vauvan istuttaminen, missäs vaiheessa se on "sallittua"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Tuli vaan tuossa mieleen kun tuo nuorempi on nyt melkein 5kk ja punkee koko ajan istuma-asentoon, kun sylissä pitää, makuulla tuo ei tahdo olla juuri ollenkaan ja vaunuissa kyllä makuullaan nukkuu, mutta jos on hereillä, niin punkee koko ajan ylöspäin.

Nyt istuu koliikkikeinussa ja siinäkin on punkenut itsensä istuma-asentoon pöytää vasten, kun ei hän takakenossa ole.

http://www.kersanet.fi/WebRoot/322054/Default_Simple.aspx?id=604886

Istuminen

Istumiseen tarvitaan koko kehon hallintaa. Istumaan oppimisen herkkyyskausi on silloin, kun suojaheijasteet sivulle tulevat esille. Suojaheijasteilla sivullepäin tarkoitetaan sitä, että lapsi osaa ottaa kädellään vastaan lähtiessään kallistumaan sivulle päin. Suojaheijasteet kehittyvät harjoituksen myötä ja ne ovat käytössä 6-7 kuukauden iästä eteenpäin. Ennen tätä herkkyyskautta tehdyt istumisharjoitukset lattialla tyynyihin tuettuna eivät nopeuta lapsen tuetta istumisen oppimista. Babysitterit, turvakaukalot ja bumbo-tuolit ovat nykyään monien vanhempien suosiossa. Nämä istumisen apuvälineet eivät pitkään käytettyinä tue lapsen motorista kehitystä ja estävät lasta harjoittelemasta istumista ilman tukea.

Lisäksi olen kuullut jostain tai lukenut (en jaksa googlettaa tarkemmin nyt), että ei saisi istuttaa ennen kuin lapsi itse nousee istumaan, sillä selkälihakset eivät ole vielä tarpeeksi vahvat. Vanhemmiten saattaa nimittäin tulla selkävaivoja liian aikaisen istuttamisen tähden..

Silloin kun vauva itse sitä haluaa. Meillä oli n.4kk ja kampesi koko ajan sylissä istumaan ja lääkäri sanoi että kyllä vauva itse tietää milloin on sihen valmis.

Itsekin olen vähän ajatellut, että ei kait tuosta niin suurta vaaraa ole, kun itse punkee istumaan. Esikoinen oli tuossa vaiheessa vielä todella rauhallinen ja makoili vaan, tuo pienempi olisi jo niin kauheasti menossa, mutta kun ei osaa.

Mä en ole koskaan tavannut vauvaa joka ei kampeaisi pystympään asentoon. Varsinaisesti en lähtisi tämän perusteella istuttamaan, keinoja on muitakin pitää vauva pystymmässä.

[QUOTE="joo";23483138]Mä en ole koskaan tavannut vauvaa joka ei kampeaisi pystympään asentoon. Varsinaisesti en lähtisi tämän perusteella istuttamaan, keinoja on muitakin pitää vauva pystymmässä.[/QUOTE]

Onhan niitä, sylissä kun pitää pystyssä, niin potkii ja sätkii koko ajan ja sylissä kun pitää vähän takakenossa, niin vauva punkee ihan itse istuma-asentoon, ei siis suostu istumaan niin että nojaa minuun.

[QUOTE="shihtzu";23483193]Onhan niitä, sylissä kun pitää pystyssä, niin potkii ja sätkii koko ajan ja sylissä kun pitää vähän takakenossa, niin vauva punkee ihan itse istuma-asentoon, ei siis suostu istumaan niin että nojaa minuun.[/QUOTE]

Nii-in, vauvat on sellaisia :)

Yhteistyössä