vauvan äänekäs uni, löytyykö apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siiri75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siiri75

Vieras
moi kaikki.
olisin kysellyt, onko kenelläkään kokemuksia vauvan todella äänekkäästä unesta?
olen lukenut viestejä "tuhinasta ja ähinästä", mutta nämä tuntuvat todella lieviltä ilmaisulta kun vertaan meidän kuusiviikkoiseen tyttöön. vauva murisee, hirnuu, pärisee ja kiljuu ja samalla vääntelehtii aivan kaarella ja kiemuralla koko yön. nukkuen samalla sikeästi. kummalisinta on, että päiväunilla tätä ei juurikaan tapahdu ja vauva myös lopettaa aamulla noin kahdeksan aikaan ja alkaa nukkua paljon rauhallisemmin. mistä ihmeestä mahtaa olla kysymys? olen aika huolissani.
olemme antaneet disflatyliä ja probioottisia maitohappobakteereja sekä d-vitamiinia, mutta vaikka välillä joku on jätetty kokeeksi pois se ei vaikuta yölliseen meteliin millään tavalla. tämä räyhä on ollut päällä ihan ekasta viikosta asti. nukumme leveässä perhepedissä, mutta vaikka vauvan laittaisi omaan sänkyyn se ei auta äidin unta, sillä meteli kuuluu pienen asuntomme joka kolkkaan, joten isäkin nukkuu työhuoneessa tulpat korvissa, jotta saisi edes vähän unta.
eli onko kellään kokemuksia tällaisesta, olis ihana kuulla ettei tarvitsisi yksin murehtia!

Ei todellakaan tarvi murehtia, monet pienet vauvat ovat (siis mitä olen tuttavapiiristäni kuullut) TODELLA äänekkäitä nukkujia. Yhdessäkin ystäväperheessä vanhemmat nukkuivat vuoroöin työhuoneessa tulpat korvissa. Jotain moottori-vertausta käyttivät vauvansa äänistä. Meilläkin oli hyvin äänekäs pieni nukkuja, enkä pystynyt nukkumaan samassa huoneessa (vaikka olin perhepedistä haaveillut). Miestä äänet eivät onneksi haitanneet, joten hän nukkui aluksi vauvan kanssa. Onneksi vauvojen uni rauhoittuu pikkuhiljaa iän myötä.

Ei ne tipat varmastikaan yöääniin vaikuta. Jos vauva itse nukkuu (eikä valvo ilmavaivoja itkien), niin eiköhän asiat ole ihan normaalisti.

Meillä kolmiviikkoinen vauva ja hyvin äänekäs nukkuja. Itse otin ensimmäisen viikon jälkeen korvatulpat käyttöön. Vauvan sänky on ihan kiinni meidän sängyssä eli kuulen kyllä kun itku alkaa. Edes korvatulpilla ei saa eliminoitua noita muita uniääniä mutta vaimenee sentään sen verran äänet, että pystyn nukkumaan. Mies nukkuu ilman korvatulppia mutta hän ei nyt herääkään vaikka pommin räjäyttäisi vieressä.

Meillä ensimmäinen oli todella äänekäs nukkuja. Lammas-ruostunut sarana-moottorisaha -tyyliin. Toisen, nyt viisiviikkoisen, äänekäs reuhaaminen alkaa onneksi vasta aamuyöstä. Esikoisella tuo taisi mennä ohi joskus 2-3 kuukauden paikkeilla, joten siinä main oletan tämän pikkuisenkin unien rauhoittuvan. Mun kokemuksen mukaan vauvat ei siis todellakaan tuhise tai ähise nukkuessaan. Esikoisen aikaan nukuin toisessa huoneessa korvatulppien kanssa peitto pään ympärillä, että olisin saanut edes vähän nukuttua.

Minä olin myös vuodesohvalla evakossa ekat kuukaudet. Mies ja vauva elämöivät tyytyväisinä kilpaa makuuhuoneessa ;) Mä olin kans kuvitellut nukkuvani perhepedissä ja tuntui tosi pahalta, että en pystynyt nukkumaan edes samassa huoneessa vauvan kanssa. Onneksi vauvan nukkuminen rauhoittui vähitellen ja minäkin olen jo palannut takaisin makuuhuoneeseen...

Yhteistyössä