vauvan itkuisuus ja kakattomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nalle puh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nalle puh

Vieras
moi!

Vauva 3kk on yhtä-äkkiä muuttunut itkuiseksi. Itku saattaa alkaa ihan yllättäen kuin veitsellä leikaten ja olla hyvinkin voimakasta (pää punaisena ja tikahtuvan oloista). Myös päiväunet ovat käyneet levottomaksi ja vauva heräilee vähän väliä itkemään ja vääntelehtimään, jos ei vauhti ole päällä koko ajan. Hereillä ollessaan jaksaa olla pieniä aikoja hyväntuulinen, mutta sitten taas rupeaa itkeskelemään eikä viihdy kuin liikkeessä tai joskus rauhassa sylissä. Aikaisemmin ei ollut tällainen. Olen huomannut, että kakkaa ei ole juurikaan tullut yli kahteen viikkoon eli näillä voisi olla yhteys...Mikä neuvoksi? Kovin herkästi en haluaisi antaa ylimääräisiä valmisteita...vauva on siis täysimetyksellä. Kiitos avustanne!! :)

en osaa antaa neuvoa itse ongelmaan, paitsi että musta toi kuulostaa aika pahalta, että olis ollut jo 2 vkoa kakkaamatta, mutta: jos vauva on täysimetyksellä ja sinä syöt paljon sokeripitoisia ruokia ja juomia, vauvan masu menee ihan kovalle. eli JOS satut olemaan samanlainen sokerihiiri kuin allekirjoittanut, rukkaa omaa ruokavaliotasi pikaisesti. tämä nyt ihan vain siksi tässä, että itse opin tuon kantapään kautta ja olin hirveän helpottunut, kun sain neuvon.
äkkikakkaa teitin vauvalle! =)

Kuulostaa siltä, että voisi olla ummetusta. Tokihan täysimetetty vauva voi olla pitkäänkin kakkaamatta, mutta kyllä meillä kuopus muuttui kiukkuiseksi jos oli kakkaamatta vaikka viikonkin.

KOkeile vauvahierontaa:

http://www.helistin.fi/?page=5477286&id=4171577

Vesi voi auttaa, joten voit yrittää tarjota vauvalle välillä vettä.

3-kuiselle voisin itse jo antaa pari teelusikallista luumu- tai päärynäsosetta, molemmat edistävät vatsantoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja irtosora:
en osaa antaa neuvoa itse ongelmaan, paitsi että musta toi kuulostaa aika pahalta, että olis ollut jo 2 vkoa kakkaamatta, mutta: jos vauva on täysimetyksellä ja sinä syöt paljon sokeripitoisia ruokia ja juomia, vauvan masu menee ihan kovalle. eli JOS satut olemaan samanlainen sokerihiiri kuin allekirjoittanut, rukkaa omaa ruokavaliotasi pikaisesti. tämä nyt ihan vain siksi tässä, että itse opin tuon kantapään kautta ja olin hirveän helpottunut, kun sain neuvon.
äkkikakkaa teitin vauvalle! =)

Peesi. Suklaat ja muut sellaiset herkut voi käydä vauvan masun päälle. Aiheuttivat meilläkin kuopuksella masuvaivoja ja tyytymättömyyttä, kun joulun alla syntyi ja äiti herkutteli.

Minkä olen myös huomannut auttavan, on se, että laita kuumemittari peppuun, ärsyttää sopivasti peräsuolta kuulemma ja meillä ainakin toimi. Ja sitten vauvan masua neuvoivat hieromaan pyörivällä liikkeellä oikealta vasemmalle. Meillä tämä auttoi myös (vauva täysimetyksellä myös molemmille kerroilla, kun apua tarvittiin.)

Toivottavasti vauva pian kakkii!

ja heti kun otin kuumemittarin pois pepusta, löysää kakkaa valui hirveä määrä hoitoalustalle ja lattialle! mitä tämä nyt tarkoittaa? miksi vauva ei ole kakannut kunnolla moneen viikkoon kun kuitenkin suoli oli täynnä löysää kakkaa? itkuisuus ei kyllä ainakaan heti helpottanut.

Alkuperäinen kirjoittaja nalle puh:
ja heti kun otin kuumemittarin pois pepusta, löysää kakkaa valui hirveä määrä hoitoalustalle ja lattialle! mitä tämä nyt tarkoittaa? miksi vauva ei ole kakannut kunnolla moneen viikkoon kun kuitenkin suoli oli täynnä löysää kakkaa? itkuisuus ei kyllä ainakaan heti helpottanut.

Toi kakkajuttu on ihan normaalia täysimetetylle vauvalle. Monet syöksyy heti antamaan mallasuttettta tms vauvalle, jos pitää pidemmän kakkavälin, vaikka oikeasti ei ole kyse ummetuksesta, vaan siitä että äidinmaito sulaa todellä hyvin vauvan suolistossa. Meidän kakkonen on ollut 3 viikkoakin kakkaamatta.

Mut itkuisuuteen voi tosiaan vaikuttaa sun syömiset: oletko syönyt viimeaikoina paljon maitotuotteita, jätskiä yms? tai sitten voimakkaastti maustettua ruokaa? Kokeile vähentää edellä mainittuja.

Yhteistyössä