Vauvan ero vanhemmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Kuvitteellinen tilanne: äiti hoitaa 6kk ikäistä vauvaa kotona, perheen isä käy töissä. Puolison työpäivät ja yöt on vauvan osalta äidin vastuulla, iltaisin molemmat ovat vauvan kanssa yhtä lailla. Imetystä ei tarvitse tässä skenaariossa huomioida. Ajattele asiaa VAUVAN näkökulmasta.

1) Miten pitkä ero olisi mielestäsi maksimi äidin ja vauvan olla erossa, isän ollessa vauvan kanssa, ilman mitään painavaa syytä (ihan "huvin vuoksi")?

2) Entä miten pitkä ero olisi mielestäsi maksimi isän ja vauvan olla erossa vastaavasti?

Voisiko esimerkiksi äiti ja vauva käydä viikonloppureissussa ilman isää? Entä viikon? Entä isä ja vauva ilman äitiä? Eikä ole tarkoitus nyt moittia naapurin Pirkon toimintatapoja, vaan minkä sinä uskot olevan vauvalle ok?

Jotkuthan noudattaa karkeasti sääntöä 1h/ikäkuukausi tai 1päivä/ikävuosi eli 6kk ikäinen voisi olla erossa lähimmästä hoitajastaan 6h. Entä siitä toiseksi lähimmästä hoitajasta?

6 kk ikäinen varmasti ikävöi tuossa tilanteessa äitiä vähintään muutaman tunnin jälkeen. Onko se ok vauvan kannalta? Tuskimpa, mutta en usko että se olisi erityisen traumatisoivaakaan jos isä kuitenkin on luotettava hoitaja. Johtopäätös: ei oleellista merkitystä (ei ajalla, ei hoitajan sukupuolella), jos lapsella on kuitenkin luotettava hoitaja joka hänen tapansa ja tottumuksensa tuntee.

Eli esimerkiksi isä ja vauva voisi lähteä kahdestaan viikon reissuun / äiti voisi lähteä yksin viikon reissuun, koska vauvalla olisi tuttu ja turvallinen hoitaja?

Mikähän tässä oikeesti on ongelmana?

Kai tuo riippuu myös ihan vauvasta minkälainen on.

Me oltiin vauvan kanssa vkot äitini luona kun isä teki pitkiä työpäiviä arkena. Toisinpäin taas isä oli vauvan kanssa vanhempiensa kanssa mökillä kun mä olin vkonlopun töissä.

Ei mitään ongelmaa,eikä ikävöimisiä. Aina vierellä tuttu vanhempi.

Nyt reipas sosiaalinen melkein 4 v. lapsi...tästä kaikesta huolimatta.

Minä olen sen verran tehokkaasti "perusemo" etten osaisi edes kuvitella tilannetta jossa jättäisin puolivuotiaan lapsen paria tuntia pidemmäksi ajaksi isälleen hoitoon.

Meillä kyllä on mies ollut kotona 9 kuukautta jokaisen lapsen syntymän jälkeen joten lapsemme ovat saaneet tuona aikana molemmilta hoivaa ja hellyyttä osakseen mutta siltikään en ole lähtenyt humputtelemaan mihinkään noin pienen vauvan ollessa kyseessä.

Olin pois kotoa 10 tuntia nuorimmaisen ollessa 9 kuukautta vanha, lapsi pärjäsi isänsä ja isoveljensä kanssa mainiosti tuon ajan mutta minulla oli aivan jäätävä ikävä pieniäni koko ajan...oma moka, mitäs olen äiti ; )

Nyt kun nuorimmainen on jo puolitoistavuotias olin paremmalla mielellä pois kotoa 8 tuntia mutta en ole aivan heti lähdössä taas mihinkään ilman koko perhettä. Ei vaan sovi minulle.

Ei ole provo. Suunnittelen kesälomareissua lasten kanssa ennen miehen kesälomaa (mentäisiin parin mun kaverin luokse). Jotenkin ihan absurdi ajatus että olisin itse erossa puolivuotiaasta vauvasta viikon... Ja nyt ihan nolottaa ettei käynyt ensin mielessäkään, että vauva ja isä olisivat reissun vuoksi erossa viikon. Isälle tämä on keskustelun jälkeen ok ja lapsikin selvinnee hengissä, mutta näitä omia ajatusten uriani tutkailen... Itse muka olen niin korvaamaton mutta isästä voi olla viikon erossa ihan huvin vuoksi?

Ihan siis ajatusleikkinä, palstalaisten näkemys ei vaikuta meidän reissun toteutumiseen tai toteutumatta jäämiseen :)

Mun vauva ei edes huomannu, että olin poissa 5 päivää, yhtä rakas tuo isä sille kuin minäkin niin ei ollut ongelma. Kotiin, kun palasin niin muutaman päivän tykkäs olla vähän enenpi mun sylissä.

Tästä asiasta niin paljon erilaisia näkymyksiä, mutta itse ajattelen, että äiti on kuitenkin lapselle se tärkeämpi hoitaja jos isä on kokopäivätyössä. Mun mielestä pärjää vauva ilman äitiä parituntia ilman suurta ikävää. Tämä toki hyvin yksilöllistä. Jollekin vauvalle tuntikin on pitkä aika. Kuitenin täytyy muistaa, että myös äidit ovat ihmisiä ja heilläkin on tarpeita. Ei voi siis mennä aina täysin vauvan ehdoilla, koska vauvallehan olisi parempi että saisi olla äidin lähellä 24/7.

Mun mielestä tuo viikko erossa isästä on todella pitkä aika. Vklp vielä ihan ok. Vauva on tottunut että isä on poissa pitkiä aikoja työpäivinä, joten kestää eron isästä ihan erilailla kun äidistä.

Mä en oikein tajua että perustellaan vaikka viikon erossaoloaikaa, että ihan yhtä tärkeä isä/äiti on lapselle. Tuo viikko on todella pitkä aika erossa, joten jos molemmat vanhemmat ovat lapselle yhtäl äheisiä, ikävöi hän molempia yhtäpaljon. Kummankaan ei täten ole suotavaa olla viikkoa erossa lapsesta. Hätätilanteet on tietysti erikseen.

riippuu paljon vauvasta. meidän tyttö oli vauvana (ja on edelleenkin) hyvin sosiaalinen. oli 10kk ikäisenä, viikon mummolassa maalla ukin ja mummin sekä kummitädin kanssa, ilman meitä (oltiin töissä) ja ihan hyvin pärjäs ja pärjää edelleen.
ollaan oltu monesti kahdestaan tytön kanssa reissussa (maalla) tai kotona kahdestaan (mies työmatkalla), eikä mitään ongelmaa. Nyt tulossa syksyllä isi ja tyttö reissu, viikon mittainen ja tyttö ihan innoissaan että pääsee isin kanssa matkalle.

veikkaan että suurin ongelma on se että äitillä tulee se isompi ikävä :) ;)

Minun mielestäni olisi ihanteellista, että alle 1-vuotiaan ei tarvitsisi olla äidistä erossa kovin pitkää aikaa. Mieluiten mahdollisimman lyhyitä aikoja, toki aina ei ole mahdollista ja silloinkin tulisi pitää eroaika mahdollisimman lyhyenä. Eli mielestäni viikko erossa äidistä on liian pitkä aika puolivuotiaan kestää psyykkisesti, vaikkakin isä varmasti yhtä hyvä hoitaja ja tärkeä vauvalle muttei kuitenkaan voi korvata äitiä "henkisellä tasolla", eikä ole sitä äidin tuomaa turvallisuuden tunnetta, joka tulee äidin mm. äänestä ja tuoksusta. Tuohon perustuu se karkea suositus siitä että tunti per kuukausi/yö per vuosi erossa lapsi kestää. Tätä pyrin itse noudattamaan.
Äkilliset sairaalaan joutumiset yms. pakottavat erossa olot ovat vain ikäviä sattumia, mutta mielestäni viikon hupireissut voi jättää myöhemmällekin. Mutta kukin tekee loppukädessä nämä ratkaisut itse ja ovat tilivelvollisia vain lapselleen, jos lapsi myöhemmin kysyy "miksi?".

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti vapaasta tahdosta;29971406:
Minä olen sen verran tehokkaasti "perusemo" etten osaisi edes kuvitella tilannetta jossa jättäisin puolivuotiaan lapsen paria tuntia pidemmäksi ajaksi isälleen hoitoon.

Meillä kyllä on mies ollut kotona 9 kuukautta jokaisen lapsen syntymän jälkeen joten lapsemme ovat saaneet tuona aikana molemmilta hoivaa ja hellyyttä osakseen mutta siltikään en ole lähtenyt humputtelemaan mihinkään noin pienen vauvan ollessa kyseessä.

Olin pois kotoa 10 tuntia nuorimmaisen ollessa 9 kuukautta vanha, lapsi pärjäsi isänsä ja isoveljensä kanssa mainiosti tuon ajan mutta minulla oli aivan jäätävä ikävä pieniäni koko ajan...oma moka, mitäs olen äiti ; )

Nyt kun nuorimmainen on jo puolitoistavuotias olin paremmalla mielellä pois kotoa 8 tuntia mutta en ole aivan heti lähdössä taas mihinkään ilman koko perhettä. Ei vaan sovi minulle.

täh, miten toi on maholllista?

Mieheni on reissutyössä, joten on vähän niin kuin "aina" osan viikosta poissa, paitsi kun hoiti jokaista lasta kotona 5 kuukautta lasten ikävälillä 9kk-1v2kk, kun itse palasin töihin.

Ihan normaaleja esiteinejä nuo ovat silti.

Kun esikoinen oli 4kuinen oltiin miehen kanssa kaverin häissä ja kumpikin poissa kotoa 12 tuntia. Mummu hoiti lasta. Nykyisin tuolla 9vuotiaalla on omena-allergia. johtuiskohan tosta? Muuta "vikaa" ei ole ilmennyt.

Mieheni on reissutyössä, joten on vähän niin kuin "aina" osan viikosta poissa, paitsi kun hoiti jokaista lasta kotona 5 kuukautta lasten ikävälillä 9kk-1v2kk, kun itse palasin töihin.

Ihan normaaleja esiteinejä nuo ovat silti.

Kun esikoinen oli 4kuinen oltiin miehen kanssa kaverin häissä ja kumpikin poissa kotoa 12 tuntia. Mummu hoiti lasta. Nykyisin tuolla 9vuotiaalla on omena-allergia. johtuiskohan tosta? Muuta "vikaa" ei ole ilmennyt.

:O omena-allergia just tulee siitä, kun on erossa lapsesta 12h. Kuolemanvakava pähkinä-allergia tulee jos äiti on yön erossa lapsestaa ja lähtee hurvittelemaan, mutta jos menee vaan lepäämään esim. kylpylään niin sillon tulee vaan porkkana-allergia.

Mielestäni ei ole ok että vauva on huvin vuoksi erosta ensisijaisesta hoitajastaan viikon.
Toisesta vanhemmasta voikin olla kun tämä kerran on etäisempi.
Sopiva aika olla erossa ensisijaisesta hoitajasta on joitain tunteja.

:O omena-allergia just tulee siitä, kun on erossa lapsesta 12h. Kuolemanvakava pähkinä-allergia tulee jos äiti on yön erossa lapsestaa ja lähtee hurvittelemaan, mutta jos menee vaan lepäämään esim. kylpylään niin sillon tulee vaan porkkana-allergia.

Olipa siis hyvä että ei oltu 24 tuntia poissa... Ja toisaalta nyt harmittaa, kun en mennyt kylpylään aikoinaan, kun ei tuo esikoinen muutenkaan tykkää porkkanasta... :D

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Omieb kokemusten perusteella se on ekojen kuukausien aikana ihan sama kuka vauvaa hoitaa (itellä se oli lapsen isovanhemmat ja tädit) kunhan on läheisyyttä, ruokaa ja muut perustarpeet hoidettu. Sit ku ikää tulee lisää niin lapsi alkaa tajuta ketkä ne isä ja äiti on. Kadunkohan vielä moiseen keskusteluun osallistumista...

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
Omieb kokemusten perusteella se on ekojen kuukausien aikana ihan sama kuka vauvaa hoitaa (itellä se oli lapsen isovanhemmat ja tädit) kunhan on läheisyyttä, ruokaa ja muut perustarpeet hoidettu. Sit ku ikää tulee lisää niin lapsi alkaa tajuta ketkä ne isä ja äiti on. Kadunkohan vielä moiseen keskusteluun osallistumista...

Kyllä osa meistä tajuaa ettei noi lapset mistään lasista ole tehty :D

• Tykkää
Reactions: purjosipuli
Huoh. Kannattaisi yrittää muistaa mikä keskustelun aihe on.
Tottakai tärkeintä on että vauvalla on turvallinen/turvallisia hoitajia ja perustarpeet täyttyy.
Tässä nyt kuitenkin kysyttiin voiko vauva 6kk olla viikon erossa äidistään "huvin vuoksi".
Tottakai voi olla.
Ei vauva siitä vahingoitu.
Mutta ei se siltikään ole vauvan kannalta ok.

Yhteistyössä