Vauvan jättäminen kuumaan autoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ööp"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"Ööp"

Vieras
Olin tänään menossa omalle autolleni kun huomasin, että viereisessä autossa itki turvakaukalossa täyttä kurkkua noin 5kk ikäinen vauva. Ketään aikuista ei näkynyt lähellä, aurinko paistoi suoraan vauvaan joka oli silminnähden hikinen ja auton ikkunaa oli jätetty auki vauvan kohdalta. Lämpöä täällä on tänään ollut +28 ja tämä tapahtui keskipäivällä.
Aioin soittaa hätänumeroon kun lapsen äiti saapui paikalle läheisestä liikkeestä. Hänen mielestään ongelmaa ei ollut koska ikkuna oli auki eikä hän omasta mielestään ollut edes poissa vauvan luota koska kävi vain nopeasti liikkeessä. Olin aika vihainen ja sanoin että toivon ettei hän enää ikinä jätä vauvaa yksin autoon, varsinkaan näin kuumalla. Äiti poistui tuohtuneen oloisena mutisten jotain.
Voiko tämä ihan oikeasti olla jonkun mielestä ok???

En kyllä jättäisi. Helteellä on kamalaa istua kuumassa autossa edes pientä hetkeä. Todellakin ottaisin vauvan mukaan, vaikka onkin se kiinnitysruljanssi istuimeen ja takaisin.

Mä tarkkailen noita autoonjättämisiä vähän liiankin kovalla silmällä. Mm. jätskikiskan pihalla äiti jätti pienimmät lapset autoon ja kävi ensin ostamassa jätskit, sitten kävi hakemassa itkevät muksut autosta. Ihan kätevää tietysti noin päin, jätskin haku nyt ei kauaa kestänyt. En sitten tiedä, kauanko ap:n kertomuksen äiti oli kaupassa?

Vauvahan nukkui vielä kaukalossa joten en todellakaan jättäisi yksin autoon edes pieneksi aikaa, eihän vauvalle voi selittää että äiti tulee kohta vaan menee ressu paniikkiin kun herää yksin. Ja turvakaukalot ovat nykyään niin helposti kiinnitettäviä ettei ole vaiva eikä mikään kanniskella sitä kaukaloa mukana.

En tiedä kauanko vauva oli autossa ollut ennen minun tuloani, olivat tulleet parkkiin minun jälkeen. Itse olin poissa n.10min. Voin jättää lapset autoon jos käyn vaikka pankkiautomaatilla, samaan tapaan kuin tankkaisin auton (eli olen näkö- ja kuuloyhteydessä lapsiin). Muussa tapauksessa lapset tulevat mukaan, varsinkin kaukaloikäiset.

Pieni vauvahan on maailman helpoin ottaa mukaan, kaukalo vaan irti eikä tarvitse itse lasta mihinkään irrotella tai kiinnittää. V*ttu että on ollut kyllä idiootti ihminen taas liikenteessä!

Ei ei ei. Harvinaisen laiska äiti. Sääliksi käy pientä, kamala yksin kuumassa autossa odotella. Toivottavasti äiti otti opikseen eikä ikinä enää tee noin.

Itsekin jätän korkeintaan nopealle postilaatikko- tai pankkiautomaattireissulle autoon, tosin nekin yleensä hoidan samalla kuin muita asioita eli vauva on silloin mukana. Varsinkin kesähelteellä ne kaukalot ovat todella hiostavia, puhumattakaan autosta! Jos on isofix, ei tarvitse kuin nappia painaa niin kaukalo on irti, eli ei pitäisi olla ylivoimainen ponnistus se mukaanotto.

Yhteistyössä