vauvan 2kk päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras

Hei!

Mun pikkunen nukkui aluksi yöllä noin 11-2, syöttö, 2-5, syöttö ja 5-8 syöttö ja sit hereille. Siinä sit hengaili noin puolillepäivin, nukahdellen välillä pikkuhetkiksi tissille, sitten päiväunet n. 12-16. Sen jälkeen taas nukahtelua, mut enimmäkseen hereillä. Tää oli musta ihan jees. Ja tää rytmi oli tullu ihan luonnostaan.
No mulle sit joku viisas tuli kertomaan, et ton ikäisten pitäis nukkua vähintään kahdet päiväunet, eli yritin sit totuttaa vauvaa siihen, kun hiukan mietin itsekin, että valvooko se liian pitkiä aikoja niin pieneksi.

No nyt vauva sitten nukkuu n.10-13.30 unet ja sit n. 15-18 ja nukkumaan menee n. 21.00. Yöllä nukkuminen ja heräily on huomattavasti epäsäännöllisempää, kukkuu ja hihhuloi huomattavasti enemmän ja on päivisin välillä kaamean kiukkuinen juuri ennen uniaan (kuten myös illalla), huutaa eikä suostu syömään.

Eli mitä mun oikein pitäis tehdä? Kestääkö sillä vaan tottua? En viitsisi edestakas vaihdella, kun ei kai sekään hyvää tee. Lisäksi hieman vaikeetakin, kun tuon yöhihhuloinnin jälkeen vauva on niin väsy, että todellakin tarvii unta päivällä., ja aivan helposti unilleen nukahtaakin. Mun pitää herätellä se syömään päiväunilta, kun muuten posottais vaik kuin kauan. Mutta mutta, kun eikö se idea olis oppia et yöllä nukutaan, ja musta se ymmärsi sen paremmin ennen näitä tuplaunia päivällä. Mutta miten saisin sen nyt taas nukkumaan enempi yöpainotteisesti, kun enhän mä voi väsynyttä vauvaa väkisin valvottaa.

Ainoo positiivinen juttu tässä on se, et päivät on nyt paremmin rytmitettyjä, eikä vauva roiku koko aikaa tissillä vaan syö oikeesti nälkäänsä.

olisit vaan antanu sen vauvan luonnollisen rytmin olla!:hug:
Sitten kun alotellaan kiinteitä, eli vauva ite jättää esim yösyömisiä pois,
voit alkaa hakemaan jtn rytmiä sille.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
ei ton ikäselle pysty vielä mitään rytmejä tekemällä tekeen!

joo, mut omalla rytmillään se tosiaan valvo melkeen koko päivän ja nukku ne yhet unet
ei se kai nukkuis ollenkaan, jos mä en laittais sitä johonkin aikaan nukkumaan...
kai nyt tonkin ikäselle on hyvä et jutut tapahtuis suht samaan aikaan, en mä nyt tietenkään minkään kellon kaa täällä kulje, mutta kun vauva ite on nälkäinen ja väsy samoihin aikoihin päivästä, ei vaan tajuu olevansa väsy...

Vauva on vielä kovin pieni. Noin pienellä ei ole vielä selvää päivärytmiä. Älä kuuntele, mitä muut sanoo, montako kertaa vauvasi kuuluu nukkua, vaan anna vauvan nukkua silloin kun häntä väsyttää. Äläkä huoli vielä vauvan unirytmeistä, ne kerkee muuttua vielä moneen kertaan:) Kolmen kuukauden iässä vauvalla voi olla jo aivan toinen unirytmi päiväunien suhteen. Myös vauvat ovat yksilöitä, joten ei voi vertailla, että jonkun toisen samanikäinen vauva nukkuu tälleen, niin että sinun vauvasikin pitäisi. Anna vauvan nukkua kun häntä väsyttää.

olisit antanut sen luonnollisen rytmin olla kaikki vauvat ei ole samanlaisia, eikä nuku saman verran saman ikäisinä. Eikä vauvaa tarvi herätellä syömään ainakaan meillä. Herää kyllä jos nälkä tulee :). Meillä vauva kun oli 2kk nukku ulkona vaunuissa 6 tuntia ja nyt vuosikkaana 1,5-3 tuntia. Eikä ota toisia päikkäreitä. Yöllä nukkuu 10-12 tuntia unia..

Mullakin tyttö nukkui 2kk iässä yöt hyvin (2xsyöttö) ja sitten päivällä kukkui ja nukkui pikku pätkiä. Sitten kun aikaa kului alkoi unet kiinnostamaan ja nukkui 2 päikkärit ja yöt läpeensä. Nyt on kohta 2-vuotta ja nukkuu päivällä 2 tunnin päikkärit ja nukkuu yöt klo 21-10.

Kyllä vauva itse tietää milloin nukuttaa ja varsinkin kun tuon ikäisellä ei vielä rytmiä ole. Ja ne unirytmit muuttuu vielä moneen kertaan!
Se rytmi missä lapsesi on tyytyväisemmillään on varmasti se sopivin.

Laitoin tytön tuossa iässä sänkyynsä kun näytti väsyneeltä ja nukahti sitten tai sitten ei, jos ei alkanut nukkumaan. Huomasin vaan että turha sen ikäistä oli taistella nukkumaan, kun jos ei nukahtanut niin ei sitten. Nukkui ainakin yönsä hyvin aina.

mulla 3kk ikänen vauva ja alusta asti nukkunu yöt hyvin. Päivällä ei juurikaan, paitsi sylissä. kahden kuukauden kohdalla ei nukkunu juur ollenkaan päivällä. En silti yrittänytkään tehä mitään. Ja nyt nukkuu yöllä taas huonommin. Kokoajan tää muuttuu, enkä ees yritä rytmittää mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
ei ton ikäselle pysty vielä mitään rytmejä tekemällä tekeen!

joo, mut omalla rytmillään se tosiaan valvo melkeen koko päivän ja nukku ne yhet unet
ei se kai nukkuis ollenkaan, jos mä en laittais sitä johonkin aikaan nukkumaan...
kai nyt tonkin ikäselle on hyvä et jutut tapahtuis suht samaan aikaan, en mä nyt tietenkään minkään kellon kaa täällä kulje, mutta kun vauva ite on nälkäinen ja väsy samoihin aikoihin päivästä, ei vaan tajuu olevansa väsy...

mitä väliä sillä on monetko päiväunet se nukkui? Jokainen tyylillään. Kuuntele lastasi ja tee niinkuin tuntuu siitä hyvälle. Meillä ei ole yksikään lapsista nukkunut ellen ole laittanut niitä nukkumaan. Siitä on siis tullut rutiinia alusta alkaen ja ne on sillai nukkuneet hyvin.

Toisekseen, lapsi muuttaa sitä rytmiään vielä moneen kertaan.. mulla nuorin on nyt 4kk ja on menty moneen eri suuntaan. Nälkä sanelee vielä aika pitkälle tuon ikäisen unia ja heräämisiä.

kaikki vauvat on omanlaisiaan, jotkut nukkuu päivällä enemmän ja toiset ei juuri yhtään.
meidän 3kk ikänen nukkuu pitkin päivää 15min-1h päikkäreitä eli ei pitkiä. enkä oo ees kattonu mihin aikaan päivällä millonkin nukkuu, nukkuu sitten kun nukuttaa.

meillä on poika nyt 9 kk ja edelleen nukkuu silloin kun on väsynyt, ei minkään mun saneleman rytmin mukaan. Toki se nyt menee suunnilleen samalteen, eli luonnollinen rytmi.

Yhteistyössä