vauvan koko ja sf-mitta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Kertooko sf-mitta todellisuudessa mitään vauvan koosta? Mulla menossa kolmas raskaus ja sf-mitta on muutaman sentin pienempi kuin kahdella edellisellä näillä viikoilla, mutta silti painoarvio on todella iso verrattuna edellisiin. Voiko painoarvio heittää paljonkin ja jos voi niin mikä sen aiheuttaa?

Ei ainakaan minulla ole kertonut. Ekassa sf oli yläkäyrällä, mutta jouduin käymään kontrolliultrissa, koska vauva ei kasvanut tarpeeksi hyvin. Tokassa sf oli alakäyrällä, mutta ultran mukaan oli tulossa laskettuna aikana n. 4-kiloinen tyttö. Tuli 3-kiloinen viikko yli lasketun ajan, joten ultrakin voi heittää paljonkin.

Sf-mitta riippuu mm. mittaajasta. Käsittääkseni sen ei ole tarkoitus kertoa vauvan koosta, vaan siitä että kohtu kasvaa. Jos kohtu sf-mitta lakkaa kasvamasta, sitten tutkitaan onko jossakin vikaa.

Kun minulta otettiin ensimmäisen kerran sf-mitta, se oli yläkäyrällä, ja törppö nuori tuuraajaterkkari alkoi tyyliin viikolla 20 pelotella, että miten meinaat noin ison lapsen synnyttää. Tirautin itkunkin kotiin päästyäni, vaikka lapsi oli samalla viikolla ultrattu ja todettu aivan keskikokoiseksi.

Myöhemmin sitten oman terkkarin mittauksessa sf-mittakin tipahti keskikäyrälle ja ystävällinen terkkari kertoi, että kyseisen mitan tarkoitus on ihan muu kuin etsiä niitä jättiläisvauvoja.

mulla meni kokoajan sf mitta alakäyrillä ja poika oli kuitenki syntyessään 3504g että ei mun mielestä se mitta mitään kerro. maha oli tosi pieni koko raskauden enkä ymmärrä kuin toi on ees sinne mahtunu :D

Mulla sf-mitta huidellut koko ajan yli käyrien, nyt ollut kolme viikkoa samassa (tänään rv 38+5). Ultrissa sanottu että keskimääräistä pienempi vauva tulossa. Mutta ilmeisesti mun maha on ihan valtavan näköinenkin, kun miehen valmennettava oli kysynyt, että onko teille tulossa neloset :D

Ei se mitään lapsesta kerro vaan mahan kasvusta. Mulla on aina huidellut yläkäyrien yli koska olen lyhyt ja vauvat on viihtyneet ylhäällä ja kohdun asento vain on semmoinen. Kerran mitta piteni äkisti ja sain lähetteen äitipolille jossa todettiin lapsiveden määrän olevan tosi runsas. Vauva kääntyi, vesi väheni ja ongelma poistui. Loppuviikoilla mitta taas lyheni äkisti mutta se johtui siitä että vauva laskeutui. Asennon muutokset tekee isoja heittoja, aivan kuin mittaajankin vaihdokset.
Ultran mitat on mulla suunnilleen pitänyt paikkansa

no ei kerro. sf-mittahan nousee ylös jos on lapsivettäkin normaalia enemmän. Ei se kaikki ole vain vauvaa mitä siellä kohdussa on. Pojasta oli sf rv41 37cm, 3990g syntyissöön. Tytöstä oli rv41 40cm ja 4290g.

Tokassa raskaudessa sf-mitta oli koko ajan alempi kuin ekassa ja kakkonen oli esikoista yli puolikiloa isompi syntyessään, ja syntyivät suht samoilla viikoilla. Joten en menis sf-mitan perusteella tekemään johtopäätöksiä.

Mulla sf oli kokoaika suuri ja yläkäyrällä, panivat kontrolliin kun vauvaa epäiltiin suureksi. Ei poju ollu kun keskikokoa silti. Ei se mitta kerro koska vauvan asento, äidin kroppa jne vaikuttavat.

Mulla on sf-mitta kertonut vauvan koosta verrattuna muihin vauvoihini. Eli vain omiin raskauksiini (3) olen voinut suhteuttaa, näin jälkeen päin ajateltuna. Isoimmasta vauvastani myös sf-mitta oli suurin, yläkäyrän yläpuolella, ja pienimmästä pienin. Pienimmän piti olla ultran mukaan suurin, joten mulla enemmän tuo sf on ollut oikeassa kuin ultra. :D

Kertooko sf-mitta todellisuudessa mitään vauvan koosta? Mulla menossa kolmas raskaus ja sf-mitta on muutaman sentin pienempi kuin kahdella edellisellä näillä viikoilla, mutta silti painoarvio on todella iso verrattuna edellisiin. Voiko painoarvio heittää paljonkin ja jos voi niin mikä sen aiheuttaa?

Niin ja mulla siis oli nimenomaan just näin, kolmannesta pienimmät sf-mitat, mutta painoarvio oli isoin ja siksi mentiin jopa sektioon. Vauva oli 3600g, pienempi sisaruksiaan...

[QUOTE="kolmen äiti";23025223]mulla kaikissa kolmessa raskaudessa sf mitta ollu viikolla 38-39 40-42cm, lapset syntyneet 39+1,39+1 ja 38+4 ja kooltaan ovat olleet 4000g-4100g.[/QUOTE]

piti vielä lisätä, et sf-mittaan vaikuttaa myös lapsiveden määrä.

Ei se kerro, mulla eka oli yli 4,5kg ja sf-mitat oli paljon pienemmät kuin toisen odotuksessa,ja toinen oli 600g pienempi kumminkin. Nyt kolmatta odotan ja mitat olleet pienempiä kuin aiemmissa odotuksissa (nyt rv30 menossa), mutta enpä usko että pientä teen tälläkään kertaa :D

Mulla on mennyt sf mitta kaikissa kolmessa raskaudessa reilusti yli yläkäyränkin, lapset olleet 3670g, 3490g ja 3680g eli ihan normaalinkokoisia. Ekassa raskaudessa mitta oli suurimmillaan 39 cm.
Mulla kyllä tosi paljon eteenpäin kallistunut kohtu joka myöskin varmaan osaltaan vaikuttaa siihen mittaan.

Ultran painoarviossa mitataan kai yleensä reisiluu, vatsanympärys ja päänympärys ja vauvathan voi olla laihoja/pulleita, joten siitä ilmeisesti johtuu aika paljon? Eli nuo mitat antavat vaan aika summittaisia arvioita, jotka monesti kyllä osuu oikeaan. Koko vauvahan on jo liian iso mitattavaksi tuossa vaiheessa.

Yhteistyössä