Vauvan kääntymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa

Vieras
Kertokaa, mulle pitääkö mun jo huolestua. Poika on nyt reilu 5kk, eikä vieläkään ole kääntynyt selältä vatsalleen. Joitakin kertoja on kyllä käynyt kyljellään, mutta vain muutamia. Muutenkin viihtyy todella huonosti lattialla.

Jos vauva ei opi kääntymään vatsalleen, niin haittaako se jatkossa muuta kehitystä?

Vatsallaankaan tuo ei enää viihdy. Ennen oli todella kauniisti vatsalla ollessaan kyynärnojassa, mutta nykyään vetää kädet heti taakse kylkiä pitkin ja näyttää lähinnä avuttomalta hylkeeltä.

Voinko mitenkään treenata poikaa tässä kääntymisessä ja vatsallaan olossa?? Neuvolassa th ei osannut sanoa mitään.

Meilläkin pian 5kk poika eikä paljon kääntyminen kiinnosta...Kyljelleen menee ja vahingossa kääntynyt joskus muutamia kertoja masulta selälleen. Mahallaan viihtyy vaihtelevasti, mutta tekee siinä sellaista ees taas liikettä, että vetää jalkoja msun alle kuin yrittäisi jo liikkeelle. Samoin selällä sätkyttää jaloilla vauhtia ja menee ylös-alasliikettä. Kuulemma puoleen vuoteen menneessä jos ei ole kääntynyt, tutkitaan. Näin mulle sanoi 4kk neuvolassa th.

Käytä leluja, peiliä yms. apuna. Näytä vauvalle kiinnostavaa lelua sivulla niin että vauva näkee sen just ja just, niin lähtee varmaan vähitellen kääntymään niin että näkee lelun paremmin. Voit varmaan myös varovasti mallintaa kääntymistä vauvalle, mutta siinä pitää varoa ettei vauvan käsiin satu. Luulisi, että neuvolassa olisi jotain ohjeita osattu antaa.

Peilin avulla vauva voi kiinnostua pitelemään päätään pystyssä vatsallaan ollessa kun näkee sieltä oman kuvansa ja taas kiinnostavia leluja peliin ja vähän kauemmaksi vauvasta, niin innostuu ryömimään lelujen luokse.

Jaa, tuota peiliä ei ole víelä kokeiltukaan, joten se heti huomenna kehiin. Leluja oon yrittäny,mutta tää poika ei edes yritä kiinnostua niistä sivuilla olevista leluista, kun joutuisi tekemään työtä sellasen saadakseen. Mut toi peili vois olla hyvä juttu, kun sitä halutaan aina muutenkin niin kovin ihailla. Kiitokset Halipupulle vinkistä.
Neuvolan th on ollu koko ajan (siis jo raskausajasta lähtien) sellanen, et sitä ei kiinnosta. :( Toivottavasti saadaan vuoden vaihteessa uus th.