vauvan jatkuva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku?

Vieras
Hei,

Olen aivan loppu vauvani itkuun. Ikää on nyt 3kk ja viikko ja itkuisuus vain pahenee. Käytännössä vauva itkee aina kun on valveilla pieniä jokeltelutuokioita lukuunottamaatta. täysimetän. Vauvalla ei ole mitään iho-oireita eikä kuumetta. Paino nousee normaalisti.

Poika on tutkittu ennenaikaisuuden vuoksi verikokein noin kuukauden iässä, eikä siinä ainakaan mitään löytynyt. Painoa on jo sen verran etten jaksa enää kantaa poikaa jatkuvasti edes isän kanssa vuorotellen.

Haluaisinkin kuulla onko teillä kokemusta vastaavasta ja jos on, milloin itkuisuus on loppunut? Odottelin kovasti tuota 3kk rajaa, mutta se ylittyi ja mitään helpotusta ei ole näkyvillä.

Apua kaipaava.

Sama juttu täällä 3 kk täyttynyt ja huuto jatkuu.. pari kolme viikkoa oli jo ihanaa itkutonta aikaa, mutta itkut alkoi uudelleen (pahempana kuin ennen) jouluviikolla. Olenkin miettinyt vyöhyketerapiaa. Paljonko maksaa?? Minimi äitiysrahalla ei voi hirveitä summia kuitenkaan laittaa.

Muuten vauva on terve ja kasvaa normaalisti eli koliikki on todennäköisin syy.

Onko tutkittu maitoallergiaa?
Eli myös sinun juomasi/syömäsi maitotuotteet voivat aiheuttaa lapselle allergiaoireita. Eli mahakipua.
Voisit tietysti kokeilla, et olisit itse maidottomalla dieetillä, et auttaako se.

meillä itku jatkui 4kk mutta vasta puolen vuoden jälkeen loppui. itku oli oikeastaan kirkumista. koliikkihan se tais vaivata pientä... oli karmeeta aikaa.voimia teille!kyllä se joskus loppuu vaikkei tunnu siltä.suosittelen vyöhyketerapiaa. täälläpäin maksaa 10e/kerta

Mä suosittelisin kokeileen maidotonta diettiiä. Meillä poika huusi kans ekat kaks kuukautta, neuvolassa sanoivat sen olevan koliikkia kun paino ja iho oli ok.

En kuitenkaan uskonut tähän, vaan aloitin TÄYSIN maidottoman dieetin ja huudot loppui. Nyt poika on ""normaali"" 4 kk eikä itkeskele, lääkärillä todettiin se allergia myöhemmin. Poikaa vaivasi siis suolisto-oireinen maitoallergia, eli mahakipujansa itki reppana.

Ei tuo täysin maidoton dietti mahdoton ole totetuttaa, mielestäni se todella on kokeilun arvoinen. Jos olisin itse uskonut neuvolan tätiä, kanniskelisin varmaan itkevää poikaani edelleen!!

Onko teillä rintareppua tai kantoliinaa? Niistä voisi olla apua, jos vauva haluaa olla vain sylissä. Vapautuisi ainakin teiltä vanhemmilta kädet. Suosittelen kokeilemaan.
Itkuun kannattais tosiaan kokeilla, että jääkö vauvalle tosiaan nälkä eli antaa lisämaitoa. Jos ei auta niin sitten seuraavaksi toi maidoton dieetti. Eihän sitä tarvitse kokeilla kun esim. viikon, kyllä siitä sitten näkee onko siitä kyse. Tsemppiä! Nukkuuko vauva kuinka yöt, että saatte itse myös levätä?

Meillä on parikin eri rintareppua ja kantoliina, mutta poika ei viihdy kummassakaan. Ei viihdy muutenkaan sylissä kiemurtelematta, ellei hytkytä koko ajan voimakkaasti.Huoh!

Itse mietin tuota maitoallergiaa, mutta olin muutaman päivän (taisi olla 4) ilman kaikkia maitotuotteita ja itkut tuntuivat vaan pahentuvan. Kuulin myös että pelkästään suolisto-oireisessa maitoallergiassa olisi kuitenkin ripulia. Meillä sitä ei ole.

Nälästä ei ole kyse, se on kokeiltu!

Koliikki- ja maitoallergiavauvan äitinä, kuulostaa aika tutulta. Ja meillä poika syntyi myös ennenaikasena, rv36, ja lastenlääkäri sanoi, että ""3:n kuukauden koliikin"" lasketaan kestävän lasketusta ajasta sen 3kk:tta. Ihme kyllä, meilläkin koliikki hiipui vasta kun saavutettiin 4kk:n rajapyykki.

Muistelisin lukeneeni että äidin maidoton dietti kannattaisi kestää 2vkoa, ennenkuin pystyy tarjoamaan vauvalleen täysin ""maidotonta"" maitoa. Eli varmaan kannattais kysellä lisää, veikkaan että tuo 4 pv on vielä liian lyhyt aika. Ja siis sen täytyy ollan ihan maidoton, kaikki kaseiinit sun muut on karsittava.

Meillä on suolisto-oireinen maitoallergia, eikä pojalla ollut sen kummempaa ripulia.

Mekin aluksi epäiltiin että poika ei saa tarpeeksi syödäkseen, ja annettiin Nan korviketta, ja poikahan huusi vaan enemmän kun korvike on 100% lehmänmaitoa eli ihan myrkkyä pojan elimistölle.

Samaa huuotoa oli täällä. Maidottomalla dieitillä olo on yllättävän helppoa, lähes kaikkia 'maitotuotteita' löytyy soija ja kauraversioina. Eilen tein makaronilaatikkoa kauramaitoon ja eroa tavalliseen ei huomaa mitenkään. Pienimmisäkin kaupoissa alkaa löytyä näitä vaihtoehtoja. Kannattaa kokeilla, auttoi meidän vauvan huuotoon, vaikkei allergiaa ole vielä todettu/tutkittu.

eli kaseiinia on maidossa, ja juustoissa. Tässä sinulle ravitsemusterapeutilta saatu lista maitoallergisille sopimattomista ruoista (vauvalle, mutta voit varmaan koittaa soveltaa omaan ruokavalioosi)

Osa nyt on ihan loogisia, että juu, ei maitoa, mutta me ainakin yllätyttiin just kaseiineista sun muista.

Oon kuullu että jotkut imettävät äidit on ollu ihan maidottomalla dietillä, ja joidenkin vauvat taas sietäisivät muut kunhan äiti ei juo ihan pelkkää maitoa. Mene ja tiedä sitte lopulta...

Ja tosiaan kannattaa kävästä lääkärillä kanssa tarkistuttamassa asia, meidän pojalle tehtiin altistuskoe kun ikää oli 7 vkoa, sitten saatiin lääkärinlausunto Kelaan, joka nyt korvaa 75% pojan erityiskorvikkeen. Toinen vaihtoehto on tietysti itse pitää maidoton ruokavalio ja imettää. Mulla vaan maito loppu pojan itkuisuuden myötä, ja siirryttiin kokonaan tuohon korvikkeeseen.

Elikkäs tässä tämä lista:
*maito, maitojauhe, maitoproteiini, maidon kuiva-aine
*hera, herajauhe, heraproteiini
*kaseiini, kaseinaatit
*laktalbumiini
*piimä, viili, jugurtti, rahka
*kerma, ranskankerma, smetana
*maitopohjaiset kasvirasvasekoitteet
*jäätelö, myös kasvirasvajäätelö
*maitovanukkaat
*juustot, myös kasvirasvajuusto
*voi, voiöljy sekä maitoa tai piimää sisältävät margariinit ja leipärasvaseokset
*rahka- ja hapankermapohjaiset levitteet
*vähälaktoosiset maitovalmisteet
*vuohenmaito
*kaikki valmisruoat ja elintarvikkeet joissa on maitoa tai muita maitovalmisteita valmistusaineina (ITSE OON HUOMANNU ETTÄ TUOTA HERAJAUHETTA ON TOSI MONISSA TUOTTEISSA)
*naudanliha, naudan sisäelimet (harvoin)

Pikkulasten ruoat:
*lehmänmaitopohjaiset äidinmaitokorvikkeet
*maitoa sisältävät lasten puuro- ja vellivalmisteet
*pikkulasten jugurtti- ja rahkasoseet
*kermaa, maitoa, maitojauhetta tai juustoa sisältävät pikkulasten ruoat

Tsemppiä ja voimia! :)

Vielä mietin, että aiheuttavatkohan soijatuotteet pikkuuiselle vatsanväänteitä, jos yritän korvata niillä osan omista maitotuotteistani. Lähinnä mietin kun kerran herneet ja pavut aiheuttaa....ja soijahan on papu. En siis niinkään soija-allergian takia.

Yhteistyössä