Vauvan kieltäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieraampi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieraampi

Vieras
Minulla on 10kk ikäinen vauva, ja olen tässä alkanut miettiä että millainen olisi hyvä tapa kieltää tämän ikäistä? Jos vauva on esim. mennyt ronkkimaan eläinten ruokakuppeja, sanonko tiukasti EI ja kannan lapsen pois? Vaiko että menen vauvan luo, ja aina kun hänen pikku kätösensä on menossa ruokakuppeihin, kiellän ja nostan käden pois, mutta en kanna vauvaa pois?
Vai onko näillä ylipäätään mitään merkitystä..

Kuinka teillä on toimittu?

Juu, meillä myös pitää kieltää ja kantaa pois. Pelkästä kiellosta seuraa virnistys tai nauru ja teon toistaminen. Koeta siinä sitten pokerinaamalla ja tiukkana kieltää... Keijo Tahkokallion oppienkin mukaan tässä vaiheessa pienten pettymysten kokeminen ovat lapsen myöhemmälle stressin/pettymystensietokyvylle hyväksi.

Voin vain kuvitella, minkälaisessa pulassa ovat myöhemmin ne vanhemmat, jotka vauvavaiheessa välttelevät ei-sanaa jopa keskenään puhuessaan (sanotaan "e-sana")...

Meillä kanssa käy usein niin, että vauva alkaa vain nauraa minun kielloille. Mutta yleensä myös jos kannan pois, kipittää samantien takasin ja alkaa taas nauraa kun tulen kieltämään jne jne.. Mutta tätä kai tämä on:) Kumma juttu että ne kielletyt paikat kiinnostaa noin kovasti, kerrasta toiseen.

Meillä kanssa käy usein niin, että vauva alkaa vain nauraa minun kielloille. Mutta yleensä myös jos kannan pois, kipittää samantien takasin ja alkaa taas nauraa kun tulen kieltämään jne jne.. Mutta tätä kai tämä on:) Kumma juttu että ne kielletyt paikat kiinnostaa noin kovasti, kerrasta toiseen.

kiellän ja kannan pois, kiellän ja kannan pois, kiellän ja kannan pois, kiellän ja kannan pois ... laitan leikkikehään, mistä itkee vähän ... rauhoittuu leikkimään kehästä löytyvillä leluilla ... avaan kehän oven ...

Poikamme on juurikin täyttänyt 7 kk ja omaa tahtoa näyttää löytyvän jo...tänään räpläsi jalkalamppua ja kielsin, ei totellut, kielsin uudelleen ja nostin pois, alkoi itkemään :/ Inhottavaa kun tuon ikäistä pitää itkettää, mutta ei lamppua saa räplätä kun se menee rikki. Ei kai tässä muu auta kun jatkaa samaa linjaa, lappu on niin iso ettei sitä mihinkään voi siirtää eikä minusta ole tarkotuskaan ihan kaikkea kiellettyä nostaa vauvan saavuttamattomiin. On niitäkin lapsia nähty, joita ei ole koskaan kielletty ja mahtaa olla kova paikka kun isona huomaa ettei kaikkea saakkaan tehdä mitä huvittaa...kaikenlisäksi aika vaikeaa alkaa yhtäkkiä isompaa lasta kieltämään kun ei ole enneenkään kielletty.

Riippuu ihan tilanteesta. Meillä 10 kk ikäinen alkoi tänään availemaan keittiön laatikoita. Olin kuin en huomaisikaan. Hetken availi ja sulki laatikoita, sitten lähti touhuilemaan muita juttuja. Jos olisin rynnännyt kieltämään, olisi siitä seurannut ihan varmasti kiva leikki, jota jaksaisi toistaa vaikka kuinka kauan. Jos taas on ihan ehdottaman kielletty juttu menossa, kiellän ja nostan pois, ohjaan huomion muihin juttuihin.

Yhteistyössä