vauvan kuumeen mittaaminen kainalosta vs pyllystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylmä nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on mitattu korvasta.
Tosin pienenä pyllystä ja ennen tota korva mittaria keran ainakin kainalosta.

Kuhan ipana pysyy paikoillaan niin eiköhän se oo ihan yhtä luotettava kainalostakin mitattuna.

Toivottavasti ootta terveitä!

http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2093

Kuumeen mittaaminen

Nykyään on olemassa useanlaisia mittausvälineitä. On ns. perusmittareita sekä digitaali- ja korvakuumemittareita. Normaalilämpö on korvasta ja peräsuolesta mitattuna 36 - 37,5°C ja kainalosta 36 - 37°C. Helpoin ja nopein on korvamittari, jolla mittaustuloksen saa sekunnissa! Eri valmistajien perus- ja digitaalimittareilla on hieman eri mittausajat, joihin kannattaa tutustua laitekohtaisesti.

Alle 2-vuotiaan lämpö mitataan peräsuolesta niin, että lapsi makaa selällään tai kyljellään jalat koukussa. Jaloista pidetään kiinni ja rasvattu mittarinpää työnnetään varovasti riittävän syvälle (noin 2 cm). Isompien lasten kuumeen voi mitata kainalosta. Kouluikäinen osaa yleensä pitää mittaria itse paikoillaan. Pienemmiltä lapsilta kuume mitataan aikuisen sylissä, jolloin aikuinen pitää kiinni mittarista.

Ei olla koskaan mitattu edes vastasyntyneeltä pyllystä. Kainaloa on käytetty, ja lapsi ollut istumassa tai makoilemassa äidin tai isän vieressä imettäen tai kirjaa lukien, ja vanhempi on huolehtinut että mittari pysyy paikoillaan.

On yhtä luotettava. Jopa parempi mitata kainalosta. Pyllystä mitattuna lämpö on vähän korkeampi kuin kainalosta mitattuna.
Korvakuumemittaria taas en suosittele ollenkaan. Ne näyttää ihan mitä sattuu! :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
On yhtä luotettava. Jopa parempi mitata kainalosta. Pyllystä mitattuna lämpö on vähän korkeampi kuin kainalosta mitattuna.
Korvakuumemittaria taas en suosittele ollenkaan. Ne näyttää ihan mitä sattuu! :/

Meidän pojalta taas lasten polilla mitattiin korvasta =)

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Juu, niin meidänkin pojalta ja samaa sanoivat hoitajat siellä minkä minäkin olen töissä todennut, että sillä mittarilla sais heittää vesilintua. :D
Meillä korvakuumemitari näytti ekaks 37,2 sitten 36,7. Otettiin kainalolämpö tav, mittarilla ja se näytti sit 38,5...
Saman olen todennut töissä sen sata kertaa että sillä ei tee mitään.
Mutta mulla onkin vaan kokemusta kahdesta mallista, joten voihan se olla että joku malli onkin ihan ok mittari.
Kannattaa kuitenkin kokeilla joskus, että paljon lämpö heittää korvasta mitattuna, kainaloon verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Juu, niin meidänkin pojalta ja samaa sanoivat hoitajat siellä minkä minäkin olen töissä todennut, että sillä mittarilla sais heittää vesilintua. :D
Meillä korvakuumemitari näytti ekaks 37,2 sitten 36,7. Otettiin kainalolämpö tav, mittarilla ja se näytti sit 38,5...
Saman olen todennut töissä sen sata kertaa että sillä ei tee mitään.
Mutta mulla onkin vaan kokemusta kahdesta mallista, joten voihan se olla että joku malli onkin ihan ok mittari.
Kannattaa kuitenkin kokeilla joskus, että paljon lämpö heittää korvasta mitattuna, kainaloon verrattuna.

Mä oonkin meidän mittarilla testannut paljon heittää ja se on aina se sama yksi aste vähemmän kun kainalosta mitattuna.
Eli meidän mittari periaatteessa näyttää lämpöä kun antaa himpun yli 36 astetta tulokseksi.

Mutta ei mullakaa oo kokemusta kun tosta yhestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
taitaa jäädä nyt reissu väliin. argh.

meille isovanhemmat osti esikoisen syntymän aikaan otsakuumemittarin ja se vasta turha onkin.

Paljonko näytti kainalosta mitattuna?

38. poika on ihan sippi, nuokkuu kantoliinassa. ny ton enteroakin liikkeellä. junamatka ei taida olla paras vaihtoehto tähän saumaan.

Kainalosta voi mitata. Heinäkuussa synnärillä mitattiin vastasyntyneiltäkin lämpö kainalosta. Sanoivat että ovat siirtyneet kainalosta mittaamiseen koska se on lapselle miellyttävämpää niin. Yhtä luotettava tulos kuin pepustakin mittaamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
taitaa jäädä nyt reissu väliin. argh.

meille isovanhemmat osti esikoisen syntymän aikaan otsakuumemittarin ja se vasta turha onkin.
Juu, tuotakin on tullu kokeiltua ja käytettyä ja tosiaan, se se vasta turha onkin! :D :kieh:

Yhteistyössä