Vauvamyönteiseen synnytyssaliin saa viedä vaikka oman maton ja verhot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Vammalan aluesairaala tunnetaan vauvamyönteisyydestään. Synnyttäjien toiveita kuunnellaan ja erikoisempiakin pyyntöjä toteutetaan aina kun mahdollista. Ehkä juuri siksi sairaalaan tullaan synnyttämään kaukaa oman alueen ulkopuoleltakin.

Aluesairaalan synnytysosaston seinillä komeilee erilaisia plakaatteja ja kunniamainintoja. Vauvamyönteinen sairaala on esimerkiksi valittu vuoden positiivisimmaksi vammalalaiseksi ja se on saanut myös Aktiivinen synnytys ry:n Doula-palkinnon.

- Kyllä me olemme ylpeitä toiminnastamme, ja on hienoa että sitä arvostetaan näin näkyvästi, vauvamyönteisen synnytysosaston osastonhoitaja Taru Kaaja sanoo.

Vauvamyönteisyys tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että vauvojen ja äitien annetaan rauhassa nauttia toisistaan. Synnytyksen jälkeen tulokkaille on budjetoitu puolitoista tuntia aikaa köllötellä äidin rinnan päällä ja tutustua maailmaan. Siis siinä tapauksessa, että äiti niin haluaa.

Synnyttäjien toiveita pyritään kuuntelemaan ja toteuttamaan aina kun mahdollista. Myös silloin, kun ne poikkeavat tavallisesta.

- Erikoistoiveitakin kuunnellaan. Joku äiti halusi esimerkiksi tuoda synnytyssaliin omat verhot ja maton, ja hän sai ne tuoda. Jotkut puolestaan toivovat esimerkiksi vanhempien lastensa läsnäoloa synnytyssalissa, kertoo kätilö Tiina Pluuman.

On tärkeää, että äidit saavat esittää synnytystä koskevia toiveita, osastonhoitaja Taru Kaaja sanoo.

- Se tuo turvallisuutta. Synnytys on sujuvampi ja helpompi kun äiti saa itse päättää omista asioistaan.

Vauvamyönteisyydestä annettu sertifikaatti edellyttää jatkuvaa kontrollia synnytysten sujumisen suhteen. Asiakaspalautetta kerätään aktiivisesti.

- Vaikka mekään emme tietenkään täydellisiä ole, äideiltä tulee pääasiassa hyvää palautetta, Taru Kaaja kertoo.

Tamperelaiset tulevat vaan - ja lisääkin mahtuisi

Tamperelaisia äitejä ei ohjata Vammalaan synnyttämään vaikka he itse haluaisivatkin. Vammalan aluesairaalaa kritisoidaan muun muassa siitä, että anestesialääkäri ei ole paikalla ympäri vuorokauden.

- Tämä pitää paikkansa vain osittain. Meillä on aina päivystävä anestesialääkäri lähietäisyydellä, ja hänet saadaan paikalle puolessa tunnissa, ylihoitaja Eila Tuomisto korjaa.

Vammalassa syntyi kuitenkin viime vuonnakin 32 tamperelaisvauvaa, ja tämän vuoden puolella päivänvalon Sastamalassa on nähnyt jo kahdeksan tuoretta tamperelaista.

Tamperelaissynnyttäjät yksinkertaisesti tulevat vaan, vaikka heidät olisikin ohjattu TAYSiin.

- Tottakai me hoidamme kaikki synnyttäjät jotka tänne tulevat. Näillä resursseilla voitaisiin ottaa hieman lisääkin tamperelaissynnyttäjiä, Eila Tuomisto kertoo.

Myös kauempaa, rannikolta ja pohjoisesta, matkataan Pirkanmaalle. Moni Vammalaan haluava synnyttäjä laskee varman päälle.

- Joku on jopa vuokrannut mökinkin täältä päin, jotta olisi sopivasti paikalla synnytyksen käynnistyessä, Taru Kaaja muistelee.

Syntyvyys on Suomessa nyt korkeimmillaan 40 vuoteen. Vammalan aluesairaalassa tilat ovat ylihoitajan mukaan toistaiseksi riittäneet.

- Ei meillä tarvitse käytäväpaikoilla synnyttää. Mutta vauvabuumi on kyllä nousemaan päin. Viime vuonna meillä oli 544 synnytystä.

Jyrkkä ei lakkautuspuheille

Pienten synnytysyksiköiden lakkauttamisesta ja synnytysten keskittämisestä maanlaajuisesti muutamaan suureen laitokseen on puhuttu jo pitkään. Vammalan aluesairaalassa suunnitelmia kuunnellaan epäuskoisina.

- Kaikki synnyttäjät eivät tarvitse TAYSin tarjoamaa erikoistasoa. Seulontaa toki tarvitaan, ja joidenkin on parempi synnyttää isommassa laitoksessa, osastonhoitaja Taru Kaaja sanoo.

Sosiaali- ja terveysministeriön raportti, jossa ehdotetaan synnytysyksiköiksi jatkossa kelpaavien laitosten vuosittaisten synnytysten alarajaksi 1000-2000 synnytystä, saa ylihoitaja Eila Tuomiston mietteliääksi.

- Ei meillä tietenkään ole mahdollisuuksia sellaisiin lukuihin. jos resursseja hieman lisättäisiin voisimme lisätä myös synnytysten määrää, mutta jäisimme silti noiden rajojen alapuolelle.

Vammalassa toivotaan, että pienet synnytysyksiköt voisivat toimia jatkossakin. Toimintaa kehitetään Eila Tuomiston mukaan siihen suuntaan, että synnytystoiminta voi jatkua.

- Meillä on hyvä maine synnytyssairaalana. Yksilölliselle synnyttämiselle on varmasti kysyntää jatkossakin. Kaikki äidit eivät tarvitse erikoistason sairaalaa, vaan synnytys sujuu tällaisessa pienessäkin yksikössä. Meillä on arvot ja asenteet kohdallaan.

YLE Tampere / Anna Sirén

Riskipeliä lähtemään synnyttämään (yöaikaan) tuollaiseen sairaalaan, jossa anestesialääkäri on puolen tunnin varoajan päässä. Mitä, jos tulee hätäsektion tarve? Siinä kohtaa vauva pitää saada ulos HETI, 30 minuutin päästä on jo liian myöhäistä..

:laugh: ei jessus. siinä vaiheessa kun minä synnytyssaliin pääsin ni en kyllä ois enää kiivenny verhoja ripustamaan. ois pitäny alkaa miestä käskyttään *NYT RIPUSTAT NE HETI TAI MÄ EN PUKKAA TÄTÄ PIHALLE OLLENKAAN! JA TOI MATTO EI OO SUORASSA!"

ja vanhempia lapsia en sinne missään tapauksessa haluaisi :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
MODET!!11

Mistä sä meidät käräytät? :xmas:

Jätkä muuten,vieläkö oli voittoputki lotossa?

No ei, kun unohdin koko loton. :snotty: BV vei mun voittoni. :snotty:

No höh :/

Paljonkos BV voitti :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
maton ja verhot :laugh:
Siis joo... okei. Ehkä noita asioita alkaa arvostaa sit kun synnytys kestää kauan. Mä en viimeks aatellu kun että kiva päästä saliin asti :D

Kestihän se joo...mut kyl siinä oli mielessä vaan oma jaksaminen ja vauvan ulos saaminen. Ei ne verhot tai matot. Hyvä kun jotain edes muistaa koko salista.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
MODET!!11

Mistä sä meidät käräytät? :xmas:

Jätkä muuten,vieläkö oli voittoputki lotossa?

No ei, kun unohdin koko loton. :snotty: BV vei mun voittoni. :snotty:

No höh :/

Paljonkos BV voitti :whistle:

Olikos yli 16e? en voi tarkistaa kun se on jemmannut profiilinsa.

Lisään ny vielä, että mä ymmärrän ihan hyvin, että joku vie oman cd-levyn tai synnytysaltaan tai muuta vastaavaa. Peittokin viel saattas olla, mut kuka käyttää oikeesti aikaa verhojen ripustamiseen? :o

Ei helevata. Mä otan seuraavalla kerralla tapetit messiin ja tapetoin seinätkin kivaks. Nii ja ne sairaalan kaakelit on vähän ankeet, jos pistäis nekin kuntoon siin samalla, vaikka avautumisvaiheen ja ponnistusvaiheen välissä.

Yhteistyössä