niin ei noita 50cm olisi tarvittu. Kaupat on auki synnytyksen jälkeenkin ja sitten on kivempi ostaa niitä oikean värisiä, ettei kaikki ole valkoinen/beessi. Ja jos sinulla on paljon sukulaisia/ystäviä jotka innolla odottavat kanssasi niin he tuovat hirmuisen määrän vaatteita.

niin ja kun laitoksella oltiin niin isä kävi aina töistä tullessaan kaupassa ja ilahdutti meitä, joko pienellä lakilla tai sukilla, niinettä se isäkin voi odotellessaan teitä kotiin käydä kaupustelemassa tarvittavaa.

Meillä oli käytössä kietaisupaitoja eikä bodyja ihan pienellä. Vauva alkoi huutaa kuin syötävä, kun yritimme saada bodyn pään yli. Sitten hän kauhuissaan leväytti kätensä leväälleen eikä hihoja meinannut saada päälle. Kietaisupaidat olivat siis meillä helpompia. Kietaisubody menee ilmeisesti tuohon välimaastoon ja niitä käytimme myös paljon.

Yöasuja en oikein osannut pienellä käyttää. En tiennyt, otetaanko vaipan vaihdon yhteydessä koko vaate pois (turhaa vaatteiden riisumista) vai vain lahkeet (ovat tiellä vaippojen vaihdossa).

Moi Craviz!

Meillä esikoinen ei ollut puklaavaa sorttia ja vaipatkin pitivät hyvin, joten samoilla vaatteilla pärjäsi joskus päiväkausia. Sanoisin että ehkä 4-5 setillä pärjää. Mutta joillain vauva puklaa paljon ja vaatekertoja menee tuon verran PÄIVÄSSÄ! Yövaatteet on hyvä olla erikseen (eivät tule pölyisiksi), mutta pyjamaa ei välttämättä tarvitse ens alkuun.

Minäkin suosittelen kietaisubodeja ja terällisiä housuja, ja yleensäkin helposti puettavia, löysiä vaatteita. Sukkahousujen aika on myöhemmin!

Muista seuraavat:
- ovatko sukulaisesi innokkaita lahjojen ostelijoita? Meillä oli lopulta yli 15(!) bodya kokoa 50-62 cm, mukaan luettuna omat ostot, äitiyspakkauksen vaatteet sekä lahjat. Monia käytettiin kerran pari, sillä vauva kasvaa hirmuista vauhtia vastasyntyneenä.

- otatko äitiyspakkauksen? Siinä on useita 60 ja 70 cm vaatekertoja, joilla pärjää todella pitkälle. Odota ostosten kanssa ennen kuin teet tämän päätöksen ja saat pakkauksen. Itse kyllä neuvoisin ottamaan pakkauksen, sillä vaatteet ovat hyvänlaatuisia ja muut tarvikkeet todella hyödyllisiä. Esimerkiksi makuupussi, ohut toppa-asu, toppatöppöset, kylpymittari, kynsisakset...

- miten isoja sinä ja vauvan isä olitte syntyessänne? Se antaa osviittaa siitä kannattaako hankkia 50 cm bodeja varalle vai ostaa ne vasta tarvittaessa. Meillä tytön vanhemmat olivat pitkiä jo syntyessään eikä 50 cm vaatteita tarvittu lainkaan.

- kelpaavatko käytetyt vaatteet? Kirppareilta löytyy todella hyviä vaatteita pilkkahintaan (0,10-3 €), sieltä ostin itse kassikaupalla vaatteita jotka kelpaavat vielä toisellekin lapselle.

terveisin Aurora lokakuisista

sinuna en ihan vielä investoisi vauvaan kovinkaan paljoa,koska olet kuitenkin vasta noin alussa. itselläni koht viikkoa 36, mut kaikkea en edes vielä hankkinut. toivottavasti sulla kuitenkin menee kaikki loppuun asti hyvin. onnea odotukseen,

Suosittelen kietaisupaitoja, ainakin mun mielestäni niitä oli paljon helpompi pukea kuin pään yli vedettäviä. Päätä kun vastasyntyneellä varoo suht paljon! Meillä oli paljon bodeja ym. valmiina, ostelin odotusaikana kaikkia ihania juttuja, mutta kyllä nuo ns. käytännölliset vaatteet sitten kuitenkin olivat ylivoimaisesti parhaita...Eli kietaisut paidat ja potkarit, mielellään vielä puolipotkarit!

Kyllä minä ainakin ostin noilla viikoilla vauvalle vaatteita ja hyvä niin, koska olen ollut 30 viikosta asti vuodelevossa, enkä kauppoja ole nähnytkään. Ikinä ei tiedä miten käy. Ja jos sattuu ennenaikasena syntyyn, niin aika pieniä joutuu hankkimaan, kun 56cm on tosi suuria. Niitä kuitenkin vasta vauvan synnyttyä. Itse ollaan oltu tosi isoja vauvoja, mutta meidän muksu kulkee alakäyrää. Ihan hyvin voit jo hankintoja tehdä. Aina voi sattua jotain ja ei se pelkäämällä kummene. Itseäni harmittas nyt ihan kamalasti, jos en olisi sillon nautiskellut ja shoppaillut :)

Vinkkinä bodejen kanssa taisteleville äideille, ainakin H&M:ssä on täysin neppareilla ""avattavia"" bodeja joita ei tarvitse laittaa pään kautta vauvan ylle, ovat osoittautuneet ainakin meillä käytössä kietaisupaitoja paremmiksi.