Vauvan hikoilusta ja sydämestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LMAO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LMAO

Jäsen
23.02.2012
126
0
16
Meillä on 5.5kk ikäinen tyttö joka hikoilee PALJON! Vaikka päässä olisi vain ohut kypärä lakki ja päällä kevyt vanupuku niin monesti on tukka aivan märkä. Nukkuessaan hikoilee ja muutenkin. Olen lukenut että se saattaa kertoa sydänviasta. Olemme käyneet monesti lääkärillä kun tyttö sairasti rs-viruksen ja silloin aina sydän kuunneltiin. Olisiko näillä kuunteluilla havaittu jos sydämessä vikaa oisi? Onko teillä muilla ollut hikoilevia vauvoja?

Jotkut on vaan hikipeikkoja!Meillä on kumpikin mukula sellanen et hiki virtaa, vallankin vauvana kun oli lakki, vaikkakin ohut ja sit vielä kaukalossa..Mä jouduin tuolta pienemmältä (3kk) ottaa kaukalopussinkin pois kuukaus sitten kun oli aina ihan litimärkä hiestä kun vähänkin jossain käytiin vaikka oli vain sisävaatteissa ja ulkona oli pakkasta..

Hikoileminen voi olla sydänvian merkki mutta aika harvoin. Vauva voi hikoilla muutenkin. Mun kuopus oli pienenä sellanen et ku imi tissiä niin hikikarpalot vaan helmeili otsalla, olin vähä huolissani, mutta ihan terve lapsi se on. Se on vaan hyvä tarkenemaan, öisin se nukkuu ilman peittoa kun sen tulee muuten hiki.

Kiitos Maira. :flower: Vaikka sen tajuankin että me ihmiset ollaan erilaisia, niin joka päivä se käy mielessä että nyt on pinellä joku hätä. Neuvolassakin puhuin asiasta viimeksi mutta en saanut oikeen mitään vastausta tähän asiaan...

Mullakin nyt nukkuu tyttö sylissä hikikarpalot nenällä ja tuo puoli mikä on minuun päin tuntuu aivan hikiseltä. Sänkyynkään en nyt uskalla siirtää kun on nukkunut huonosti tänään ettei taas heräisi.

Mullakin 2,5 kk:n ikäinen tyttö tässä sylissä parhaillaan syö tissiä pää hiessä... Yöt nukkuu bodyssa mun vieressä, mutta ei aivan iholla, muuten läkähtyy. Peittona on äp:n pussilakana ja hyvin tarkenee... Isommat siskonsa olivat ja ovat samanlaisia :)

Mun poika on ihan vauvasta lähtien ollut hikikalle.

Mutta tuo on vaan tommonen lämminverinen. Ei sille paljon tarvi päälle pistää. Tyttö meilläkin on ihan eri maata ja äidillä menikin aikansa ennen kuin opin pukemaan pojan niin, ettei ole hiestä märkänä.

Eli uskallan nyt vielä ainakin luottaa siihen että on ihan normaalia :) Sydän on viimeksi kuunneltu n kk sitten ja hikoilua on ollut ainakin pari- kolme kuukautta. Kiitos paljon vastanneille :)

Meidän pojalla oli 6kk ikäisenä suun ympärys aika sinertävä ja neuvolatäti kiinnitti huomiota siihen. Käytiin sitten yksityisellä lasten kardiologilla (sydänlääkäri) vakuutuksen turvin. Kun mentiin lääkärin huoneeseen, osasi jo melkein siltä seisomalta sanoa, että turha reissu. :)

Kuunteli sydämen ja sieltä kuului pieni sivuääni. Sanoi, että tällaisia kuuluisi joka toisella jos alettas kuunteleen vauvojen tosi tarkkaan. Käytiin sitten vielä ultrassa ja mitään ei löytynyt.

Hikoilua ei siis ollut, kuin nyt ulkona nukkuessa oli päämärkä, jos oli paljon vaatetta. Mutta pointti oli se, että kyllä sydämen kuuntelulla pitäisi ongelmat tulla esille.

Mulla on vauva jolla sydämessä reikä. Kardiologi sanoi että silloin kun vauva hikoilee runsaasti esim syödessään ja selkeästi väsyy, joutuu ponnistelemaan jaksaakseen on syytä epäillä vajaatoimintaa.Sydämen sivuääni kuuluu ihan yleislääkärinkin kuuntelemana joten uskon että asia olisi huomattu vast.otolla.

Tyttö on kyllä tosi hyväntuulinen ja jaksamisen kanssa ei mitään ongelmaa, ainut on vaan tuo hikoilu ja pieni koko. Tai siis tyttö kasvaa ihan omilla käyrillään. Ja vasta nyt kun on soseita syöty jo vähän enemmänkin niin painoa oli tullut kuussa 750g joka oli siis hyvin hänelle.

Reikä todettiin lastenlääkärin tarkastuksessa synnärillä. Vauvalta kuului sivuääni sydämestä. Meidän lähetettiin ensin lastenlääkärille josta sitten sydäntutkimuksiin. Nykyisin ultrataan sydän puolen vuoden välein ja seurataan tilannetta. Sydäntä ei operoida jos ei aiheudu läppävuotoja tms. Ihan normaali terve 8kk vauva tuo on. Kasvaa yläkäyrillä sekä pituudessa että painossa :)
Tokihan asia säikäytti aluksi, mutta nämä ovat kuulema melko yleisiä "vikoja" jotka saattavat korjaantua iän myötä.

Meillä 8kk poika on aivan samalainen! Itsekin olen tuota sydänvikaa mielessä pyöritellyt, vaikka onkin oltu yllättävänkin terveenä joka suhteessa.

Peittoa ei meilläkään todellakaan ole käytössä ja olen huonoa omatuntoa tuntien kuunnellut muiden juttuja villahaalareista ja toppapuvuista vielä näin "keväälläkin". Meillä kun en raaskinut tuota villahaalaria käyttää edes pakkasilla, kun lapsi tuntui toppapukuunkin paistuvan miinusasteista huolimatta. Kypärähattuja saa aina olla matkassa useampi, sillä menomatkalla päässä oleva on litimärkä aikalailla samantien.

Jääkö tällainen hikoilu lapselle ns. päälle? Onko siis oletettavasti samanlainen hikisika aina? Jätän ensi talvelle sen villahaalarin meinaa ostamatta, jos näin on. :D

Meil kanssa oli poika oikea hikikalle jo vauvana ja edelleen se tarkenee vaikkei toi 4v vieläkään palele. Ei se kuitenkaan silleen enää hikoa. Aivan terve vauva se oli vaikka hikosi ja aina liikaa vaatetta vaikka miten koetti kevyesti pukea.

Meillä 2kk tyttö ja hikoilee kanssa öisin päästä, aamuisin aina lakanassa märkä läntti, sairaalassa kuunneltiin sydän synnytyksenjälkeen ja kuulosti hyvälle, joten emme ole huolissaan, ilmeisesti ihan normaalia että jotkut vauvat hikoilee enemmän päästä :-)

Yhteistyössä