Vauvan kakkaamisesta kysyn neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaan

Vieras
Vauva siis kohta 6 vkoa vanha ja saa rintamaitoa ja lisäksi Nan-korviketta. Aiemmin kakka tullut joka päivä ja usein vielä muutamaan otteeseen. Nyt toinen päivä meneillään eikä kakkaa kuulu. Sanotaan että rintamaitoa saavilla vauvoilla on normaalia että vauvat kakkaa vaikka kerran viikossa, mutta mitenkä on korviketta saavien laita? En huomaa että vauvalla olisi normaalia enempiä mahavaivaa, normaalistikin on ilmaa mahassa kovasti ja sitä itketään

Minulla olisi kiintoisa apu vauvalle jolla on kakka tiukassa.. siitä on ollut apua myös omilla pikku kitisijöillä. Siis vaipan vaihdon yhteydessä laita vauvan pylly rasvaa pyllyyn ja levitä myös kuumemmittariin siis ihan kuin mittaisit kuumetta ja odotat hetken kuumemittari pyllyssä. Siis yleensä on auttanut ja lapsi jotenkin rentoutuu siinä jolloin kakkakin tulee siinä kun "mittaa kuumetta".

Siis tuota kuumemittari -konstia ei ole todellakaan tarkoitettu käytettäväksi kuin viime hädässä jos on todella pahaa ummetusta. En kyllä suosittele sitä kenellekään. En olisi vielä noin lyhyen ajan kakkaamattomuudesta huolissaan. Kannattaa tosin kokeilla muitakin korvikkeita, jos joku niistä ei aiheuttaisi vatsavaivoja lainkaan. Ja rela-tippojahan kannattaa aina kokeilla, tasapainottavat vatsaa ja ovat muutenkin hyväksi.

Älä vielä ole huolissasi! Vauvan kakkarytmi voi hyvinkin muuttua ja ennen joka vaippaan kakannut voi kakata esim 3-4 päivän välein. Näin kävi meillä noin 8 kk sitten. Silloin 4 viikkoinen tyttäreni kakkasi ihan jokaiseen vaippaan ja kun täytti 1 kuukauden, kakkarytmi vaihtui ja alkoin kakata 4 päivän välein (noi suurinpiirtein) ja sitten yhdessä vaiheessa kakkasi vain kerran viikossa ja nyt taas kakkaa (9 kk) noin 3 kertaa päivässä. Toki kiiinteillä on osuutta asiaan... Mutta siis, mä myös silloin pienenä imetin ja neiti sai myös korviketta lisäksi.

Tietysti inhottavaa jos on kovasti mahavaivoja, itse myös kokeilisin toista korviketta, jumppaisin vauvaa paljon ja hieroisin masusta, relatipat voi tosiaan myös auttaa ja joskus esim D-vitamiinin vaihdos auttaa. Tsemppiä teille!!

Syö itse luumuja. Etenkin yön yli vesitilkassa lionneet kuivatut luumut auttavat vain rintamaitoa saavan vauvani vatsan toiminnassa.
Tosin kakkaustiheys on hänelläkin vaihdellut, luumukonstia olen käyttänyt 2-3 päivän kakkaamattomuuden jälkeen tai jos on ollut tavallista enemmän vatsavaivoja.

HEI HEI HEI...

ei mitään kuumemittari juttuja parin päivän takia, jos vauvalla ei selvästi ole vaikeuksia mahanhsa kanssa (=itke ja kiemurtele vatsavaivojen takia).

Meillä oli aivan sama juttu, eli aivan toisinpäin kuin sanotaan. Rintamaidolla kakka tuli joka päivä ja sit Nanin lisättyä ruokavalioon alkoi tulla kerran parissa päivässä tai kerran kolmessa päivässä. Taisi joskus olla pitempikin väli, ja kun nähtiin et vauva selvästi yrittää kuitenkin kakkaa tehdä, niin kokeiltiin sillon tuota kuumemittari konstia ja se toimi. Tunnet itse vauvasi parhaiten, joten tiedätkö kyllä kannattaako kokeilla tuota kuumeen mittausta.

Mä kysyin tuolloin asiasta neuvolastakin, ja sieltä sanottiin, et toisilla voi mennä viikkokin ettei kakkaa tule. Jollakin vauvalla oli jopa mennyt 2 viikkoa, ja kakka oli tullut heti kun lapsi olisi joutunut tarkempiin tutkimuksiin. Muutaman päivän viive on siis ok, jos vauva on muuten ok!!!

Nyt olen huomannut, että näillä kuumilla ilmoilla ilmeisesti haihduttaa nestettä muulla tavalla, sillä meillä kakkaan on tullut taas viivettä. Tämähän on toisaalta ihan loogistakin, et kun vauva syö vain nesteitä, niin välttämättä joka päivä ei siitä riitä kakkaan, kun kuuma ilma haihduttaa sitä elimistöstä. Niinhän meillä aikuisillakin on, et kuumalla juodaan paljon, mut välttämättä ei pissitä kuitenkaan sen enempää. Vauvallahan ruokaa pitäisi jäädä tavallaan vähän niinkuin yli, kakkahan tuo sitä paljon ulos.

Meillä annettiin parina päivänä Duphalacia apteekin suosituksesta (ei aiheuta ilmavaivoja, kuten mallasuute saattaa aiheuttaa), kun selvästi näytti olevan ummetusta. Eli tuotakin voi kokeilla jos asiasta on todella haittaa.

Lopullisen avun meille on tuoneet nimenomaan nuo Rela tipat joita täällä joku jo mainostikin. Eli maitohappobakteerit (saa apteekista, ovat tosin melko kalliita). Niillä kakka tulee meillä lähes aina n. 6 tunnin sisään niiden antamisesta!!! Eli näin saatiin myös säännöllisyyttä tähän touhuun. Annetaan ne Nanin joukossa. Suosittelen kokeilemaan noita Reloja, ainakin nyt akuutissa vaiheessa. Nehän on ihan luonnonmukainen hoito. (Toisilla auttaa, toisilla ei. Täällä olleiden keskustelujen mukaan suurimmalla osalla auttaa.)

Jos asia ei vauvaa millään tavalla vaivaa, on aivan normaalia. Ei vauvat välttämättä joka päivä kaki, ei korvikkeenkaan kanssa. Minulle sanottiin, että 10 päivää rintalapsella ja viikko korvikelapsella on normaali. Meillä alkoi parin kuukauden iässä kakka tulla about viikon välein ja nyt on todettu maitoallergia eli ummetus voi olla myös merkki allergiasta. Mutta toki allergia vaatii muitakin "oireita".